Gå til innhold

Linux, ett par spørsmål.

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg vurdere sterkt å gå over til Linux som operativ-system på min pc, jeg har sett noen som har dette operativsystemet å det ser jo ganske behagelig ut, jeg har forstått det slik at det går ikke ant å få virus på pc'n ved bruk av linux? jeg har noen flere spørsmål

1. Fungere alt av programmer/spill som vanlig på linux? altså programmer jeg har på min windows som winamp,photoshop, og sånne programmet samt vanlige pc-spill.

2. Kan man ikke få virus i Linux?

3. Er det vanskelig å sette seg inn i?

4. Hva er best pr.dags dato, Windows eller Linux?

5. Er Linux gratis?

6. Hvilken Linux versjon burde jeg bruke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Fungere alt av programmer/spill som vanlig på linux? altså programmer jeg har på min windows som winamp,photoshop, og sånne programmet samt vanlige pc-spill.

7158678[/snapback]

Alt fungerer nok ikke nei, i de fleste tilfeller så finnes det gode alternativer for linux

Winamp har XMMS, iTunes har amarok, Photoshop har GIMP, Office har OpenOffice, Outlook har Evolution, også videre.

Spill kan være vanskelig

Andre programmer må man bruke en emulator til for å få til å fungere under Linux, av og til kan det være litt vanskelig.

Wine brukes til dette for vanlige programmer, Cedega brukes gjerne til spill

7158678[/snapback]

Du kan helt sikkert få virus til linux, men det skal ganske mye til, med tanke på at man vanligvis ikke er logget inn som administrator (root)

7158678[/snapback]

Det er litt å sette seg inn i, men ikke noe verre enn når du begynte med windows første gang.

Og det er mange til å hjelpe deg, blant annet her inne

7158678[/snapback]

Jeg ville si Linux, noen andre i Windowskategorien ville si WIndows, men det kommer mye annpå hva du skal bruke det til

5. Er Linux gratis?

7158678[/snapback]

I de fleste tilfeller ja

7158678[/snapback]

Jeg ville satset på ubuntu, ellers så har vi en distro-tråd som du vil finne øverst blandt de trådene som er annonserte som forklarer litt mer om noen av de forskjellige distroene

Tips

Jeg vil anbefale deg å prøve med en LiveCD, som du kan laste ned fra distroens hjemmeside, for eksempel Ubuntu.no.

Brenn den ut, sett den i maskinen din, og test hvordan det er å bruke ubuntu, se om du kommer lett på nett og slike ting.

Liker du det så er det bare å installere, jeg angrer ikke, for å si det slik

Endret av Lomz
Lenke til kommentar
Heisann.

Jeg vurdere sterkt å gå over til Linux som operativ-system på min pc, jeg har sett noen som har dette operativsystemet å det ser jo ganske behagelig ut, jeg har forstått det slik at det går ikke ant å få virus på pc'n ved bruk av linux? jeg har noen flere spørsmål

5. Er Linux gratis?

7158678[/snapback]

1. I utgangspunktet fungerer ingen windows programmer til Linux, men i de fleste tilfeller finnes det en erstatter for programmet. Man kan også kjøre noen spill/programmer via et program som heter wine. CS og WOW kjøres fint med wine. Photoshop må du nok la erstattes med et bra alternativ som heter GIMP.

2. Det er vel mulig, men i praksis, nei. Omtrent ingen virus blir lagd for Linux, og det er også bedre sikkerhet, så du vil temmelig sikkert aldri få virus.

3. Uvant i starten, men med litt innsatsvilje går det fint. Selv annbefaler jeg deg å starte med Ubuntu som er veldig brukervennlig. Er fine sider man kan lese seg til mye, og du kan spørre om ting du lurer på f. eks her.

4. Er ikke noe fasit svar på det spørsmålet, men vi Linux brukere synes jo at Linux er best (noe som selvfølgelig windows brukere også gjør)

Men hvis det er snakk om en spill pc er windows best. Ellers fungerer vel Linux til det meste annet. Det man kan si at Linux er bedre på er vel sikkerhet, stabilitet, programmering og flere ting.

5. Ja, de fleste Linux distroer er gratis. Noen få som koster penger, men ikke noen spesiell grunn til å velge de. Program vare er også gratis, så du slipper å kjøpe massevis av programmer eller piratkopiere :)

Edit: Lomz var visst tidligere ute :ohmy:

Endret av Jorsalfar
Lenke til kommentar

Skal bare fylle ut bittlite grann:)

1. Spill er som sagt dårlig støttet mot Linux, og selv om noen Windows-spill kan kjøres i emulatoren Wine, vil det ikke fungere for alle. En løsning mange velger er dual boot, dvs. man har både Windows og Linux på PC'en sin, og bruker WIndows-delen kun til spilling. Det finnes spill som er laget for Linux, absolutt, men storskala-spill er det ikke så mange av. Et alternativ til for eksempel MS Flight Simulator er FlightGear, som er gratis.

2. Det eksisterer veldig få kjente virus til Linux, og de som eksisterer er ikke farlige pga. den gode sikkerheten i Linux. Man trenger derfor ikke antivirus-program i linux. Her er en liste over alle som finnes (vet ikke om den stemmer):

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Linux_computer_viruses

3. Det finnes Windows-brukere som prøver seg på Linux, og gir opp med en gang fordi de ikke klarte ting som de gjorde i Windows. De tror gjerne de skal kunne alt med data siden de er flinke i Windows. For disse har det gjerne gått lang tid siden de lærte seg Windows, og de har glemt at de også måtte gjennom en læringsprosess der. Det er derfor viktig å huske at du vil bli bedre og bedre i Linux med tiden. Alt har en læringskurve.

4. Godt besvart allerede. Der kunne man diskutert til det flyter over.

5. Nok å si: JA! ;)

6. Jeg anbefaler også Ubuntu. Er ikke for ingenting at den går under mottoet: "Linux for human beings". Suse omtales også som en av de brukervennlige, men jeg føler ting gikk lettere i Ubuntu. Dessuten er det en enorm brukerskare du kan spørre spørsmål til, og det beste stedet å gå er definitivt http://www.ubuntuforums.org. Forumet er meget aktivt.

Lykke til hvis du velger bytte. :)

Edit: La til noen linker.

Endret av miceagol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...