Gå til innhold

Lyst på polaliserings filter - hvilke?


Anbefalte innlegg

Som tittelen forteller har jeg nå lyst på pol. filter. Har primært bruk for et slikt filter på 18-200mm VR objektivet mitt og til 10-20mm objektivet mitt.

Må jeg ha to filtere siden det ene er et Nikon objektiv og det andre et Sigma objektiv?

 

Og hvilke(t) filter bør jeg velge til disse to objektivene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som tittelen forteller har jeg nå lyst på pol. filter. Har primært bruk for et slikt filter på 18-200mm VR objektivet mitt og til 10-20mm objektivet mitt.

Må jeg ha to filtere siden det ene er et Nikon objektiv og det andre et Sigma objektiv?

 

Og hvilke(t) filter bør jeg velge til disse to objektivene?

De to objektivene har vel ikke samme diameter, så du må nok ha ett filter til hvert av dem, alternativt kjøpe det største filteret og en step-up-ring. Dette utelukker dog bruk av solblender, så det er ikke noe fullgodt alternativ hvis du ønsker å kombinere begge.

 

Du skal være obs på at ultravidvinkel-objektiver bør ha tynnere pola-filtre (som er litt dyrere, og kan fint brukes også på lengre brennvidder). Det er ikke så kritisk på 18-200, men det lønner seg nok her også. Hoya har vel en modell som er spesielt beregnet på dette, husker ikke betegnelsen i farten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...