Cuneax Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Hei. Jeg har lyst på en uavhengig lydopptaker - et redskap som kan ta opp audio utendørs såvel som innendørs med godt resultat uavhengig av et videokamera. Hovedformålet til lydopptakeren skal være opptak av f.eks. stemmer, lydeffekter og bakgrunnsstøy til film. Er det noen som har peiling på dette? Hvor kan jeg få tak i en billig og god en? Takk på forhånd Mvh cuneax Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Finn en MD spiller med mikrofoninngang. Sharp hadde noen modeller. Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Ville heller gått for en MP3 spiller med line in. En spiller til et slikt formål er nesten ubrukelig hvis ikke filene kan overføres til PC. MD har (hadde?) så vidt jeg vet ingen funksjoner for å overføre filene til PC. Dette var kun mulig å få til ved å koble MD og PC sammen via line out/in og ta opp. Ville kikket på iRiver T20. Der kan du ta opp fra line in i kvalitetene 128, 256, 320Kbps i MP3 format. Den burde ha samme funksjoner som min gamle iRiver 799: Velge volumet på opptaket og velge om line in skal brukes som line in eller ekstern mikrofon. iRiver T20 fra cdon http://www.irivernordic.com/ Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Hei. Jeg har lyst på en uavhengig lydopptaker - et redskap som kan ta opp audio utendørs såvel som innendørs med godt resultat uavhengig av et videokamera. Hovedformålet til lydopptakeren skal være opptak av f.eks. stemmer, lydeffekter og bakgrunnsstøy til film. Er det noen som har peiling på dette? Hvor kan jeg få tak i en billig og god en? Takk på forhånd Mvh cuneax 7161435[/snapback] Hei. Jeg leter etter akkurat det samme som deg, men ser ut til at jeg må ut med kr. 3000,- for en god lydopptaker der du kan justere rec-nivået manuellt og kan bruke forskjellige mikrofontyper. Den ene jeg fant, som virker vettug, er Sony MZ-RH1 til 2790,- på netonnet.no En annen som takler flere mikrofontyper er Roland Edirol R-09 som jeg fant et tilbud på på Gjøvik Musikk til kr. 3000,- Ellers har du Samsung Zoom H4 til 3595,- på kickmusic.no, og M-Audio Micro Track 24/96 til kr 3259,- på multima.no. Er det noen som har andre rimeligere forslag til lydopptaker som har manuell justering av rec-volumet, er jeg også svært interressert i få vite dette. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 2. november 2006 Forfatter Del Skrevet 2. november 2006 De der er vel selve lagringsmediene? Mikrofon kommer i tillegg, eller? Jeg er helt blank på dette området, lydproduksjon er en stor mangelvare i amatørfilm. Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 De der er vel selve lagringsmediene? Mikrofon kommer i tillegg, eller? Jeg er helt blank på dette området, lydproduksjon er en stor mangelvare i amatørfilm. 7208391[/snapback] Ser ut til at alle untatt M-Audioen har innebygd mic. Sonyen tror jeg bare har en, mens de to andre har to innebygd. Jeg tenkte uansett å koble på en RØDE Videomic som jeg har, men som virker dårlig sammen med nivåjusterinsautomatikken til videokameraet mitt. Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Har egentlig bestemt meg for Roland Edirol R-09. Vanlige AA-batterier og SD-minnekort. Skal visst være gode mikrofoner innebygd også. Mailer en prisforespørsel til min lokale musikkinstrumentbutikk. Det billigste tilbudet jeg har funnet på denne ellers, er på kr.3000,- fritt tilsendt på musikkhandel.no Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 6. november 2006 Forfatter Del Skrevet 6. november 2006 Interessant lesestoff, det her. Er ikke mye info å få om sånne ting, syns jeg. Ettersom prisklassen er såpass høy, tenker jeg at jeg ikke kjøper noe sånt før til høsten 2007. Takker mye for svar! Lenke til kommentar
Propofol Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Hei Cun! Er inne på samme tanker som deg å kjøpe meg en ekstern helt uavhengig opptaker. Har lenge tenkt på en DAT med tilhørende bom og monomicrofon, men dette vil koste meg mye penger. Uten_navn.bmp Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Nå vet jeg ikke hva som er "lav pris", men hvis du har laptop, er det kanskje verd å vurdere et eksternt lydkort og en kondensatormikrofon. Det skal være mulig å få dette for under 3000,- til sammen. Til opptak tror jeg du kan bruke Audacity, som er fritt tilgjengelig. Med et lydkort med flere innganger kan du jo også kjøpe flere mikrofoner etter hvert. Lenke til kommentar
Propofol Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Nå vet jeg ikke hva som er "lav pris", men hvis du har laptop, er det kanskje verd å vurdere et eksternt lydkort og en kondensatormikrofon. Det skal være mulig å få dette for under 3000,- til sammen. Til opptak tror jeg du kan bruke Audacity, som er fritt tilgjengelig. Med et lydkort med flere innganger kan du jo også kjøpe flere mikrofoner etter hvert. 7341711[/snapback] Nja.. jeg setter ihvertfall krav til en viss mobilitet, men det var et veldig godt forslag! Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Strøm kan jo bli et problem, spesielt om det eksterne lydkortet ikke kan drives på batteri. Ang. mikrofoner: Da jeg gikk på fokehøgskole i fjor, var det noen som kjøpte et stereopar Oktava MK12 da vi var i Russland. De koster ca 4000 i Norge, noe som blir sett på som en god pris, og i St. Petersburg kostet boksen ~ 1700,- Vi har fått mange gode opptak på disse, og en lydtekninger jeg kjenner bruker dem ikke bare til kor etc, men også av og til til trommer, gitar og vokal, så hvis dere kjenner noen som skal til St. Petersburg eller Moskva, se om dere kan få dem til å kjøpe mikrofoner til dere. Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Nå vet jeg ikke hva som er "lav pris", men hvis du har laptop, er det kanskje verd å vurdere et eksternt lydkort og en kondensatormikrofon. Det skal være mulig å få dette for under 3000,- til sammen. Til opptak tror jeg du kan bruke Audacity, som er fritt tilgjengelig. Med et lydkort med flere innganger kan du jo også kjøpe flere mikrofoner etter hvert. 7341711[/snapback] Nja.. jeg setter ihvertfall krav til en viss mobilitet, men det var et veldig godt forslag! 7341891[/snapback] Hei. Har akkura fått en Roland Edirol R-09 lydopptaker som jeg bestillte på musikkhandel.no for kr 3000,- fritt levert. En veldig smart sak med utrolig kvalitet i de innebygde mic-ene. Den tar opp i WAV og MP3 i valgfrie kvaliteter. Kan justere opptaksnivå etter peak-metere under og før opptak. Overfører filene via USB. Kjøpte et SD-kort på 1Gb på Expert til kr. 200,- som gir en times opptak i beste kvalitet. Kan også koble inn opptaksautomatikk, men denne er for min del uaktuell, da det var kameraets opptaksautomatikk sammen med min RØDE videomic, som var grunnen til at jeg måtte skaffe meg separat lydopptaker. Den har også line-in og hodetelefonutgang, og du kan høre på opptaket mens du tar opp. Innstilling for flere mikrofontyper, så i kveld skal jeg få testet den på en konsert med RØDE-micen min. Forhåpentlig vis slutt på elendig lyd. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Men hva med denne mp3 spilleren? Kan man sette volumet på "Automatix" e.l.? Og er det noen som vet hvordan kvaliteten blir iforhold til hvis jeg kobler micen rett i kameraet? For hvis man bare kan justere volumet selv vil man jo få problemer med å få med seg lyder som har både høyt og lavt volum. Man risikerer susing, skurring ved høye lyder og for lavt volum ved lave lyder. Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Men hva med denne mp3 spilleren? Kan man sette volumet på "Automatix" e.l.? Og er det noen som vet hvordan kvaliteten blir iforhold til hvis jeg kobler micen rett i kameraet? For hvis man bare kan justere volumet selv vil man jo få problemer med å få med seg lyder som har både høyt og lavt volum. Man risikerer susing, skurring ved høye lyder og for lavt volum ved lave lyder. 7429467[/snapback] Kobler du RØDE-micen rett i kameraet, vil du i utgangspunktet få en helt annen lyd, men med noen ulemper. Ved lave lyder vil kameraets opptaksautomatikk forsterke lyden fra mic-en så voldsomt at du vil høre videohodet i kameraet snurre, og blir det plutselig høyere lyder, vil automatikken plutselig redusere forsterkingen, og det blir et pumpende lydbilde. Ved veldig høye lyder vil det bare bli forvrenging og skurring. Noen løser disse problemene ved å kjøpe en skjøteledning med volume-kontroll på. Det må da prøves frem til riktig lydstyrke og man kan tape fast volume-kontrollen. Alt dette forutsettes selvsakt at du ikke har mulighet til å koble ut kameraets opptaksautomatikk, noe man bare kan på dyrere kameraer. Det med mp3-spilleren har jeg ikke noe greie på, men det blir antakelig vis det samme med lyden der som om du kobler mic-en direkte til kameraet. Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Boss BR-600 er heller ikke dum. Fin lyd, den er portabel, har innebygde mikrofoner, balanserte innganger så man også kan bruke proffe mikrofoner, og ikke minst: åtte spor, med mikser, et par effekter og trommemaskin... Passer det til formålet? Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) Hadde passet bra, men til en pris på over 3000 kroner er den litt for dyr Det finnes ikke trådløse minijack eller XLR forbindelser? Det hadde jo vært en løsning. Det er er ute etter er at lydmann og kameramann ikke skal snuble i hverandres ledninger og så de kan være lenger fra hverandre. Og av nysgjerrighet: Bruker mer profesjonelle film produsenter manuell eller automatisk lydjustering? Hvis de har manuell, hvordan hindrer de skurring hvis lydene blir høye? Har filmet en del selv og konkludert med at automatisk er langt bedre da uforutsette heving av volum i stemmene til skuespillerne blir vanvittig ubehalig å høre på etterpå hvis volumet sto på manuell Skurrete og fælt Endret 11. januar 2007 av Hektor123 Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 (endret) Hadde passet bra, men til en pris på over 3000 kroner er den litt for dyr Det finnes ikke trådløse minijack eller XLR forbindelser? Det hadde jo vært en løsning. Det er er ute etter er at lydmann og kameramann ikke skal snuble i hverandres ledninger og så de kan være lenger fra hverandre. Og av nysgjerrighet: Bruker mer profesjonelle film produsenter manuell eller automatisk lydjustering? Hvis de har manuell, hvordan hindrer de skurring hvis lydene blir høye? Har filmet en del selv og konkludert med at automatisk er langt bedre da uforutsette heving av volum i stemmene til skuespillerne blir vanvittig ubehalig å høre på etterpå hvis volumet sto på manuell Skurrete og fælt 7699629[/snapback] Slik lydjustering kalles komprimering/kompresjon, hvis du vil slå opp mer. Og automatisk komprimering er ikke til å stole på. I korte trekk: Problemet med automatisk komprimering er at det ikke finnes algoritmer som kan forutse hvordan enhver lydkilde oppfører seg og dermed kan tilpasse nivået på måter som høres naturlig ut. For eksempel kan tale høres "pumpete" og ekkel ut hvis den tilpasser seg for fort, mens plutselige skarpe lyder som feks trommer eller smell ikke tilpasses fort nok og dermed når et maksnivå som skurrer: det finnes ikke noe som passer alt. Det beste er som regel å ta opp på manuelt, dvs stabilt, nivå og gjøre korrigeringene i etterkant i et lydprogram. Skurringen du snakker er antagelig digital klipping, og skjer når lydnivået overgår det som kan representeres med 16 bits (feks) - det er bortimot det samme som utbrenthet i et fotografi (men i dette tilfellet er det som skjer at toppene på bølgene kappes av, og skaper flate bølgetopper med skarpe kanter - og de skarpe kantene skaper masse diskant, som høres skurrete ut). Det unngås på samme måte også: "undereksponer" og dra opp nivåene etterpå. Det vil si: ta opp på så lavt volum at lydnivået aldri blir så høyt at det klipper. Test på forhånd med den høyeste mulige lyden du vil ta opp, feks å rope inn i mikrofonen, og still inn sånn at det akkurat ikke når maksnivået. Problemet du gjerne støter på da, er at resten blir så svakt at det ikke kan brukes, og skrur du opp de svake partiene i etterkant blir lydkvaliteten dårlig, gjerne på grunn av for dårlig opptaksutstyr, OG SÆRLIG DATAKOMPRESJON I LYDFORMATET! Løsning: bruk en god og støysvak mikrofon. Overfør lyden med en balanced kobling (XLR, eller balanserte jack). Og ta opp lyden i 24 bit, i WAV eller tilsvarende ukomprimert. Trådløst: Joda, det finnes proffe trådløse mic-systemer. Men det er såpass dyrt (og såpass mye av moroa består i å holde det low-budget) at man like gjerne kan bruke en litt lang XLR-kabel og rigge seg til på kreative måter så kabelen kommer utenom. Endret 12. januar 2007 av Onkel Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Det finnes ikke trådløse minijack eller XLR forbindelser? Det hadde jo vært en løsning. Det er er ute etter er at lydmann og kameramann ikke skal snuble i hverandres ledninger og så de kan være lenger fra hverandre. 7699629[/snapback] Hvis du sparer litt så kan jeg anbefale dette settet fra Sennheiser: http://www.fullcompass.com/product/238766.html Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Jeg har Røde NTG2 og har tidligere koblet mikrofonen til kamereaet ved å bruke en overgang fra XLR til Minijack. Jeg har Canon XM2 men har planer om å kjøpe DVX100 om ikke så alt for lenge. Vil jeg kunne sette volumet manuelt (Såpass høyt at jeg får med de laveste lydene i samtale, lavt prat etc.) uten å få susing og skurring med dette kameraet? Jeg har sett på kameraet jeg har nå og den er satt på høyeste bitrate. Om det er 16 eller 24 vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå