Dumbo Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Hvis man har 12 kuler, den ene siller seg litt ut fra dem andre. Den er enten litt lettere eller litt tyngre. Hvordan kan vi finne ut hvilken det er ved hjelp ev en skålvekt og 3 vektforsøk ? Lykke til Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Enkelt, har hørt den for lenge siden, men det var jo ikke vanskelig å ressonere seg fremgangsmåten den gangen heller. Skal jeg si svaret? Eller skal folk få bryne seg på den litt til? Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Jeg kan si det... Lenke til kommentar
Dumbo Skrevet 8. november 2002 Forfatter Del Skrevet 8. november 2002 Si svaret du.. :smile: Jeg klarer det ikke Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Quote: Den 2002-11-08 17:19, skrev Dumbo:Si svaret du.. :smile: Jeg klarer det ikke Vel, du skal få et hint fra meg: Legg 3 kuler på den ene skåla og 3 på den andre. (altså 6 som du ikke veier.) Lenke til kommentar
BBC Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 La meg tippe; du tar MA012 - Elementær diskret matematikk på NTNU? :smile: Simen1 har gitt deg et godt hint. Lenke til kommentar
Dumbo Skrevet 8. november 2002 Forfatter Del Skrevet 8. november 2002 Nei, jeg går faktisk i 2. klasse på videregående. Vi fikk oppgaven av mattelæreren som forøvrig har gått på NTNU.. men men.. Tror kanskje jeg har funnet et svar, men jeg venter litt med det.. Lenke til kommentar
nakor Skrevet 9. november 2002 Del Skrevet 9. november 2002 Quote: Den 2002-11-08 15:03, skrev Dumbo:Hvis man har 12 kuler, den ene siller seg litt ut fra dem andre. Den er enten litt lettere eller litt tyngre. Hvordan kan vi finne ut hvilken det er ved hjelp ev en skålvekt og 3 vektforsøk ?Lykke til Mmmm, er oppgave teksten riktig ? At man ikke vet om den ene kulen er lettere eller tyngre ? Veie 3 mot 3 og den ene gruppa er tyngere så vet man fremdeles ikke hvilen "gruppe" som er riktig siden man ikke vet om den ene kula er tyngere eller lettere.. Derimot vet man om den er tyngere eller lettere, så er det jo enkelt... Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 9. november 2002 Del Skrevet 9. november 2002 1: seks og seks måles mot hverandre, ta bort de letteste. 6 down 6 to go. Lenke til kommentar
Dumbo Skrevet 9. november 2002 Forfatter Del Skrevet 9. november 2002 Quote: Den 2002-11-09 23:31, skrev JohndoeMAKT:1: seks og seks måles mot hverandre, ta bort de letteste. 6 down 6 to go. Nei, merk at kulen kan være både lettere eller tyngre. Lenke til kommentar
OeO Skrevet 9. november 2002 Del Skrevet 9. november 2002 Hadde klart den hvis jeg hadde visst om den var lettere eller tyngre... hehe men så går jeg i grunnskolen da :smile: + at jeg er trøtt og ikke orker å tenke.. var 2 unnskyldninger, for holde for i kveld :wink: Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 9. november 2002 Del Skrevet 9. november 2002 nakor: Tenkte det samme. Jeg har sett den oppgaven før, men da var den ene kulen litt tyngre enn de andre, da er jo oppgaven lett å løse. Men nå har man altså to alternativ ENTEN lett eller tung. Dette gjør at jeg ikke tror den kan løses på 3 forsøk. Hadde oppgaven heller fortalt oss, at en av de 12 kulene var litt tyngre enn de andre så kunne den bli løst slik: Del de 12 kulene opp i 3 grupper a 4 stk. Vei 2 grupper, altså 8 kuler på vekten. Går vekten ned på en side, så vet vi hvilken gruppe som har den tunge kula. Står vekten stille, så er den gruppen vi ikke har lagt på vekten som innehar den tunge kulen. Vi har da 4 kuler som vi vet innehar en tung kule og legger 4 kuler på vekten, 2 på hver side. Vekten heller ned og da vet vi at en av de to kulene der vekten heller ned er den tung. Siste måleforsøk så legger vi de 2 siste kulene på vekten og finner da den tunge. Men denne løsningen stemmer ikke med den forespurte oppgaven desverre :-| Har noen løst den ? Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 11. november 2002 Del Skrevet 11. november 2002 Hmm... tror jeg overså at kulen faktisk kan være både lettere og tyngre. Jeg sier pass. Lenke til kommentar
EC Skrevet 11. november 2002 Del Skrevet 11. november 2002 Det lar seg ikke gjøre med 3 målinger, men 4 holder. Hvis du ikke vet om kulen er lettere eller tyngre enn de andre, lar det seg ikke gjøre å finne den vha. 3 målinger. Årsaken er at du ikke vet hva du skal se etter, derfor må du veie først 6 og så 6 kuler. etter 2 veiinger vet du om kulen er tyngre eller lettere, men du har fortsatt 6 kuler igjen. Du må bruke to målinger til for å skille ut kulen. De to første veiingene: du finner ut om den ukjente er lettere eller tyngre. Tredje veiing: fjern en kule fra hver side. Er det likevekt, er en av de to kulene du har i hånden den ukjente. Er det forskjell, er en av de to kulene som er på den letteste / tyngste siden den du skal finne(dette avgjøres i de to første veiingene). Fjerde veiing avslører hvilken kule det er ved at du enten skal måle de to du har i hånden mot hverandre, eller de to på den siden som er tyngst/lettest (bestemmes vha. de to første målingene) mot hverandre. QED: du må bruke 4 veiinger. Lenke til kommentar
Dumbo Skrevet 11. november 2002 Forfatter Del Skrevet 11. november 2002 Quote: 12 kuler – én falsk.Del opp kulene i tre -3- deler med fire -4- kuler i hver.1. veiing) Vei fire mot fire og la fire ligge igjen utenfor.Det kan gi to tilfeller:Case 1.1: Likevekt: De 8 på vekta er OK! (ikke falsk). Den falske er blant de fire utenfor.Case 1.2: Ulikevekt: De fire utenfor er OK! Posedyre: Markér de i den tunge skåla med T og de i den lette med L.2. veiing) (fra case 1.1) Vei en ukjent og en OK mot to ukjente og la en ukjent ligge utenfor.Det kan gi to muligheter:Case 2.1: Likevekt: => Den utenfor er falsk!Case 2.2: Ulikevekt: Prosedyre: Marker L og T som over. Nå sitter man med to likt markert og en med annen merking.3. veiing) (fra 2.2) Vei de to likt markert mot hverandre. Den som ikke følger sin merking er OK. Den falske er den som følger sin merking (Evt. er utenfor hvis likevekt.)-----2. veiing) (fra case 1.2) La f.eks. en tung (T) og to lette (L) være igjen utenfor. Vei så to tunge og en lett mot en tung og en lett pluss en som vi vet er OK. (fra 1)Dette kan gi to muligheter:Case 2.1: Likevekt: (den falske er blant de tre utenfor.) Gjør 3. veiing som over!Case 2.2: Ulikevekt: De markert L som blir med ned og de markert T som blir med opp er åpenbart OK. Da gjenstår kun en veiing som den forklart i 3 tidligere!(Metoden fører fram for alle muligheter.) Fant denne, dette må vel være en god fremgangsmåte for å løse oppgaven ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå