Bone Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Heisann! For en lengre tid tilbake, så kjøpte jeg meg et 3Dfx -kort til bruk for de nye populære spillene... Kortet, mener jeg å huske, var et miro HiScore 3Dfx -kort.. 6MB.. Jeg har 2 spill som jeg likte veldig godt før... Pandemonium 1 of 2.. når jeg har prøvd den nå i senere tid (dvs tiden etter 3dfx-tiden), så er grafikken helt rævva.. noe de ikke var når jeg kjørte spillene med 3Dfx -kortene.. Noen som vet hvordan man kan få til å kjøre disse spillene, så de ser OK ut igjen!? Eller er ikke dagens grafikkort "3dfx -kompatible" ? Takker! Lenke til kommentar
Blomvik Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 De fleste (alle?) 3Dfx kortene var grafikk-kort, ikke skjermkort, og 3Dfx chipen inneholdt spesielle egenskaper som man offtest måtte laste ned en patch eller lignende for å bruke. Så hvis du prøver å spille spillet i dag, med ren innstallasjon vil du ikke få like god grafikk som ved ett 3Dfx kort. Med Quake 1 f.eks. kan du laste ned en open gl fil/patch å oppnå 3Dfx grafikken med ett dagens kort. Med andre spill vet jeg ikke, men du kan prøve å se etter Open GL patcher/drifere/filer. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 (endret) De fleste (alle?) 3Dfx kortene var grafikk-kort, ikke skjermkort, og 3Dfx chipen inneholdt spesielle egenskaper som man offtest måtte laste ned en patch eller lignende for å bruke. Så hvis du prøver å spille spillet i dag, med ren innstallasjon vil du ikke få like god grafikk som ved ett 3Dfx kort. Med Quake 1 f.eks. kan du laste ned en open gl fil/patch å oppnå 3Dfx grafikken med ett dagens kort. Med andre spill vet jeg ikke, men du kan prøve å se etter Open GL patcher/drifere/filer. 7158022[/snapback] Grafikkort og skjermkort er det samme. Det du mener er 3d-kort. Hadde faktisk det samme kortet som Bone. Meget bra kort da det kom. Endret 26. oktober 2006 av RRhoads Lenke til kommentar
-Mr.T- Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Mimrestund... 2stk Voodoo2 3Dfx kort i (SLI?) Quake 2 og Half-life Begge kortene hadde i utgangspunktet 8MB RAM men når du satte dem sammen brukte du bare 12. De rocka for det! Er lei meg for at jeg kasta den PCn etter hvert, hadde vært kult å hatt nå! Teste gamle klassikere igjen liksom, med Windows 98 Lenke til kommentar
Yetipants Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 (endret) Her har jeg et tips: Glide Wrapper er et program som etterligner 3Dfx-grensesnittet for spill, men som fungerer sammen med de fleste Direct3D-kort og - selvsagt - nyeste DirectX. Programmet er heller ikke spesielt vanskelig å bruke, og de spillene jeg har testet det med fungerte som en drøm X(mer stabilt enn uten emulering i noen tilfeller, faktisk). Sånn for å oppklare litt, så er grunnen til at nyere skjermkort ikke fungerer med 3Dfx-spill at 3Dfx lagde sitt eget grensesnitt (Glide) som bare støttet deres egne kort; ettersom 3Dfx gikk konk, døde dette grensesnittet ut og Direct3D tok over. Endret 26. oktober 2006 av Yetipants Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Mimrestund... 2stk Voodoo2 3Dfx kort i (SLI?) Quake 2 og Half-life 7159078[/snapback] Jeg husker jeg dagdrømte om å få råd til å kjøpe de kortene den gang da Lenke til kommentar
-Mr.T- Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Her har jeg et tips: Glide Wrapper er et program som etterligner 3Dfx-grensesnittet for spill, men som fungerer sammen med de fleste Direct3D-kort og - selvsagt - nyeste DirectX. Programmet er heller ikke spesielt vanskelig å bruke, og de spillene jeg har testet det med fungerte som en drøm X(mer stabilt enn uten emulering i noen tilfeller, faktisk). Sånn for å oppklare litt, så er grunnen til at nyere skjermkort ikke fungerer med 3Dfx-spill at 3Dfx lagde sitt eget grensesnitt (Glide) som bare støttet deres egne kort; ettersom 3Dfx gikk konk, døde dette grensesnittet ut og Direct3D tok over. 7159332[/snapback] HEY! Det visste jeg ikke om.. Laste ned og testa med Grim Fandango og det funker som bare det! Lenke til kommentar
Bone Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2006 Tøft!! Må prøves!! Appleseed: Grim Fandango? Ble det bedre? Sto ikke på lista over "supported games", som jeg fant.. Lenke til kommentar
-Mr.T- Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Jeg fikk ikke til å spille Grim Fandango tidligere fordi det ikke støtter nyere grafikkort. Måtte kjøre i software og der var videoene så hakkete at det var umulig å gidde å spille. Etter jeg innstallerte Glidewrapper så bare innstallerte jeg Grim Fandango for å teste. Starta uten problemer, også skifta jeg bare fra software til hardware i options. Funker bra nå. Skal teste flere gamle spill senere og se om dem funker også. Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 (endret) Gjennoppliver en gammel tråd i håp om gode råd: Det finnes mange prosjekter for å emulere glide på dagens grafikkort. Ikke alle er like godt dokumentert, så hvilket prosjekt er mest oppdatert og velutviklet? En liste over forskjellige prosjekter finnes på WIKI siden til 3dfx / glide... http://en.wikipedia.org/wiki/Glide_API edit: spillet jeg ønsker å kjøre er Carmageddon med utvidelsen Splat Pack. Kjøpte Splat Pack på ebay før jul, og vil ikke teste det før jeg har grafikken på plass Endret 8. januar 2008 av Melfacion Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 *bumpeti bump* Noen andre spill jeg burde teste på 3dfx mens jeg først er i gang? Huker fra Voodoo 2 tiden (hadde 2 stk i SLI) at jeg i alle fall så en snurrende 3dfx logo på Carmageddon og GTA1. Half-Life brukte vel også en glide driver... Lenke til kommentar
FrodeA Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Hmm.. Jeg har liggende et 3Dfx Banshee kort hjemme, og noen gamle deler. Kanskje jeg skal bygge meg en klassisk PC! Lenke til kommentar
TCi Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 *bumpeti bump* Noen andre spill jeg burde teste på 3dfx mens jeg først er i gang? Huker fra Voodoo 2 tiden (hadde 2 stk i SLI) at jeg i alle fall så en snurrende 3dfx logo på Carmageddon og GTA1. Half-Life brukte vel også en glide driver... Turok. Et av de første til å bruke 3Dfx-kort. Lenke til kommentar
Khogn Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Voodoo 3DFX var en revolusjon da kortet kom ut. Det var en må-ha for alle gamere, og Quake ble plutselig et lekkert spill. For å svare trådstarteren mener jeg at alle kort som støtter OpenGL skal i teori kunne bruke 3D-akselerasjon på gamle spill som var 3DFX-kompatible. Eventuelle problemer må i så fall taes spill for spill, ikke på hardware-nivået. I enkelte tilfeller må OpenGL-modusen låses opp med en viss kommandolinje, eller med en patch. Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Senhøstes 98, det går mot jul. Min første Pc og fikk fort satt inn 2x12 mb voodoo 2 kort i SLI. Det rocka. Hele den tiden gikk med til Quake 2, unreal, HaLf-Life, NFS Hot pursuit. Det var noe spesielt med den tiden. Får ikke samme "holy cow" faktoren av dagens spill. Huska når jeg så det tentakkel monsteret i HL for første gang...det var spooky... Faen, nå ble jeg sentimental... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå