Pacmac Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) Hei alle sammen! Mitt system er følgende: Intel Core Duo 2.13 GHz - CPU Asus P5N32 SLI SE Deluxe - hovedkort Crucial DDR2 PC4200 2048MB CL4 - minne XFX GeForce 7900GT 520M Xtreme 256MB - grafikkkort Samsung 20" LCD Syncmaster 204B TCO03 - skjerm Hiper Nätaggregat ATX 580W Svart - strømforsyning Problem: Jeg har akkurat kjøpt ny PC (selvbygd) hos Komplett. Jeg installerte Windows XP Pro og de nyeste driverene til alle produktene listet over. Installerte også noen spill, Drømmefall, Transport Tycoon og Generals, en god blanding, med andre ord. Til nå er jeg blid og fornøyd. Men så begynner det å skje ting. Det kommer gradvis, etter lengre bruk av PC'en, små hvite/fargede prikker på skjermen. Disse blinker og er spredt utover skjermen. Skjermen begynner også å blinke, av og på. I starten blinker den ikke så ofte, men etter 30 min til en 1 time etter at den har startet å blinke, blinker den hvert 5. sekund. I det siste har også hele maskinen bare fryst når jeg kjører spill som krever litt 3D grafikk. Dette gjelder da Drømmefall og Generals. Ganske irriterende og uakseptabelt. Jeg mister plutselig den glade følelsen og skjønner fort at det er noe galt med maskinen. Det første jeg tenker på er skjermkortet. Derfor lagde jeg denne posten. Her forklarer jeg mye av det samme som jeg gjør her, og legger ved noen bilder. Ja ja, tenker jeg, og kontakter komplett.se (bor i Sverige for tiden), jeg får godkjent retur og sender inn skjermkortet mitt. Før jeg gjør dette feilsøker jeg litt (kommer tilbake til dette). Jeg får igjen et nytt kort, samme type, og ser frem til en frisk maskin. Men den gang ei.. Etter like lang tid kommer de samme faktene tilbake og jeg har akkurat samme problem. "Å nei..." Nå sitter jeg her i dag, sendt kortet til retur på nytt og har kjøpt meg et billigkort på en lokal databutikk, Radeon X1300. Setter det inn, det ser ut som alt går fint. Brukt maskinen i to dager, og vips, prikker og blink tilbake! ***** Feilsøking: 1) Etter de første artifactene og blinkingen, byttet jeg skjermkort med en studentkamerat her nede. Han prøver kortet mitt og jeg prøver hans. Han opplever omsider de samme tingene jeg gjorde. Jeg opplever ikke noe spesielt med hans skjermkort. Konklusjon: Feil med skjermkort 2) Etter at det nye andre kortet er sendt og jeg opplever nye feil, testes skjem. Kameratene mine tester min skjerm og jeg deres. Ingen opplever noe rart med min skjerm, jeg opplever ikke noe rart med de sine skjermer. Konklusjon: Skjem i orden. I 1 og 2 testet jeg ikke produktet mer enn 1 times tid. 3) Windows. Jeg reinstallerer Windows, for å sjekke om det kan hjelpe. Det gjorde det ikke. Konklusjon: Ikke feil med Windows installasjonen. 4) Ny strømforsyning er også kjøpt. Dette gjorde jeg etter at det andre kortet var kommet. Det siste jeg har prøvd er å resette CMOS, ta ut batteri o.l. Dette har heller ikke hjulpet. Jeg har prøvd mye, men ikke kommet frem til hva som kan være galt. CPU og hovedkort gjenstår jo. Lurer på om det er noe med hovedkortet, kanskje.. Ser for meg at det av en eller annen grunn kortslutter noe osv. Men jeg har ikke veldig mye greie på dette, så jeg klarer ikke å finne problemet. Det gjør heller ikke kameratene mine her nede. Derfor trenger jeg en kyndig dataekspert herfra til å hjelpe meg! Hva kan det være? Se film av Drømmefall - problemet: her Legger også til at de hvite prikkene ikke finnes når jeg kjører en lavere oppløsning. Men Drømmefall stopper like ille. Med vennlig hilsen Patrick Endret 27. oktober 2006 av Pacmac Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Hei! Du sliter nok med 7900-minnebuggen. Dvs. minnet kjører på for høy volt (mener jeg) og man får artifacts uten noen som helst forandring av hastigheter eller lignende. Snakk med den butikken du kjøpte skjermkortet/pcen hos (eller sne dmail til nettbutikk, om det er det) og forklar saken, og si at du vil bytte skjermkrotet i et annet tilsvarende, som fungerer. Eneste som vil virke. Tror det skal gå rimelig smertefritt, siden dette er et kjent problem, og de har nok fått hendvendelser om dette før, men du må regne med å vente en uke eller to før du får det nye skjermkortet ditt, etter du har sendt det du har nå. "Gudd luck" håper du får fixet det Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) Feilen med 7900GT kan forklares med den kjente 7900GT buggen. (ekstremt varm IC) Det eneste jeg kan tenke meg er at 350W PSUn din har svidd noen komponenter evt hovedkortet eller kanskje minne. Prøv å kjøre memtest86. Om feil er det enten feil på minnet ditt eller i minne kontrolleren på HK. Om feil, test minnet med memtest hos en kamerat. Om feil der også kan du regne med det er minnet som har tatt kvelden. Om feil hos deg men ikke kameraten så, ja du vet. Edit: MEMTEST86 LENKE Endret 27. oktober 2006 av heisann80 Lenke til kommentar
Pacmac Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2006 Hei! Du sliter nok med 7900-minnebuggen. Dvs. minnet kjører på for høy volt (mener jeg) og man får artifacts uten noen som helst forandring av hastigheter eller lignende. Snakk med den butikken du kjøpte skjermkortet/pcen hos (eller sne dmail til nettbutikk, om det er det) og forklar saken, og si at du vil bytte skjermkrotet i et annet tilsvarende, som fungerer. Eneste som vil virke. Tror det skal gå rimelig smertefritt, siden dette er et kjent problem, og de har nok fått hendvendelser om dette før, men du må regne med å vente en uke eller to før du får det nye skjermkortet ditt, etter du har sendt det du har nå. "Gudd luck" håper du får fixet det 7163304[/snapback] Du har tydeligvis ikke leste hele posten Har prøvd 3 skjermkort, ved alle tre skjer det samme... Lenke til kommentar
Pacmac Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2006 Feilen med 7900GT kan forklares med den kjente 7900GT buggen. (ekstremt varm IC)Det eneste jeg kan tenke meg er at 350W PSUn din har svidd noen komponenter evt hovedkortet eller kanskje minne. Prøv å kjøre memtest32. Om feil er det enten feil på minnet ditt eller i minne kontrolleren på HK. Om feil, test minnet med memtest hos en kamerat. Om feil der også kan du regne med det er minnet som har tatt kvelden. Om feil hos deg men ikke kameraten så, ja du vet. 7163379[/snapback] Tester minnet i dette øyeblikk, med memtest32 Lenke til kommentar
Pacmac Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2006 Nå har jeg kjørt memtest86 5 pass, ingen error er oppdaget. Finnes det en liknende test for hovedkortet? Lenke til kommentar
Pacmac Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2006 Jeg skrudde av at maskinen skrur seg av automatisk etter stopp. Da får jeg følgende feilmelding: A problem has been detected and Windows has been shut down to prevent damage to your computer. The problem seems to be caused by the following file: ati2dvag. If this is the first time you've seen this Stop error screen, restart your computer. If this screen appears again, follow these steps: The device driver got stuck in an infinite loop. This usually indicates problem with the device itself or with the device driver programming the hardware incorrectly. Please check with your hardware device vendor for any driver updates. Technical information: *** STOP: 0x000000EA (0x885EBDA8,0x897E47D8,0xF78C6CDC,0x00000001) ati2dvag Beginning dump of physical memory Physical memory dump complete Contact your system administrator or technical support group for further assistance. Her ser det jo ut som om det er noe med skjermkortdriveren, men hvorfor skjer det med alle tre kort jeg har prøvd? Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Har du husket å slette Nvidia driveren skikkelig med f.eks drivecleaner? Om det ligger rester kan det ødelegge mye. Slett ATi driveren, kjør drivecleaner og fjern alle rester av både ati og Nvidia driver, reboot og legg inn Ati driveren på nytt. Lenke Lenke til kommentar
Pacmac Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) Har du husket å slette Nvidia driveren skikkelig med f.eks drivecleaner? Om det ligger rester kan det ødelegge mye.Slett ATi driveren, kjør drivecleaner og fjern alle rester av både ati og Nvidia driver, reboot og legg inn Ati driveren på nytt. Lenke 7164496[/snapback] Har brukt DriverCleaner. Har kjørt alt av opprensning. Fant en side som denne dll filen som nevnes i feilmeldingen. Der står det at jeg må deinstallere control panelet for ATI. Prøver dette i dette øyeblikk. Edit: Det hjalp ikke gitt... Endret 27. oktober 2006 av Pacmac Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Usikker, men jeg kan jo bumpe opp tråden og komme med noen tips. Support MS HER. Har du formatert maskinen etter at du byttet skjermkort? Du bør legge inn DX9C før drivere. Sjekk at spenninger, PCI-E=100 i bios. Har du oppgradert til nyeste bios? Skulle ikke ha noe å si, men har du skjekket at det ikke er noen form for kortslutninger på baksiden av hovedkortet; spacere mellom HK og kabinett, ingen uisolerte bakplater til tredjeparts kjølere osv. Heller mot at det er noe feil med hovedkortet. Bare merkelig at du kunne bruke kameraten din sitt skjermkort uten feil, mens flere av dine har samme problem, henger ikke på greip. Lenke til kommentar
Pacmac Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2006 Usikker, men jeg kan jo bumpe opp tråden og komme med noen tips. Support MS HER. Har du formatert maskinen etter at du byttet skjermkort? Du bør legge inn DX9C før drivere. Sjekk at spenninger, PCI-E=100 i bios. Har du oppgradert til nyeste bios? Skulle ikke ha noe å si, men har du skjekket at det ikke er noen form for kortslutninger på baksiden av hovedkortet; spacere mellom HK og kabinett, ingen uisolerte bakplater til tredjeparts kjølere osv. Heller mot at det er noe feil med hovedkortet. Bare merkelig at du kunne bruke kameraten din sitt skjermkort uten feil, mens flere av dine har samme problem, henger ikke på greip. 7164724[/snapback] Jeg tror nok ikke at jeg prøvde kameraten min sitt skjermkort så lenge at jeg fikk oppleve de samme problemene. Det jeg finner av Voltage fra BIOS er følgende: VCORE Voltage: 1,3V 3.3V Voltage: 3.360V 5V Voltage: 5.08V 12V Voltage: 12.14V Er ikke sikker på hvor jeg finner PCI-E=100. BIOS er av nyeste versjon. (Ikke nyeste beta, men nyeste publiserte) Har prøvd nyeste beta før, funket ikke, ga ikke noe resultater. Temp på CPU ligger rundt 35, på MB rundt 30. Normalt dette regner jeg med. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) Heter "PCI-E bus speed" i bios. Bruker å stå på auto, prøv 100. Kan føre til feil om den står for høyt. Spenningene og temps ser greie ut, men det er ingen garanti for at de stemmer. Men siden du har ny psu av god kvalitet så regner jeg med det. Få en kamerat til å teste 1300 kortet, om ikke han får noen feil på det. Kjenn på brikksett kjølerne, blir de veldig varme? Om ja prøv med en vifte på de. Sjekk også at kjølerne sitter skikkelig på NB og SBn. De skal ikke være kalde heller. Vet ikke hvor MB sensoren sitter så det kan være andre ting som går varmt. Prøv å fjern eventuelle PCI kort. Og jeg sier igjen: -Sjekk at det ikke er kortslutning på baksiden av HK. Det holder med at en spacer ikke står akkurat hvor den skal. Du burde da ikke få grafikkproblemer pga det. -Har du formatert etter nytt skjermkort? Prøv å koble vekk unødvendige enheter CD rom, USB enheter osv. BSODn din tyder på driver konflikt, Sjekk IRQ, men det kan sikkert være et HW problem. Du har vel ikke lagt inn Nvidia firewallen som følger med brikksett driveren. Gjorde mye galt tidligere, men er ikke sikker nå. Greit å fjerne den uansett. Et annet tips er å demontere hele maskinen, sjekke alt og sette den sammen igjen. Kan hende du ser en feil/noe du har gjort galt. Legg alt inn pånytt. Edit: Bruker å være en helt banal feil når en har prøvd så mye. Endret 27. oktober 2006 av heisann80 Lenke til kommentar
Pacmac Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) Heter "PCI-E bus speed" i bios. Bruker å stå på auto, prøv 100. Kan føre til feil om den står for høyt.Spenningene og temps ser greie ut, men det er ingen garanti for at de stemmer. Men siden du har ny psu av god kvalitet så regner jeg med det. Få en kamerat til å teste 1300 kortet, om ikke han får noen feil på det. Kjenn på brikksett kjølerne, blir de veldig varme? Om ja prøv med en vifte på de. Sjekk også at kjølerne sitter skikkelig på NB og SBn. De skal ikke være kalde heller. Vet ikke hvor MB sensoren sitter så det kan være andre ting som går varmt. Prøv å fjern eventuelle PCI kort. Og jeg sier igjen: -Sjekk at det ikke er kortslutning på baksiden av HK. Det holder med at en spacer ikke står akkurat hvor den skal. Du burde da ikke få grafikkproblemer pga det. -Har du formatert etter nytt skjermkort? Prøv å koble vekk unødvendige enheter CD rom, USB enheter osv. BSODn din tyder på driver konflikt, Sjekk IRQ, men det kan sikkert være et HW problem. Du har vel ikke lagt inn Nvidia firewallen som følger med brikksett driveren. Gjorde mye galt tidligere, men er ikke sikker nå. Greit å fjerne den uansett. Et annet tips er å demontere hele maskinen, sjekke alt og sette den sammen igjen. Kan hende du ser en feil/noe du har gjort galt. Legg alt inn pånytt. Edit: Bruker å være en helt banal feil når en har prøvd så mye. 7166053[/snapback] Tusen takk for langt og fint svar! En ting jeg synes er veldig merkelig er dette: Jeg koblet til skjermen jeg bruker (Samsung Syncmaster) til min Macbook. Jeg kjører da Macbooken med to skjermer. Jeg kjører opp Windows på den og wips, jeg får små hvite prikker og blinking når jeg kjører opp Transport Tycoon. Jeg skjønner ikke hvorfor dette skjer?!? Kameraten min har tross alt prøvd skjermen i 5 dager uten problemer. Jeg kjører nå med analog kabel til PC'en, ingen artifacts ennå, men jeg venter i spenning... EDIT: Har også tatt ut et PCI kort for gameport, som jeg ikke trenger i det hele tatt. Dette fulgte med hovedkortet. Endret 27. oktober 2006 av Pacmac Lenke til kommentar
Pacmac Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2006 Nå har jeg demontert hele maskinen og skal bestille retur for hovedkortet. Får håpe det går i orden... Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Litt irriterende når maskinen er demontert, men om du får bildefeil når du kjører fra Macn så kan det være en eller annen skjermfeil. Du kan se litt evt spørre i DENNE tråden. Kanskje det er noe feil med ene skjermkabelen, Hz på skjermen eller ødelagte pinner. Kan også være en feil med selve skjermen. Vet ikke om en slik feil kan føre til BSOD, men du kan jo ha vært utsatt for en serie forskjellige feil. IC først, driver, kabel/skjerm og kanskje hovedkort. Lenke til kommentar
Herane Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Har du fått fikset feilen? Har selv nyligt satt sammen ny pc, sliter også med hvite prikker på skjermen(først i oppstarten "dos" er det masse vertikale små streker, samt når jeg kommer inn i windows så så står pc-en og jobber masse frem og tilbake, helt til jeg får feilmeling at grafikkakselratoren ikke svarer på grafikkdrivere(jeg har et PowerColor Radeon X1650PRO 256MB-kort) Lenke til kommentar
Pacmac Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2006 Litt irriterende når maskinen er demontert, men om du får bildefeil når du kjører fra Macn så kan det være en eller annen skjermfeil.Du kan se litt evt spørre i DENNE tråden. Kanskje det er noe feil med ene skjermkabelen, Hz på skjermen eller ødelagte pinner. Kan også være en feil med selve skjermen. Vet ikke om en slik feil kan føre til BSOD, men du kan jo ha vært utsatt for en serie forskjellige feil. IC først, driver, kabel/skjerm og kanskje hovedkort. 7168650[/snapback] Det sin er merkelig er at skjermen ikke ga noen feil, what so ever, når kameraten min brukte den i 5 dager.. Ny teori er at det kanskje er noe med strømstøpselet i veggen.. Har flyttet maskinen til en annen del i rommmet for å sjekke. Har kjørt en stund med Macbooken nå uten noe spesielle feil. Har bestilt retur av hovedkortet også. Jeg skal skrive her eventuelle fremskritt.. / Lenke til kommentar
grebnord Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Hey. Etter å ha lest feilbeskrivelsen din, fikk jeg umidelbart følelsen av at det er skjermen som sliter med et eller annet. Etter å ha sjekka litt fant jegdenne posten Mitt råd er at du prøver med en annen skjerm, eventuelt å kobler den til tv, for å se om symtomene er de samme. Eventuelt juster ned hertz på skjerm, kontrollpanel > skjerm > avansert osv.. Håper det ordner seg Greb Lenke til kommentar
Pacmac Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2006 Angående skjermen: Leste litt på den posten du ga meg heisann80. Jeg bruker en overgang for å koble meg inn i Macbooken med DVI-kabelen. Jeg fant også ut at jeg har en Single DVI-D kabel, denne fulgte med skjermen. Det kan jo godt hende at disse artifactene (nå tenker jeg ikke på de som skjer når jeg starter spill). Kom av at jeg ikke har koblet kabelen 100% inn. Jeg hadde f.eks. ikke skrudd skruene helt godt igjen. Har jo liksom aldri hatt problem med det før, så jeg tenkte ikke så mye over det. Men igjen kan det jo hende det har noe med overgangen til Macbooken det er noe med. Har i hvert fall ikke opplevd noe ennå, venter fortsatt i spenning. Skal snart kjøre opp Transport Tycoon. (Det er litt komisk at jeg bruker et så gammelt spill for teste hardware-feil ) Hilsen Pacmac Lenke til kommentar
Pacmac Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2006 Hey.Etter å ha lest feilbeskrivelsen din, fikk jeg umidelbart følelsen av at det er skjermen som sliter med et eller annet. Etter å ha sjekka litt fant jegdenne posten Mitt råd er at du prøver med en annen skjerm, eventuelt å kobler den til tv, for å se om symtomene er de samme. Eventuelt juster ned hertz på skjerm, kontrollpanel > skjerm > avansert osv.. Håper det ordner seg Greb 7169040[/snapback] Jeg har testet 2 andre skjermer. En Dell 24'' Widescreen og en FlexScan L550. Jeg fikk ikke noe spesielle feil med disse, men jeg prøvde de ikke i flere dager. Noe jeg sikkert skulle gjort. Det jeg har merket er jo at når eventuelle artifacts starter kan jeg sette ned oppløsningen til 1280x1024 å bli kvitt de. Samme hvis jeg skrur av og på skjermen, men da holder det kun i 5 minutter. ..enda ingen artifacts med kobling mellom skjerm og Macbook... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå