BPhanna Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Kan du definere hjenevasking for meg? Jeg ville vært enig meg deg hvis vi ikke hadde hatt en fri vilje, vært som roboter. Men det er vi jo ikke heldigvis. Hjernevasking er når du indoktrinerer barn med religion for eksempel... Da hjernevasker du barna, for de er ikke i stand til å ta den avgjørelsen selv. Hjernevasking kan også være ting som blir gjentatt mange ganger og bør ikke være sann, men blir "sann" for de som hører dette mange nok ganger... Har du fri vilje blond_prinsesse? Tenk nøye før du svarer! HAR du det, helt fri vilje? Jeg har det, jeg gjør som jeg vil (lever så godt jeg kan etter kardemomme loven...) Ihvertfall i større grad en deg, som er JV.... Er ikke det å ha fri vilje og det å gjøre akkurat som du vil to forskjellige ting? uansett, jeg har fri vilje, ja. Jeg har på egenhånd bestemt meg for hvem/hva jeg vil være og hva jeg vil gjøre. Hva mener du med større grad enn meg? Fri vilje har vi da alle i like stor grad, med mindre man lever på én måte eller en annen, under tavng. Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Hadde man blitt eldre og gammel (og dårlig/syk) i fysisk forstand ville det vært liten vits i å leve i all evighet. å se og føle seg som en 20-åring når du er tre og en halv milliard er ikke så verst det Lykke til med å blåse ut tre og en halv milliard lys på bursdagskaka di. JV feirer ikke bursdager, Tharos.. Øøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøhhh.... Og hvordan rekrutteres folk til JV igjen? Med våpen? You just made it to my shitlist, Jehova... Lenke til kommentar
strayder Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Er ikke det å ha fri vilje og det å gjøre akkurat som du vil to forskjellige ting?uansett, jeg har fri vilje, ja. Jeg har på egenhånd bestemt meg for hvem/hva jeg vil være og hva jeg vil gjøre. Hva mener du med større grad enn meg? Fri vilje har vi da alle i like stor grad, med mindre man lever på én måte eller en annen, under tavng. Jeg har større frihet enn deg for jeg ikke er oppbundet av min tro, eller mangel på sådan, som du er. Det var det jeg mente. Ville du som JV likt å fått noen med en annen tro på døren din? (Eller kanskje en ateist?) Hva ville du ha sagt til vedkommende? Syntes du dette er en ok måte å plage folk på eller ville du heller ha sluppet hvis du kunne det? Og med det samme jeg har deg "her", hvorfor tror du det er så mange tros retninger? Har de rett eller er det JV's tolkning som er riktig tror du? Lenke til kommentar
BPhanna Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Er ikke det å ha fri vilje og det å gjøre akkurat som du vil to forskjellige ting?uansett, jeg har fri vilje, ja. Jeg har på egenhånd bestemt meg for hvem/hva jeg vil være og hva jeg vil gjøre. Hva mener du med større grad enn meg? Fri vilje har vi da alle i like stor grad, med mindre man lever på én måte eller en annen, under tavng. Jeg har større frihet enn deg for jeg ikke er oppbundet av min tro, eller mangel på sådan, som du er. Det var det jeg mente. Ville du som JV likt å fått noen med en annen tro på døren din? (Eller kanskje en ateist?) Hva ville du ha sagt til vedkommende? Syntes du dette er en ok måte å plage folk på eller ville du heller ha sluppet hvis du kunne det? Og med det samme jeg har deg "her", hvorfor tror du det er så mange tros retninger? Har de rett eller er det JV's tolkning som er riktig tror du? Hvis noen hadde kommet på døren min hadde jeg enten 1. forklart at jeg jeg er et av jehovas vitner og sagt at jeg ikke var interesert eller noe. Eller 2. ikke latt dem gå før de hadde tatt med seg et blad eller to :!: nei, tror jeg hadde gått for nr 1. For et dumt spm! jeg tror da at det er JVs "tolkning" som er den rette, ellers hadde jeg ikke brydd meg noe mer om det enn hvem so helst annen retning. Lenke til kommentar
toth Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Det er absolutt ikke et dumt spørsmål, det er jo nettopp slik dere gjør. Ringer på til folk som er overbevist om at deres tolkning er den rette. Så ifølge din logikk er de eneste det er no vits for dere å misjonere for, de som allerede er Vitner. Og det er jo liten vits. Lenke til kommentar
BPhanna Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Tror ikke jeg forstod helt hva du mente men vi ringer på hos så og si alle som ikke er JV'er. De vi er ute og misjonerer for, ikke oss selv. Lenke til kommentar
toth Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 (endret) Tror ikke jeg forstod helt hva du mente men vi ringer på hos så og si alle som ikke er JV'er. De vi er ute og misjonerer for, ikke oss selv. Nettopp! Men hvordan kan du tro det virker, når selv du/dere bare ville sagt nei takk, om jeg eller en kristen eller en atiest eller satanist ringte på hos dere? Jeg mener.. Gjør mot andre som du vil de skal gjøre mot deg.. Da burde du vel egentlig slippe inn alle slags misjonærer i stua? Endret 17. januar 2008 av toth Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Misjon ut i fra min erfaring (hvis man er oppriktig) går ut på å overbevise andre om at en selv har rett, noe som gjør det lettere å bære byrden *he he* nei, dette ble vel søkt.. men de som ser.. skjønner hva jeg mener :!: Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Hvis en person tror han er guds sønn kalles det galskap, hvis en million tror at han er det, kalles det religion? Noe sånt? Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Tja, egentlig vet du svaret selv. Lenke til kommentar
strayder Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 For et dumt spm! jeg tror da at det er JVs "tolkning" som er den rette, ellers hadde jeg ikke brydd meg noe mer om det enn hvem som helst annen retning. Mulig du syntes det, men jeg stilte det for at du, som de fleste andre religiøse, skal "syntes" det er dumt... Det er et lure spørsmål egentlig, for hvis du svarer som du gjorde viser det bare hvor liten innsikt du har og hvor lite du har tenkt over din tro i forhold til det store bildet i resten av verden. For hva er det med JV som gjør akkurat den guden mer sann, mer troverdig og mer riktig enn alle de andre gudene i verden? Og hvorfor sier muslimen akkurat det samme som deg, at det HAN tror på er det eneste riktige, hvorfor sier mormonerne at det HAN tror på er det eneste riktige osv? Skjønner? Hvordan kan dette bevises ovenfor deg at dette er det riktige å tro på? Eller sagt på en annen måte, hva overbeviser deg om at JV er det rette? Det rare med ateister, som veldig mange religiøse sliter litt med å forstå, er at vi ikke tror det finnes noen gud. Det er altså IKKE en tros retning, vi har ingen ateist kirke eller lignende og vi tilber ingenting. Så vet ihvertfall du hva en ateist er! Alt annet som ateister måtte tro og mene er helt opp til hver enkelt person, men mangel på tro er omtrent det eneste vi har til felles. (Tanken på at en gud eksisterer bortfaller på grunn av at de fleste ateister heller støtter seg på evolusjon, vitenskapelige bevis og fornuftige grunner isteden for å "tro" på en tro, eller på at en gud kan svare på noe av dette for oss... og det er langt, LANGT bedre bevist enn noen guds tro! Det er vel ikke for ingenting at det er så mange skoler i USA som ikke vil at elevene skal høre om evolusjon og vitenskapelige bevis. For TENK om noen slutter å tro på gud og heller støtter seg på ting som kan bevises.. Farlige tanker! ... ) Lenke til kommentar
BPhanna Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 For et dumt spm! jeg tror da at det er JVs "tolkning" som er den rette, ellers hadde jeg ikke brydd meg noe mer om det enn hvem som helst annen retning. Mulig du syntes det, men jeg stilte det for at du, som de fleste andre religiøse, skal "syntes" det er dumt... Det er et lure spørsmål egentlig, for hvis du svarer som du gjorde viser det bare hvor liten innsikt du har og hvor lite du har tenkt over din tro i forhold til det store bildet i resten av verden. For hva er det med JV som gjør akkurat den guden mer sann, mer troverdig og mer riktig enn alle de andre gudene i verden? Og hvorfor sier muslimen akkurat det samme som deg, at det HAN tror på er det eneste riktige, hvorfor sier mormonerne at det HAN tror på er det eneste riktige osv? Skjønner? Hvordan kan dette bevises ovenfor deg at dette er det riktige å tro på? Eller sagt på en annen måte, hva overbeviser deg om at JV er det rette? Det rare med ateister, som veldig mange religiøse sliter litt med å forstå, er at vi ikke tror det finnes noen gud. Det er altså IKKE en tros retning, vi har ingen ateist kirke eller lignende og vi tilber ingenting. Så vet ihvertfall du hva en ateist er! Alt annet som ateister måtte tro og mene er helt opp til hver enkelt person, men mangel på tro er omtrent det eneste vi har til felles. (Tanken på at en gud eksisterer bortfaller på grunn av at de fleste ateister heller støtter seg på evolusjon, vitenskapelige bevis og fornuftige grunner isteden for å "tro" på en tro, eller på at en gud kan svare på noe av dette for oss... og det er langt, LANGT bedre bevist enn noen guds tro! Det er vel ikke for ingenting at det er så mange skoler i USA som ikke vil at elevene skal høre om evolusjon og vitenskapelige bevis. For TENK om noen slutter å tro på gud og heller støtter seg på ting som kan bevises.. Farlige tanker! ... ) ateist = null tro på det som ikke kan bevises fysisk, det vet jeg. Foreldrene mine var JV'er, så jeg er oppvokst i det, har sett det stor bilde eller religionen i sin helhelt. Og for meg virker det logisk. Hvis jeg skal si noen grunner veldig enkelt; univeret, jorden, naturen, oss mennesker, hjernen vår, osv. er for komplisert sammensatt til at det kan ha oppstått ved en tilfeldighet. Hundrevis av profetier i bibelen har blitt oppfylt. Mange andre grunner også, men har ikke tid til å skrive mer nå. Lenke til kommentar
strayder Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 (endret) Hvis jeg skal si noen grunner veldig enkelt; univeret, jorden, naturen, oss mennesker, hjernen vår, osv. er for komplisert sammensatt til at det kan ha oppstått ved en tilfeldighet. Hundrevis av profetier i bibelen har blitt oppfylt. Vel, profetiene i Harry Potter bøkene gikk i oppfyllelse de også, men det gjør ikke boken sann for det, gjør det vel? (Det er bare et spørsmål om tid i mellom bibelen og bøkene om Harry Potter, for meg er de like mye eventyr....) Intelligent design altså, det er det som har skapt oss? Og det hjelper såklart ikke hvis jeg sier at vi har langt FLERE og sterke bevis på at evolusjon stemmer enn bevis på at det finnes noen gud? (Noe som ikke skal mye til egentlig, for vi har ikke et ENESTE bevis på noen gud...) Fakta er på en måte det som skiller tro fra vitenskap er at vitenskap baserer seg på beviser mens du i religion trenger bare å tro... Kan bare si at hvis du er oppvokst i JV med foreldre som også tror er det ikke rart du tror det du tror, du har nemlig aldri hatt et reelt valg..... og du er antagelig også hjernevasket av foreldrene dine til å tro på akkurat det du idag tror på! Så det du TROR er din egen frie vilje er ikke det i det hele tatt når det kommer til hva du skal tro på... Skjønner logikken? Og ikke har du noe ønske om å se nærmere på andre ting heller går jeg ut i fra? Endret 18. januar 2008 av strayder Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Det er sant. Religion er opplært -- så dersom foreldrene er Jehovas Vitne, er det stor sjanse for at barna blir det. Religion er opplært -- så dersom foreldrene er kristne, er det stor sjanse for at barna blir det. Religion er opplært -- så dersom foreldrene er jøder, er det stor sjanse for at barna blir det. Religion er opplært -- så dersom foreldrene er hinduister, er det stor sjanse for at barna blir det. Vi kan med god statistisk sikkerhet si at dette stemmer. Lenke til kommentar
BPhanna Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Hvis jeg skal si noen grunner veldig enkelt; univeret, jorden, naturen, oss mennesker, hjernen vår, osv. er for komplisert sammensatt til at det kan ha oppstått ved en tilfeldighet. Hundrevis av profetier i bibelen har blitt oppfylt. Vel, profetiene i Harry Potter bøkene gikk i oppfyllelse de også, men det gjør ikke boken sann for det, gjør det vel? (Det er bare et spørsmål om tid i mellom bibelen og bøkene om Harry Potter, for meg er de like mye eventyr....) Intelligent design altså, det er det som har skapt oss? Og det hjelper såklart ikke hvis jeg sier at vi har langt FLERE og sterke bevis på at evolusjon stemmer enn bevis på at det finnes noen gud? (Noe som ikke skal mye til egentlig, for vi har ikke et ENESTE bevis på noen gud...) Fakta er på en måte det som skiller tro fra vitenskap er at vitenskap baserer seg på beviser mens du i religion trenger bare å tro... Kan bare si at hvis du er oppvokst i JV med foreldre som også tror er det ikke rart du tror det du tror, du har nemlig aldri hatt et reelt valg..... og du er antagelig også hjernevasket av foreldrene dine til å tro på akkurat det du idag tror på! Så det du TROR er din egen frie vilje er ikke det i det hele tatt når det kommer til hva du skal tro på... Skjønner logikken? Og ikke har du noe ønske om å se nærmere på andre ting heller går jeg ut i fra? Du vet vel ikke hva slags valg jeg har hatt!?! jeg har hatt et reelt valg, faktisk er alt bygd opp på den måten at du selv må bestemme deg for opm du vil være med eller ikke, og dr er det ingen som pan pushe deg til å gjøre noe som helst! Jeg har elvstendig tatt ett bevisst valg om hva jeg vil, så ikke kom her å si noe annet! Jeg tror på det bibelen sier. Og de to bøkene kan ikke sammenlingnes på den måten! Ble ganske irritert over den uttalelsen ca en tredel av verdens befolkning tilhører kristendommen. Og mange av hendelsene i bibelen er bekreftet andre steder også (andre skrifter er blitt funnet, utgravinger, osv). I tillegg er bibelen i forening med vitenskaplige fakta. Det er mange bevis for at Gud eksisterer, har du lest og studert bibelen kanskje? Der finner du en hel haug av dem. Dvs at det jeg sa ista var feil da..? ateist = en som kun tror på det som fusisk kan bevises minus det de ikke vil tro på. Blir det det riktig kanskje? Det er i hvert fall ikke noe bedre enn det du sier JVs tro er. Lenke til kommentar
BPhanna Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Det er sant. Religion er opplært -- så dersom foreldrene er Jehovas Vitne, er det stor sjanse for at barna blir det. Religion er opplært -- så dersom foreldrene er kristne, er det stor sjanse for at barna blir det. Religion er opplært -- så dersom foreldrene er jøder, er det stor sjanse for at barna blir det. Religion er opplært -- så dersom foreldrene er hinduister, er det stor sjanse for at barna blir det. Vi kan med god statistisk sikkerhet si at dette stemmer. Mener du at det ikke skulle vært nødvendig å bli opplært hvs du skal joine en religion? Hva er logikken i det? Lenke til kommentar
strayder Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 (endret) ca en tredel av verdens befolkning tilhører kristendommen Irritert eller ikke, mengden av folk som tror på en ting gjør ikke troen mer sann for det... Og mange av hendelsene i bibelen er bekreftet andre steder også (andre skrifter er blitt funnet, utgravinger, osv). I tillegg er bibelen i forening med vitenskaplige fakta. Mange andre steder? Virkelig? Hvem har fortalt deg at bibelen er forenelig med vitenskapelig fakta? For han/hun er den største bløff makeren du har møtt, for det er bare sludder og vås! Ikke en eneste ting i den boka er "forenelig" med vitenskap, bare så du vet det. Søk det opp og les selv! Det er mange bevis for at Gud eksisterer, har du lest og studert bibelen kanskje? Der finner du en hel haug av dem. Det er ca hundre tråder MED dokumentert bevis og lenker til bevis bare her på forumet som du kan lese som tar opp akkurat det: at gud kan bevises ved hjelp av bibelen. At bibelen sier det er jeg ikke i tvil om, men da er vi tilbake til sammenligningen jeg gjorde i sta med Harry Potter boka, den sier også at det er en skummel type som heter Lord Voldemort som bor i trollmanns verden og at han eksisterer og vill oss vondt og da må det jo det også være sant da? Det er like legitimt å tro på det som står i Harry Potter boken som det er å tro på det som står i bibelen! Det er bare for deg at den boken er hellig, for meg er den bare en annen eventyr bok. Begge deler er skrevet av mennesker! ateist = en som kun tror på det som fysisk kan bevises minus det de ikke vil tro på. Blir det det riktig kanskje?Det er i hvert fall ikke noe bedre enn det du sier JVs tro er. Nei, det er ikke riktig, for ateister tror på ting som kan BEVISES og kan derfor ikke plukke vekk det vi helst ikke føler for å tro på når det er bevist! Det heter å leve med REALITETEN skjønner du min blonde prinsesse... Vi TROR altså ikke at det er sånn og sånn FØR det er bevist, noe du helt tydelig gjør i din tro. At ikke alt kan bevises pr dags dato betyr faktisk ikke at det ikke kan bevises i fremtiden og derfor slår vi oss IKKE til ro med at "sånn er det bare" ala en vilken som helst gudstro, der gud liksom har skapt alt og det er det du trenger å vite... Les litt da vel, det ville faktisk ikke skadet deg i det hele tatt. (Og da mener jeg fakta bøker, ikke bibelen eller andre "fargede" religiøse tids skrifter) Og hold deg unna illustrert vitenskap, det bladet er skrevet av journalister, ikke vitenskaps folk og har like mye med vitenskap å gjøre som Se & Hør har med sannheten i den kulørte pressen å gjøre.... Sånn at du faktisk VET hva "fienden" står for også, ikke bare hva du selv og dine like står for....... Nå har vi driftet vekk fra evnet ser jeg..... igjen!!!! Endret 18. januar 2008 av strayder Lenke til kommentar
BPhanna Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Det er sant, mengde har ikke så mye med om det er sant eller ikke, det fins jo tross alt bare litt under 7 millioner JVer Det var en kjernefysiker som sa det Som sagt kan ikke bibelen og Harry Potter sammenlingnes fordi Harry Potter utgir deg ikke for å være sann. Men du kan umulig si at 100% av bibelen er feil! Det er også umulig å BEVISE hver eneste lille setning, en del historiske fakta f.eks er da bevist... Dessuten er den ikke skrevet kun av mennesker, 2. timoteus 3:16 "Hele Skriften er inspirert av Gud og nyttig til undervisning, til irettesettelse, til å bringe ting i rette skikk, til opptuktelse i rettferdighet." Menneskene var kun et hjelpemiddel, som assistenter skriver brev for sjefen sin, man sier ikke at brevet er fra assistentenselv om det rent fysisk var han/hun som har skrevet det. Selv om jeg er et av JVer betyr ikke det at jeg lever i en boble, jeg lever jo i samme verden som deg. Er ikke blind, får med meg det som skjer og er ganske intresert i slike fakta du snakker om, men i mitt tilfelle har det bare styrket troen min. Fortsatt bombe sikker på at det som står er sant. Lenke til kommentar
strayder Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 (endret) Greit nok, hadde ingen planer om å forsøke å omvende deg heller... Folk kan tro hva pokker de vil for meg så lenge de holder det for seg selv og ikke skader andre med det. Det er ikke hva du tror på, men hva troen får deg til å gjøre som er verst.... (Personlig syntes jeg ikke noe om å indoktrinere tro i noen form på små barn. Det er i mine øyne hjernevask i stor stil da de ikke selv får lov til å bestemme hva de vil tro på! ) Selv om jeg er et av JVer betyr ikke det at jeg lever i en boble, jeg lever jo i samme verden som deg. Er ikke blind, får med meg det som skjer og er ganske intresert i slike fakta du snakker om, men i mitt tilfelle har det bare styrket troen min. Fortsatt bombe sikker på at det som står er sant. ...det rare er at du hadde vært muslim hvis du hadde vært født i Bagdad, noen gang tenkt på det sånn?! Eller babtist hvis det var det foreldrene dine trodde på når du ble født, du har bare ARVEt dine foreldres tro uten at du fikk bestemme selv hva du ville tro på. Og det som er enda rarere, (og det er her den religiøse doktrinen krasjer og brenner opp..), er at hadde du vært født som muslim hadde du også vært bombe sikker på at du hadde rett!!! Rart ikke sant? Rart at det er DU som har rett og ikke de "andre"! Og det som også er så rart er at DU ville hatt "rett" om du var født muslim også.... Saken er den at hvis du er ærlig nok ser du dette og begynner å stille ordentlige spørsmål ved troen din. Pr i dag kan jeg ikke se, ut i fra det du til nå har skrevet ,at du er så ærlig, ikke med deg selv eller mot andre. Du er så SIKKER på at du har rett, men det er faktisk alle de andre som tror på en eller annen gud også. De er like sikre som deg..... Dette sier meg at du ikke en eneste gang har tenkt på dette. Det du tenker er bare at de "andre" har feil og din gud har rett, fordi du har blitt fortalt at det er sånn... Ikke sant? En løgn blir sannhet hvis den gjentas mange nok ganger, dessverre... og du lever med den løgnen. Eller bløffen... Eller hva enn de nå enn kaller religion! Så jo, du lever i boble. En stor boble kanskje, men absolutt i en boble.... Men lykke til videre.... Med dør banking og en flott mann i JV og videre i livet ditt. Du vil vel såklart hjernevaske dine barn, ikke sant.. Hvorfor skal de tro og oppleve noe annet enn deg, for du har det jo så "bra" med det du tror på..... Endret 18. januar 2008 av strayder Lenke til kommentar
BPhanna Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Jeg har IKKE arvet min tro, selv om miljøet er en stor faktor har jeg faktisk bestemt selv, man må selv ta initiativet om du øsker å være et JV. Det jeg prøvde å forklare ista, men nei, hvis du ikke vil tro på meg så... Jeg vet ikke hva jeg ville sagt/trodd om jeg var født muslim eller hva som helst annet, siden det ikke er tilfellet MEN det er ikke rart at man har "rett" i sine egne øyne, at men faktiskt tror på det man tror på. Selfølgelig må man ha rett i sine egnt øyne, ellers (hvis du tror at det du tror/trodde/vært opplært til å tro, er feil) må man jo finne ut hva som er rett og så konvertere eller joine det, og da har man plutselig rett igjen Enten har man rett, eller så vet man ikke. Men du da? vokste du opp i en religiøs familie? Og er det ikke sånn at du kan velg hva du vil tro på når du er 15? og til da er det foreldrene som bestemmer? Tenk om det er JEG som rett da, og det er DU som lever bløffen... ..den går da begge veier den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå