FrozenFish Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Jeg har UPC (get.no nå om dagen) Ultra 10000/1024kbps + Telio IP telefon. Når jeg kobler UPC modemet rett i datamaskinen, UTEN å å koble Teliomodemet til får jeg max hastighet på HW's speedometer, altså rundt 10000kbps. Men med én gang jeg kobler teliomodemet til halveres farten til 5-6000kbps. Det må da være riv ruskende galt at Telioadapteret skal spise opp mot 5000kbps? Konfig. er altså: fra kabelTVutgangen til UPC modem -> Telio adapter -> PC. Går det an å komme seg "inn" i Telio adapteret og fortelle det at det bare skal bruke f.eks 1000kbps og sende resten til PC? Phu.... forsto dere alt det? Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 (endret) Ja, det går an å justere på QoS. Meget rart at du får hastighetstap, siden QoS ikke er aktivert som standard. 1000 kbps trenger Sipuraen ikke, men 128 i begge veier holder. Kanskje sette den til 200 siden du har så kraftig linje. Du logger inn via web til IP'en til adapteret. Brukernavn og passord vet jeg ikke, men står sikkert på www.telio.no. Her: http://www.telio.ch/faq/?734.pdf Edit: IP'en skal være http://192.168.0.1 til adapteret. Endret 26. oktober 2006 av Glenn Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2006 Takk Glenn for info.. Jeg fant frem til adapteret mitt, men finner ikke ut hvordan jeg skal konfigurere slik at telio kun får en liten bit av linja... Har lagt ved screenshot.... Jeg har satt max upload til 200men hva med download? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Anbefaler deg ikke å bruke Sipura 2100 som router/ koble maskina gjennom den fordi den skal visstnok strupe linja hele tiden selv om adapteret ikke er i bruk. Hvis jeg var deg ville jeg heller kjøpt en router med QoS funksjon og heller brukt denne. Når jeg hadde UPC og Telio koblet jeg i en Linksys router og koblet ting på denne, eks. Telio. Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2006 KVTL, det er det jeg har tenkt på, ja! At det kan være lurt med separat router. For du har helt rett i at Sipura struper linja! Ved siste Speedometertest fikk jeg 4800kbps. Samt at ved å kjøpe router vil jeg kunne være litt forberedt til jeg kjøper meg laptop med trådløst nettverk.. Win/Win for meg.. Men dritirriterende at adapteret skal stjele så mye linje.... Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Ah, det er bare uplink QoS på Sipuraen ja. Prøv å deaktiver QoS å se om den struper linja fortsatt. Forresten så må QoSen stå på det som linja de er på. Om du har 600 i uplink, så skal du sette verdien til 400. Lenke til kommentar
Thyrfing Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 en spørsmål avgående dette dere snakker om, jeg har det gammle telio modemet, og det dere snakker om her har QoS og det er vell faktisk noe jeg trenger, håper at telio kan sette meg et sann modem som dette, lurte på en ting om qos også, må det gå telio modemet kobles rett i modemet og router fra telio modemet for at Qos skal funke?. Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2006 Jeg har nå prøvd å oppdatere firmware, men fikk ikke tilgang til å gjøre det. Så da får jeg heller spørre Telio om de kan gjøre det for meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå