Gå til innhold

TV og s-video

kimaeven

Anbefalte innlegg

Jeg har et TV som ikke støtter s-video, men har svart inngang. Jeg har en kabel som i den ene enden har scart og i den andre har en svideo kontakt og en composite kontakt. Skjermkortet mitt som er av typen ATI Radeon 8500 har bare s video tv utgang. Er det mulig å få en overgang fra svideo til composite hunn? Hvor får jeg tak i dette (webadresser og sånn)

Og en annen ting. Hvis skjermkortet mitt ikke er Pal vil jeg likevel kunne se bilde? Vil det være svart hvitt?

På forhånd mange takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Og en annen ting. Hvis skjermkortet mitt ikke er Pal vil jeg likevel kunne se bilde? Vil det være svart hvitt?

Er rimelig sikker på at kortet ditt støtter både PAL og NTSC. Se i innstillingene dine. Kan være vankslig å finne. Var værtfall vanskelig å finne på mitt AIT AIW 8500.

Bildet blir ikke sort/hvit men tragisk! Bilde hopper og fargene blir helt rusk!

NTSC = Never The Same Collor!! :smile: Neida, det blir slik fordi tven ikke støtter NTSC.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-08 16:29, skrev Sir.Roger:

En slik konverter følger da med kortet (ikke bulk)

Er det en helt vanlig 4-pins S-Video plugg på dette kortet? Jeg tipper at det er flere pinner, det betyr i såfall at composite er tilgjengelig i pluggen, og den såkalte "converteren" er bare en spesiell ATI kabel. Du finner nok ikke en slik hos Clas Ohlson.

Lenke til kommentar

Det nytter ikke å ha en svideo til rca/composite adapter, da får man svart/hvitt med mindre man har et gforcekort med conexant brikke og tv-tool. For de som har ATI Radeon tranger man en OMFORMER. Du får kjøpt den på Elkjøp for 1200kr, eller på HI-FI Klubben for 1600kr.

Årsaken er enkel. Fra s-video kommer det to signaler, farge og sorthvitt. Composite har 1 signal og ved en vanlig overgang/adapter blokkeres fargesignalet mens sort/hvitt sendes videre. Kjøper man derimot en omformer vil begge signalene fra svideo presses inn på 1 signal på Composite, og da får man farger.

Det enkleste for de som har ATI uten svideostøtte på tv er å kjøpe Trust Televiewer.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-08 18:28, skrev Recercare:

Det nytter ikke å ha en svideo til rca/composite adapter, da får man svart/hvitt med mindre man har et gforcekort med conexant brikke og tv-tool. For de som har ATI Radeon tranger man en OMFORMER. Du får kjøpt den på Elkjøp for 1200kr, eller på HI-FI Klubben for 1600kr.

Årsaken er enkel. Fra s-video kommer det to signaler, farge og sorthvitt. Composite har 1 signal og ved en vanlig overgang/adapter blokkeres fargesignalet mens sort/hvitt sendes videre. Kjøper man derimot en omformer vil begge signalene fra svideo presses inn på 1 signal på Composite, og da får man farger.

Det enkleste for de som har ATI uten svideostøtte på tv er å kjøpe Trust Televiewer.

Oahh, 1200-1600 kroner for noen tiere i deler? Skal svinge loddebolten når som helst for halvparten! tvtool har en guide som viser hvordan du lager din egen.

Ellers har Biltema en s-video han til til RCA/composite hunn adapter. Dette er artikkel 24-147 til kroner 29,90. Har ikke testet det, men det ser ut til å gjøre jobben. Kan ikke finne tilsvarende adapter i Clas Ohlson katalogen.

Edit: typo

[ Denne Melding var redigert av: sofTest på 2002-11-09 02:34 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...