Plecto Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Lyden tas opp i 16 bit, men er det mulig å ta opp i 24 bit? I så fall hvordan? Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 (endret) MiniDV-formatet kan kun ta opp i 16 eller 12bit, derfor må du bruke en ekstern opptaker med støtte for 24bit hvis du ønsker den kvaliteten. Nå vet jeg ikke om du har brukt XM2 med en XLR-utvidelse, men forskjellen mellom et DVX100 og XM2 med XLR-utvidelse er nok svært liten. Begge kameraer har jo også mulighet for manuell justering av nivåene. ------------------------------------------------- Men for å svare på spørsmålet til trådstarter: Eksterne opptakere er selvsagt en mulighet og vil nok gi de beste resultatene om utstyret er rett, og dermed dyrt muligens. Ser at Edirol R-09 er foreslått, men noe sier meg at du er ute etter noe litt mer avansert enn det. Jeg ser for meg et scenario med flere kanaler (flere mikrofoner). Du spør riktignok etter en løsning som er uavhengig av videokameraet, men jeg vil foreslå en egen mikser hvor "Stereo out" er koblet til kameraets XLR-tilkobling. Etter et raskt søk på Procom.no fant jeg denne: Yamaha MG-10 En veldig enkel mikser med fantom-mating og det du ellers skulle trenge for å holde kontroll. Prisen er under halvparten av nevnte Edirol R-09. Med denne løsningen kan du prioritere pengene på mikrofonene, som tross alt er en viktig faktor ved lydopptak. Løsningen vil også være mulig å forbedre ved at du kan kjøpe nye og bedre mikrofoner ettersom produksjonen/lommeboka ekspanderer. Om du absolutt ikke vil bruke videokamerat kan du jo koble en slik mikser til en opptaker. Dessverre finner jeg ingen enkle slike med XLR eller tilsvarende. Procom har en rekke eksterne opptakere liggende i sine lister. Eventuelt kan du jo sikle litt i Prolyd sitt utvalg... Endret 14. januar 2007 av kennethdammyr Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Denne Yamaha MG-10 fungerer som et mellomledd mellom mikrofon og kamera? Men opptaket vil fortsatt være i 16 bit i og med at det blir lagret på dv tapen... eller? Jeg VAR ute etter å ta opp lyd uavhengig av kameraet, men har tenkt litt over det og det kan fort bli stress for en lett amatørproduksjon, det er jo ikke alltid vi har egen lydmann heller. Og det blir jo en god del mer å redigere med tanke på at kameraet blir slått av og opp en rekke ganger under et opptak, det samme vil jo lyden, men lyden og kameraet vil jo aldri bli slått av og på helt likt så for hvert eneste klipp må lyden korrigeres til bildet, ikke sant? Men så hvis jeg har forstått dette riktig: Hvis jeg får tatt opp i 24bit med min Røde NTG2, setter volumet manuelt og ved såpass høyt volum at den vil klare å ta opp de laveste lydene med grei kvalitet, så vil jeg ikke få problemer med skurring ved høye lyder? Jeg har forresten ikke denne XLR adapteren til kameraet mitt. NTG2 har internt batteri så den trenger ikke phantom power, altså lagde jeg bare en overgang fra XLR til Minijack (bare en kabel). Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Har prøvd meg fram litt ang. lyd. Har et Panasonic NV-GS 300 videokamera, en Røde Videomic og en Roland Edirol R-09 Lydopptaker. Jeg har lagd to filer med forskjellig mic-opptak. Det ene jeg har lagd er stillhet. Fant ut at kameraelektronikken genererte en del støy, samt at Røde-micen forsterket veldig mye. Fila er på ca 2 min og er som følger: Kameramic - Rødemic rett i kameraet - Lydopptakermic - Rødemic tilkoblet lydopptakeren. Stillhet_div.MP3 På det andre opptaket fikk jeg min sønn til å spille litt trommer på gutterommet. Det er tatt opp på samme måte, og det som overrasker her, er de to siste innslagene. Hva låter best? Lydopptakeren eller Røde-micen. Vennligst gi tilbakemelding. Div.MP3 Ellers overstyrte Rødemicen en del ved høye lyder. Kunne justere ned dette til ønsket nivå via lydopptakeren. Måtte dessverre komprimere disse filene til Mp3 da Wav-filene ble over 20mb store. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Dette likte jeg Må si det klippet med stillhet overaska meg :S Er volumet satt likt på alle fire? For jeg fikk følelsen at støyet var ca likt voum bare forskjellige typer. Den siste, videomic tilkoblet i opptakeren burde vel ikke ha noe støy i det hele tatt? Hvis du ikke booster det veldig, eller er det kanskje en del støy i mikrofonen? Når det gjalt klippet diverse. Det er vanskelig å si Her er vel volumet litt forskjellig også? Er jo klart at man hører feil/røper kvaliteten lettere når volumet er høyere. Hva slags opptaker er det egentlig? Tar den opp i 24 bit? Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Denne Yamaha MG-10 fungerer som et mellomledd mellom mikrofon og kamera? Men opptaket vil fortsatt være i 16 bit i og med at det blir lagret på dv tapen... eller? Jeg VAR ute etter å ta opp lyd uavhengig av kameraet, men har tenkt litt over det og det kan fort bli stress for en lett amatørproduksjon, det er jo ikke alltid vi har egen lydmann heller. Og det blir jo en god del mer å redigere med tanke på at kameraet blir slått av og opp en rekke ganger under et opptak, det samme vil jo lyden, men lyden og kameraet vil jo aldri bli slått av og på helt likt så for hvert eneste klipp må lyden korrigeres til bildet, ikke sant? Men så hvis jeg har forstått dette riktig: Hvis jeg får tatt opp i 24bit med min Røde NTG2, setter volumet manuelt og ved såpass høyt volum at den vil klare å ta opp de laveste lydene med grei kvalitet, så vil jeg ikke få problemer med skurring ved høye lyder? Jeg har forresten ikke denne XLR adapteren til kameraet mitt. NTG2 har internt batteri så den trenger ikke phantom power, altså lagde jeg bare en overgang fra XLR til Minijack (bare en kabel). 7718879[/snapback] Mikseren fungerer som et mellomledd ja. Et mellomledd hvor du får kontroll på volumnivåene til hver kanal, du kan se masternivået og justere litt EQ. Opptaket vil bli 16bit ja, men jeg synes ikke du skal henge deg så mye opp i 16/24 bit. Logisk nok er 24bit best, men det er ikke dette som er alfa-omega i lydopptaks-sammenheng. For eksmpel er det stor forskjell på dynamiske og kondensator-mikrofoner. Mikrofonforsterkeren har også betydning. Dessuten vil jeg tro at vedkommende som skal styre lyden vet litt om hvordan handlingen skal utspille seg. Det er ikke ulovlig å justere litt på nivåene underveis. Bare pass på så ikke det plutselig høres unaturlig ut. Det blir feil å si at 24bit har høyere terskel for lyder med høyt volum. Bitraten sier noe om hvor mye informasjon det er i lyden. Klipping er i utgangspunktet noe annet. Ekstern opptaker byr på mer jobb ja. Det er her disse klapperne kommer inn i bildet. Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Hva slags opptaker er det egentlig? Tar den opp i 24 bit? 7719396[/snapback] Rolandopptakeren tar opp valgfritt i 24-bit wav, 16-bit wav, mp3-320kbps, mp3-224kbps, 192kbps osv. På stillhet brukte jeg max følsomhet på det som kunne justeres, og det er bare lydopptakeren som kan justeres manuellt evt. sammen med Røde-micen. Jeg syns faktisk lydopptakeren angir et riktigere lydbilde enn Røde-micen, og de oppgir også større frekvensområde på lydopptakeren. Vurderer å kutte ut Røde-micen og kun bruke lydopptakeren i fremtiden. Kunne vært artig og prøvd den sammen med Røde NTG2 også, men har ikke tilgang. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 (endret) Vi kunne jo tatt opp samme lyden Det blir feil å si at 24bit har høyere terskel for lyder med høyt volum. Bitraten sier noe om hvor mye informasjon det er i lyden. Klipping er i utgangspunktet noe annet. Men så hva ville du sagt var løsningen på dette at høye lyder skurrer og lave lyder knapt kommer med hvis jeg bruker manuell volumkontroll? Er det ikke til å komme unna? :S Endret 14. januar 2007 av Hektor123 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Jeg har ikke lest hele tråden...... men Kan du ikke ta opp med volumkontrollen skudd ned, og heller vri opp lyden i post-production? Der kan du i hvertfall legge på kompressor og limiter for å få de sterkeste lydene til å ikke klippe. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Jo, det er en mulighet, men kvaliteten blir dårligere og da kommer også susing inn i bildet (lyden) Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Men så hva ville du sagt var løsningen på dette at høye lyder skurrer og lave lyder knapt kommer med hvis jeg bruker manuell volumkontroll? Er det ikke til å komme unna? :S 7719667[/snapback] Jeg gjentar meg selv: For eksmpel er det stor forskjell på dynamiske og kondensator-mikrofoner. Mikrofonforsterkeren har også betydning. Dessuten vil jeg tro at vedkommende som skal styre lyden vet litt om hvordan handlingen skal utspille seg. Det er ikke ulovlig å justere litt på nivåene underveis. Bare pass på så ikke det plutselig høres unaturlig ut. Klipping er et problem i all lydproduksjon. Det gjelder også når gutta på New Zealand skal spille inn Frodo og Gollum. Kunsten ligger i godt utstyr(som nevnt) og regulering av nivåer. Et lite ekstra triks kan være å trekke mikrofonen litt unna akkurat når en kraftig lyd kommer. Og det er nok ikke så dramatisk som dere sier: Man kan fint ha innspillingsnivået litt nedjustert uten at det blir for mye støy ved behandling. Den gylne middelvei var det en kar som snakka om... Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2008 onkel cun hiver seg nå ett år senere inn i tråden igjen: Jeg er helt blank på dette området og mye av det som blir skrevet her er vanskelig å forstå. Uansett: Jeg har tenkt å fokusere på lyd og musikk når det gjelder filmproduksjon fremover. Det jeg lurer på da er om Edirol R09 er tilstrekkelig til formålet? Lenke: http://www.gjovikmusikk.no/shop/default.aspx?ProdID=1931909 Formålet er å fange opp lyder som dialog, foley, ambient osv uavhengig av selve innspillingsprosessen. Dvs at dette er til bruk i en postproduksjon, hvor jeg ser den lydløse/lydcrappye filmen og får ønsker fra regissør etc, og dermed planlegger hvordan jeg skal bygge opp lydmønsteret. Vil den nevnte lydopptakeren være god nok for dette? Det har blitt nevnt at den kan fungere like bra uten en ekstern mikrofon (Røde VideoMic), noe som passer meg bra mtp økonomi. Hvordan fungerte dette? Jeg syns det er greit å få samlet alt i ett apparat, men vil gjerne høre erfaringer når det gjelder lydkvalitet, både utendørs og innendørs, og hvordan den siler ut bakgrunnsstøy. Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Edirol R-09 fungerer helt supert til det meste. Min sønn og bandet han spiller i, bruker den blant annet som studiorecorder, med godt resultat. Ufordelen er jo at du ikke kan sette den på en bom, da du er avhengig av å justere på knappene. Kunne også sikkert vært en fordel å hatt mic-en oppå kameraet, for prater folk ved siden av deg, høres jo dette. Utendørs er det jo en svakhet om det blåser, men det går an å bestille en skumgummihette til denne opptageren. Skal bestille den, så har ikke erfaring med den med vindhette enda. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 6. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2008 Takk for svar! Må man justere på knappene under opptak, mener du? Jeg får vel sette i gang med å spare, da Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Takk for svar! Må man justere på knappene under opptak, mener du? Jeg får vel sette i gang med å spare, da Ja. Greit å justere signalnivået optimalt. Kan jo merke deg at du kan koble til alle typer mikrofoner. Til og med billige dynamiske 99-kroners mikrofoner som er greie nok til vanlig tale. Da kan du jo bruke f.eks. bom. Bra du sendte meg PM, for da har jeg husket å bestille vindhetten før våren kommer. Bestillte den rett fra Tokyo. ca. kr. 150,- + 70,- i frakt. OP_R09WS.jpg.bmp Lenke til kommentar
haavar1808 Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Zoom H2 (lillebroren til H4) er helt genial, og har faktisk veldig bra stereomikrofoner (to forskjellige!). Den tar på SD-kort, og kan ta opp både i mp3- og wav-format, i 16 og 24 bit, og alle frekvenser (dvs. 41.1 khz, 48 osv.) Google den, og hør på eksempellydklippene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå