Gå til innhold

Tilbakemeldinger på organisering av 3D verden


Anbefalte innlegg

Jeg poster her siden koder er objektorientert og litt c++ spesifik.

 

Hei jeg holder på å prøver ut ulike former for organisering av en 3d verden og nå mener jeg å ha funnet en god måte, men det hadde vært fint med tilbakemelding før jeg legger altfor mye arbeid i det.

 

Det er 4 hoved klasser

 

CEntity

CEntityInstant

CInstant

CNode

 

Alle disse klassene har flere underklasser som definere de ulike objektene.

 

CNode eks: lampe, model, tekst, camera, osv osv.

Variabler:

Type

Matrix

Barn

 

CInstant inneholder dataene for noden eks: for CNodeLys inneholder CInstantLys farge, styrke, osv...

CInstant kan brukes av flere noder.

 

CEntity fungere som en kontainer for systemer som inneholder n antall noder. eks en bil kan ha 4 dekk noder og glass og vinduer osv osv.

CEntity skal ha muligheten til å kontrolere flere CEntity eks. et romskip som har flere lasere og sensorer som fungerer sammen. Flere romskip kan igjen kombinere til en gruppe fly som igjen kan være en del av en armada osv osv.

 

CEntityInstant jeg litt usikker på nødvendigheten med, men jeg tenkte i utganspunktet at det skulle inneholder bindingen mellom skripte som styre CEntity og CEntity.

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

..blir kjapt dette..

 

en verden består av objekter som har forhold tilhverandre på "måfå" - ville gått for noe alá en graph med forbindelser i alle retninger fremfor et tre der hver node kun har én "parent"

 

i en simulering av virkeligheten går det ikke an å modellere noe kun fra topp-og-ned; søsken og unger påvirker en også (hjulene påvirker bilen - andre biler påvirker bilen)

 

gløm compile-time "stive" klassedesign - du kommer ikke noen særlig vei med det; sats i stedet på et enkelt og så dynamisk som mulig run-time objekt-system (edit: jeg kunne nevnt greenspunning m.m.; men orker ikke opprette en ny bruker igjen nå)

 

..mulig jeg har mistolket noe av det du skrev; dette gikk altså kjapt - det kan hende du har mer fokus på det visuelle, mens jeg tenker på en simulering -- man løser gjerne disse tingene på forskjellige vis :}

Endret av oladunk10
Lenke til kommentar
en verden består av objekter som har forhold tilhverandre på "måfå" - ville gått for noe alá en graph med forbindelser i alle retninger fremfor et tre der hver node kun har én "parent"

 

i en simulering av virkeligheten går det ikke an å modellere noe kun fra topp-og-ned; søsken og unger påvirker en også (hjulene påvirker bilen - andre biler påvirker bilen)

 

..mulig jeg har mistolket noe av det du skrev; dette gikk altså kjapt - det kan hende du har mer fokus på det visuelle, mens jeg tenker på en simulering -- man løser gjerne disse tingene på forskjellige vis :}

7159079[/snapback]

 

Mulige jeg ikke forklarte så bra. Eksempelet har med organiseringen av dataene, jeg prøver å følge prinsipet for en graph.

 

Skal prøve å forklare med bilen som eksempel

hjulet trefer en sten-> hjulet hopper-> bilen hopper-> de andre hjulene hopper.

 

Når det gjelder andre biler, vel de er ikke med i dette eksempelet, men jeg tenkte å skille de fra dette systemet og lage et til en viss grad adskilt fysikk system (regner med at det var en kolisjon du mente med påvirkning).

 

gløm compile-time "stive" klassedesign - du kommer ikke noen særlig vei med det; sats i stedet på et enkelt og så dynamisk som mulig run-time objekt-system (edit: jeg kunne nevnt greenspunning m.m.; men orker ikke opprette en ny bruker igjen nå)

 

7159079[/snapback]

 

Litt usikker på hva du mener her.

Det hadde vært fint om du/andre kunne forklart/linket litt om hva du mener.

 

Takker for svar

 

OffTopic

Og hva i alle dager skjer med alle brukerene??

Lenke til kommentar

hm, det høres i grunn ut som om du simulerer ting hele veien

 

bil <--> hjul påvirker (kommuniserer med) hverandre på samme vis som bil <--> bil

 

..ellerhva?

 

..med "greenspunning" mener jeg noe sånt som å opprette et dynamisk run-time (objekt-)system med et språk man både bruker til å selv kommunisere med og manipulere verdenen - og som også objektene selv bruker seg i mellom til å kommunisere og manipulere hverandre..

 

ang. alle brukerene så får du høre med moderatorene; en eller annen sletter brukerene mine uten å si noe - rimelig patetisk

Endret av handsape
Lenke til kommentar

Syns tankegangen din virka helt grei jeg. Holder selv på med en grafikkmotor, men har gjort det litt annerledes. Bruker en CObject-klasse til å representere objekter, ved hjelp av matriser, CMesh og CVertex-objekter. Så har jeg egne CPlayer, CCamera og CTerrain-klasser.

 

Jeg tror ikke man tjener noe på å lage systemet for generelt, da det fort kan gå ut over ytelse, og praktisk funksjonalitet. Jeg skjønner ikke poenget med lnostdals modell, man trenger da verken noe eget system eller språk for å la objekter kommunisere og manipulere hverandre.

Lenke til kommentar
..med "greenspunning" mener jeg noe sånt som å opprette et dynamisk run-time (objekt-)system med et språk man både bruker til å selv kommunisere med og manipulere verdenen - og som også objektene selv bruker seg i mellom til å kommunisere og manipulere hverandre..

7163585[/snapback]

 

Vel jeg har et skript system som skal få muligheten til å manipulere objekter ned til bein noder og man kan opprette objekter i skriptet, men jeg har en anelse at det ikke er noe slik du mener.. tar jeg feil?

Men jeg har bestemt meg for å legg inn et form for post system fra entity til entity, og der har man jo muligheten til å legge inn hva man måtte ønske av data så det var en god ide.

 

Syns tankegangen din virka helt grei jeg. Holder selv på med en grafikkmotor, men har gjort det litt annerledes. Bruker en CObject-klasse til å representere objekter, ved hjelp av matriser, CMesh og CVertex-objekter. Så har jeg egne CPlayer, CCamera og CTerrain-klasser.

7166761[/snapback]

 

Hmm jeg gikk for noe av det samme, men jeg måtte slå det delvis fra meg

ettersom jeg ikke fikk det helt til å fungere (i hodet mitt :hmm: ) med større systemer som biler og slikt. Men jeg har nesten det samme, men har instants classer som holder på dataene som vertex arrayer og slikt. Også har jeg CEntity som skal representere større systemer som biler, personer og slikt.

 

Jeg tror ikke man tjener noe på å lage systemet for generelt, da det fort kan gå ut over ytelse, og praktisk funksjonalitet. Jeg skjønner ikke poenget med lnostdals modell, man trenger da verken noe eget system eller språk for å la objekter kommunisere og manipulere hverandre.

7166761[/snapback]

 

Poenget med lnostdals (eller hva jeg skal kalle ham for tiden :)) innlegg er et veldig høyt nivå av frihet, og det gir vanvittige muligheter, men jeg tror nok jeg får nøye meg med å ta med en del, via skripting. (hittil hvert fall )

 

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
..med "greenspunning" mener jeg noe sånt som å opprette et dynamisk run-time (objekt-)system med et språk man både bruker til å selv kommunisere med og manipulere verdenen - og som også objektene selv bruker seg i mellom til å kommunisere og manipulere hverandre..

7163585[/snapback]

Vel jeg har et skript system som skal få muligheten til å manipulere objekter ned til bein noder og man kan opprette objekter i skriptet,

 

jepp - det er dette jeg mener

 

skulle gjerne forklart dette mye bedre og lagt til noen eksempler som viser hvordan man kan gjøre disse tingene uten at det vil gå ut over ytelse (direkte manipulering av minne m.m.)! .. men det er utrolig tungvint å poste via proxyer så jeg velger å fokusere stadig mer på andre forum (USENET og IRC) - der finner man ikke mods/admins som ødelegger .. i tillegg finner man flere folk med samme interesser som meg der og mye mindre hjernedødt byråkrati; mer fokus på fag og utvikling

 

jeg regner med at aktuelle mods/admins er fornøyde med resultatet - jeg ser dere stadig mister de med "peil"; og dere har åpenbart fokus på andre ting enn "peil" .. jeg vet at det er folk her og i linux-forumet som definitivt har glede og nytte av det jeg bidrar med for jeg har peiling på det jeg driver med (er ikke en gang flau for å si det) og svarer godt - så det er de som taper på det og absolutt _ingen_ som vinner

 

dere finner uansett meg (og andre) på no.it.programmering.*, comp.lang.*, comp.programming og linux-gruppene ( http://nostdal.org/~lars/usenet.html ) ..

Endret av handsape
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...