Gå til innhold

Hvorfor er det 2x firewire på ekstern disken?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Okey, så da kan jeg godt kjøpe en ny firewire disk altså. Hva gir best hastighet, 2 seriekoble firewire disker eller 1x firewire og 1x usb2.0 ? (begge direkte tilkoblet laptop)

Ser at harddisker med kun usb2.0 er litt billigere.

7161469[/snapback]

FW er raskere enn USB2, men jeg vet ikke om det gjelder ved seriekoplede FW-disker.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan det er med FW, men USB er vel laget slik at man kan koble 127 enheter etter hverandre i serie (128 om man teller med maskina) på en port. Så vil tro at det ikke har så veldig mye å si på overføringshastigheten om du seriekobler 2xFW-disker. Er vel diskene som er flaskehalsen på dette området er det ikke det da?

Lenke til kommentar

Jeg mener det er grensesnittet (FW/USB) som er flaskehalsen. Har prøvd to eksterne disker i raid med eSATA, som gikk sabla mye fortere enn en via USB. Så mener du vil få lavere hastighet på hver disk hvis du seriekobler de enn hvis de har hver sin port (en på usb, en på FW).

Dessuten mener jeg det er FW som har mulighet for å seriekoble x antall enheter, ikke usb. Mange eksterne enheter har flere FW-porter for seriekobling, mens jeg aldri har sett noen enheter med to usb-porter.

Endret av Wazu
Lenke til kommentar

På eksterne disker får man rundt 40MB/s reell lesehastighet ved Firewire, mens den samme hastigheten ved USB 2.0 er rundt 30MB/s. Diskene inni det eksterne kabinettet er god for mer, så grensesnittet er en flaskehals. Ergo vil to seriekoplede Firewire-disker bli en flaskehals i forhold til en Firewire-disk og en USB-disk.

Som en kommentar til hastighetene ser vi at USB 2.0 kun klarer å utnytte 50% av teoretisk hastighet (480Mbps=60MB/s), mens Firewire klarer å utnytte 80% av teoretisk hastighet (400Mbps=50MB/s)

Lenke til kommentar
Det vil ikke fungere å kombinere seriekobling med både USB og Firewire.

7172518[/snapback]

jeg har oxo prøvd firewire direkte fra hd til pc (misslykket)

hva sjer?

7172549[/snapback]

Er FW-kontrolleren på hovedkortet enablet i BIOS? Eller, sagt på en annen måte, vises FireWire/IEEE1394-kontrolleren i Enhetsbehandlig?

Endret av Mr Burns
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...