Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

USB Wifi dongle, linux, master/hostap mode

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke stol 100% på den da... Jeg brukte en "Hawking Tech 802.11g HWU54G", men den var utstabil ved større overføringer, hele router-PCen klikka. Den står som green. Det endte med at jeg kjøpte et D-Link aksesspunkt, noe som har funka perfekt:) Hvis du har et ledig ethernet-kort så er ikke det så dumt, for da slipper du noe tull med drivere. Eneste "negative": du kan ikke spionere på data som går mellom de trådløse klientene, og det å bytte IP-adresse, ssid, kryptering, etc må gjøres via web grensesnitt.

Hvis du vil ha en USB så er altså mitt råd å sjekke opp litt mer om den, det å sende melding på Hw-forumet var jo en god idé, :D bare synd at jeg ikke egentlig kunne hjelpe deg...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Endte selvfølgelig opp med å kjøpe en usb dongle som fungerte fint i linux, men ikke i master mode :p Det finnes en veldig veldig ustabil driver (rt2x00) som iallfall rent teoretisk støtter master mode, men ut i fra egne erfaringer og det som står i forumet deres har jeg gitt opp den saken. Sånn er det når man ikke undersøker godt nok :)

Obs. Jeg må ha en usb dongle da jeg ikke har plass til flere pci kort i maskina (mini-itx). Dermed er alle dongels basert på Atheros chipsettet utelukket da MadWIFI ikke støtter usb dongels enda.

I og med at jeg skal sette opp et aksesspunkt må kortet støtte master / hostap mode. Når Atheros chipset er utelukket ser det ut som den eneste valget jeg har er å finne en dongle som kan brukes sammen med Prism54 drivern. (Grunnet støtte i hostapd).

(http://www.prism54.org/newdrivers.html).

Så er det bare å finne en dongle som bruker et av de chipsettene som er støttet. Verken de norske nettbutikkene eller produsentene selv er særlig flinke til å oppgi hvilket chipset som faktisk sitter i produktet.

Så til saken.. Noen som vet om en (billig?) usb dongle som har et av de chipsettene prism54 støtter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...