Gå til innhold

jeg hadde tenkt å kjøre fleroperativsystem lurer på hvordan

tek73

Anbefalte innlegg

jeg hadde tenkt å kjøre et fleroperativsystem på følgende måte.

partisjon c: windows 98

partisjon d: windows 2000

partisjon e: linux redhat 8.0

partisjon f: linux swapfil

partisjon g: filarkiv

Jeg lurte i den forbindelse på følgende

jeg instalerer først 98 på c: og deretter 2000 på d:

dette vet jeg fra før går greit. Nå har 2000 kjørt inn et multiloader system " du velger hvilket system du skal starte opp ".

Spørsmålet blir da vil linux komme rett opp i dette systemet når jeg velger hvilket operativsystem som skal kjøres.

spørsmål 2 jeg vil IKKE at linux skal se windows-partisjonene og motsatt. Hvordan sikrer jeg det?

Takker på forhånd for all hjelp/svar.

Vil også rette en generell takk til dere på forumet for all hjelp jeg har fått.

Ps: jeg er ingen kløpper på data så "baby-språk" er å foretrekke på svarene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For at linux-maskinen skal kunne se ntfs partisjoner må kompilere det inn i kjernen.. Når det gjelder 98 (fat32) så er det bare å la være å mounte den ved boot.. Stort annet er det vel ikke å gjøre.. windos takler absolutt ikke ext2 eller ext3 så det er ikke .no prob.

Lenke til kommentar

Hvis du installerer Linux til slutt, vil Linux sin egen operativsystemvelger (LILO) installeres. Denne vil overskrive Windows 2000 sin løsning. Linux vil oppdage alle Windowsinstallasjonene dine og legge disse til på sin meny. Det burde fungere greit.

Windows kan ikke se Linux-partisjonene dine, om du vil eller ei. Linux har full støtte for Windows sitt FAT-filsystem. Linux har delvis støtte for lese fra det nyere NTFS-filsystemet til Microsoft. Men du kan selvsagt velge at ingen av Windows-partisjonene dine skal være synlige i Linux.

LeD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...