Gå til innhold

Om man mottar feil varer fra webshop

Anbefalte innlegg

Scenario: En webshop sender deg feil/for mange varer slik at det går i din egen favør; altså eksempelvis større harddisk, varer du ikke skulle ha hatt, raskere cpu osv...

Har man da noen plikt til å melde ifra om dette? (og da mener jeg ikke moralsk sett, men rent juridisk...) Eller kan man beholde det man har fått "ekstra" og takke høyere makter eller andre som måtte stå bak?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-11-08 19:03, skrev kmo11:

Scenario: En webshop sender deg feil/for mange varer slik at det går i din egen favør; altså eksempelvis større harddisk, varer du ikke skulle ha hatt, raskere cpu osv...

Har man da noen plikt til å melde ifra om dette? (og da mener jeg ikke moralsk sett, men rent juridisk...)

Da dropper vi den moralske delen. :smile:

Jeg er litt usikker på hva lovene sier. Selv om du skulle ha plikt til å gi beskjed, kan du jo bare late som om du er dum, og ikke visste at du hadde fått en harddisk som var litt for stor, eller en prosessor som var litt for rask.

Får du massevis av svært dyre varer som du ikke har betalt for, blir det jo en litt annen sak.

Dersom butikken oppdager feilen kan du ikke kreve å få beholde tingene, bare fordi de ble sendt til deg. Men det er selvsagt selger som skal betale porto, ekspedisjonsgebyr, oppbevaringskostnader, osv. for å få tingene tilbake.

Noen jurister kan kanskje gi et litt mer fornuftig svar?

(Det riktige er selvsagt å gi beskjed til butikken. En litt for stor harddisk sier de selvsagt at du bare kan beholde. Men moral var du jo ikke interessert i. :smile: )

LeD

Lenke til kommentar

Det har jo vært tilfeller at folk her på forumet har fått varer for 20k+ mer enn det de hadde betalt. Vedkommende(som jeg ikke husker hvem var) var ærlig nok til å si ifra ... og ble "belønnet" med et nytt hovedkort. De fleste nettbutikker sier vel ikke rett ut til deg om du vil ha noe igjen ... men du har jo en "sterk sak" om du spør om å få en veldig hyggelig pris elr.no. For alt du i følge loven er pålagt å gjøre, er å stille varene til selgers disposisjon, dvs at du må gi han mulighet til å hente varene. Du er under ingen måte pålagt å sende varene tilbake og ordne med porto osv. Du kan jo alltid bare si, om de nekter deg "belønning", at tinga står på trappa og at de kan komme å hente dem når de vil. :wink:

Lenke til kommentar

Det bestemmer egentlig du, i og med at webshoppen som har ansvar for sending. og ikke du.

Feks i starten da GeForce4 kom, vet jeg at ett parr folk som bestillte TI4200 fikk ved en feil TI4600.

Samme gjelder feil prising, bestiller du en vare til en pris du ser på nettet, men får en anen regning, så MÅ webshoppen gi etter (ihvertfall i norge)

får du en dårligere vare så er det opp til deg om du vi klage

Lenke til kommentar

Det er synd om den eneste grunnen til at folk sender tilbake feilvarer når de er dyrere enn hva de opprinnelig bestilte, er fordi de forventer en belønning. Viser litt hvor samfunnet går.

Det er snakk om moral, ganske enkelt. Og kanskje IQ over skonummer nivå, for alle som er dumme nok til å beholde slikt vil bli funnet før eller siden uansett. Vi lever ikke i forrige århundre lengre, lagerstyring, varetelling, kundelister e.t.c..

Faktisk håper jeg slike nisser går til steder som dette:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=33284

De er dumme nok til å gå på det :grin:

[ Denne Melding var redigert av: hidden på 2002-11-09 00:07 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...