Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke delt adsl og skrivere samtidig


Anbefalte innlegg

Jeg plagdes grå hos gudfar min i går, uten å finne ut hva som egentlig er problemet...

Nettverket består av et adsl-modem som er koblet på en switch (nei, ikke en router), som deler linja på to maskiner.

Når maskinene står på "motta ip-aderesse atuomatisk" funker internett, og jeg kan pinge maskinen i mellom med de adr jeg får fram av ipconfig. Men jeg får ikke til å dele filer eller skrivere mellom dem!

Når jeg dedikerer ip-adresse på maskinene, så funker skrivere og fildeling, men jeg får ikke maskinene på nett!

 

Spørmålet: Må jeg bytte ut switchen med en router, eller er det noe annet som kan gjøres?

Endret av joh-so
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg plagdes grå hos gudfar min i går, uten å finne ut hva som egentlig er problemet...

Nettverket består av et adsl-modem som er koblet på en switch (nei, ikke en router), som deler linja på to maskiner.

Når maskinene står på "motta ip-aderesse atuomatisk" funker internett, og jeg kan pinge maskinen i mellom med de adr jeg får fram av ipconfig. Men jeg får ikke til å dele filer eller skrivere mellom dem!

Når jeg dedikerer ip-adresse på maskinene, så funker skrivere og fildeling, men jeg får ikke maskinene på nett!

 

Spørmålet: Må jeg bytte ut switchen med en router, eller er det noe annet som kan gjøres?

7156554[/snapback]

 

Hvilken internett leverandør og modem har du? Om du har en som deler ut offesielle ip adresser til alle maskinene i nettet kan jeg skjønne at det ikke fungerer. Da trenger du isåfall en router for å få fildeling til å fungere.

Lenke til kommentar

jeg ville nok anbefalt en ruter for det her. du kan få dem ganske så billige, og de fleste har en innebygd brannmur, så det kan vise seg å være en god investering. det hjelper også at man kan holde internett koblet til konstant, noe som gjør det lettere for de mindre datakyndige å komme seg på nett, siden de slipper å koble til noe selv. en enkel SMC barricade skulle gjøre jobben greit, men se gjerne på andre modeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...