Gå til innhold

CPU'en er for varm!?!?


Rakash

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har skrevet noen poster her om at jeg ønsker meg en ny CPU kjøler pga for mye varme...

 

Nå har det seg slik at hovedkortet mitt streika for ca 1,5 uke siden og har derfor måtte skaffe meg et nytt (på garantien heldigvis). Hovedkortet er et ABIT AW9D-Max, og CPU'en jeg bruker er en C2D E6600 med medfølgende kjøler.

 

Når jeg brukte mitt gamle AW9D-Max reagerte jeg på at temperaturen var over 50 grader, noe jeg synes var noget høyt. "Galt" har derrimot blitt værre etter at jeg monterte det nye hovedkortet.

Det første som skjedde i det jeg satte på PC'en igjen etter å ha montert alle delene, var at PC'en begynte å hyle som en brannbil, og jeg kunne se at temperaturen var oppe i hele 75 grader celsius. Hvordan kan prosessoren ha oppnådd en så høy temperatur på bare sekunder, etter å ha ligger ubrukt i over en uke? :ph34r:

Det første som slo meg var om jeg hadde for mye/lite kjølepasta (ikke at det skulle gjøre så store utslag), men jeg prøvde alikevel. Først tok jeg å prøvde med litt mindre (så lite som mulig uten at jeg fjernte alt), men dette gjorde ingen utslag. Deretter prøvde jeg med litt mer, og nå sluttet iallefall PC'en å ule (bruker foresten Artic Silver 5 hvis dere lurer). Jeg skjekket temperaturen på CPU'en med ABITS egen uGuru program, og den viste:

 

CPU temp: 64*C CPU Fan Speed: 2000 RPM

 

Jeg prøvde å optimalisere all kjølingen min til å kjøre for fullt, men ikke før jeg putta den i "Silent mode" skjedde det forbedringer i temperaturen:

 

CPU temp: 54*C CPU Fan Speed: 1200 RPM

 

 

Så spørr jeg, hvor er logikken? Jeg kunne tydelig høre at viftene ble stillere, men det logiske ville jo da vært at temperaturen steg. Kan det være noe galt med temperaturmålerne? Kan en CPU virkelig komme opp i 75*C på noen få sekunder? I det hele tatt hva kan være galt, og hva kan jeg gjøre for å fikse det :hmm:

 

Takker for alle ideer og teorier for jeg er helt blank :ermm:

 

Rakash :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva bør de være?

 

Rakash :thumbup:

 

Edit: her er litt info:

 

Temperaturer

Hovedkort 33 °C (91 °F)

CPU 69 °C (156 °F)

CPU #1 / Kjerne #1 79 °C (174 °F)

CPU #1 / Kjerne #2 78 °C (172 °F)

PWM1 36 °C (97 °F)

PWM2 34 °C (93 °F)

PWM3 37 °C (99 °F)

PWM4 32 °C (90 °F)

GPU [ TRIAL VERSION ]

HDT722525DLA380 [ TRIAL VERSION ]

 

Kjølevifter

CPU 2040 RPM

OTES1 1680 RPM

 

Spenningsverdier

CPU kjerne 1.27 V

+1.5 V 1.55 V

+2.5 V 2.60 V

+3.3 V 3.40 V

+5 V 5.28 V

+12 V [ TRIAL VERSION ]

+12 V 4-pin 12.48 V

+5 V Hvilemodus 5.19 V

VTT 1.22 V

Sørsides kjerne 1.04 V

DIMM 1.88 V

DIMM VTT 0.94 V

Endret av Rakash
Lenke til kommentar

OK grabbar nå er alt ok :D

 

Det viste seg at det var en del på CPU kjøleren som var knukket/bøyd, som førte til at den ikke ga skikkelig kontakt med CPU'en :blush:

 

Nå ligger temperaturen min på 31*C og jeg storkoser meg :dribble:

 

Nå er vel tiden for å si: Case Closed

 

Rakash :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg hadde akkurat samme problemet med overoppheting av Intel Core 2 Duo... CPU-tempen gikk raskt opp til over 80 grader etter oppstart.

 

Jeg trodde det var noe galt med prosessoren eller hovedkortet, men det viste seg at ett av benenene på heatsinken ikke var godt nok festet... etter å ha festet heatsinken skikkelig ligger temperaturen nå på rundt 30 - 40 grader.

 

Moralen er at en godt montert heatsink reduserer temperaturen med rundt 50 grader.

Lenke til kommentar

Kan hende du må slipe den ned (og miste all garanti) eller evt bytte den, på grunn av konkav IHS (alu dekselet oppå).

Test: Ta ut CPU, tørk den ren og påfør tusj på hele flaten som vanligvis skal være mot kjøleren (toppen av IHS). Så legger du et papirark på en helt glatt og hard flate (speil, glassbord) og gnir flaten tusjen forsiktig mot papiret til det ikke farger av mer. Så er det bare å se hvor tusjen er slitt bort, er det typisk bare rundt på kantene hadde jeg byttet hele CPUen pga produksjonsfeil...

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...