356speedster Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Hei Jeg trenger å sette opp en egen webserver hjemme. denne skal brukes til utvikling og for å kjøre diverse scripts/tjenester mot andre webservere jeg har fra før (hostet eksternt). På hjemmekontoret har jeg Telenor ADSL 756/128 kb/s og bruker PWS som webserver i win98. problemet er at jeg utvikler hovedsaklig perl/php/mysql på linux, og ønsker derfor en egen linux/apache server i heimen. Har tenkt meg følgende: En gammel P3-600, 256MB ram, 20GB hdd Linux, RedHat 8.0 eller Trustix Apache Perl PHP MySql Sendmail En eller annen gratis FTP server Ble interessert i BlueCom da de tilbyr SDSL 2,3 Mbps til kr 1595,-/mnd (og kan levere til meg). Dette burde jo holde til en webserver som oftest har 2-3 samtidige brukere (kansje 8-10 i korte perioder), eller hva? Noen som har erfaring med et slikt oppsett? er det enkelt å sette opp? (Tenker da på å få linux opp på internett) Nå har jeg ADSL modemet fra Telenor som er koblet til en HUB som igjen er koblet til to Win98 maskiner. Den ene maskinen har Telenor/Adsl software og "ringer opp" hver gang maskinen re-booter, samt ICShare mot den andre maskinen. Har BlueCom samme type løsning som Telenor, eller har de sånn som NextGenTel, at det bare er å koble DSL modemet på hub/switch så har alle i lokalnettet tilgsang til internett? Alle råd og tips tas imot med takk! NB! Spørsmålet gjelder BlueCom SDSL Privat. [ Denne Melding var redigert av: 356speedster på 2002-11-08 17:56 ] Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 8. november 2002 Forfatter Del Skrevet 8. november 2002 et lite spørsmål til: Får mam fast IP hos BlueCom som er ferdig åpnet mot port 80 og 21 ??? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Quote: Den 2002-11-08 17:47, skrev 356speedster:Har BlueCom samme type løsning som Telenor, eller har de sånn som NextGenTel, at det bare er å koble DSL modemet på hub/switch så har alle i lokalnettet tilgsang til internett?Alle råd og tips tas imot med takk!NB! Spørsmålet gjelder BlueCom SDSL Privat. Svjv bruker ikke Bluecom routere, de kjører ren IP med DHCP så du slipper PPPoE som TN bruker, jeg ville nok ha kjøpt en router eller satt opp en smoothwall-router på en gamel P100 slik at serveren din er skjermet mot nettet. Og husk at det er livsviktig og holde den oppdatert, det kommer stadig sikkerhetsoppdateringer til linux så f.eks Redhats up2date tjeneste er veldig grei og bruke, en windowsupdate for Redhat :wink: Men send de en mail så får du hvertfall svar på om de leverer routere til sin SDSL-tjenster eller ei. Lenke til kommentar
glabba Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Quote: Den 2002-11-08 17:47, skrev 356speedster:HeiHar BlueCom samme type løsning som Telenor, eller har de sånn som NextGenTel, at det bare er å koble DSL modemet på hub/switch så har alle i lokalnettet tilgsang til internett? Jeg har Bluecom selv, men dette er ADSL. Kobler bare en hub på ADSL-modemet, så har alle tilgang. Edit: Så igjennom en gammel post. Selvfølgelig trenger man router mellom hub-en og adsl-modemet. Glemte det. [ Denne Melding var redigert av: glabba på 2002-11-11 12:06 ] Lenke til kommentar
agvg Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Quote: Den 2002-11-08 20:18, skrev glabba:Jeg har Bluecom selv, men dette er ADSL. Kobler bare en hub på ADSL-modemet, så har alle tilgang. Joda, men da bør du ikke kjøre noe nettverkstjenester mellom maskinene fordi det vanlige ADSL-modemet ikke er en router så du vill i såfall ha null sikkerhet mot snoking og hacking. Dessuten vil jeg tro det er en begrensning på antall IP som deles ut igjenom modemet. Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 8. november 2002 Forfatter Del Skrevet 8. november 2002 Beste løsning er en router mellom hub og DSL modem? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Quote: Den 2002-11-08 23:21, skrev 356speedster:Beste løsning er en router mellom hub og DSL modem? Ja, anbefaler smoothwall som er en router/branvegg linuxdistro, meget enkel og sette opp, går fint på en gammel P100. http://www.smoothwall.org Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå