Gå til innhold

Hvordan formatere NTFS-filsystem?

hmz

Anbefalte innlegg

Nytt problem helt nede!

Hei.

Sitter her å stresser med å formatere pc'en min nå. Innstalerte NTFS filsystem på den for ei lita stund tilbake nå, men så vil jeg gå over til FAT32 igjen. Har delt opp harddisken min i 3 formater, 1 til Windows ( C: ), en til musikk ( D: ) og en til resten ( E: ). Tenker på å innstalere Windows i FAT32 format i C:. Men problemet kom da jeg skulle formatere disken i bios/dos. Klarte med et uhell å slette alt jeg hadde på E: - men hadde heldigvis lagt over det viktigste på en ekstern HDD, så det var ikke så farlig. Men uansett, problemet mitt er da som følger; Hva skal jeg gjøre? Disken min er i NTFS nå, men skal formatere den, og innstalere FAT32 heller. Noen som vet hva jeg kan gjøre?

Prøver å formatere i bios/dos, da jeg kjører en oppstartsdisk (diskett) og det står i toppen:

"The diagnostic tools were succsessfully loaded to drive E." Står noe annet også men er ikke noe viktig egentlig.

Så står det "A:\>" Hva skal jeg gjøre nå?

Skriver jeg inn "A:\> format C:" så vil den formatere der jeg har spill osv på, noe den har gjort. Altså den formaterer E:. Hvordan vil jeg klare å formatere C: da? Hvis når jeg skriver at jeg skal formatere C: så formaterer den E:.

På forhånd takk!

Endret av hmz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må noen misforståelser oppklares: Slik jeg fortår deg er det du er ute etter råd om hvordan du skal konvertere fra NTFS til FAT32. Det heter ikke "å formatere", å formatere er å slette disken samtidig som den klargjøres for å ta i mot nye data. Og til slutt det heter heller ikke "Har delt opp harddisken min i 3 formater", det skulle stått "Har delt opp harddisken min i 3 partisjoner". Ok? :)

Du kan ikke uten videre konvertere disken din fra NTFS til FAT32. Andre veien, altså fra FAT32 til NTFS går fint å gjøre i Windows uten tredjepartsprogram. Vet ikke om det finnes noen program der ute som kan hjelpe deg, Partition Magic kanskje, men det lureste hadde kanskje vært å installere Windows på nytt, for da kan du velge filformat i forkant av selve installasjonen.

Lenke til kommentar

Du må lære deg en ekstremt viktig ting: Du kan ikke bruke DOS (floppy) når du har disker med NTFS.

DOS kan ikke lese en NTFS disk. Faktisk så blir disker med NTFS usynlig når du er i DOS.

Hvis du har f.eks disk C: i NTFS of disk D: i FAT32, og så booter en DOS floppy og skriver 'format c:', så er det faktisk D: du formaterer. Ikke lurt i det hele tatt.

Glem det med å bruke floppy til formatering, det har ingen hensikt. Man bruker Windows CD'en.

Du bør også spørre om det har noen hensikt å bruke FAT32. Som regel er svaret et klart nei.

Lenke til kommentar
Du må lære deg en ekstremt viktig ting: Du kan ikke bruke DOS (floppy) når du har disker med NTFS.

DOS kan ikke lese en NTFS disk. Faktisk så blir disker med NTFS usynlig når du er i DOS.

Hvis du har f.eks disk C: i NTFS of disk D: i FAT32, og så booter en DOS floppy og skriver 'format c:', så er det faktisk D: du formaterer. Ikke lurt i det hele tatt.

Glem det med å bruke floppy til formatering, det har ingen hensikt. Man bruker Windows CD'en.

Du bør også spørre om det har noen hensikt å bruke FAT32. Som regel er svaret et klart nei.

7159389[/snapback]

Akkuratt den feilen jeg gjorde! Formaterte D: istedenfor C:. Men er jo ikke noe å gjøre med det nå.

Men et spm til: Fikk til å innstalere Windows på ny, men når jeg slår på data-maskinen kommer det bare opp en skjerm i DOS der det står om jeg vil starte i "Safe mode" - "Safe mode with Networking" - "Safe mode with Command Prompt" - "Last known good configuration" - "Start Windows normally". Har prøvt å starte maskinen med alle de, men ingen av de vil virke. Da jeg f.eks. trykker Safe mode, bare restarter pc-en seg, og jeg kommer ikke lenger enn til den samme skjermen igjen og det skjer akkuratt det samme uansett hvilken jeg trykker på. Dette er noe som kommer opp før den Windows-"loadinga" skjer.

Edit: Er Windows XP SP2 jeg har instalert.

Noen som vet hva som kan være galt?

Endret av hmz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...