Gå til innhold

Starthjelp for Linux

Anbefalte innlegg

Jeg snuser så vidt borti Linux og startet med Linux XP siden jeg tenkte det var lurt å starte med noe kjent. Men jeg får ikke lagt til et program engang og trenger litt starthjelp. Kanskje en newbie linux side hvor jeg kan lese & lære litt.

Jeg får pakket ut Openoffice filen, men får ikke innstalert. Får opp en boks som sier at filen kan kjøres, trykker jeg run skjer det ingenting. rykker jeg "run in terminal" så går teksten så fort at jeg ikke får lest hva som står der.

Er det stor miss av meg å starte med Linux XP? Hvis den har tatt med seg andre tendenser fra Win XP enn utseende?

Regner med at det er meg, siden jeg ikke er helt sikker på om jeg er logget på som admin en gang...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men f.eks komandoene i Linux er vel ca det samme på alle distrubusjonene, finnes det en litt enkel "start" side som forklarer litt hvordan det fungerer.

Jeg har vel blitt hjernevasket etter x-antall år med Microsoft og har litt problemer med å feilsøke.

Takk for hjelpen i går forresten, du skjønte kanskje ting gikk bra siden jeg sitter å knoter nå...

Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg ikke Linux XP (som du skjønner, den er ikke blant de mest populære GNU/Linux-distroene) sine rutiner for programinstallasjon.

For litt allsidig, passe teknisk info om Linux på norsk anbefaler jeg deg å surfe innom http://www.linuxguiden.no

[Hvis du støter borti mange problemer i Linux XP som du ikke finner ut av eller finner svar på via internettfora eller hvis du sliter med å finne gode ressurser for å lære mer om Linux XP og for å "komme videre", så vil jeg kanskje råde deg til å prøve en mer utbredt distro neste gang (flere brukere, lettere å finne informasjon). At systemet skal ligne Windows XP mest mulig gjør Linux kanskje litt lettere å ta i bruk, sånn med én gang, men det gjør det neppe enklere å lære seg Linux, vil jeg tro. Men det er bare min mening.]

Uansett: lykke til! :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...