hmz Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 (endret) Nytt problem helt nede! Hei. Sitter her å stresser med å formatere pc'en min nå. Innstalerte NTFS filsystem på den for ei lita stund tilbake nå, men så vil jeg gå over til FAT32 igjen. Har delt opp harddisken min i 3 formater, 1 til Windows ( C: ), en til musikk ( D: ) og en til resten ( E: ). Tenker på å innstalere Windows i FAT32 format i C:. Men problemet kom da jeg skulle formatere disken i bios/dos. Klarte med et uhell å slette alt jeg hadde på E: - men hadde heldigvis lagt over det viktigste på en ekstern HDD, så det var ikke så farlig. Men uansett, problemet mitt er da som følger; Hva skal jeg gjøre? Disken min er i NTFS nå, men skal formatere den, og innstalere FAT32 heller. Noen som vet hva jeg kan gjøre? Prøver å formatere i bios/dos, da jeg kjører en oppstartsdisk (diskett) og det står i toppen: "The diagnostic tools were succsessfully loaded to drive E." Står noe annet også men er ikke noe viktig egentlig. Så står det "A:\>" Hva skal jeg gjøre nå? Skriver jeg inn "A:\> format C:" så vil den formatere der jeg har spill osv på, noe den har gjort. Altså den formaterer E:. Hvordan vil jeg klare å formatere C: da? Hvis når jeg skriver at jeg skal formatere C: så formaterer den E:. På forhånd takk! Endret 28. oktober 2006 av hmz Lenke til kommentar
pmarius Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Først må noen misforståelser oppklares: Slik jeg fortår deg er det du er ute etter råd om hvordan du skal konvertere fra NTFS til FAT32. Det heter ikke "å formatere", å formatere er å slette disken samtidig som den klargjøres for å ta i mot nye data. Og til slutt det heter heller ikke "Har delt opp harddisken min i 3 formater", det skulle stått "Har delt opp harddisken min i 3 partisjoner". Ok? Du kan ikke uten videre konvertere disken din fra NTFS til FAT32. Andre veien, altså fra FAT32 til NTFS går fint å gjøre i Windows uten tredjepartsprogram. Vet ikke om det finnes noen program der ute som kan hjelpe deg, Partition Magic kanskje, men det lureste hadde kanskje vært å installere Windows på nytt, for da kan du velge filformat i forkant av selve installasjonen. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Du må lære deg en ekstremt viktig ting: Du kan ikke bruke DOS (floppy) når du har disker med NTFS. DOS kan ikke lese en NTFS disk. Faktisk så blir disker med NTFS usynlig når du er i DOS. Hvis du har f.eks disk C: i NTFS of disk D: i FAT32, og så booter en DOS floppy og skriver 'format c:', så er det faktisk D: du formaterer. Ikke lurt i det hele tatt. Glem det med å bruke floppy til formatering, det har ingen hensikt. Man bruker Windows CD'en. Du bør også spørre om det har noen hensikt å bruke FAT32. Som regel er svaret et klart nei. Lenke til kommentar
hmz Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) Du må lære deg en ekstremt viktig ting: Du kan ikke bruke DOS (floppy) når du har disker med NTFS.DOS kan ikke lese en NTFS disk. Faktisk så blir disker med NTFS usynlig når du er i DOS. Hvis du har f.eks disk C: i NTFS of disk D: i FAT32, og så booter en DOS floppy og skriver 'format c:', så er det faktisk D: du formaterer. Ikke lurt i det hele tatt. Glem det med å bruke floppy til formatering, det har ingen hensikt. Man bruker Windows CD'en. Du bør også spørre om det har noen hensikt å bruke FAT32. Som regel er svaret et klart nei. 7159389[/snapback] Akkuratt den feilen jeg gjorde! Formaterte D: istedenfor C:. Men er jo ikke noe å gjøre med det nå. Men et spm til: Fikk til å innstalere Windows på ny, men når jeg slår på data-maskinen kommer det bare opp en skjerm i DOS der det står om jeg vil starte i "Safe mode" - "Safe mode with Networking" - "Safe mode with Command Prompt" - "Last known good configuration" - "Start Windows normally". Har prøvt å starte maskinen med alle de, men ingen av de vil virke. Da jeg f.eks. trykker Safe mode, bare restarter pc-en seg, og jeg kommer ikke lenger enn til den samme skjermen igjen og det skjer akkuratt det samme uansett hvilken jeg trykker på. Dette er noe som kommer opp før den Windows-"loadinga" skjer. Edit: Er Windows XP SP2 jeg har instalert. Noen som vet hva som kan være galt? Endret 27. oktober 2006 av hmz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå