Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

MB finner ikke ide disker

Anbefalte innlegg

vel jeg bestemte meg for å oppgradere PCen og kjøpte meg endel nytt:

Abit AB9pro

2.13 ghz intel DC

+ ram og 3d kort

hadde ikke råd til ny cd-rom+hdd så bruker IDE disker

første problemet mitt er at nå jeg starter opp klarer ikke bios og detecte master/slave disker, det står at jeg har en 80gb disk og en samsung cd-rom som er rett men de står ikke som master/slave.

Enda et problem er at jeg får opp at jeg mangler ntldr "press ctrl+alt+delete to restart"

har prøvd det meste av det jeg har funnet her på forumet og også sett andre plasser så jeg lurer på om eneste løsning vil være å kjøpe ny sata disk eller om dette kan fikses?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, mulig jeg er treg i oppfatningen, men først sier du " det står at jeg har en 80gb disk og en samsung cd-rom som er rett" i en kontekst hvor du snakker om BIOS.

Men så sier du "nei BIOS detecter ikke".

Jeg får det ikke til å henge sammen.

Har du sjekket bootrekkefølge i BIOS? Det kan ikke være CD som booter når du får "ntldr missing".

Lenke til kommentar

er vanskelig å forklare men i oppstart så står det hvilke disker som er master og slave, når jeg starter opp står det "none" på alle sammen altså at BIOSen ikke har funnet noe.

Men senere står det at jeg har en harddisk bare egentlig ikke i forbinnelse med noe, og når jeg går inn i BIOS og ser på boot sequence kan jeg velge CD rom der men den står fortsatt ikke oppført som slave.

Endret av Zedi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...