Gå til innhold

Fungerer virkelig Jehovas Vitners "dørsalg"?

Anbefalte innlegg

I verdensrapporten for 2005 stod det "Antall som forsynte seg av symbolene:

8524". "symbolene" er det usyrede brødet og vinen som blir sendt rundt under minnehøytiden (rundt påske). Det er bare de gjennværende av de 144000 som spiser av dette. Har nyere tall, men finner ikke boka akkurat nå.

Dette betyr at jeg og de fleste andre JV'er VET at vi ikke skal til himmelen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oioi...Har problemer med å tro på deler av det her. For det første tror vi ikke på helvete.

De 144000 skal til himmelen, og resten har mulighet til å få leve evig på jorden. Det er bare noen tusen igjen av de 144000 nå. Det er Gud som bestemmer hvem som får lov å komme inn i paradiset.

OK.. Så jeg har minimal sjans for å komme med blandt de siste par tusen.

Helvete(straff for å ikke tro) finnes ikke.

Hvilket grunnlag har jeg da for å "gidde" å tro, og leve under strengere regler enn nødvendig? Hvorfor være lydig mot Gud, når det ikke er belønning igjen, og straff ikke eksisterer?

Leste du ikke hva jeg skrev? "og resten har mulighet (og/eller håp) til å få leve evig på jorden." en paradisisk jord altså.Det å komme til himmelen er ikke det eneste håpetvi har, som de aller fleste tror.

Vi er lydig mot gud fordi vi ønsker det og fordi vi har et håp for framtiden, og å gå glipp av det ville vært mer enn nok straff for meg!

Joda, det leste jeg..

Men, om mitt ønske er å være ferdig med alt den dagen jeg dør.. Bare dø, bli borte, ikke være mer. Om jeg ikke vil leve evig, bare råtne bort etter døden. Kan jeg da, ifølge JVs religion, leve akkurat som jeg vil, uten å tenke på Gud, og likevel oppnå mitt mål om null liv/bevissthet etter døden?

Lenke til kommentar
oioi...Har problemer med å tro på deler av det her. For det første tror vi ikke på helvete.

De 144000 skal til himmelen, og resten har mulighet til å få leve evig på jorden. Det er bare noen tusen igjen av de 144000 nå. Det er Gud som bestemmer hvem som får lov å komme inn i paradiset.

OK.. Så jeg har minimal sjans for å komme med blandt de siste par tusen.

Helvete(straff for å ikke tro) finnes ikke.

Hvilket grunnlag har jeg da for å "gidde" å tro, og leve under strengere regler enn nødvendig? Hvorfor være lydig mot Gud, når det ikke er belønning igjen, og straff ikke eksisterer?

Leste du ikke hva jeg skrev? "og resten har mulighet (og/eller håp) til å få leve evig på jorden." en paradisisk jord altså.Det å komme til himmelen er ikke det eneste håpetvi har, som de aller fleste tror.

Vi er lydig mot gud fordi vi ønsker det og fordi vi har et håp for framtiden, og å gå glipp av det ville vært mer enn nok straff for meg!

Joda, det leste jeg..

Men, om mitt ønske er å være ferdig med alt den dagen jeg dør.. Bare dø, bli borte, ikke være mer. Om jeg ikke vil leve evig, bare råtne bort etter døden. Kan jeg da, ifølge JVs religion, leve akkurat som jeg vil, uten å tenke på Gud, og likevel oppnå mitt mål om null liv/bevissthet etter døden?

:yes: Hvis det er det du vil...

for meg virker det som et rart ønske. skjønner ikke helt det med at folk ikke vil leve, men det er ganske normalt tror jeg..

Lenke til kommentar

for meg virker det som et rart ønske. skjønner ikke helt det med at folk ikke vil leve, men det er ganske normalt tror jeg..

Et ønske er det vel ikke? Vi skal alle dø, enten vi vil eller ikke. Å leve evig må jo bare være dørgelig kjedelig? Livet er fint fordi man slipper for mange repetisjoner og gjentagelser. Jeg vil helst la være å vurdere hvor mye som vil gjenta seg i en eventuell "himmel".

Lenke til kommentar

Ok. Du lever i hundre år.

Forestill deg tusen.

Du kan ikke få barn -- noe som er et premiss for evig liv; Ingen død, intet nytt liv.

Hva skal meningen med livet være?

Man må være udødelig for å få evig liv.

Ingenting er farlig, ingenting er risikofylt (bortsett fra å leke med guden som måtte eksistert for at scenarioet skulle kunne blitt virkelighet).

Du kan ikke få barn, du kan ikke føle spenning, du vet nesten absolutt alt som går an å vite, sex er åpenbart ulovlig da gud ikke liker at mennesker har sex uten å reprodusere.

Og kun tusen år har gått.

Ta så en million år.

Du kan navnet på alle mennesker som eksisterer, du har ett eget navn på alle dyr i verden som veier over ett halvt kilo.

Spill er poengløst -- du vet den statistiske sansynligheten utenatt for alle spill, og du kan like gjerne slå mynt om hvem som vinner siden ingen gjør feil.

Du har besøkt fremmede planeter, og sitter nå bare i en grotte, fordi du har sett alt og ingenting er annerledes.

Du savner spenningen og det å lære nye ting.

Ta så en milliard år.

Tusen ganger en milliarder år.

En million ganger en milliard år.

En milliard ganger en million ganger en milliard år:

Du har besøkt alle planetene.

Du har ett eget navn på alt liv i universet, fra enkeltvirus til andre guder.

Du har besøkt alle planeter.

En milliard opphøyd i en milliard ganger en milliard ganger en milliard ganger en milliard ganger en milliard år:

Du forræder din gud, fordi du har gjort alt annet som er mulig å gjøre, og fordi du har brukt de 99.9999999999999999999999% siste millenium av livet ditt på å bare sitte og gjøre ingenting og føle ingenting -- og du begynner såvidt å forstå hvorfor evig død eller reinkarnasjon er bedre enn evig liv.

Lenke til kommentar

Bra skrevet Andre1983. Skremmende tanke!

Og dette gjør de religiøse omtrent hva som helst for å oppnå? Eller tror de at de vil lide av en slags himmelsk alzheimer som gjør at de har hukommelse omtrent som en gull fisk? (3 sekunder...) Og ikke vil huske i hvem stol de satt engang?

Nei, takke meg til den gode gamle ateist troen! Vi er ingenting og til ingenting blir vi, enkelt og greit. Har du unger er du med på rasens utvikling, har du ingen unger har du egentlig ikke en dritt her å gjøre da din eksistens er totalt bortkastet.... :D

Lenke til kommentar
Bra skrevet Andre1983. Skremmende tanke!

Og dette gjør de religiøse omtrent hva som helst for å oppnå? Eller tror de at de vil lide av en slags himmelsk alzheimer som gjør at de har hukommelse omtrent som en gull fisk? (3 sekunder...) Og ikke vil huske i hvem stol de satt engang?

Nei, takke meg til den gode gamle ateist troen! Vi er ingenting og til ingenting blir vi, enkelt og greit. Har du unger er du med på rasens utvikling, har du ingen unger har du egentlig ikke en dritt her å gjøre da din eksistens er totalt bortkastet.... :D

Mener du da, at det er en slags "synd" etter ateistisk tankegang å bevisst ikke få barn?

Lenke til kommentar

Ok. Du lever i hundre år.

Forestill deg tusen.

Du kan ikke få barn -- noe som er et premiss for evig liv; Ingen død, intet nytt liv.

Hva skal meningen med livet være?

Man må være udødelig for å få evig liv.

Ingenting er farlig, ingenting er risikofylt (bortsett fra å leke med guden som måtte eksistert for at scenarioet skulle kunne blitt virkelighet).

Du kan ikke få barn, du kan ikke føle spenning, du vet nesten absolutt alt som går an å vite, sex er åpenbart ulovlig da gud ikke liker at mennesker har sex uten å reprodusere.

Og kun tusen år har gått.

Ta så en million år.

Du kan navnet på alle mennesker som eksisterer, du har ett eget navn på alle dyr i verden som veier over ett halvt kilo.

Spill er poengløst -- du vet den statistiske sansynligheten utenatt for alle spill, og du kan like gjerne slå mynt om hvem som vinner siden ingen gjør feil.

Du har besøkt fremmede planeter, og sitter nå bare i en grotte, fordi du har sett alt og ingenting er annerledes.

Du savner spenningen og det å lære nye ting.

Ta så en milliard år.

Tusen ganger en milliarder år.

En million ganger en milliard år.

En milliard ganger en million ganger en milliard år:

Du har besøkt alle planetene.

Du har ett eget navn på alt liv i universet, fra enkeltvirus til andre guder.

Du har besøkt alle planeter.

En milliard opphøyd i en milliard ganger en milliard ganger en milliard ganger en milliard ganger en milliard år:

Du forræder din gud, fordi du har gjort alt annet som er mulig å gjøre, og fordi du har brukt de 99.9999999999999999999999% siste millenium av livet ditt på å bare sitte og gjøre ingenting og føle ingenting -- og du begynner såvidt å forstå hvorfor evig død eller reinkarnasjon er bedre enn evig liv.

Hvem har sagt at "evigvarende liv" betyr at man ikke kan få barn? Så lenge tid eksisterer MÅ alt ha en begynnelse.

Adam og Eva var jo ment til å leve evig, og de ble bedt om å fylle jorden.

Det du beskriver her er virkelig en skremmende tanke, fint at det ikke er slik jeg ser på det da :)

i en fullkommen verden:

sykdom, død og synd er forsvunnet, alle deler samme tro, alle er fullkomne, det oppstår INGEN problemer, alle er glade, du trenger ikke være redd for noe, alle dyr skal kunne leve side om side, osv.

åpenbaringen 21:4 "Og han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer; heller ikke sorg eller skrik eller smerte skal være mer. De ting som var før, er forsvunnet."

jesaja 11:6-9

"6 Og ulven skal i sannhet bo en stund sammen med værlammet, og sammen med kjeet skal leoparden legge seg ned, og kalven og ungløven med manke og det velnærte dyret, alle sammen; og en liten gutt skal lede dem. 7 Og ku og bjørn, de skal beite; deres unger skal legge seg ned sammen. Og selv løven skal ete halm som oksen. 8 Og diebarnet skal visselig leke over kobraens hull; og over giftslangens lysåpning skal et avvent barn legge sin hånd. 9 De skal ikke volde noen skade og ikke ødelegge noe på hele mitt hellige fjell; for jorden skal i sannhet være fylt med kunnskapen om Jehova, som vannmassene dekker havets bunn."

Endret av blond_prinsessse
Lenke til kommentar
i en fullkommen verden:

sykdom, død og synd er forsvunnet, alle deler samme tro, alle er fullkomne, det oppstår INGEN problemer, alle er glade, du trenger ikke være redd for noe, alle dyr skal kunne leve side om side, osv.

I mine øyne er så og si alt som er interessant med tilværelsen fremskritt og utvikling. Om man allerede er fullkommen, som også "vanlige" kristne mener man blir i himmelen; Hva i all verden skal man bedrive dagene med?!

DU kan ikke trene på noe, du kan det perfekt alt. Du kan ikke gruble på noe, du vet alt. Du kan ikke diskutere noe, alle vet og mener det samme. Du kan ikke lære noe nytt språk, du kan alle. Du er uten synd, så syndige aktiviteter(fyll, gambling, horeri, formastelse) man kunne benyttet tiden med er uaktuelt.

Så hva i all verden skal du gjøre? I all evighet?!

Jeg er redd for å komme til det paradiset, hvor jeg skulle ønske jeg kunne dø av kjedsomhet.. :dontgetit:

Lenke til kommentar
i en fullkommen verden:

I mine øyne er så og si alt som er interessant med tilværelsen fremskritt og utvikling. Om man allerede er fullkommen, som også "vanlige" kristne mener man blir i himmelen; Hva i all verden skal man bedrive dagene med?!

DU kan ikke trene på noe, du kan det perfekt alt. Du kan ikke gruble på noe, du vet alt. Du kan ikke diskutere noe, alle vet og mener det samme. Du kan ikke lære noe nytt språk, du kan alle. Du er uten synd, så syndige aktiviteter(fyll, gambling, horeri, formastelse) man kunne benyttet tiden med er uaktuelt.

Jeg er redd for å komme til det paradiset, hvor jeg skulle ønske jeg kunne dø av kjedsomhet.. :dontgetit:

Hehehe.. Måtte le litt nå :p "artig" vri du satt på det.

Selv om du er fullkommen er du jo et menneske. For å kunne noe må jeg vel hå lært det først, kunnskap kan vel ikke bare "poppe" opp i hjernen min?! :p jeg har innsett at det er umulig å lære alt om naturen, alle menneskene, hele universet for den saks skyld. Det vil alltid vær noe mer. Jeg er helt sikker på at jeg ikke kommre til å kjede meg, uansett hvor lenge jeg lever.

Lenke til kommentar
i en fullkommen verden:

Hehehe.. Måtte le litt nå :p "artig" vri du satt på det.

Selv om du er fullkommen er du jo et menneske. For å kunne noe må jeg vel hå lært det først, kunnskap kan vel ikke bare "poppe" opp i hjernen min?!

Hm, kanskje ikke ifølge JV, men ifølge kristendommen blir man like allvitende og opplyst som Gud når man kommer til himmelen. MAO vil det bli dritkjedelig, og fryktelig langdrygt.

Men for din del og, som han andre skrev; når det har gått en milliard år, kan og vet du nok det meste, og har gjort det meste. Hva skal du bedrive de neste tusen milliarder av år med?

Skal man ha sin vanlige kropp, og bli eldre? Det må man nødvendigvis om man fortsatt skal lage barn, de må jo vokse opp.. Hvordan vil en to milliarder år gammel kropp se ut, og føles?

Lenke til kommentar
*snip*
*snap*
*snute*

Hm, kanskje ikke ifølge JV, men ifølge kristendommen blir man like allvitende og opplyst som Gud når man kommer til himmelen. MAO vil det bli dritkjedelig, og fryktelig langdrygt.

Men for din del og, som han andre skrev; når det har gått en milliard år, kan og vet du nok det meste, og har gjort det meste. Hva skal du bedrive de neste tusen milliarder av år med?

Skal man ha sin vanlige kropp, og bli eldre? Det må man nødvendigvis om man fortsatt skal lage barn, de må jo vokse opp.. Hvordan vil en to milliarder år gammel kropp se ut, og føles?

Hadde man blitt eldre og gammel (og dårlig/syk) i fysisk forstand ville det vært liten vits i å leve i all evighet. å se og føle seg som en 20-åring når du er tre og en halv milliard er ikke så verst det ;)

Lenke til kommentar
Hadde man blitt eldre og gammel (og dårlig/syk) i fysisk forstand ville det vært liten vits i å leve i all evighet. å se og føle seg som en 20-åring når du er tre og en halv milliard er ikke så verst det ;)

Lykke til med å blåse ut tre og en halv milliard lys på bursdagskaka di.

Lenke til kommentar

huh, jeg kommer til å ha mer enn nok med bare å holde tellinga! :p nei, bursdager er ikke akkurat så veldig viktig..

Lenke til kommentar

JV feirer ikke bursdager, Tharos.. :p

Men prinsesse: Hvis du skal se ut og føle deg som en 20åring fra du er 20 og utover.. Hva da med barn som blir født? Skal de vokse til de har en 20årings kropp, og deretter ikke mer? Høres litt rart ut?

Nytt spm, siden vi var inne på bursdager: Gratulerer dere hverandre med dagen og slikt, eller markerer på noe som helst vis i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Alle er glade og jada, jada jada -- sex er tillatt og det finnes 1 436 643 643 453 636 236 626 264 734 982 825 987 932 326 mennesker etter en milliard år.

Da må man ha fler planeter...

Uansett -- Hvis man er konstant glad, uten å ha noe å være glad for -- så er det vel bare hjernevasking?

Lenke til kommentar

JV feirer ikke bursdager, Tharos.. :p

Men prinsesse: Hvis du skal se ut og føle deg som en 20åring fra du er 20 og utover.. Hva da med barn som blir født? Skal de vokse til de har en 20årings kropp, og deretter ikke mer? Høres litt rart ut?

Nytt spm, siden vi var inne på bursdager: Gratulerer dere hverandre med dagen og slikt, eller markerer på noe som helst vis i det hele tatt?

For oss som er vant med at man forandrer seg hele livet, kan det høres litt rart ut, ja. hvis jeg husker rett er det vel cellene som ikke klarer å fornye seg eller noe slikt.

Vi markerer det ikke med gaver, fester, osv, men det hender jeg og vennene mine sier grattis med dagen på en ironisk måte bare for for å tulle litt. Personlig gjør det meg veldig lite, hadde jeg måttet køpe gave til alle vennene mine på bursdagen deres og i jula hadde jeg vært blakk så og si hele tiden. Forresten kom jeg på at her for en stund siden ble noen av vennene min 18, da tror jeg jeg sa "GRATULERER! nå kan du kjøre bil og drikke øl. så lenge du ikke gjør det samtidig da! :p" eller noe i den duren. Det var det liksom. Ikke spesielt høytidelig.

Lenke til kommentar

Alle er glade og jada, jada jada -- sex er tillatt og det finnes 1 436 643 643 453 636 236 626 264 734 982 825 987 932 326 mennesker etter en milliard år.

Da må man ha fler planeter...

Uansett -- Hvis man er konstant glad, uten å ha noe å være glad for -- så er det vel bare hjernevasking?

Vet ikke helt hvordan det kommer til å skje, men tror nok ikke vi kommer til å få bruk for flere planeter. Kanskje vi blir stærile når det er "fullt" på jorden, aner rett og slett ikke... men jeg gidder ikke bry meg noe særlig om akkurat det nå.

Kan du definere hjenevasking for meg?

Jeg ville vært enig meg deg hvis vi ikke hadde hatt en fri vilje, vært som roboter. Men det er vi jo ikke heldigvis.

Lenke til kommentar

Jeg ville vært enig meg deg hvis vi ikke hadde hatt en fri vilje, vært som roboter. Men det er vi jo ikke heldigvis.

Hjernevasking er når du indoktrinerer barn med religion for eksempel... Da hjernevasker du barna, for de er ikke i stand til å ta den avgjørelsen selv. Hjernevasking kan også være ting som blir gjentatt mange ganger og bør ikke være sann, men blir "sann" for de som hører dette mange nok ganger...

Har du fri vilje blond_prinsesse? Tenk nøye før du svarer! HAR du det, helt fri vilje? Jeg har det, jeg gjør som jeg vil (lever så godt jeg kan etter kardemomme loven...) Ihvertfall i større grad en deg, som er JV....

:D

Lenke til kommentar

Kan du skade eller drepe andre i denne nye verden?

Hvis ja, så er ikke den perfekt.

Hvis nei, så er man hjernevasket.

Dersom du ikke ville kunne ønsket å drepe noen i den andre verden, og ingen andre ville gjort det heller -- ingen synd, ingen fristelse...

da har du mistet den frie viljen som må eksistere for at gud skal være rettferdig.

Og dersom guden kunne skapt en verden uten ondskap og lidelse i utgangspunktet -- hvorfor gjorde ikke guden det?

Uansett -- prøv å fortelle oss hva du ville gjort de første milliard årene.

For eksempel: Lære alle fag som noensinne har blitt studert, lese alle bøker som noensinne har blitt skrevet.

Ta så for deg de neste milliarder av år etter hverandre og hva du ville gjort da.

Gjerne helt til du har gjort absolutt alt som går an å gjøre og sett alt som kan sees.

Si meg så hva du skal gjøre etter det, og poenget med livet da.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...