Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

"Websiden funnet, venter på svar" -Tregt nett

Anbefalte innlegg

Hei.

Har i senere til vært plaget med at tilfeldige nettsider bruker veldig lang tid på å åpne. Som oftes er det "websiden funnet, venter på svar", og av og til står det ingenting, men den "baren" som viser status for lasting av sider viser en til to av prikkene lenge mens den venter, så plutselig kommer den, og siden lastes.

Får også feilmeld fra Outlook om server "time out" rett som det er. Se nett-tv er også en frustrerende opplevelse, da den også plutselig stopper, kobler til på nytt også går det en stund til.

(Dette med flere forskjellige maskiner og nettlesere, kablet og trådløs, så det er ikke maskinkofigurering det er noe galt med)

Nedlastningshastigheten er veldig bra, både måling og fil nedlastning går fort, og i følge ruterens logg mister den ikke linjen helt (bytter ikke IP). Men jeg var nå inne å så nærmere på adsl status på ruter/modem (3Com) og reagerer litt på hastigheten som nå står der: 4864/512. Er ikke det veldig høyt når jeg har Online pluss 3000/350?

Målt nedlastningshastighet ligger som regel mellom 3100 til 3800.

Virker ikke til å være noe system i mine problemer, kan se en halvtimes nett-tv, eller den kan stoppe etter 2 minutter, samme med trege sider, virker helt tilfeldig.

Er det noen her som kan ta en titt på status bildet mitt og vurdere signal/støy og annen informasjon der, og si om noe der tilsier at jeg har problemer?

post-56388-1161895197_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tipper på at problemet ligger hos telenor. jeg har hatt tilsvarende problemer lenge, og de virker til å være knyttet til all trafikk som går inn og ut av landet. så lenge det ikke må over grensene så får jeg fine pingtider, men straks det snakkes om internasjonal trafikk så blir det problemer i flust.

det virker på meg som at telenor har et grovt mangel på kapasitet internasjonalt, og setter på prioriteringer på internasjonale koblinger etter hvor store kundene er som bruker båndbredden deres. dermed blir det lite til overs for ola nordmann...

selvfølgelig, jeg har aldri hørt telenor si noe som helst i den duren, men tidligere forsøk på å mase på dem til å rette problemene har vært i stadig større grad bortkastet tid, og pingen min til alt som finnes utenfor norge har ikke vært under 3 siffer på lenge.

Lenke til kommentar

Jeg kjører både med kabel og trådløs, har 4 maskiner som alle har samme problem, 3 av dem går med kabel.

Ping er bra når jeg har testet, men sider laster jo også raskt i minst 50% av tilfellene, og feks web-tv fungerer bra, helt til det plutselig ikke gjør det. Så hvordan ping er akkurat når problemet dukker opp er ikke lett å si. Problemene virker veldig tilfeldig.

Det er neppe dette utenlands problemet du nevner jeg sliter med, for det er vel så mye norske sider/steder som er sånn.

Men hadde vært veldig interessert i om noen kunne se litt på de tallene i ADSL status jeg la ved i første post.

Jeg vet ikke hva som er normale verdier, men det kan for meg se ut som det er en viss sammenheng mellom i alle fall det feltet som heter "Downstream Noisemargin".

I går når jeg hadde mye problemer var den nede på 1,5 dB (2 dB når bildet ble postet)

Nå idag, har jeg så langt ikke hatt noe problemer, og jeg ser også at Downstream Noisemargin nå viser 3,5dB. Tallene sier ikke meg allverden, men forskjellen er jo stor, og jeg får intrykk av at jo høyere tall, jo mindre trøbbel.

Lurer også da på om ikke de andre, spesielt "Defeckt indication" feltene også gir nyttig informasjon til de som kan tolke dette?

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Såg på screenshotet ditt men jeg fikk ikke så mye ut av det desverre. Har ikke noe erfaring med den boksen der som du har.

Men jeg tror heller ikke helt på dette utenlands problemet som er nevnt her, at det er det som er problemet.

Lurer rett og slett på om boksen tryner på ett visst stadie til høy mengde trafikk. (litt knotete sagt men)

Du har ikke mulighet til å låne/prøve en anne boks da, evt annet merke?

Om da ikke noen med erfaring fra likens boks, kommer med ett knalltips.

Googel etter dette problemet har du gjort det? hva eksakt heter 3com boksen din?

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Ok takk for forsøket KenBjork. Jeg har ikke Googlet akkurat dette problemet nei.

Boksen heter 3Com 3CRWE754G72-B Modem/ruter (4 kabel + trådløs).

Jeg har jo forsjåvidt den Thomson modemet jeg i sin tid fikk fra Telenor, så om ingen har noe vettugt å si om tallene er det selvsagt en mulighet å teste med det på en pc.

Men må bare si at det har ikke alltid vært slik, dette har kommet i løpet av de siste par mnd. Og en annen ting som kanskje er verdt å nevne; da jeg oppgraderte fra Online Basis, til Online Pluss (1500 til 3000) sendte jeg etter noen mnd misnøye inn klage/forespørsel til Telenor ang hastigheten. Jeg syns den var lav, rundt 2600-2700 på målinger.

Fikk da til svar at man ikke kunne måle hastighet med "disse speedometrene til IT avisen osv" og masse bla bla. Dette er sikkert til en viss grad riktig, men fikk alltid litt over med det gamle abbonementet.

Men noe må de likevel ha gjort, for noen uker etter denne korrespondansen gikk plutselig målt fart opp til 3600-3800, og siden har den ligget der.

Dette er grunnen til at jeg lurer på dette med farten jeg ser på mitt modem (4864/512) Jeg mener å huske at den var lavere før jeg klaget, nærmere 3000. (men det er mulig jeg tar feil)

Og jeg har jo ikke så veldig peiling på dette, men synes å ha lest at det er vanlig at man får liknende probelmer som mine hvis man er helt på grensen for hva linjen klarer. Og at man da gjerne bør gå ned litt på hastighet, til fordel for stabilitet. Jeg har linjelengde på ca 3600M og 0,6 tråd.

Så lurer da litt på om de kan ha økt litt, for å blidgjøre meg, men at dette kan ha fått uheldige konsekvenser. Har jo ikke veldig lyst å be dem sette NED farten igjen hvis dette ikke er problemet, så derfor frir jeg nå til dere her som kan tolke ADSL status.

Og da spesielt Downstream Noisemargin :)

Lenke til kommentar

Støymarginen skal vel helst ligge over 5-6dB. Tipper du vil få en bedre linje med lavere hastighet. For å se hva som skjer med linjen kan du prøve å pinge over en tidsperiode.

ping www.uio.no -t

Hos meg får jeg følgende resultat

ping www.uio.no -t

Svar fra 129.240.4.44: byte=32 tid=18ms TTL=248

Ping-statistikker for 129.240.4.44:

Pakker: sendt = 12, mottatt = 12, tapt = 0 (0% tap),

Gjennomsnittlig tid for tur-retur i millisekunder:

minimum = 18ms, maksimum = 18ms, gjennomsnittlig = 18ms

"somewhere between 4-8db of noise margin DSL craps out with typical modems"

Lenke til kommentar

Ja takk for tipset med ping over tid la7dfa-com, jeg testet å la den gå en stund og resultatet gjenspeiler mine problemer. Jeg fikk over ca 250 sendte pakker gjennomsnitt på 8ms, så ping er bra, men så skjer det plutselig; "foresplørsel avbrutt" noen ganger.

Men føler meg nå ganske sikker på at dette med noisemargin har en sammenheng med problemet, prøvde sent i går kveld å se nett-tv, og det var helt håpløst, datt ut hele tiden. Når jeg da sjekket modem lå noisemargin downstream på 1dB. Når jeg prøvde å måle hastighet på It avisen fikk jeg godt over 4000, så det er jo langt over hva det skulle vært. Problemet er jo bare at jeg har hastighet som er helt ubrukelig til annet enn å nettopp måle hastighet :p

Var inne å skjekket med Kapaks igjen, og ser at jeg desverre sa feil i går; min linje er 2600 meter (ikke 3600) og mulige produkter er litt avhengig av hva jeg søker på opp til ca 7000/700 står det.

Prøvde for eksperimentets skyld mitt gamle Thopson SpeedTouch 510i modem i går kveld KenBjork, men kom meg ikke på nett i det hele tatt med det. Fikk etablert "link", men den var "Down".

Spørsmålet nå blir jo hva jeg burde gjøre. Er det sannsynelig at Telenor kan fikse dette, bytte til et av de ledige trådpar feks, eller må jeg belage meg på å bli degradert, selv om jeg bare har ca halvparten av hva Kapaks sier burde gå?

Legger ved ping resultat.

post-56388-1162036864_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Bare en liten oppdatering fra meg, og takk til dere som har bidratt med forslag.

Etter litt frem og tilbake med Telenor support lagde de en feilrapport på min linje. Som jeg trodde viser det seg at hastigheten i mitt modem må ha blitt satt opp, til tross for alt de liret av seg om at man ikke kunne måle hastighet med feks speedometer her på HW. Så de tallene som sto i mitt modem var (som jeg lurte litt på tidligere) høyere enn mitt abbonement tilsier. I alle fall har jeg nå avlest på modem fått 3600 i steden for 4800, og nedstrøm støymargin gikk opp fra 1,5 til 11,5 nå. Har ikke hatt noe mer "venter på svar" så langt, så håper det fortsetter slik.

Så da har jeg nok litt valget mellom pest eller colera her, rask linje, eller stabil linje. Da må det selvsagt bli stabil linje, selv om jeg syns det er litt kjedelig at jeg betaler for 3000 men stort sett får 2600 i målt hastighet.

Og vedrørende mitt Speedtouch 510i som jeg på alle tenkelig måter har prøvd å få til å virke, så kom jeg rett på nett nå etter at linjen ble degradert i fart, og oppgradert i signal. Så da kan vi vel slå fast at 3Com Office connect er et vesentlig bedre modem enn Speedtouch :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...