Shruggie Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Det koker ned til følgende: Det er tusenvis av religioner på vår lille planet, og alle tror at de har rett. Ingen har noensinne funnet bevis, og den eneste måten de har klart å overbevise andre er ved overtalelse og inndoktrinering. Hvis gud finnes og han vil ha meg til å tro på ham, trenger han ikke åpenbare seg i en brennende busk eller noe, han trenger bare forandre på noen atomer i hjernen min slik at jeg blir religiøs. Hvorfor har han da ikke gjort det, hvis han er allmektig? Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 poenget er at du har fri vilje, og at du av egen fri vilje skal velge å tro. Så for å bruke din analogi, ja gud kan flytte noen atomer i hjernen din, men det er ikke det gud ønsker, gud gir deg valget. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Men gud har gitt meg litt av et valg, tusenvis av religioner og ingen måte å finne ut hvilken som er den rette? Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Men gud har gitt meg litt av et valg, tusenvis av religioner og ingen måte å finne ut hvilken som er den rette? Joda -- bare spør en religiøs fra en tilfeldig av de tusen religionene: Vedkommende vil forklare deg hvordan kun religionens gud fører til "paradis", hvordan kun den religionens gud kan innfri bønn og hvordan kun guden fra den religionen eksisterer -- da vedkommende har opplevd og følt ting som kun kan tilskrives denne guden. Ikke fortell vedkommende at de 999 andre religiøse fra de 999 andre religionene sier akkurat det samme med like mye bevis å fare med, for da blir vedkommende kanskje fornærmet Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 (endret) Det er sant. Religion er opplært -- så dersom foreldrene er Jehovas Vitne, er det stor sjanse for at barna blir det. Religion er opplært -- så dersom foreldrene er kristne, er det stor sjanse for at barna blir det. Religion er opplært -- så dersom foreldrene er jøder, er det stor sjanse for at barna blir det. Religion er opplært -- så dersom foreldrene er hinduister, er det stor sjanse for at barna blir det. Vi kan med god statistisk sikkerhet si at dette stemmer. Mener du at det ikke skulle vært nødvendig å bli opplært hvs du skal joine en religion? Hva er logikken i det? Vel. Som du sikkert vet, så blir de fleste det foreldrene deres ble og de absolutt færreste skifter mening i løpet av sitt liv. Altså velger de fleste ikke religion, de overtar foreldrenes uten å egentlig ha noe valg. Jeg tviler på at det er tilfeldig at 80% er kristne i kristne USA, hvorav de resterende 20% i de fleste tilfeller også har foreldrenes religion, mens 80% er muslimer i muslimske Saudi-Arabia og hvor også mesteparten 20% siste også er det foreldrene deres er. Det tyder ikke på at de velger fritt... Dessuten... Hvordan pokker skal noen finne gud og tro på Jesus når det er fullstendig utenkelig uten opplæring og umulig uten at den som skal bli opplært er ukritisk / ett barn? Endret 18. januar 2008 av Andre1983 Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Jehovas vitner var faktisk på døren min i går! Men eg ble veldig skuffet, de ville ikke diskutere eller bli med inn. De bare gikk dør til dør og leverte en brosjyre som sa noe som :"religion lyger." den gikk rett i søpla, men poenget er at de ikke var keen på å diskutere.. En av tingene eg må gjøre før eg dør er å omvende en jehovas vitne! gjett om du ble lurt.. jeg gikk på den smellen en gang selv, og var overrasket over at de gikk bare jeg tok i mot brosjyren. poenget er som følger: om en uke eller to kommer de tilbake for å høre om du har lest brosjyren og da ber de om å få høre dine tanker rundt det. du har faktisk nettopp tatt imot hjemmelekse fra JV Lenke til kommentar
BPhanna Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Hva med bibelstudie med JV?! Igrunn veldig enkelt Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Jeg må medgi at blond_prinsessse absolutt virker fornuftig i sin retorikk og evne til resonnement innenfor visse begrensede tema, såpass skal jeg inrømme. Men når det kommer til definisjoner skorter det litt. Ateist er ikke annet en noen som ikke forfekter tro på noe supernaturlig. Det er første punkt imin polemikk. Andre punkt er at de thadde vært nyttig å plukke opp Stephen Pinkers "The Blnk Slate". Deretter kan en komme med betrakninger basert på et bredere grunnlag, debatten basert på ren evolusjon er død, evolusjon er et faktum. Om none vil utfordre vitenskapen på dette står de fritt til å kontakte univeristetene i Norge, men hold forumet fritt for denslags ignorane ytringer. Angående JV og tro, deres syn på ting så er det på linje med andre teistiske grupperinger; "vi vet veien til sannhelten og lyset". Ok, greit. La oss si jeg kjøper den Hva er sannheten og lyset? Er det arrogant å tro at en rase pattedyr, uansett hvor mer avanserte de er i kontrast til øvrige pattedyr, er utvalgte? Hva gav oss evnen til å resonnere, gjenkjenne et "jeg", det var ikke en gud eller flere, det hadde satt betydelige spor sm ville lyst opp som en død bikkje i en barnevogn. Problemet blond_prinsessse er at jeg trotdu mangler perspektiv. Du er helt klart ung og vet ikke nok om livet og å tenke selvstendig. De av JV som har tredd ut av sekten og nå er å regne for å være ateister har fortalt meg hvordan det var å gjennomføre bruddet. Ikke hyggelig. Slettes ikke noe nestekjærlighet å spore der. Det er forøvrig en del personer fra hele landet, mo du skal forholde deg til anekdotiske sannheter å du ta samme posisjon når jeg påstår de gjenkjente stort maktbegjærog tilogmed ondskap i sekten de før tilhørte; JV. At du, isolert sett, er en hyggelig person kan så være, men det er doktrinen, dogmaet og faren med blind tro jeg er skeptisk til. Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Gikk i klasse med en fra jehovas. Han kunne ikke se julefilm med klassen fordi han ikke trodde på jul. hjernevasket. Lenke til kommentar
R@ge Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Gikk i klasse med en fra jehovas. Han kunne ikke se julefilm med klassen fordi han ikke trodde på jul. hjernevasket. Julen er jo en hedensk høytid som opprinnelig ikke har noe som helst med kristiendommen å gjøre. Men å la være å se film på bakgrunn av et religiøst standpunkt blir vel kanskje litt snodig. Hva var han redd for liksom? At han skulle falle på kne å forkaste sin tro til fordel for nissen? Lenke til kommentar
someOen Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 (endret) Min lillesøster sa en gang at en gjeng skumle antikristne menn hadde ringt på døren for å gi henne en lapp. Det viste seg å være JV som hadde delt ut brosjyrer mot "Falsk religion", derfor den lille misforståelsen. Der kunne vi lese om hvor fælt det var å la folk være homofile osv... Ser ikke helt poenget. Endret 20. januar 2008 av someOen Lenke til kommentar
BPhanna Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Gikk i klasse med en fra jehovas. Han kunne ikke se julefilm med klassen fordi han ikke trodde på jul. hjernevasket. Julen er jo en hedensk høytid som opprinnelig ikke har noe som helst med kristiendommen å gjøre. Men å la være å se film på bakgrunn av et religiøst standpunkt blir vel kanskje litt snodig. Hva var han redd for liksom? At han skulle falle på kne å forkaste sin tro til fordel for nissen? synes også det virket litt merkelig, men det er jo opp til enhver. Jeg har også latt være å se på enkelte filmer liksom. Lenke til kommentar
BPhanna Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 At du, isolert sett, er en hyggelig person kan så være, men det er doktrinen, dogmaet og faren med blind tro jeg er skeptisk til. Påstanden om at vi farer med blind tro er ikke riktig. Vi har møter tre ganger hver uke hvor vi studerer bibelen gjennom å studere bøker, lese i bibelen og finne betydningen av det som står, studere vakttårnet etc. Vi er veldig grundig i disse studiene, vi kan det vi "farer" med. hva som er blindt i det ser ikke jeg. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 At du, isolert sett, er en hyggelig person kan så være, men det er doktrinen, dogmaet og faren med blind tro jeg er skeptisk til. Påstanden om at vi farer med blind tro er ikke riktig. Vi har møter tre ganger hver uke hvor vi studerer bibelen gjennom å studere bøker, lese i bibelen og finne betydningen av det som står, studere vakttårnet etc. Vi er veldig grundig i disse studiene, vi kan det vi "farer" med. hva som er blindt i det ser ikke jeg. Det som er blindt er å tro på det som står i bibelen og ukritisk ta det som sannhet. Personlig mener jeg det er mye å hente på å ta en litt mer kritisk innstilling til ting, stille kritiske spørsmål og ikke godta noe fordi "det er guds vilje" og lignende. Har du spurt folkene i gruppen følgende; hva om det ikke er noen gud, hva om vi tar feil? Jeg vil tro du får endel svar om du forsøker å innlede en seriøs diskusjon om dette, men prøv å legg merke til hvilke som er rasjonelle og bygger på ting som ikke har religiøse undertoner. Lenke til kommentar
BPhanna Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 (endret) Litt,eller egentlig ganske mye av poenget med å være kristen er å tro på det som står i bibelen. I tillegg tror vi jo at bibelen er fra gud og referer ofte til den som Guds ord, noe den selv hevder å være. Synes det ville vært rart å få en slik gave fra selveste Gud og så være kritisk til alt som står i den. Skjønner godt hva du mener med å godta ting (gjerne forferdelige ting som er helt på trynet) fordi dert er "Guds vilje". Jeg føler i hvert fall at jeg får et skikkelig svar på slike spørsmål (slike det ofte svares "fordi det er guds vilje" på). Det er mye av grunnen til at jeg har fortsatt er nettopp derfor, at vi har gunnlag for det vi tror. Har funnet ut at bibelen er utolig mye mer avansert sammensatt og komplisert enn det jeg trodde. Endret 20. januar 2008 av blond_prinsessse Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 JVs "dørsalg" fungerer ikke på min trapp, de mente karbon 14 metoden var et definisjonsspørsmål (ja, og? den er ikke helt korrekt) og at mye av geologien var feilaktig. Basert på uoverensstemmelsene i rekkefølgen mellom vitenskapens data og 1. Mosebok, hvor stor er sannsynligheten for at skapelsesberetningens forfatter hadde en guddommelig åpenbaring hvis vi forutsetter at denne åpenbaringen ville fortelle om begivenhetenes rekkefølge? Svar: null. Hele artikkelen finner man her. Lenke til kommentar
strayder Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 (endret) I tillegg tror vi jo at bibelen er fra gud og referer ofte til den som Guds ord, noe den selv hevder å være. Synes det ville vært rart å få en slik gave fra selveste Gud og så være kritisk til alt som står i den. Det er jo akkurat derfor du IKKE stiller spørsmål ved bibelen, for du ser på den som hellig og du er opplært til å IKKE stille spørsmål ved bibelen. Den er fra gud og derfor skal det ikke stilles kritiske spørmål med innholdet eller hva den lærer bort. Basta!! Jeg husker at jeg fikk akkurat det svaret fra presten når jeg konformerte meg og vi spurte om noe. Han sa, "Hvem er DU som stiller spørsmål ved guds ord? Du er bare et menneske og er ALT for liten og uforstandig til å sette spørsmål ved det som står skrevet i herrens bok!". Noen slår seg til ro med dette, (det er jo derfor de svarer sånn, for at du skal føle deg liten i forhold til "guds" ord og la være å stille spørsmål....). Jeg slo meg ikke til ro med at det var sånn. Du hevder at dere stiller kritiske spørsmål hver tirsdag, men det har aldri falt deg inn at disse spørsmålene er litt "styrt", det vil si at de er stilt slik "dere" ser verden i forhold til hvordan dere ser på bibelen? Å stille kritiske spørsmål er langt mer enn å stille noen spørsmål om vakttårnet eller andre "riktige" tids skrifter, det er å stille spørsmål ved ALT! Også bibelen. Har funnet ut at bibelen er utolig mye mer avansert sammensatt og komplisert enn det jeg trodde. Enn du trodde? Ja sikkert, for hvor belest er du?. Faktum er at hadde du lest litt "rundt" denne avanserte boka di hadde du lært at det meste av det som står der er en eller flere kombinasjoner av følgende; mye er bløff, enda mer er omskrevet, en hel masse er utelatt fordi det ikke passet og det resterende er diktet opp for at det skal passe det "du" tror på. DET er grunnen til at du ikke skal stille spørsmål ved "guds" ord og at alle som sier noe annet, sånne som meg , er såklart kjetterske og styrt av satan (eller en lignende ond figur) og skal ikke tros på. Påstanden om at vi farer med blind tro er ikke riktig. Vi har møter tre ganger hver uke hvor vi studerer bibelen gjennom å studere bøker, lese i bibelen og finne betydningen av det som står, studere vakttårnet etc. Vi er veldig grundig i disse studiene, vi kan det vi "farer" med. hva som er blindt i det ser ikke jeg. Sånn jeg ser det har du ikke engang begynt å stille noen spørsmål, langt mindre noen kritiske spørsmål! Du lever AKKURAT sånn sekt overhodene vil du skal leve; alt det DE sier er du overbevist om er sant og alt det alle andre sier er du overbevist om er løgn. Hva med å foreslå at dere skal studere evolusjons teorien på en sånn studiekveld? Kanskje få noen som kan det til å komme å snakke litt om det. Hadde du/dere fått lov til det? Studere vakttårnet? Hvorfor det? Er du usikker på om det som står der er sant? Det burde du nemlig være..... Neida blonde_prinsesse, lev livet ditt du! De fleste i slike sekter som din har ikke mot nok til å stå opp for seg selv og kommer til å tilbringe livet med å banke på hos folk.... Personlig kjenner jeg ei som hadde mot nok til å melde seg ut av livets ord og det til tross for at hun hadde tre barn å ta vare på. (eller kanskje akkurat derfor!). Og maken til "medmennekelighet", "nestekjærlighet" og "omtanke" som livets ord sto for da hun gikk ut av sekten skal du lete lenge etter!! Blir helt kvalm når jeg så hva de såkalte "gode" kristne kan få seg til å gjøre mot ei som ikke bare hadde det vanskelig, hun hadde ingenting annet enn det de sto og gikk i da hun kom til min kone og meg! Hun også kunne "komme og gå" som hun ville... akkurat som JV og alle andre sekter hevder at medlemmene kan.... Endret 21. januar 2008 av strayder Lenke til kommentar
toth Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Jeg leser for tiden Dark Tower-serien av Stephen King. Et avsnitt der ga et flott bilde på perspektiv, og også en evt. Gud i dette perspektivet: (ikke tenk på det med "Tower" osv om du ikke har lest boken, det er ikke vesentlig for poenget) “The greatest mystery the universe offers is not life but size. Size encompasses life, and the Tower encompasses size. The child, who is the most at home with wonder, says: Daddy, what is above the sky? And the father says: the darkness of space. The child: What is beyond space? The father: The galaxy. The child: Beyond the galaxy? The father: Another galaxy. The child: Beyond the other galaxies? The father: No one knows. “You see? Size defeats us. For the fish, the lake in which he lives is the universe. What does the fish think when he is jerked up by the mouth through the silver limits of existence and into a new universe where the air drowns him and the light is blue madness? Where huge bipeds with no gills stuff it into a suffocating box and cover it with wet weeds to die? “Or one might take the tip of a pencil and magnify it. One reaches the point where a stunning realization strikes home: The pencil-tip is not solid; it is composed of atoms which whirl and revolve like a trillion demon planets. What seems solid to us is actually only a loose net held together by gravity. Viewed at their actual size, the distances between these atoms might become leagues, gulfs, aeons. The atoms themselves are composed of nuclei and revolving protons and electrons. One may step down further to subatomic particles. And then to what? Tachyons? Nothing? Of course not. Everything in the universe denies nothing; to suggest an ending is the one absurdity. “If you fell outward to the limit of the universe, would you find a board fence and signs reading DEAD END? No. You might find something hard and rounded, as the chick must see the egg from the inside. And if you should peck through the shell (or find a door), what great and torrential light might shine through your opening at the end of space? Might you look through and discover our entire universe is but part of one atom on a blade of grass? Might you be forced to think that by burning a twig you incinerate an eternity of eternities? That existence rise not to one infinite but to an infinity of them? “Perhaps you saw what place our universe plays in the scheme of things – as no more than an atom in a blade of grass. Could it be that everything we can perceive, from the microscopic virus to the distant Horsehead Nebula, is contained in one blade of grass that may have existed for only a single season in an alien time-flow? What if that blade should be cut off by a scythe? When it begins to die, would the rot seep into our own universe and our own lives, turning everything yellow and brown and desiccated? Perhaps it’s already begun to happen. We say the world has moved on; maybe we really mean that it has begun to dry up. “Think how small such a concept of things makes us, gunslinger! If a God watches over it all, does He actually mete out justice for a race of gnats among an infinitude of race of gnats? Does His eye see the sparrow fall when the sparrow is less than a speck of hydrogen floating disconnected in the depth of space? And if He does see… what must the nature of such a God be? Where does He live? How is it possible to live beyond infinity? “Imagine the sand of the Mohaine Desert, which you crossed to find me, and imagine a trillion universes – not world but universes – encapsulated in each grain of that desert; and within each universe an infinity of others. We tower over these universes from our pitiful grass vantage point; with one swing of your boot you may knock a billion billion worlds flying off into darkness, in a chain never to be completed. “Size, gunslinger….size… Lenke til kommentar
Thea1 Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Hva med bibelstudie med JV?! Igrunn veldig enkelt Hei blond prinsesse. Jeg var en ikke troende for 3 år siden. Jeg var veldig tvilende til alt som har med religion å gjøre. Var så lei av å høre "det er en mening med alt" eller det er ikke alt du trenger svar på sånn er det bare. Dette holdt ikke for meg, jeg søkte svar. Opplevd mye trist i livet mitt, så de svarene jeg fikk når jeg stilte prester kritiske spørsmål gjorde at jeg bare ble mere provisert og ikke trodde på Gud. Så traff jeg et JV. For første gang i mitt liv traff jeg en som kunne gi meg svar -- JIPPI. Jeg hadde mange mange spørsmål, og fikk tilfredsstillende svar. Traff etterhvert flere JV. Blei overrasket over at JV var så "normale". Jeg følte meg så vell sammen med de folka, aldri møtt så vennlige, oppriktige, snille og ydmyke folk før. En annen ting som overrasket meg var deres enorme Bibelkunnskap. De brukte hele tiden Bibelen til å vise meg svar på spørsmålene jeg stilte. Jeg fikk tilbud om Bibelstudie, først var jeg skeptisk siden det var gratis. Jeg spurte hva jeg måtte forplikte meg til, for jeg er vant til at i denne verden vi lever i er ingenting gratis. Ingenting var svaret jeg fikk, så sa hun videre -- vi har fått det for intet og skal gi det for intet. Så jeg begynte med Bibelstudie. Og jeg har lært så enormt mye, ting som virkelig betyr noe, ting som også gagner de rundt meg. Jeg har fortsatt studie, går på møter og har vært på flere stevner. Endelig har jeg funnet sannheten. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 studere vakttårnet etc. Vi er veldig grundig i disse studiene, vi kan det vi "farer" med. hva som er blindt i det ser ikke jeg. Problemet er at vakttårnet er en organisasjon som driver med tankepolitivirksomhet. Med fare for å bli for personlig: Har du også hørt at det er flere kriger i verden nå, i den moderne tid, enn det noen sinne har vært? Har du opplevd å få vite hvilke bøker du ikke skal/bør lese? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå