Toppris Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) Var nettopp og hentet PC-en min på posten. Koblet den opp, startet den, og får følgende melding: Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key Første gang jeg tar på PC-en. Har prøvd å bruke windows-installasjons CD-en, men da kom det opp en feil om harddisken. Hjelp please? EDIT: Når Windows CD-en er i og jeg trykker "Enter" for installere windows eller "E" for reparere windows, kommer følgende melding opp: Installasjonsprogrammet fant ingen hardiskstasjoner på datamaskinen. Kontroller at harddiskene er slått på og koblet til datamaskinen, og at maskinvarekonfigurasjonen er riktig. Du må kanskje kjøre et diagnoseprogram eller installasjonsprogram fra leverandøren. Installasjonsprogrammet kan ikke fortsette. Trykk F3 for å avslutte. Endret 27. oktober 2006 av Toppris Lenke til kommentar
cremaster Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Hvor kjøpte du maskinen fra? Det pleier jo som regel å være inkludert telefonsupport på nye datamaskiner. Det vil sikkert gå langt kjappere enn å vente på svar her. Mulig feil kan være: 1. Feil i BIOS innstillinger 2. Ødelagt harddisk grunnet postens mishandling av pakker. 3. Løs kabel. 4. At butikken ikke har gjort jobben sin skikkelig, type sjekket at maskinen faktisk virker. Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2006 Kjøpte fra PCutstyr.no, komponenter står i signatur. Lenke til kommentar
cremaster Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) Anbefaler deg å ta en telefon til butikken: Telefon: 69 30 77 99 Åpningstiden er fra 1000 til 1400 alle virkedager (lørdag stengt) Edit: Mest sannsynlig er det innstillingene i BIOS som er feil, dette kan du finne ut av ved å sjekke bruksanvisningen til hovedkortet. Har vært bios-feil når jeg har fått lignende feilmelding før. Endret 27. oktober 2006 av cremaster Lenke til kommentar
joa1234 Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) Høres ut som du trenger å installere IDE og SATA drivere. Hovedkort basert på P965 chipsettet trenger dette. Bruk evt driver disketten du fikk med. Boot opp med Windows CD`en. Trykk F6 for å installere 3 parts programvare i begynnelsen av windows installasjonen. så skal dette fungere. Hvis du ikke fikk med diskett skal det gå ann å boote med driver cd`en til hovedkortet og evt lage en driver diskett som trengs Endret 27. oktober 2006 av joa1234 Lenke til kommentar
SuperChris Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Ville aller først sjekket at kabler mellom HK og harddisk sitter i som de skal + strøm til harddisk. I BIOS kan man sjekke at harddisk blir funnet. Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2006 Ringte kundetelefon, og som du sa joa1234, fikk jeg med en CD til hovedkortet. Skal nå til en venn for å skaffe meg en diskett, hehe. Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2006 Ville aller først sjekket at kabler mellom HK og harddisk sitter i som de skal + strøm til harddisk. I BIOS kan man sjekke at harddisk blir funnet. 7161735[/snapback] jeg mener jeg så noe i bios ja. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Hva er det egentlig du har kjøpt? En ferdig sammenskrudd PC uten operativsystem installert? Da er det i hvert fall ikke noe rart at du ikke får bootet ... Hvis det er en SATA-harddisk du har, så må du kanskje inn med en diskett med drivere helt i starten av Windows-installasjonen. (Det er mulig at de nyeste WindowsXP-CD'ene har et oppdatert Setup-program som støtter flere typer av SCSI- og SATA-kontrollere, men jeg har alltid måttet legge inn SATA-drivere med diskett på de PC'ene jeg har satt opp.) Sjekk i hvert fall at disken dukker opp i en eller annen liste i BIOS først. Ser du den ikke der heller, så er det enten løse kabler eller en eller annen BIOS-setting som må Enables for å få brukt SATA. Det enkleste hadde jo vært å ha en "custom CD" der SATA-driverne var med. Men det tar jo mer tid å lage en sånn en enn å gjøre det fordømte diskett-trikset. Uansett, det finnes info om dette her og her, blant annet. En dag jeg får god tid skal jeg jammen give it a go. Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2006 Har nå funnet en diskett.. 1.44mb får da duge (er tom). *Løper til neste buss hjem* Lenke til kommentar
joa1234 Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Skal holde lenge dette...Si ifra om det funka eller ikke... Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) Kom akkurat hjem og kundeservice stengte for 4 minutter siden. Har nå en diskett Følgende melding er på min skjerm: Welcome to ASUS motherboard make disk for DOS menu A: Make intel ICH8 32-bit AHCI/raid driver disk B: Samme men 64-bit C: Jmicron jmb36x 32-bit AHCI/raid driver disk D: Samme men 64-bit E: FreeDOS command promp Hvilken tar jeg? Tipper faktisk A da. EDIT: "Please insert your formated floppy to A:\" Den er jo tom!! fuinker ikke.. Endret 27. oktober 2006 av Toppris Lenke til kommentar
joa1234 Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Mener det er valg C. Sjekk at disketten ikke har Skrivebeskyttelsen på... Du kan også skrive format a: Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 "Please insert your formated floppy to A:\"Den er jo tom!! fuinker ikke.. 7162233[/snapback] Hva slags maskin sitter du ved når du skriver dette? Kan du ikke få formattert disketten der? (Den trenger ikke være bootbar.) Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2006 Skjer ingenting med C heller. Har fortsatt dette problemet: Når Windows CD-en er i og jeg trykker "Enter" for installere windows eller "E" for reparere windows, kommer følgende melding opp: Installasjonsprogrammet fant ingen hardiskstasjoner på datamaskinen. Kontroller at harddiskene er slått på og koblet til datamaskinen, og at maskinvarekonfigurasjonen er riktig. Du må kanskje kjøre et diagnoseprogram eller installasjonsprogram fra leverandøren. Installasjonsprogrammet kan ikke fortsette. Trykk F3 for å avslutte. Lenke til kommentar
joa1234 Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) Hvis han velger FreeDOS alternativet er det vel muligheter for å formatere disketten der? For min del høres det ut som at skrivebeskyttelsen på disketten er på Edit: Prøv å gjør følgende. 1.) Sjekk at skrivebeskyttelsen på disketten er av (finner ikke bedre måte å skrive det på) 2.) Sett inn CD-Platen som fulgte med hovedkortet 3.) Velg alternativ C. 4.) Når driverene er installert på disketten setter du inn Windows CDen igjen. Booter. Så må du huske å trykke F6 helt i begynnelsen av installasjonen av Windows. Endret 27. oktober 2006 av joa1234 Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) For øyeblikket er det ikke disketten som er problemet, det er det med hardisken!! Får den ikke til å fungere.. EDIT: Det jeg nå har gjort: 1: Ta ASUS CD-en i. 2: Disketten i 3: Velge alternativ C. 4: La den legge inn filene. 5: Ta ut disketten 6: Reboote med Windows CD i 7: Trykke F6 8: La den gå gjennom ting.. 9: Nå kommer meldingen: Du har valgt å konfigurere SCSI-kortet for bruk med Windows ved hjelp av en diskett fra kortprodusenten. Velg SCSI-kort fra listen under, eller trykk ESC for å gå til forrige side. (Nå kan jeg velge mellom): JMicron JMB363 RAID Controller <Windows 2k/xp/2003> JMicron JMB363 AHCI Controller <Windows 2k/xp/2003> JMicron JMB360 RAID Controller <Windows 2k/xp/2003> JMicron JMB360 ACHI Controller <Windows 2k/xp/2003> JMicron JMB366 RAID Controller <Windows 2k/xp/2003> JMicron JMB366 ACHI Controller <Windows 2k/xp/2003> JMicron JMB361 RAID Controller <Windows 2k/xp/2003> JMicron JMB361 ACHI Controller <Windows 2k/xp/2003> 10: PC-en laster inn flere filer som gjør Windows klart elns. 11: Jeg må trykke E for reparer, Enter for å installere windows. Jeg trykker Enter. 12 (Uansett om jeg trykker E eller ENTER) så får jeg opp en melding om at den finner ingen harddisk.. Endret 27. oktober 2006 av Toppris Lenke til kommentar
joa1234 Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Åssen da tenker du på? Lenke til kommentar
Harvester Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Akkurat det samme problemet hos meg da denne pc'en var ny. Det jeg gjorde, var å skru av "Raid" funkjsonen! Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2006 Detaljer Ungoliant? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå