Gå til innhold

Ang. rettigheter til .no domener

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen her som kan gi meg en kjapp forklaring på hvordan rettigheter i tilknytning til .no domener fungerer?

Saken er den at jeg har registrert et lite foretak som jeg gjerne vil ha på nett. Men når jeg tar et whois-søk på domenet så ser jeg at dette eies av PLING TELEFON DA (org. no. 981 926 692), og at tilgang til e-post på dette domenet selges på www.navn.no

Det jeg stusser litt over er at dette netstedet reklamerer med at de har nesten 1600 .no domener tilgjengelig. Norsk lov stadfester at man kun kan ha 20 .no domener registrert på sitt firma, og derfor finner jeg dette noe merkelig.

Jeg har vært i kontakt med navn.no tidligere og de ga klart uttrykk for at domenene deres ikke er til salg, noe det også står i FAQ'en deres.

Edit:

Om det skulle ha noen betydning så er altså domenet jeg ønsker meg også mitt etternavn. Regner med at dere skjønte det ut fra ideen til navn.no ;)

Endret av shadow_
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

såvidt jeg kan se på hjemmesiden til PLING TELEFON så er de en registrar og er det ikke andre regler for registrarer enn det det er for andre, vanlige firmaer? på Norid sin hjemmeside står følgende:

Alle domener under .no skal være knyttet til en registrar, og alle søknader om domenenavn eller endringer i informasjon om et domene skal sendes gjennom registraren.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan vel ikke si jeg har funnet ut så mye mer.. Har vel egentlig gitt litt f*** i hele greia :p

Men i allefall; selv om selskapet er en registrar så har de ikke lov til å registrere flere enn 20 .no domener på sitt eget org. nr.

Selv om en registrar i har ansvaret for selve innregistreringen av domener så blir ikke disse registrert på registraren. Det er kunden av registraren som er juridisk eier av domenet og som må ta med dette i sin "domenekvote" ;)

Tror heller det er som det blir nevnt i tråden; at navn.no har avtaler med andre selskaper om å få leie e-post på domenet.

Uansett; tror ikke jeg kommer langt med saken ettersom domenet jeg vil ha står juridisk registrert på PLING TELEFON DA, som et av deres 20 egne domener. Et kjapt søk i norid gav meg i grunn det svaret.

Lenke til kommentar
Tror heller det er som det blir nevnt i tråden; at navn.no har avtaler med andre selskaper om å få leie e-post på domenet.

7811462[/snapback]

du kan selv se på partneravtalen deres: http://www.navn.no/partneravtale/avtalen.html

De eier ikke domenene de tilbyr e-post på.

Ikke noe ulovlig i det de gjør.

7824507[/snapback]

Ser i grunn helt kurant ut det der ja.

Men fortsatt irritert for at jeg ikke får domenet jeg vil ha :thumbdown:

Har dog en mistanke om at jeg ikke er alene om å ikke få alt jeg vil ha :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Domener er en begrenset ressurs, en ting er at man ikke får familienavnet sitt - det er jo så klart litt irriterende, men hvilke alternativer finnes til "først til mølla"?

En mer alvorlig sak er f.eks når bedriftseiere får hjelp til nettsider av en "vennlig" sjel, som beholder domenenavnet registrert på seg selv. Her burde det vært bedre regulering!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...