Moltrez Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Heisann. Bilen dette gjelder er en Ford Mondeo 95 GLX 16V. Problemet er som følger: En liten stund etter jeg fikk den fra service (Bytte av støtdempere foran, skriver og bremseklosser foran byttet), så oppstod det er hvinende (skrikende) lyd hver gang jeg svinger til høyre. Det kan være en meget liten sving, eller en stor sving, den lager denne skrikende lyden uansett. Lyden oppstår samme hvor fort bilen går. Med en gang jeg starter bilen (Når den er skikkelig kald), så er ikke denne lyden, men den oppstår noen minutter etterpå, og varer hele tiden. Det virker som om denne lyden kommer ved dekkene foran på høyre side. Noen som har en idé om hva som kan forårsake denne lyden? Lenke til kommentar
slobbix Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Oi...hmm...prøv å få sjekket bremseklossene ( de kan lage sånn lyd - da smører man pasta på baksiden av klossene for å få bort denne lyde - oftest ved bremsing), mn lyden din høres kanskje mer ut som servoreima/viftereima..... prøv her i dette tilfelle å smøre med WD-40 (smørespray) eller Reimspray...håper problemet løser seg Mvh... Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Hvis du får samme lyd uansett hastighet ville jeg sjekka servoen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Det kan være at glidehylsene for caliper ikke er smurt. Da vil den faste klossen kunne ligge an mot skiven, og lage lyd. Enkel sak å fikse. Lenke til kommentar
CrazyEagle Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Prøv å smøre olje på bremeseskivene! Neida, det er ikke særlig lurt, men tror jeg ville sjekket servoen som noen har svart lenger oppe Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Bare for å presisere: Det er glidehylsene som skal smøres, ikke skivene (dersom noen trodde det, da..). Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2006 Var og fikk den litt sjekket idag, hos en bilmekaniker. Det som er typisk, er jo at 5 min før jeg ankom hos mekanikeren, så forsvant lyden, og den kom ikke tilbake igjen før jeg hadde kjørt 20 min etter jeg forlot han. Han sjekket bremseklossene mine, og omtrent alt som var der i forbindelse med høyre framhjul. Han fant ingen "feil" som kunne indikere på at denne lyden forekommer. Men, det var mulig at hjullagerene mine på høyre side måtte byttes, de var visst ikke helt tipp topp. Viftereim må jeg visst også bytte om en stund, der har det oppstått små sprekker. Men han fant ikke ut hvorfor bilen laget denne lyden. Iallefall ikke i første omgang. Han trodde ikke det var servoen, for ifølge han ville den ha laget lyd når den stod i ro også, noe som den ikke gjør. Kan det hjelpe hvis jeg sprayer multispray på viftereima, eller bør jeg kjøpe WD-40/Reimspray, eller ikke gjøre noe med viftereima? Takker for svar så langt Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) Dersom det er viftereima, vil lyden variere i frekvens med turtallet, og ikke hastigheten. Gjør den det? Med fare for å gjenta meg selv: Dette høres veldig ut som at glidehylsene på høyre caliper er tørre/skitne. Dette burde mekanikeren også ha sjekket. Jeg kan ikke forstå at servoen kan forårsake dette. Endret 27. oktober 2006 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2006 Såvidt jeg har fått med meg, så varierer ikke lyden med turtallet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Neste gang du hører lyden, prøv med et lett trykk på bremsepedalen. Dersom lyden blir borte mens du gjør dette, sjekk glidehylsene. Eller har bilen din faste calipere med 2 stempler? Tviler på det, men i så fall kan det være at caliperen må overhales/byttes, da det ene stempelet har begynt å gå tregt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå