Gå til innhold

XPS i praksis

Anbefalte innlegg

Likevel synd at Microsoft nå vil gjøre det vanskelig for alle å ta del i informasjon som  finnes på Internett ved å introdusere et nytt og ikke åpent filformat.

7161362[/snapback]

Xps-formatet er åpent i betydningen: hvem som helst kan lisensiere det og lage programmer som leser og skriver xps. Det er ikke åpent i betydningen "vi kan endre formatet og lage vår helt egne versjon som ingen andre skjønner". Jeg vil påstå at de dermed gjør det lettere for alle å ta del i informasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nja,njo, bør vel kanskje være forsiktig med å påstå at "alle" bruker pdf. Dette varierer jo også veldig fra hva slags type bedrift man er. Der jeg vanker for tiden sendes omtrent halvparten ut i form av pdf.

De bedrifter som behandler mye tekst, som setterier og trykkerier, trenger iallefall dokumenter som fungerer over allt.

Hvorfor blander du OS og brukerprogrammer om hverandre? Du hevder at det er stor bruk av andre OS ute i bedriftsmarkedet men prater så plutselig om pdf-formatet som om det hadde noe med hvilket OS man har.

..Tallmaterialet mitt er forøvrig ytterst hemmelig..

Med andre ord: du har ikke peiling?

Fordelen med PDF er at du finner pdf-lesere for de aller, aller fleste operativsystem.

Og det har tatt sin tid skal jeg love deg! La nå MS få lov til å lansere formatene sine før dere begynner å klage over manglende programvare da.

Lenke til kommentar
Hvorfor blander du OS og brukerprogrammer om hverandre? Du hevder at det er stor bruk av andre OS ute i bedriftsmarkedet men prater så plutselig om pdf-formatet som om det hadde noe med hvilket OS man har.

Brukerprogrammer??

I starten av tråden er det fler som viser skepsisme ang. XPS for andre operativsystemer. Dette ble så avfeid, fordi "alle i hele verden bruker windows vista" (sterkt overdrevet ressonement fra tråden). Av den grunn ville jeg påminne om at faktisk ikke alle kjører windows.

Hvis Microsoft lanserer mulighet til å bruke XPS under win98, mac, linux m.m er dette supert men ut ifra artikkelen på hw.no virker det som man trenger windows 2000 eller nyere for å få gleden av dette!

..Tallmaterialet mitt er forøvrig ytterst hemmelig..

Med andre ord: du har ikke peiling?
Stemmer til noen grad: jeg har ikke konkrete tall. Derimot henviste jeg i til egen erfaring, samt modifiserte meg litt med tanke på mitt opprinnelige innlegg.

Og det har tatt sin tid skal jeg love deg! La nå MS få lov til å lansere formatene sine før dere begynner å klage over manglende programvare da.

7166778[/snapback]

Joda, jøsses. Men man skal vel ikke ta alt for god fisk heller? Dette kan sikkert bli et bra program, men det kan også floppe noe voldsomt... Men det er alt for tidlig å spekulere i slikt nå.

Når Microsoft skriker ut om XPS, og presenterer kun windows-programmer som kan bruke XPS er det vel ikke rart jeg lurer? Hadde det stått nederst i artikkelen at versjonere for linux/mac var under utvikling, så kunne denne diskusjonen vært unngått.

Lenke til kommentar

Du bør kanskje lese litt mer om XPS før du uttaler deg om ting du åpenbart ikke har greie på. Som forklart tidligere har MS lagt formatet sitt åpent slik at hvem som helst kan lage programvare for å lese/skrive XPS til hvilken som helst platform. De lager programvare til sin egen platform, hvem som helst kan gjøre det til andre platformer. Det bør ikke være for vanskelig å forstå.

Din egen erfaring i forhold til bruk av OS? Kan du kanskje si litt om hva slags arbeid du har erfaring fra da? Og hvor mange steder vi snakker om?

Lenke til kommentar
Du bør kanskje lese litt mer om XPS før du uttaler deg om ting du åpenbart ikke har greie på. Som forklart tidligere har MS lagt formatet sitt åpent slik at hvem som helst kan lage programvare for å lese/skrive XPS til hvilken som helst platform. De lager programvare til sin egen platform, hvem som helst kan gjøre det til andre platformer. Det bør ikke være for vanskelig å forstå.

7166923[/snapback]

Nok en gang, dette kom ikke frem i artikkelen, og hvis det ikke skal være lov å diskutere noe uten å vite absolutt alt, så blir dette et ganske tomt forum...

Mine erfaringer ang hva slags dokumenter som sendes hit og dit er vel ikke mindre verdt en dine erfaringer?

Poenget mitt var som følger: hvis XPS ikke er plattformuavhengig kan det ikke utkonkurere PDF. Tror de fleste forstod det for en stund siden?

Lenke til kommentar

Du snakker om dine erfaringer med hvilke OS som brukes rundt omkring:

Men den viktigste grunnen til at du tar feil: Innen bedriftsmarkedet er bruken av andre OS stort, og der er det veldig viktig med formater som fungerer overalt!

Så plutselig hopper du over til å prate om dine erfaringer med hvilke dokumenter som sendes hit og dit. Og da spør jeg deg igjen:

Hva slags arbeid har du gjort som gjør at du har erfaring nok på disse områdene til å uttale deg om hva som er vanlig? Har du arbeidet med dette i det hele tatt eller bare gjetter du fortsatt? Jeg vil påstå at de som faktisk har arbeidet med dette og satt seg inn i hva det dreier som har erfaringer som er ganske mye mer verdt enn dine gjetninger.

Dessuten: det er ingen som krever at du vet alt. Men når du uttaler deg bestemt om ting du ikke har greie på må du regne med at noen påpeker at du er på jordet. Ditt første innlegg her tydet jo ikke akkurat på at du tok noen forbehold om "dersom hvis så fremt i fall":

Derfor kommer ca 99,8% av bedriftene til å fortsette på PDF istedetfor nok et ms-format.
Lenke til kommentar

heh, vi kan tydeligvis holde på i timesvis.

Når det gjelder hvor brorparten av alternative operativsystemer beffiner seg, så kan du vel ikke motsi meg på at disse finner vi i bedriftene, og ikke hos hjemmebrukerne? Nøyaktige tall for hvor stor andel windows har på verdensbasis har jeg desverre ikke for hånden, men det er nå ikke der poenget mitt ligger heller.

Du har rett i at jeg ikke kan nok om XPS, og det var nok litt dumt av meg å tolke det dithen at microsoft kun var interessert i å støtte windows.

Kranglingen om hvilke filtyper som sendes fra avsender til mottaker kan vi like gjerne legge død: Enden opplever at 95% av vedleggende er microsoft-format, selv er omtrent halvparten av dokumentene jeg mottar i pdf. Altså: dette varierer, og det kan godt være det er fler som kjenner seg igjen i den verden Enden beskriver, en den jeg tilhører - men det endrer ikke min oppfatning!

Angående XPS føler jeg egentlig at jeg har fått frem mine synspunkter, og ser derfor ingen grunn til videre diskusjon, av disse punktene vi begge har nevnt flere ganger nå. (Nei, vi blir nok aldri enige) :sleep:

Lenke til kommentar

Kan du ikke heller svare på det jeg spør om framfor noe helt annet? Du hevder at bruken av andre OS i bedriftsmarkedet er stort. Det kan godt hende at det er større enn blandt hjemmebrukere (når vi snakker bruker-OS) men stort?? I Norge er bruken av andre OS på brukernivå svært liten, bortsett fra i grafisk sektor. At bruken av pdf-formatet er stort er da ingen uenig i men det har jo overhodet ikke noe med hvilket OS som brukes.

Vi prøver igjen: Har du noe som helst erfaring med formatet, med hvilke OS som brukes og de ulike filtypene eller bare gjetter du? Er du bare nok en skoleelev som hater Microsoft av prinsipp og som slenger ut tåpelige påstander og kaller det "synspunkter"?

Lenke til kommentar
Vær så snill, bruk noen minutter på å lese om xps og ihvertfall /forsøk/ å forstå.

7166725[/snapback]

Hva er problemet ditt da? Sist jeg sjekket stod det ingen plass i forumets regler at du må ha doktorgrad før du får lov å komme med et synspunkt? Har jeg noen gang påstått at det jeg skriver kommer til å skje, eller presiserer det at det er noe jeg tror kan skje? Sistnevnte ja.

Jeg må få lov å synes at 15KB ren kode for å presentere et dokument som kun inneholder ordet "test" ikke nødvendigvis virker som det aller mest ryddige opplegget.

Hvis du absolutt skal lese meningene til profsessorer får du gå en annen plass, for det finner du lite av her i forumet.

Er for øvrig ikke spesielt rart det oppstår forvirringer, når artiklene som serveres er så ekstremt misvisende. :thumbdown:

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Nja,njo, bør vel kanskje være forsiktig med å påstå at "alle" bruker pdf. Dette varierer jo også veldig fra hva slags type bedrift man er. Der jeg vanker for tiden sendes omtrent halvparten ut i form av pdf.

De bedrifter som behandler mye tekst, som setterier og trykkerier, trenger iallefall dokumenter som fungerer over allt.

Å bruke grafikk- og trykkeribransjen som utgangspunkt for en generell påstand om bedriftsmarkedet kan vel nærmest karakteriseres som skivebom? Tradisjonelt er dette bransjer som ligger litt utenfor normal bruk av data. For all del, jeg anerkjenner behovet deres, men synes ikke dette er representativt for de flesta andre. Ja, jeg har alt fra trykkeri, til bil og bakerier til lobbyister, advokater og interresseorganisasjoner som kunder så jeg har noe erfaring innen hva man bruker.

Jeg har da ikke påstått at pdf er lansert med åpen-kildekode-lisene, og de fleste er klar over at Adobe har utviklet PDF og følgelig sitter på informasjonen. Så de har monopol ja. Riktignok har en del tredjeparter lagd ulike programmer for å lese/lage pdf-dokumenter, men det er nå så. Fordelen med PDF er at du finner pdf-lesere for de aller, aller fleste operativsystem.
Det at jeg lagde et nytt avsnitt mente jeg at skulle skille dette spørsmålet fra resten av innlegget. Det var ikke meningen å insinuere at du hadde påstått dette, men jeg mener å ha lest mellom linjene tidligere i tråden at folk mente pdf var bedre fordi det var mer åpent. Derfor lurte jeg på hvor åpent det formatet egentlig er, siden jeg trodde det var ca like lukket som xps kommer til å bli

Kom det noen pdf-leser til andre operativsystemer før formatet ble lansert?? Tviler jeg på, høres jo litt snodig ut!

7166742[/snapback]

Tok du virkelig ikke poenget mitt? XPS er vel strengt tatt ikke lansert enda, og dermed er det ikke mange som har hatt muligheten til eller tatt seg bryet med å lage en xps-leser til andre platformer. Jeg tipper at vi så det samme da pdf kom - det tok litt tid å få implementert støtte på linux. Dermed mener jeg det blir feil å bruke dette som et argument mot xps og for pdf, som jeg tolket sobient sitt innlegg til å være.

Fordelen med PDF er at du finner pdf-lesere for de aller, aller fleste operativsystem.

7166778[/snapback]

Takk :)

Når Microsoft skriker ut om XPS, og presenterer kun windows-programmer som kan bruke XPS er det vel ikke rart jeg lurer? Hadde det stått nederst i artikkelen at versjonere for linux/mac var under utvikling, så kunne denne diskusjonen vært unngått.
Jammen, her har vi jo pdf all over. Adobe har vel ike akurat stått på og laget lesere for alle platformer? De har åpnet spesifikasjonene og latt tredjeparter utvikle relevant programvare. Det er jo akkurat det samme som Microsoft signaliserer at de skal gjøre. Dette kom fram tidligere i tråden, og denne diskusjonen er såpass kort at mener du er forpliktet til å sette deg inn i diskusjonen før du slenger ut påstander. Hvor er argumentet ditt mann?

edit; ser at denne delen av diskusjon er lagt mer eller mindre død. Det er ikke emningen å ta opp igje diskusjonen, men jeg føler at jeg må få frem argumentene mine :)

Endret av enden
Lenke til kommentar

Nå roer vi ned personkarateristikkene her ja, om man virkelig mener at motpartens argumenter er så dårlige, så gjør både de som leser og deg selv en tjeneste, og gå på argumentene, personfokuserte innlegg er uinteressante og får innlegget til å virke lite seriøst og troverdig.

AtW

Lenke til kommentar
-snip-

Jeg må få lov å synes at 15KB ren kode for å presentere et dokument som kun inneholder ordet "test" ikke nødvendigvis virker som det aller mest ryddige opplegget.

Det er omtrent som å åpne et jpg-bilde i notisblokk og si at formatet er uryddig fordi det er så mange rare tegn.

Er for øvrig ikke spesielt rart det oppstår forvirringer, når artiklene som serveres er så ekstremt misvisende. :thumbdown:

7167192[/snapback]

Hva var misvisende i den artikkelen?

Lenke til kommentar
Adobe har vel ike akurat stått på og laget lesere for alle platformer? De har åpnet spesifikasjonene og latt tredjeparter utvikle relevant programvare.

De lager Adobe Reader til ganske mange ulike plattformer, både PC og mobile enheter:

http://www.adobe.com/products/acrobat/read...llversions.html

I tillegg fins jo som nevnt tredjeparts programvare både for lesing og skriving av pdf-filer. Mange kritiserer PDF fordi Adobe Reader er treig, men da bør de heller kritisere programmet. Jeg sitter i linux og bruker IKKE det offisielle programmet, men flere andre som er mye raskere og godt integrert i GNOME eller KDE.

Lenke til kommentar
Det er korrekt men som tidligere påpekt har dette tatt mange år.

7169822[/snapback]

Jeg har da hatt pdf-støtte i linux helt siden første gang jeg som smått prøvde linux i 1998.

Adobe har også gitt ut sin offisielle Adobe Reader (tidl. Acrobat Reader) til både linux og ulike kommersielle unixer i meget lang tid.

Lenke til kommentar
Adobe har vel ike akurat stått på og laget lesere for alle platformer? De har åpnet spesifikasjonene og latt tredjeparter utvikle relevant programvare.

De lager Adobe Reader til ganske mange ulike plattformer, både PC og mobile enheter:

http://www.adobe.com/products/acrobat/read...llversions.html

I tillegg fins jo som nevnt tredjeparts programvare både for lesing og skriving av pdf-filer. Mange kritiserer PDF fordi Adobe Reader er treig, men da bør de heller kritisere programmet. Jeg sitter i linux og bruker IKKE det offisielle programmet, men flere andre som er mye raskere og godt integrert i GNOME eller KDE.

7169716[/snapback]

Se der lærte jeg noe nytt :) Jeg sitter selv med en kombinasjon av adobe reader og tredjepartsprogrammer på mine PC-er og ser selv forskjellen. Men jeg var ikke klar over at adobe reader fantes til så mange platformer :)

Lenke til kommentar
Jeg har da hatt pdf-støtte i linux helt siden første gang jeg som smått prøvde linux i 1998.

7169889[/snapback]

Men så ble PDF lansert tidlige på 90-tallet da. I begynnelsen måtte man betale for både leser og editor.

Ble PDF en ISO-standard i 2005? Kan de utvikle formatet videre da?

Lenke til kommentar

Kommer Microsoft til å slippe:

* Microsoft .NET Framework

* Microsoft XPS Essentials Pack

* Microsoft Core XML Services

for Mac OSX? For hvis ikke så ser jeg ikke hvordan du kan bruke XPS på Apple Macintosh.

Microsoft kan ikke glemme Mac-brukere. PDF benyttes allerede flittig på Mac, og Microsoft vil få problemer med å få noen slike brukere til å begynne å bruke det nye formatet.

Eller har Microsoft tenkt å isolere vekk grafisk bransje med sitt XPS format? Mye av arbeidsflyten i trykkerier for eksempel, går jo via PDF i dag.

PDF er nok ikke helt død den, foreløpig ihvertfall.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...