Gå til innhold

Ubuntu 6.10 ferdig

Anbefalte innlegg

For å bygge litt videre på det som er sagt så er GNOME mest likt Win2k av utseendet, mens KDE ligner XP, (Dette er mine tanker om dette), så det er mest smak og behag

7162918[/snapback]

Vil nå si at Gnome heller mot OS X og KDE mot en fanzy versjon av XP.

Jeg har brukt kubuntu en stund og konvertert til Ubuntu da jeg liker logikken og det behaglige designet bedre.

Jeg har valgt å teste ut Ubuntu på en eldre Dell maskin med en 600 mhz prosessor og 512 mb minne. Skjermkort er integrert i hovedkortet. Denne har jeg allerede Windows XP på.

Prøv Puppy Linux, raskere Os finnes ikke(med gui og alle apps)..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ingen out of the box gui for WPA & WPA2 krypterte nettverk, stemmer det? (jeg fant i allefall ingen slik funksjonalitet)

7162027[/snapback]

Nei, men for hd-install kan du installere network manager som foreslått. Hvis det du tenker på er konfigurering fra live-cd så kan kanskje kanotix med klik være tingen, da kan du installere ny software mens du kjører fra live-CD.

1. Ytelse - Det jeg spesiellt reagerer på er oppstart av f. eks. Firefox. Det tar uhorvelig lang tid å starte opp sammenlignet med Firefox 2.0 i XP. Det samme gjelder scrolling i Firefox vinduet. Scrollingen hakker seg nedover og er veldig treg.

Generellt er oppstart av programmer gjerne tregere i linux, dette kommer, i hvertfall delvis, av at programmer som installeres i MS-win gjerne delvis lastes opp i minnet ved boot-time. Ytelsesmessig for applikasjoner er linux fullt på høyde med MS-win. Det at vinduet hakker, og stabilitetsproblemene, tyder på at du har problemer med skjermkortdriver. Typisk skyldes dette bruk av en open source driver med noe optimalisering, f.eks. nv eller ati. Ved å gå over til proprietær driver eller generisk open source driver, burde problemet løses. Generiske drivere kan du sette i xorg.conf fila direkte, proprietære kan du installere f.eks. med automatix2. Ved å kjøre $lspci kan du fort sjekke om du har grafikk fra nvidia, ati, via eller intel. Hvis du lurer på hvilken driver du bruker kan du sjekke i xorg.conf fila, $more /etc/X11/xorg.conf

Når det gjelder generell ytelse på programmer som installeres fra pakke, kan denne i noen tilfeller være litt svak på Debian (og dermed kanskje også Ubuntu?), i hvertfall delvis grunnet at distribusjonen støtter cpu'er tilbake til steinalderen, hvilket vil si at du kanskje har utvidelser på din cpu som ikke brukes under Ubuntu, rett og slett fordi kompileringen av pakken (i dette tilfellet Firefox) ikke bruker flagg for f.eks. mmx. Archlinux er et eksempel på en distro som klart skiller seg fra dette med at de eksplisitt ikke støtter gamle x86 prosessorer, ellers har man jo også Gentoo som oppfordrer alle til å kompilere sine applikasjoner selv. En annen vei å gå for å øke ytelsen er å ribbe installasjonen, slik som Slackware (og forsåvidt Zenwalk som er basert på Slackware) gjør, og som DSL (damn small linux, Debian basert i likhet med Ubuntu) tar til det ekstreme.

Endret av Del
Lenke til kommentar
ingen out of the box gui for WPA & WPA2 krypterte nettverk, stemmer det? (jeg fant i allefall ingen slik funksjonalitet)

7162027[/snapback]

Jeg har laget en guide på ubuntu.no's wiki for å legge til støtte for WPA og WPA2 i Kubuntu og Ubuntu:

Kubuntu brukere, skriv i konsoll:

sudo apt-get install knetworkmanager

Ubuntu brukere, skriv i konsoll:

sudo apt-get install network-manager-gnome

Hvordan programmene virker vet jeg ikke, jeg vet bare at begge støtter bl.a. WPA og WPA2.

Jeg har forsøkt Ubuntu Dapper Drake for vel to uker – er veldig godt fornøyd saml med det andre OSet :D  Tenkte jeg skulle legge inn en ren installasjon i helgen - nå som jeg vet litt mer. Det jeg lurer på er om jeg heller skulle legge inn denne siste versjonen, men stabilitet er viktig(orker ikke følelsen av det andre Oset). Noen som har en anbefalning?

7162151[/snapback]

Kubuntu og Ubuntu 6.10 er stabile og det kommer ikke flere store oppdateringer til dem som kan gjøre dem ustabile, installer 6.10.

Takk for infoen SlimG, jeg trodde likhetene var mye større ettersom 1)man kan kjøre de samme programmer for begge versjoner, 2)man kan rimelig enkelt skifte fra GNOME til KDE. Slik jeg forstod det var Kbuntu mer en versjon som skulle ligne mye på Xp for å gjøre overgangen enklere for Windows brukere, mens Ubuntu mer for dem med litt erfaring. Men jeg kan lite innenfor Linux – lærer litt for hver dag :)

7162151[/snapback]

Med fare for å trakke noen på tærne så kan jeg forklare det slik jeg ser det:

Kubuntu som bruker KDE har en pakke med programmer som er laget for KDE, disse heter som oftest noe på K... som f.eks. Koversation, Kontakt, Konqueror, Kopete, Krita osv. KDE's kjennemerke er at alle programmene deres følger samme design som fører til at Kubuntu i helhet ser mye mer designmessig gjennomført ut enn Ubuntu som ikke fokuserer på designet i de eksterne programmene.

Hvis du vil gå over fra Windows til linux så vil jeg anbefale at du først prøver Kubuntu med sin gjennomførte programpakke, og hvis du ikke liker programmene eller vil bruke dine egne program som f.eks. Opera og Firefox så bør du gå over til Ubuntu.

”men kan endres til å se ut akkurat som en vil”

Kanskje du kunne fortelle hvordan man får det nederste panelet i kbuntu inn i ubuntu; liker virkelig hvordan programmene stables to og to og blir minimert.

7162151[/snapback]

Du kan forandre linjen i Ubuntu til å se lik ut som den i Kubuntu, hvordan vet jeg ikke da jeg kun bruker Kubuntu.

Jeg vet ikke hvilke som er på norsk, men jeg vet Ubuntu og Kbuntu er på norsk, og da regner jeg med Debian også finnes med norsk språk(som SlimG påpeker). Ellers har vi skolelinux, den er garantert på norsk. Crowly nevner Fedora. Så da burde det være nok med valg :thumbup:

7162151[/snapback]

Alle linux distribusjoner består av en linux kjerne og programmer skrevet for linux, programmene hører som regel aldri til en spesifikk distribusjon. Disse programmene er vanligvis allerede oversatt til Nynorsk og Bokmål.
Lenke til kommentar
Litt Off-topic, men hva er best av Gnome og KDE for en aktiv Windowsbruker som har lyst til å prøve Linux.. Gjerne Ubuntu eller Kubuntu.

7162330[/snapback]

For en WindowsBruker vil en uke på både Gnome og KDE bli et sanseeventyr uten sidestykke, jeg vil selv anbefale Kubuntu for WindowsBrukere siden dere aldri har opplevd dynamisk programvare-design og brukervennlighet :roll:

Jeg må fortsatt minne dere om at både KDE og Gnome skrivebordet og viduene kan endres tilnærmet ubegrenset, så velg ikke etter skrivebordsbakgrunnen og fargene på screenshots, prøv menyene, programmene og funksjonene før før du bestemmer deg.

Endret av SlimG
Lenke til kommentar

7162027[/snapback]

Det varierer fra distribusjon til distribusjon. OpenSuse 10.1 klarte WPA mer eller mindre direkte (både ved bruk av madwifi og ndiswrapper), FC5 og FC6 har jeg ennå ikke fått til WPA på (Atheros brikkesett/TI brikkesett). . Ubuntu bruker vel debian pakken til madwifi, samme gjelder vel for ndiswrapper. Madwifi gir ikke WPA/WPA2 støtte direkte, og wpa_supplicant må brukes i tillegg for flere distroer. For ndiswrapper er spørmålet hvilken driverversjon som er støttet. For mange trådløse kort er det bare eldre drivere uten WPA som støttes.

Når det gjelder Ubuntu har jeg aldri kommet så langt at jeg har fått testet dette, rett og slett fordi jeg aldri får Ubuntu til å like min Acer TM 634LC med Geforce2 Go kort. X-tjener krasjer hver eneste gang jeg prøver å bruke nVidia Legacy drivere. Og uten disse får jeg ikke satt oppløsning til 1400 x 1050, så da droppes Ubuntu (men noen har kanskje svaret).

Selv trives jeg klart best med Gnome.

Lenke til kommentar
Det varierer fra distribusjon til distribusjon. OpenSuse 10.1 klarte WPA mer eller mindre direkte (både ved bruk av madwifi og ndiswrapper), FC5 og FC6 har jeg ennå ikke fått til WPA på (Atheros brikkesett/TI brikkesett). . Ubuntu bruker vel debian pakken til madwifi, samme gjelder vel for ndiswrapper. Madwifi gir ikke WPA/WPA2 støtte direkte, og wpa_supplicant må brukes i tillegg for flere distroer. For ndiswrapper er spørmålet hvilken driverversjon som er støttet. For mange trådløse kort er det bare eldre drivere uten WPA som støttes.

I Debian installeres wpasupplicant automatisk når du installerer network manager, så det samme gjelder sannsynligvis i Ubuntu.

Når det gjelder Ubuntu har jeg aldri kommet så langt at jeg har fått testet dette, rett og slett fordi jeg aldri får Ubuntu til å like min Acer TM 634LC med Geforce2 Go kort. X-tjener krasjer hver eneste gang jeg prøver å bruke nVidia Legacy drivere. Og uten disse får jeg ikke satt oppløsning til 1400 x 1050, så da droppes Ubuntu (men noen har kanskje svaret).

Hvor mange Ubuntu versjoner har du prøvd? Det er mye som kan gå galt når du skal sette opp skjermkort driver, men dette trenger du ikke gjøre selv i Ubuntu. Både easyubuntu og automatix2 gjør dette for deg, er det nv driveren du har prøvd? Hvis ikke hvordan installerte du driveren?

Lenke til kommentar

Vet det blir feil å poste dette her men går utfra at dette ikke er nok material for en ny tråd ;)

7165139[/snapback]

Jeg søkte litt rundt og fant en forumtråd som beskriver lignende symtomer med et geforce2 go kort.

Det kan være et problem som har blitt reparert i en BIOS oppdatering til PC'en din, jeg var nett innom support sida for Acer TravelMate 630 og fant ut at siste BIOS versjon er R01-C0p.

Ellers så kan det være et problem i xserver eller nvidia-legacy driverne som er reparert i senere versjoner, da er det bare å prøve en live cd.

Håper noe av dette fungerer, kjedelig når ting ikke funker :p

Lenke til kommentar
Like moro å oppgradere hver gang... "Can't boot up your graphical user interface X, would you like to...."

7165019[/snapback]

Dette er fordi din proprietære driver ble fjernet under oppgradering, fordi den nå er flyttet til restricted-repositoriene (som ikke aktiveres ved en oppdatering). Legg til restricted-repositoriene, og installer nv eller fglrx-driveren (nvidia eller ati), så er du i gang. :)

Lenke til kommentar
I Debian installeres wpasupplicant automatisk når du installerer network manager, så det samme gjelder sannsynligvis i Ubuntu.

Er akkurat det samme i FC5 og FC6, men å få den til å funke, nei. Dvs, jeg fikk det til å funke den vanskelige vegen - kommandolinje, så det er mulig problemet kan løses.

Hvor mange Ubuntu versjoner har du prøvd? Det er mye som kan gå galt når du skal sette opp skjermkort driver, men dette trenger du ikke gjøre selv i Ubuntu. Både easyubuntu og automatix2 gjør dette for deg, er det nv driveren du har prøvd? Hvis ikke hvordan installerte du driveren?

7165859[/snapback]

6.06, 6.10. Acer + GeForce2 Go problemet er kjent fra mange poster på forum rundt om kring. nVidia sine drivere gjennom restricted repository (synaptics).

Vet det blir feil å poste dette her men går utfra at dette ikke er nok material for en ny tråd ;)

Jeg søkte litt rundt og fant en forumtråd som beskriver lignende symtomer med et geforce2 go kort.

Det kan være et problem som har blitt reparert i en BIOS oppdatering til PC'en din, jeg var nett innom support sida for Acer TravelMate 630 og fant ut at siste BIOS versjon er R01-C0p.

Ellers så kan det være et problem i xserver eller nvidia-legacy driverne som er reparert i senere versjoner, da er det bare å prøve en live cd.

Håper noe av dette fungerer, kjedelig når ting ikke funker :p

7165890[/snapback]

Posten hadde jeg lest, bios oppdatert når xp2 kom, Ubuntu er 6.06 og 6.10.

Men egentlig var dette en delvis "avsporing", mest for å peke på at de ulike distroene fungerer ulikt "out-of-the-box" på ulik hardware, f.eks. når det gjelder trådløse, skjermkort med mer, og at valg av hvilken distro man prøver også må ta dette hensynet.

Lenke til kommentar
Hei.

er helt ny på Linux. Har en maskin med celeron 400 med 256 RAM liggende. Er det noen Linux- versjon som kan kjøres greit på en såpass svak maskin?

7167553[/snapback]

Jeg ville prøvd Xubuntu først. Det er ubuntu som bruker XFCE som vindubehandler, istedet for tyngre Gnome.

Lenke til kommentar
... Har en maskin med celeron 400 med 256 RAM liggende. Er det noen Linux- versjon som kan kjøres greit på en såpass svak maskin?

7167553[/snapback]

Prøv Puppy Linux, raskere Os finnes ikke(med gui og alle apps)..

7164046[/snapback]

Fra Puppy Linux sine websider:

CPU : Pentium 166MMX

RAM : 128 MB physical RAM for releases since version 1.0.2 or failing that a Linux swap file and/or swap partition is required for all included applications to run; 64 MB for releases previous to 1.0.2

Hard Drive : None

CDROM : 20x and up

Lenke til kommentar
Takker for svar.

Prøver Xubuntu først. Hvis dette ikke fungerer får jeg prøve Puppy Linux.  :)

7168536[/snapback]

Husk det er lurt å ha en del minne ledig etter at OSet er startet, sånn at du kan ha mange programmer åpne på en gang og/eller kjøre større programmer.

7169021[/snapback]

Bare for å oppklare litt, og hindre at du oppdager at det er for lite "ledig" minne både i Xubuntu og i Puppy Linux;

Husk at det er forskjell på hvordan Win og Ubuntu beskriver ledig minne. (X)Ubuntu bruker en del minne til diverse cache, og du ender som regel opp med nesten ikke "ledig" minne i det hele tatt, spesielt etter at maskinen har vært i bruk en stund.

Eksempel fra kommandoen free -m:

jorgis@jorgis:~$ free -m
            total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:          1011        852        159          0         38        413
-/+ buffers/cache:        399        611
Swap:         3071         17       3054

Jeg har 1GiB minne, og den sier at jeg bare har 159MB "ledig" minne. Men ser du i kolonnen under, ser du at om du ikke regner med cache, sitter jeg igjen med 611MB ledig minne. Det er sløseri å la minne stå ledig, så det benyttes til caching i mellomtiden.

Du bør altså trekke fra mengden som blir brukt til cache når du sjekker hvor mye ledig minne du har i praksis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...