S-Blazer Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Tenk dere hvilken herlig verden vi hadde levd i om man kun hadde hatt en maskin som i det du trykker på den, slår seg på og kun gjør det du ber den om, ikke noe mer! Bare tenk den følelsen av at man slipper å tenke på masse viftestyr, kjølestyr og masse dill og dall man må tenke på for å få en stabil og god pc. Helt ærlig så må jeg innrømme at jeg begynner å bli lei all maset om varmeproblemer på prosessorer (AMD), klikkende disker (IBM), høyfrekvente disker (Maxtor + IBM), poppende kondensatorer (Abit KA7), fresende kondensatorer (enkelte eldre MSI kort), inkompabilitet mellom filsystem (Ext2, FAT, FAT32, NTFS osv...), bråkete kjøleløsninger (Swiftech), bråkete disker (eldre IBM, Maxtor), bråkete cd-spillere/brennere/dvd, ustabile og uferdige chipsett (VIA). Kunne holdt på med denne talen i timesvis, men velger å stoppe her. Mitt siste ord er: Er det ikke mulig å kun ha en slags maskin som alle må forholde seg til og den ble oppgradert/forbedret hvert 2-3 år? (slik som biler eller tv-spill boksene) Lenke til kommentar
Shrike Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Var jo noen som spådde at om 25 år kunne ikke pcene bli raskere =) Lenke til kommentar
_diablito_ Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Quote: Den 2002-11-08 15:14, skrev S-Blazer:Tenk dere hvilken herlig verden vi hadde levd i omman kun hadde hatt en maskin som i det du trykker på den, slår seg på og kun gjør det du ber den om, ikke noe mer! Hadde en slik maskin for veldig lenge siden... En commodore 64... En slo den på og den var klar så og si umiddelbart, og den gjorde KUN det du ba den om!! (At den ikke var så rask er helt uvesentlig i denne sammenheng!) :grin: Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Jeg har slått meg til ro med at i denne verden kan man ikke få alt man har lyst på og at man ikke kan gjøre alle til lags. Sånn er'e bare. Men du må bare skrike ivei om det, ikke noe prob! Lenke til kommentar
S-Blazer Skrevet 8. november 2002 Forfatter Del Skrevet 8. november 2002 jo... husker godt Commodore 64/128 sine dager. Vi satt tålmodige og ventet på at spillene skulle loades inn i minnet :smile: Tok minium 3-4 minutter. Store var dem heller ikke. 30-40 kb om jeg ikke tar feil ? Kasset var det som var desidert tregest, mens floppy (5.25" floppy) var det beste! Har ennå en 64 og en 128 maskin på rommet mitt, men orker ikke sitte og vente på at Ninja III(?) og Wonderboy Pic skal bruke 10 minutter på å lastes inn :razz: Men må innrømme at de dagene aldri kommer tilbake. Synd, for jeg savner dem faktisk litt Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 deilig å drømme:) samfunnet blir aldri mett på utvikling, raskere teknologier osv. dessuten, det hadde blitt litt kjedelig at pc-en bare kunne oppgraderes hvert 2.-3. år... drøm søtt! :smile: Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Quote: Den 2002-11-08 15:18, skrev Shrike:Var jo noen som spådde at om 25 år kunne ikke pcene bli raskere =) Det er det største tullet jeg har hørt siden et TV-program avslørte en selger i Expert som anbefalte å kjøpe den raskeste maskinen de hadde fordi utviklingen var i ferd med å stoppe opp. På det tidspunktet hvor man får ledere som er det minste som er mulig for å lede strøm kommer man til å få biologiske maskiner (noe det forskes på og man vet fungerer). Lenke til kommentar
Os|r|s Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Quote: Den 2002-11-08 15:14, skrev S-Blazer:Tenk dere hvilken herlig verden vi hadde levd i omman kun hadde hatt en maskin som i det du trykker på den, slår seg på og kun gjør det du ber den om, ikke noe mer! Det er jo dette Microsoft driver med... Tablet PC, Mira , Freestyle osv.. Syns litt av sjarmen med pc er uforutsigbarheten Lenke til kommentar
cpy Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Tenk dere hvilken herlig verden vi hadde levd i om man kun hadde hatt en maskin som i det du trykker på den, slår seg på og kun gjør det du ber den om, ikke noe mer! Bare tenk den følelsen av at man slipper å tenke på masse viftestyr, kjølestyr og masse dill og dall man må tenke på for å få en stabil og god pc. Helt ærlig så må jeg innrømme at jeg begynner å bli lei all maset om varmeproblemer på prosessorer (AMD), klikkende disker (IBM), høyfrekvente disker (Maxtor + IBM), poppende kondensatorer (Abit KA7), fresende kondensatorer (enkelte eldre MSI kort), inkompabilitet mellom filsystem (Ext2, FAT, FAT32, NTFS osv...), bråkete kjøleløsninger (Swiftech), bråkete disker (eldre IBM, Maxtor), bråkete cd-spillere/brennere/dvd, ustabile og uferdige chipsett (VIA). Kunne holdt på med denne talen i timesvis, men velger å stoppe her. Mitt siste ord er: Er det ikke mulig å kun ha en slags maskin som alle må forholde seg til og den ble oppgradert/forbedret hvert 2-3 år? (slik som biler eller tv-spill boksene) ------------------------------------------------- JA DET FINNS. Det heter MAC :smile: Lenke til kommentar
MaxCPU Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 Quote: Den 2002-11-08 15:18, skrev Shrike:Var jo noen som spådde at om 25 år kunne ikke pcene bli raskere =) Men sa ikke Lille Bill rundt 1980 at ingen kom noensinne til å få bruk for mer enn 384kb ram eller noe da?! Eller at det ikke fantes olje utenfor araberlandene og da iallefall ikke i Nordsjøen... For ikke å snakke om mobiltelefoner - farlig eller ufarlig stråling?! Forskere meg i ræva... :smile: Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 Vi har det. Apple Lenke til kommentar
norway Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 En biologisk PC , har hørt om det før , men aldri spurt om hva det egentli er... Så , hva er en biologisk maskin? Er den levende...Jeg skjønner ikke det helt... Forklar noen! Lenke til kommentar
2roll Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Svarte, jeg hadde en slik biologisk maskin. Men den grønne guffa smatt ut døra i det jeg snudde ryggen til den. Dersom noen ser en 800MHz petunia med neon i blomsterpotta og en røtter i usb-porten så si ifra! Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Quote: Den 2002-11-12 13:14, skrev 2roll:Svarte, jeg hadde en slik biologisk maskin. Men den grønne guffa smatt ut døra i det jeg snudde ryggen til den. Dersom noen ser en 800MHz petunia med neon i blomsterpotta og en røtter i usb-porten så si ifra! Lenke til kommentar
Rob3rt Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Quote: Tenk dere hvilken herlig verden vi hadde levd i omman kun hadde hatt en maskin som i det du trykker på den, slår seg på og kun gjør det du ber den om, ikke noe mer!Bare tenk den følelsen av at man slipper å tenke på masse viftestyr, kjølestyr og masse dill og dallman må tenke på for å få en stabil og god pc. Da hadde ikke jeg hatt mye å gjøre på.. Syntest det er gøy å holde på med datamskiner jeg. Allt dette med kjøling/vifter osv, er jo med på å gjøre det så spennende. Om maskinen alltid hadde gjort det man bad dem om, hadde det jo vært dønn kjedelig.. MS Windows er jo med på å gjøre hverdagen spennende :wink: Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Quote: Den 2002-11-12 13:29, skrev Robkvi:Da hadde ikke jeg hatt mye å gjøre på.. Syntest det er gøy å holde på med datamskiner jeg. Allt dette med kjøling/vifter osv, er jo med på å gjøre det så spennende.Om maskinen alltid hadde gjort det man bad dem om, hadde det jo vært dønn kjedelig..MS Windows er jo med på å gjøre hverdagen spennende :wink: Enig. Halve morroa er jo å drive på med PC'en. Gjøre den bedre, gjøre den bråkete, gjøre den stille, etc., etc. :smile: Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Mac er greie datamaskiner det da og veldig kule Denne Mac er både kuul og rask.. Summary • Dual 1.25GHz PowerPC G4 • 2GB PC2100 DDR SDRAM - 4 DIMMs • 2x72GB Ultra160 dual-channel SCSI • DVD-R/CD-RW • DVD/CD-RW • NVIDIA GeForce4 Ti 128MB, ADC/DVI • Ultra SCSI PCI & cable adapter • AirPort Card • Apple Pro Keyboard • Mac OS • Apple Pro Speakers • Apple Cinema HD Display (23" LCD) • Gigabit Ethernet • Two FireWire ports • Two USB ports • Apple Pro Mouse Prisen er særdeles hyggelig da selvfølgelig Subtotal NOK 106.455,44 subtotal USD 9,666.00 (dagens omregning kurs blir det ca 69.997 NOK) 36000 kr er ganske stor forskjell, men Apple er jo amerikansk da Finnes også programmer på mac for å simulere windows og kjøre windowsprogrammer som f.eks: Virtual PC 5.0 With Windows 2000 , men hvor bra det er er uvisst. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Drøm videre... Det er jo det som er hele sjarmen med PCen :smile: Uansett så er det faktisk en GRUNN til at det er sånn. Sier ikke ordet "standardisering" deg noe? Hele idèen bak PCen er at den skal være pokkers fleksibel og du skal ha muligheten til å enkelt skifte ut deler. Prøv det med en konsoll! Bare tenk deg hvor vanskelig det er for produsenter å sette seg ned på rumpa å bli enige om en standard. Det kan ta tid, og ikke minst vil det bli uenighet om hvem som er riktig og hvem sine løsninger man skal bruke. med en konsoll er alt "standard". Konsollene er helt like (OK da, det kan finnes ulike "revisjoner")på det tekniske planet. programmene lastes kanskje raskere(men ikke nødvendigvis!), men det er fordi hele konsollen er en "enhet". Du kan ikke slite løs den treige prosessoren, du kan ikke installere mer minne, skifte dvd-spiller. Klart det går å modde skrotet, men alle delene som innebærer et skifte i hardwareløsningen ("arkitekturmessig") er umulig. Det er det som er hele idèen bak x86-arkitekturen. På 70 og starten på 80 tallet var alle datamaskiner (velger å bruke det ordet med vilje) ulike. Et program som funka på èn maskin ville ikke kjøre på en annen osv. Og programmererne måtte skrive programmet på nytt til hver maskin og hver gang en raskere utgave ble utgitt. Det gir rom for utvikling :wink: x86-arkitekturen løste dette, og selv om den idag er blitt en "pain in the ass" pga. alderen, så har den sørget for at "PCen" som vi kjenner til den idag fortsatt eksisterer. Dere Mac-folk kan bare sitte å skrike høyt om hvor brukervennlig deres grønne mac-boks er, men standard - niks! Utbredelse - nope! Men den diskusjonen får vi ta i en annen tråd, eller hva?:-) Det er selvfølgelig mulig å gjøre PCen mer "konsollaktig", men da vil det ikke være en PC lenger - og vi har tilbake der hvor vi begynte. Tenk på det neste gang du booter kassa... Lenke til kommentar
Swifty Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Den 2002-11-12 13:29, skrev Robkvi: Quote: Da hadde ikke jeg hatt mye å gjøre på.. Syntest det er gøy å holde på med datamskiner jeg. Allt dette med kjøling/vifter osv, er jo med på å gjøre det så spennende.Om maskinen alltid hadde gjort det man bad dem om, hadde det jo vært dønn kjedelig..MS Windows er jo med på å gjøre hverdagen spennende :wink: Dere har vel sett di reklamene med folk som har nokia dekk? Er ikke windows en godt plass hvor di kan få sin daglige dose av spenning fra....eller? EDIT:Liten Quote feil _________________ Smileys MOST WANTED... Pondus [ Denne Melding var redigert av: Swifty på 2002-11-12 17:08 ] Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Quote: Subtotal NOK 106.455,44 subtotal USD 9,666.00 (dagens omregning kurs blir det ca 69.997 NOK) 36000 kr er ganske stor forskjell, men Apple er jo amerikansk da Hei! Husk at priser i USA ikke blir medregnet moms. Dette fordi momsen varierer fra stat til stat(mellom 4 og 12%) Legg på 24 prosent på den amerikanske utsalgsprisen, og du får: NOK 69.997*1,24=86796,28 kroner. Men allikevel, så er det ganske mye dyrere i Norge enn i USA. Og ja, jeg synes det er kjipt. :sad: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå