gammalost Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 (endret) Jeg benyttet meg av ukens tilbud på komplett og bestilte meg 4x1024 meg corsair. Problemet mitt er at systemet bare viser 3 gig når jeg booter. Dette gjelder også for taskmanager, men cpuZ viser 4 gig. Jeg har et asus p5b deluxe wifi hovedkort. Hva er galt ? Kan jeg finne ut om systemet mitt faktisk kjører dualmode eller singlemode (cpuz sier dual, men vet ikke om jeg kan stole helt på den i dette tilfellet) ? Dette var uansett meget kjedelig. EDIT: Kjører xp64 så OSet burde støtte 4 gig, men både os og bios viser som nevnt bare 3. Endret 26. oktober 2006 av gammalost Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Du kan jo prøve andre programmer som sjekker minnet ditt Lenke til kommentar
gammalost Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2006 Litt av poenget er jo at windows og bios bare ser 3, og derfor faktisk mest sannsynlig også bare bruker 3. Jeg vil gjerne bruke 4 når jeg har betalt nesten 5k for å ha muligheten. Lenke til kommentar
Lightning- Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Har du skjekket att alle står i? Kanskje den ene er defekt.. Lenke til kommentar
jimmy-ag Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Litt av poenget er jo at windows og bios bare ser 3, og derfor faktisk mest sannsynlig også bare bruker 3. Jeg vil gjerne bruke 4 når jeg har betalt nesten 5k for å ha muligheten. 7157335[/snapback] Jeg erfarer det samme. Ringte Komplett som jeg kjøpte minnebrikkene av, og fikke etterhvert til svar at Windows XP har en øvre grense på 3GB. Når Vista kommer, da regner eg med alle 4 G'ene vil vise Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 (endret) Det er nok bios problemer. XP x64 skal støtte 128 GB ram det. Edit: leste litt for fort. Endret 26. oktober 2006 av BennyXNO Lenke til kommentar
2mmy Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 (endret) Utrolig hvor dårlige folk er til å søke på nettet Fra http://support.asus.de/faq/faq.aspx?model=...SLanguage=en-us : There are two parts to this question:1. Limitation of operating system. 2. Limitation of X86 compatible computer architecture. OS wise, it is known that due to limitation of 32bit OS (e.g. Windows XP/2000/2003), it will not be able to address the full capacity of 4GB as it supports up to 4GB of RAM at max, but some of the addressing bits are used up for addressing PCI/PCI-e devices. Please kindly switch to use 64bit operating system such as Windows XP 64bit or Server 2003 64bit to enable support of the full capacity of your RAM. Hardware wise, please simply enter BIOS setup screen, and set "Advanced-->Chipset-->Northbridge Configuration-->Memory Remap Feature" to "Enabled". If both requirements are fulfilled, your system should then be able to detect the full capacity of your RAM when 4GB or more RAM are installed onto this system. Ergo, siden gammalost sier han har XP x64, så er det vel bare den ene lille bios-settingen som er feil |2mmy| Edit: Quote rundt teksten fra Asus + la til siste avsnitt Endret 26. oktober 2006 av 2mmy Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Jeg bruker også 4 Gb på vanlig XP Pro med Asus A8V og får tilgang til 3.4 Gb ved å boote med parametre som gitt i denne linken: http://www.nikonians.org/dcforum/DCForumID11/15088.html#5 Resten av RAM brukes av prosesser (PCI etc) på hovedkortet. Lenke til kommentar
gammalost Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2006 (endret) Jeg bøyer meg i støvet for hr 2mmy. Dvs jeg har ikke testet om det funker enda, men regner med positivt resultat. EDIT: Funket som bare det PS. Dette burde kanskje addes til stickyen ? Endret 26. oktober 2006 av gammalost Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå