Gå til innhold

4 gig ram viser som 3. Hjelp


gammalost

Anbefalte innlegg

Jeg benyttet meg av ukens tilbud på komplett og bestilte meg 4x1024 meg corsair.

Problemet mitt er at systemet bare viser 3 gig når jeg booter. Dette gjelder også for taskmanager, men cpuZ viser 4 gig.

 

Jeg har et asus p5b deluxe wifi hovedkort. Hva er galt ? Kan jeg finne ut om systemet mitt faktisk kjører dualmode eller singlemode (cpuz sier dual, men vet ikke om jeg kan stole helt på den i dette tilfellet) ? Dette var uansett meget kjedelig.

 

EDIT:

Kjører xp64 så OSet burde støtte 4 gig, men både os og bios viser som nevnt bare 3.

Endret av gammalost
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Litt av poenget er jo at windows og bios bare ser 3, og derfor faktisk mest sannsynlig også bare bruker 3. Jeg vil gjerne bruke 4 når jeg har betalt nesten 5k for å ha muligheten.

7157335[/snapback]

Jeg erfarer det samme. Ringte Komplett som jeg kjøpte minnebrikkene av, og fikke etterhvert til svar at Windows XP har en øvre grense på 3GB.

Når Vista kommer, da regner eg med alle 4 G'ene vil vise

Lenke til kommentar

Utrolig hvor dårlige folk er til å søke på nettet :)

 

Fra http://support.asus.de/faq/faq.aspx?model=...SLanguage=en-us :

 

There are two parts to this question:

1. Limitation of operating system.

2. Limitation of X86 compatible computer architecture.

 

OS wise, it is known that due to limitation of 32bit OS (e.g. Windows XP/2000/2003), it will not be able to address the full capacity of 4GB as it supports up to 4GB of RAM at max, but some of the addressing bits are used up for addressing PCI/PCI-e devices.

Please kindly switch to use 64bit operating system such as Windows XP 64bit or Server 2003 64bit to enable support of the full capacity of your RAM.

 

Hardware wise, please simply enter BIOS setup screen, and set "Advanced-->Chipset-->Northbridge Configuration-->Memory Remap Feature" to "Enabled".

 

If both requirements are fulfilled, your system should then be able to detect the full capacity of your RAM when 4GB or more RAM are installed onto this system.

 

Ergo, siden gammalost sier han har XP x64, så er det vel bare den ene lille bios-settingen som er feil :)

 

|2mmy|

 

Edit: Quote rundt teksten fra Asus + la til siste avsnitt

Endret av 2mmy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...