Theo343 Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 så 6.10 er en slags "halvversjon"? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 (endret) så 6.10 er en slags "halvversjon"? 7312623[/snapback] Nei, den er fullverdig på alle måter. Den blir bare ikke støttet i like mange år som 6.06 LTS. Egentlig er det ganske forståelig når man tenker på hvor ofte nye versjoner kommer ut. Det hadde blitt en voldsom jobb om hver bidige versjon skulle støttes med updates i så lang tid. Da måtte veldig mange versjoner bli støttet parallellt etterhvert. Endret 18. november 2006 av Langbein Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 (endret) Da forstår jeg konseptet Jeg er windowsbruker og vant til at underversjoner blir støttet på en annen måte. Eks. SP1, SP2 osv. Endret 18. november 2006 av Theo343 Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Da forstår jeg konseptet Jeg er windowsbruker og vant til at underversjoner blir støttet på en annen måte. Eks. SP1, SP2 osv. 7312810[/snapback] Det forstår jeg Men en ny versjon av Ubuntu innebærer til dels store endringer, med nye versjoner av de fleste medfølgende programmer og libraries. Sånn sett kan du ikke sammenlikne det med en service pack, men heller som en helt ny versjon av Windows, bare at nye versjoner kommer ca. to ganger i året. Lenke til kommentar
-morten Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Nå leter jeg etter denne pluginen: video 7267505[/snapback] Den er fortsatt under utvikling, og ikke puttet i hovedkodebasen enda. For å få den nå, må du laste ned koden fra beryl-project.org og kompilere den selv. Ellers får du vente noen uker Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 (endret) Langbein. Jeg gleder meg til å bli en daglig Linux bruker hehe. Jeg har savnet et annerledes OS siden den dagen jeg gikk fra amigas kickstart/workbench OS til dos/os2/windows. På serversiden har jeg tidligere sverget til Netware, før jeg ble tvunget over på Windows. Netware var alltid milevis foran MS. Har vært litt borti IBMs AS400 maskiner, IBMs RS maskiner med AIX(unix variant). Linux er nok svaret nå Håper Ubuntu er et greit valg for å få en minst mulig turbulent overgang til Linux men at det finnes masse gode whitepapers osv for å sette seg inn i det tyngre materialet. Endret 22. november 2006 av Theo343 Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Nå leter jeg etter denne pluginen: video 7267505[/snapback] Den er fortsatt under utvikling, og ikke puttet i hovedkodebasen enda. For å få den nå, må du laste ned koden fra beryl-project.org og kompilere den selv. Ellers får du vente noen uker 7320118[/snapback] Ubuntuforums har en howto. Ikke prøvd den selv siden jeg har litt arbeid jeg må få gjort på denne boksen først. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Noen som vet når det er trygt å begynne å bruke Feisty Fawn? Lenke til kommentar
Canute Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Noen som vet når det er trygt å begynne å bruke Feisty Fawn? 7326467[/snapback] Jeg pleier å installere ved første release candidate, men det spørs jo helt hva du bruker maskinen til ellers. Er det en maskin som huser viktige dokumenter, så ville jeg nok ha ventet til final kom ut. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Noen som vet når det er trygt å begynne å bruke Feisty Fawn? 7326467[/snapback] Jeg pleier å installere ved første release candidate, men det spørs jo helt hva du bruker maskinen til ellers. Er det en maskin som huser viktige dokumenter, så ville jeg nok ha ventet til final kom ut. 7327725[/snapback] Er det noen spesielle nettsider som testversjonene blir lagt ut på? (Eller må jeg bare lete?) Jeg håper det blir mindre feil i neste versjon. 6.10 har hatt ustabilt lokalnettverk hos meg. Er det noen fiks på dette? Kanske de får med neste Gnome i neste Ubuntu også?? Lenke til kommentar
Del Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Er det noen spesielle nettsider som testversjonene blir lagt ut på? (Eller må jeg bare lete?) Du finner nedlastingslinker og nyheter om nye releaser hos www.distrowatch.com Jeg håper det blir mindre feil i neste versjon. 6.10 har hatt ustabilt lokalnettverk hos meg. Er det noen fiks på dette? Vær litt mer spesifikk så kanskje noen kan hjelpe. Kanske de får med neste Gnome i neste Ubuntu også?? 7331731[/snapback] Du kan regne med at neste release av Ubuntu har minst like ny Gnome som 6.10. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Jeg håper det blir mindre feil i neste versjon. 6.10 har hatt ustabilt lokalnettverk hos meg. Er det noen fiks på dette? Vær litt mer spesifikk så kanskje noen kan hjelpe. Jeg oppdaget umiddelbart i Ubuntu 6.10 at jeg ofte får feilmeldinger når jeg dobbelklikker på arbeidsgrupper, andre pcer eller mapper gjennom "nettverkstjenere". Noen ganger blir ikonene feil, og da får jeg uansett feilmelding. Ofte er det nok at jeg trykker F5 noen ganger så går det. Jeg kjører Ubuntu 6.10 på tre pcer så langt. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Hvis du søker på ubuntuforums eller google på feilmeldingen du får opp (eller feilmeldingen som dukker opp i dmesg), får du nok grei hjelp til å fikse problemet. Lenke til kommentar
MRN Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 MRN: Har du prøvd å restarte x-serveren (GUI-et). Har samme problemet på en gammel Acer TM 634LC på både OpenSuse og noen andre distroer. Prøv Crtl + Alt + Backspace når skjermen har gått i svart. På bærbare hender det også at Linux prøver å bruke den eksterne skjermporten. Det går å få endret dette i oppsettet. 7299917[/snapback] http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=290655 La oss nå se... Symptoms:When booting Edgy from either the LiveCD or an installed system, you receive a blank screen after the boot phase, just as the GDM should be starting You do not hear the Ubuntu startup sound You cannot get a terminal using Ctrl-Alt-[F1-F6] Cause: This is caused by poor configuration of the default X server in Edgy. The problem appears to be with the ATI graphics drivers, and until now has only been experienced on systems running ATI graphics cards. It is likely this bug was missed due to insufficient testing with a variety of ATI graphics cards. Workaround: There is currently no workaround for booting the LiveCD since one cannot reach a terminal to alter driver settings or Xorg configuration. On installed systems, it should be possible to change the driver in xorg.conf to "VESA" instead of "ati", or to install the fglrx driver and change the driver to "fglrx". This should fix the problem on installed systems. Jeg har SÅ mye negativt å si om Kubuntu og Linux. - Det virker ikke. - Jeg forventer at det skal virke. (Det er min feil.) - For at dette skal bli retta opp i, må jeg vente i seks måneder til neste release! - 5.04 virker ikke, 5.10 virker ikke, 6.04 virker (yey), 6.10 virker ikke. (Hvis jeg har bomma på talla så beklager jeg.) - En økning i versjonen her betyr ikke at det er blitt bedre. Vi kan ikke lenger forvente at v2 er bedre enn v1 osv. - Lukket kode er forbudt, så brukerne på laste ned en pakke som gjør det for en. Lite brukervennlig og burde være unødvenig. Nå har jeg lest at selv Ubuntu skal endre på dette. Vel, det er om seks måneder, så det er MYE som skjer i PC-verdenen da. Vista, DX10 og skjermkortracet f.eks. Kom ikke på mer At alle ATI-kort på alle bærbare ikke virker på en offisiell release, det gjør at jeg mister troa på alt som heter Ubuntu! Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 (endret) Om ikke Live-CDen funker, kjør alternative-CDen, da! Ikke si at Ubuntu ikke virker når det bare er en feil i LiveCDen. Alternate install skal funke på nær alle systemer, og her har du mulighet til å konfigurere skjermkortinnstillingene (framebuffer-instillinger etc.) før du starter install. Og ja, lukket kode som arbeider mot kernelen er og skal være forbudt, rett og slett fordi det er ulovlig å linke lukket kode med linux-kernelen (fglrx og nvidia-drivere, f.eks). Dessuten, om lukket kode blir tillatt (altså at linux-kernelen omlisensieres til LGPL el.l.) vil det bety slutten på åpne drivere. Lukket kode generelt sett er absolutt ikke forbudt, og er heller ikke umulig å få installert i Ubuntu, men lukket kode linket til kernelen er heldigvis ulovlig, grunnet GPL. EDIT: At alle ATI-kort på alle bærbare ikke virker på en offisiell release, det gjør at jeg mister troa på alt som heter Ubuntu! Husk at du snakker om en distro som knapt er to år gammel, og at ATI ikke gidder gjøre noe særlig for å hjelpe til med å få det til å funke skikkelig, i motsetning til f.eks. WinXP, som er over fem år gammel, med god hjelp fra ATI til det meste av testing og drivere etc. For Ubuntu gjør ATI akkurat så lite som de kan slippe unna med; slipper en binær driver nå og da. Endret 22. november 2006 av jorgis Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 At alle ATI-kort på alle bærbare ikke virker på en offisiell release, det gjør at jeg mister troa på alt som heter Ubuntu! 7340296[/snapback] Her bør du heller skylde på ATI, som er notorisk kjent for ikke å gi ut Linux drivere. Og alle Linux distroer lider delvis av dette problemet. Ellers har jeg aldri hatt problemer knyttet til lukkede drivere i Linux, som oftest er det tydelig angitt hvor du finner disse, og hvordan installere. Ellers så gir jeg jorgis all min støtte i hans synspunkter. Lenke til kommentar
MRN Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Hvorfor virker en release og ikke en annen relase? Er det denne ATI-koden fra ATI selv som er blitt forandra? Hvem har ødelagt sånn at det på denne releasen blir blank skjerm (ganske alvorlig en også), og ikke den forrige? Lenke til kommentar
Del Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Jeg har SÅ mye negativt å si om Kubuntu og Linux. Jaha, særdeles lite konstruktiv start på innlegget ditt. - Det virker ikke. Jo, det gjør det. Prøv å holde deg saklig så kanskje du finner livet litt lettere. - Jeg forventer at det skal virke. (Det er min feil.) Hvor mye har du betalt for produktet? Forventer du at frivillige sjeler skal polere dette dit hen at din råtne hardware som du har kjøpt kun mhp. pris funker out-of-the-box, for hvis ikke kommer du og slenger dritt om ubuntu og linux. - For at dette skal bli retta opp i, må jeg vente i seks måneder til neste release! Er du avhengig av live CD så kjør knoppix, der kan du konfigurere x-server under boot, og du får den på DVD. Kanskje du ikke har tenkt på det, men Ubuntu er ikke primært en live CD. - 5.04 virker ikke, 5.10 virker ikke, 6.04 virker (yey), 6.10 virker ikke. (Hvis jeg har bomma på talla så beklager jeg.) Slutt å drit deg ut, alle virker, men ikke på all hardware, burde det overraske deg? Er du klar over hvor mange timer frivillige har brukt for å reverse engineere drivere for råtne hardware leverandører slik at din maskin faktisk kan kjøre linux? Og ja de virker nok alle også på din maskin, og det hadde ikke tatt lang tid å fikse det. - En økning i versjonen her betyr ikke at det er blitt bedre. Vi kan ikke lenger forvente at v2 er bedre enn v1 osv. Jo det gjør det, tenk deg om en gang til så kanskje du ser at du baserer den konklusjonen på en logisk brist. All programvare utvikling er beheftet med bugs, og all ny kode gir nye bugs, skjønner du? - Lukket kode er forbudt, så brukerne på laste ned en pakke som gjør det for en. Lite brukervennlig og burde være unødvenig. Nå har jeg lest at selv Ubuntu skal endre på dette. Vel, det er om seks måneder, så det er MYE som skjer i PC-verdenen da. Vista, DX10 og skjermkortracet f.eks. Tullprat, og med slik babling bør du føle deg beæret over at noen her med mye større kunnskap enn deg har tatt seg tid til å prøve å hjelpe deg. For min del har jeg ingen ambisjoner om å hjelpe bortskjemte drittunger. Hold deg til Vista, og slutt å forsøple tråden med surt oppgulp. Kom ikke på mer Hadde det enda vært så vel. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 (endret) MRN: Jeg skal prøve å være mer konstruktiv enn forrige (jeg vet ikke om han hadde en dårlig dag...). Del har helt rett i at ATI har alltid vært lite samarbeidsvillige hva gjelder drivere. De har med tiden utviklet noen drivere for Linux som skal fungere, men disse yter mye dårligere enn f.eks Windows-drivere. ATI ønsker ikke å samarbeide med åpen kildekode-miljøet om å utvikle _gode_ drivere, derfor blir det litt halvveis. Sannsynligvis må du bare finne den repository'n ("pakkebrønn", "pakkereservoar" eller hva noen kaller det på norsk) med ATI-driver. Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg så mye, ettersom jeg holder meg langt unna ATI. Etterhvert som man blir blir tilhenger av fri programvare og f.eks Linux-bruker, lærer man seg til å være litt selektiv av hvilken hardware man kjøper. Det gjelder å handle av de produsentene som samarbeider om drivere, og styre unna de som ikke vil. Dette er nok en vrien leksjon/øvelse til å begynne med for gamle Windows-brukere. For å ta det raskt, når det gjelder skjermkort, så er Intel ganske samarbeidsvillige og man får gode, frie drivere, nVidia som er litt mer reservert, lager bare lukkede Linux-drivere selv, som fungerer ganske bra til 3D (de frie nv-driverne er ikke så gode på 3D), mens ATI vil ikke samarbeide i det hele tatt og lager bare dårlige lukkede drivere for Linux. Men som regel skal det gå an å få skjermkortet til å fungere på et vis. Du sier jo selv at Ubuntu 6.04 (edit: ehh, 6.06 ble den hetende. Takk, Del.) fungerte. Dessuten, at du må vente i 6 mnd får å få det til å virke igjen er jo tull. Du kan jo installere 6.06 igjen. Eller gå tilbake til "vesa"-driveren (skal fungere, men har dårlig 3D-ytelse) i verste tilfelle. (En mye brukt huskeregel innenfor dataverdenen er: "Don't fix it if it ain't broken". Det gjelder å kjenne seg selv (sin maskin/software) best der for å vite om man kan/bør/må/vil oppgradere.) Dessuten finnes det mange andre distroer å velge blant. OpenSUSE skal visst ha veldig god hardware-deteksjon og egner seg bra for nybegynnere. Lykke til. Endret 30. november 2006 av kommers Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 (endret) Kunne man laget en sticky over hvilken hardware produsenter generellt som har god driverstøtte i Linux? Kunne vært en kjekk guideline. Tenker da på alt fra tvkort, lydkort, skjermkort, kontrollere, eksterne enheter osv osv Endret 29. november 2006 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå