Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er bota for og kjøre på avgiftsfri diesel?

EvilDick

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En lastebileier vil som regel bli bøtelagt med ca 100.000,- , i følge en gammel vg artikkel jeg leste. Om satsen er det samme for personbil er jeg usikker på, men boten er uansett meget høy. Hvis man først skal svindle staten så er ikke å kjøre med avgiftsfri diesel det lureste man kan gjøre.

Fargen vil også sitte i tanken veldig lenge, så man kan bli tatt lenge etter at man har sluttet å kjøre med det.

Lenke til kommentar

Jeg har selv vært inne på tanken om dette, men ulempene er bare for mange syns jeg.

Føles ikke bra å kjøre rundt med en bil som du er redd for å bli stoppet med i teknisk kontroll og du vet at du kjører ulovlig, er mye bedre når du vet at alt er i orden egentlig :)

Vanlig diesel koster vel omtrent dobbelt så mye som avgiftsfri nå tenker jeg, så forskjellen er ikke så stor lenger. For min del går det vel rundt 15 lapper i året til drivstoff, +/- noen lapper kanskje.

Syns ikke det er for ille :)

Lenke til kommentar

Aldri hørt om at de har kontroller her på bygda.

Derimot hender det omtrent en gang i året at Politieti samarbeid med Statens Vegvesen har storkontroll i Trondheim, nærmere bestemt på Sandmoen.

Da sjekkes alt på bilene, årsavgift, forsikring, teknisk stand, dekk/felger, senking, drivstoff, evt andre ting.

Lenke til kommentar

Selv jobber jeg på esso, og her hender det en sjelden gang at personbiler fyller avgiftsfri. Men, vi har visst ikke medleplikt til politiet eller vegvesenet eller noe sånnt skal jeg tro sjefen min. Men vi pleier å si ifra hvis det står noen med personbil der da. Men vi nekter dem ikke å fylle.

Lenke til kommentar
La oss si at jeg har en venn, som kjører avgiftsfri diesel på sin personbil. Noen som vet hvor høy bot 'han' får, om 'han' blir tatt?

7161147[/snapback]

Motorvognens tillatte totalvekt i kg: avgift kr

0 - 3.499: 20.000,-

3.500 - 7.499: 40.000,-

7.500 - 14.999: 60.000,-

15.000 - 19.999: 80.000,-

20.000 og over: 100.000,-

Avgiften nedsettes forholdsmessig dersom det dokumenteres at det på kjøretøyet ikke kan ha vært benyttet merket mineralolje urettmessig i en toårsperiode fra oppdagelsestidspunktet. Beløpet beregnes pr. påbegynt måned, likevel for minst to måneder. Beløpet avrundes oppad til nærmeste hele 100 kroner.

Ved gjentakelse kan det ilegges dobbel avgift.

Lenke til kommentar

Jeg utfører EU-kontroller, nei, vi sjekker ikke hvilket drivstoff du kjører på. EU-kontrollen er en miljø og sikkerhetskontroll, hvilke avgifter du betaler er ikke et kontrollpunkt. Det samme gjelder om du leverer bilen din for f.eks bytte av drivstoffpumpe. Om jeg finner ut at tanken din er full av farget diesel, driter jeg loddrett i det.

Da jeg tok førerkort på lastebil ble jeg presentert et regnestykke som viste at et vogntog i full drift på farget diesel ville spare store beløp i året, selv med en bot på da 80'000kr.

Lenke til kommentar
Men trådstarter kan om ikke annet trøste seg med at så lenge det fines snyltere som ham bidrar han til sysselsetting av de som skal kontrollere oss.

7166163[/snapback]

Snyltere som meg? Hva Faen vet du om meg?

Jeg har bare stilt et spørsmål, gjør det meg til en snylter??... Dust!

+ Setningen din er motsigende:

Hvis dere har alt i orden, har dere ikke noe og frykte..

Hvordan kan da min tenkte situasjon skade deg, om vi ikke er i samme bås?

Jeg bruker ca. 3100 liter Diesel i året.

Med dieselpris på 10,50 blir det 32550,- i året.

Hvis jeg halverer det, ved og fylle avgiftsfri sparer jeg 16-17.000,-

Jeg har ALDRI blitt stoppet i kontroll hvor det er blitt sjekket drivstoff, og jeg kjører ganske mye. ( Har kjørt bil i 12år )

Sier bare at det er fristende..

Endret av EvilDick
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...