petter_n Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Har søkt etter dette på forumet men finner ikkeno svar på mine spørsmål. Hadde tengt jeg skulle prøve å OC min PIII 1GB prossesor. Men jeg finner ut att gangefaktoren er låst så jeg får kun OC på FSB, noe som jo er ganske begrenset. Er det noen måte å unngå gangefaktor låsinga på og hvor høyt kan jeg gå med speninga på CPU. Jeg har et ABIT BE6-II HK med nyeste BIOS oppgradering. Takker for alle tips. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Du har altså en 1 GigaByte Pentium III ? hehe :smile: Vel, uansett kan man ikke endre multiplikatoren (gangefaktoren) på PIII (og heller ikke PII, Celeron eller P4) Dermed kan du kun overklokke med FSB. En annen ting er at den prosessoren ikke er særlig villig til å overklokkes. Den er den nest siste i "Coppermine" serien og tynt max i utgangspunktet og jeg ville ikke håpet på noe mer enn 1,1GHz selv med høy spenning og god kjøling. Den aller siste i coppermine serien (Tror det var 1133 eller 1066MHz, ble trukket fra markedet fordi den var for ustabil og varm) Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Må bare si meg enig med siste taler. En sjekk rundtomkring på nettet viser at denne cpu`en ikke er særlig villig, og ihvertfall ikke med standard kjøling. Men en fsb på 110-112 skal ikke være utenkelig. Faktisk er Cumine Celeron litt mer oc-vennlig da den har bare halve L2-cahcen og dermed utvikler litt mindre varme. Sitter faktisk med en slik Celly akkurat nå som jeg kjører på 1120 mhz, 112 mhz fsb er max for hovedkortet mitt. Hvis mer ytelse er et poeng, kan du jo vurdere det berømte Tualatin-mod-trikset. (Er ikke sikker på om hk ditt er I440BX-basert, men hvis det er det så er dette en mulighet) Selv får jeg min nye Tualatin Celeron 1.4 ghz i morgen, bestilte i går etter prisnedgang til 570 spenn. Denne cpu`en er yter vel så mye pr. mhz som din P3 og jeg har stort håp om å klare 112/1560 med denne. Sitter og venter spent med isolasjon fra telefonledning, lakkisolert kobbertråd fra en nyslaktet mobillader, fyrstikker, nål og ledende lakk... Edit: Liten rettelse... [ Denne Melding var redigert av: Muffinman på 2002-11-08 16:45 ] Lenke til kommentar
petter_n Skrevet 8. november 2002 Forfatter Del Skrevet 8. november 2002 "Du har altså en 1 GigaByte Pentium III ? hehe" Ja Simen1 jeg har det og den har gitt meg mye morro siden den dagen den komm på markede. Default går abit kortet på 133x7,5 så det er ikke mye igjenn å hente der uanset kjøling eller ikke. Kan kjøre opp litt til så jeg bikker 1,1GB men ser ikke helt nytten av det. Men jeg takker for svarene, fikk jo greie på det jeg lurte på da (at multiplikatoren er låst). "Muffinman" hva mener du med Tualatin-mod-trikset?. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Quote: Den 2002-11-08 17:23, skrev petter_n:"Du har altså en 1 GigaByte Pentium III ? hehe"Ja Simen1 jeg har det og den har gitt meg mye morro siden den dagen den komm på markede. Du mener vel 1 GigaHertz (GHz) ... Ja, det er ikke lett å holdt tunga rett i munnen.. I en forelesning jeg hadde henviste jeg til veilederen min som er professor og var til stede og kalte han konsekvent for prosessor.. Det var jo litt flaut når jeg plutselig skjønte hva de andre studentene lo av hohoha Lenke til kommentar
petter_n Skrevet 8. november 2002 Forfatter Del Skrevet 8. november 2002 jeje GHZ seff Lenke til kommentar
datanerd Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Si ifra hvis du vil selge det hovedkortet? Er det be6-II ver.2.0? Lenke til kommentar
trulseth Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Hæ? er multiplyeren låst på p3? hva er grunnen til at jeg skiftet fra 100mhz til 133mhz bus på p3-800en min og allikevel kjørte den på 800 dah? skifta rundt og årna. Hvis noen forresten har et hovedkort til en slik prosessor så di ifra, for mitt har fucka seg :sad: Lenke til kommentar
Mighty Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Celeron og PII har vel heller ikke låst gangefaktoren..? Kommer vel ann på versjon av BIOS? Det er nu det jeg er kommet frem til på mine gamle maskiner Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå