Ivan Drago Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Er det for at man kan koble den til 2 PCer samtidig, eller kan man seriekoble dem, evnt begge deler? (det er samme hvilken kontakt jeg bruker når jeg kun kobler til en PC) Det er en ca 3 år gammel Maxtor 250gb ekstern disk med USB2.0 og Firewire. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Kjekt om du har bare en FW-port på pc`en. Da kan du koble en annen FW-enhet til disken, f.eks. videokamera. Lenke til kommentar
iscariot Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 For å kunne seriekoble flere slike kabinetter med disker Lenke til kommentar
Ivan Drago Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2006 Okey, så da kan jeg godt kjøpe en ny firewire disk altså. Hva gir best hastighet, 2 seriekoble firewire disker eller 1x firewire og 1x usb2.0 ? (begge direkte tilkoblet laptop) Ser at harddisker med kun usb2.0 er litt billigere. Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Okey, så da kan jeg godt kjøpe en ny firewire disk altså. Hva gir best hastighet, 2 seriekoble firewire disker eller 1x firewire og 1x usb2.0 ? (begge direkte tilkoblet laptop) Ser at harddisker med kun usb2.0 er litt billigere. 7161469[/snapback] FW er raskere enn USB2, men jeg vet ikke om det gjelder ved seriekoplede FW-disker. Lenke til kommentar
teaspoon Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Nå vet jeg ikke hvordan det er med FW, men USB er vel laget slik at man kan koble 127 enheter etter hverandre i serie (128 om man teller med maskina) på en port. Så vil tro at det ikke har så veldig mye å si på overføringshastigheten om du seriekobler 2xFW-disker. Er vel diskene som er flaskehalsen på dette området er det ikke det da? Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) Jeg mener det er grensesnittet (FW/USB) som er flaskehalsen. Har prøvd to eksterne disker i raid med eSATA, som gikk sabla mye fortere enn en via USB. Så mener du vil få lavere hastighet på hver disk hvis du seriekobler de enn hvis de har hver sin port (en på usb, en på FW). Dessuten mener jeg det er FW som har mulighet for å seriekoble x antall enheter, ikke usb. Mange eksterne enheter har flere FW-porter for seriekobling, mens jeg aldri har sett noen enheter med to usb-porter. Endret 27. oktober 2006 av Wazu Lenke til kommentar
arnbju Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 For at en usbenhet skal kunne vidreformidle kontakter må den vel ha en hub? Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Man kan fint koble flere usb-enheter på samme usb-kontakt, men da må man ha en hub eller enhetene må ha hub, dvs flere tilkoblinger. Har til og med sett crt-skjermer med et par usb-kontakter. Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Joda, seff går det an med en usb-hub, men tenkte vel mer på å koble en disk til en annen som igjen er koblet til en fredje, osv, framfor alle diskene koblet på samme sted, som en hub. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Om diskene har 2 usb-kontakter går det jo an. Men en disk med 2 porter har per definisjon hub. Husk at ytelsen blir sånn måtelig, alle enhetene må dele båndbredden. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 På eksterne disker får man rundt 40MB/s reell lesehastighet ved Firewire, mens den samme hastigheten ved USB 2.0 er rundt 30MB/s. Diskene inni det eksterne kabinettet er god for mer, så grensesnittet er en flaskehals. Ergo vil to seriekoplede Firewire-disker bli en flaskehals i forhold til en Firewire-disk og en USB-disk. Som en kommentar til hastighetene ser vi at USB 2.0 kun klarer å utnytte 50% av teoretisk hastighet (480Mbps=60MB/s), mens Firewire klarer å utnytte 80% av teoretisk hastighet (400Mbps=50MB/s) Lenke til kommentar
just_me Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 jeg har to WD 320gb eksterne hd'er begge er med firewire. prøvde og koble en firewire kabel mellom disse og den ene via usb til pc'n, (funket ikke) skulle det hat virket? Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Det skulle nok ikke ha funket nei. Firewire og USB kan ikke mikses på den måten. Hvis diskene bare har en Firewire-port hver har de ikke mulighet til å seriekobles. Lenke til kommentar
just_me Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 (endret) Det skulle nok ikke ha funket nei. Firewire og USB kan ikke mikses på den måten. Hvis diskene bare har en Firewire-port hver har de ikke mulighet til å seriekobles. 7172433[/snapback] begge har 2 firewire porter http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309754&view=detailed Endret 28. oktober 2006 av just_me Lenke til kommentar
kjehaako Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 (endret) Det vil ikke fungere å kombinere seriekobling med både USB og Firewire. Endret 28. oktober 2006 av kjehaako Lenke til kommentar
just_me Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Det vil ikke fungere å kombinere seriekobling med både USB og Firewire. 7172518[/snapback] jeg har oxo prøvd firewire direkte fra hd til pc (misslykket) hva sjer? Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 (endret) Det vil ikke fungere å kombinere seriekobling med både USB og Firewire. 7172518[/snapback] jeg har oxo prøvd firewire direkte fra hd til pc (misslykket) hva sjer? 7172549[/snapback] Er FW-kontrolleren på hovedkortet enablet i BIOS? Eller, sagt på en annen måte, vises FireWire/IEEE1394-kontrolleren i Enhetsbehandlig? Endret 30. oktober 2006 av Mr Burns Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå