Gå til innhold

E6600 på P5W DH.. stopper rundt 350-360 FSB


Anbefalte innlegg

Har satt sammen ett C2D system, med E6600 på ASUS P5W DH, Zalman CNPS9500 cpu kjøler, har 5x 120mm kabinett vifter, hvor 3 av de blåser luft rett ned på hovedkortet. Minnet er kanskje ikke det beste: Corsair TWIN2X PC6400 2048MB CL5, men det skal jo gå opp til 1600mhz fsb, og min overklokk stopper lenge før det.

 

Føler at jeg har bra kontroll på temperaturene.. Under 2xPrime med volt i BIOSen på første niva som er rødt (husker ikke helt tallverdiene i farta), så ligger hovedkort på 32C, CPU på 39C. Har også forsøkt alle volt nivåer på max, bortsett fra CPU på 1.5V, og kommer ikke noe særlig høyere da heller.. Selv på denne spenningen så er tempen ok, så tror ikke kjølingen er problemet. Kjører siste BIOS også. Virker ikke som mer spenning gir noe bedre resultater, så skjønner ikke helt hva som er flaskehalsen i systemet. Noen forslag?

Endret av dagerl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Det beste forslaget jeg kan komme på er å tilegne seg litt kunnskap om hvordan du klokker.

Dette ved å søke i dette forumet.. og utallige andre tråder på nettet.

Dessuten er det ikke et krav å klokke ett system over en gitt FSB. :)

Når det er sagt bør ditt system normalt klare FSB400 med FSB:MEM 1:1 .. resten på Auto.

Du har heller ikke valgt ett godt hk for overklokking med tanke på høyest mulig FSB.

Lenke til kommentar
Det beste forslaget jeg kan komme på er å tilegne seg litt kunnskap om hvordan du klokker.

Dette ved å søke i dette forumet.. og utallige andre tråder på nettet.

Dessuten er det ikke et krav å klokke ett system over en gitt FSB. :)

Når det er sagt bør ditt system normalt klare FSB400 med FSB:MEM 1:1 .. resten på Auto.

Du har heller ikke valgt ett godt hk for overklokking med tanke på høyest mulig FSB.

7155217[/snapback]

 

Hadde jeg fått FSB400 hadde jeg vært stor fornøyd. Håper å komme over 3.5Ghz med min E6600.... Er flere som har fått til dette på P5W DH, så i utgangspunktet ville jeg tro at HK'et var bra for overklokking. Forventer ikke noen ekstremt høy FSB hastighet her, men synes det alikevel stopper litt tidlig i mitt system. Noen konkrete tips hadde vært bra .. :) Helst fra noen som bruker P5W DH da ...

Lenke til kommentar

Hvilken Batch av E6600 er det du har?

Selv har jeg Uke 24, noe som er regnet som en av de værste og klarer ikke mer enn 378 x 9 på 1.587 volt i bios. Den må helt opp på 1.7 for å klare 400x9, men det nekter jeg å prøve med luftkjøling.

 

Batch nummeret står på eska: min sier L624A599 (Uke 24).

 

Prøvde derimot en Uke 28 (L628B123) og den bootet maskinen på 4 GHz luftavkjølt..med 1.57 real volt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
FSB hastighet her, men synes det alikevel stopper litt tidlig i mitt system.  Noen konkrete tips hadde vært bra .. :) Helst fra noen som bruker P5W DH da ...

7155321[/snapback]

Jeg antydet noe i mitt forrige innlegg..

Var det vanskelig synes du å finne denne tråden?

Dersom den ikke gir nødvendig hjelp/informasjon er jeg redd du må bestille "hjemmebesøk" av en erfaren "klokker".. :D

Lenke til kommentar
Hvilken Batch av E6600 er det du har?

Selv har jeg Uke 24, noe som er regnet som en av de værste og klarer ikke mer enn 378 x 9 på 1.587 volt i bios. Den må helt opp på 1.7 for å klare 400x9, men det nekter jeg å prøve med luftkjøling.

 

Batch nummeret står på eska: min sier L624A599 (Uke 24).

 

Prøvde derimot en Uke 28 (L628B123) og den bootet maskinen på 4 GHz luftavkjølt..med 1.57 real volt.

7156453[/snapback]

 

Ahh.. Kastet esken uten å sjekke.. Har stort sett holdt meg under 1.5 vcore, men prøvde 1.55vcore på 360fsb nå, det var ikke stabilt. Virker som jeg har en liten vegg rundt 355fsb. Spørs om min kanskje er fra en litt dårlig batch da. Har kjølingen under kontroll, og prøvd de samme BIOS settings som folk på samme hardware anbefaler..

 

Er uansett rimelig fornøyd med 3.2Ghz til denne prisen.. :) Bare litt synd at det ikke går høyere med så lave temps... Kan jo håpe på en fremtidig bios som forbedrer ting ?

 

EDIT: Kommer faktisk endel høyere hvis jeg virkelig skrur opp spenningen. vcore 1.55, vmch 1.65, 2.2v på minnet, så er det stabilt på 375fsb, men ustabilt på 380.. Hvor trygt dette er for minnet og hovedkortet er vel ett spørsmål i seg selv ...

Endret av dagerl
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Har kjølingen under kontroll, og prøvd de samme BIOS settings som folk på samme hardware anbefaler..

7156711[/snapback]

Kontrollspørsmål:

Hva kjører du RAM'en på?

Har du valgt "Auto", eller har du satt RAM'en til å kjøre "synkront" med CPU(FSB), dvs. RAM settes til PC4300/DDR2-533.

Dersom Bios er satt til Auto, vil du få satt FSB/RAM til 2:3 (=DDR2-800) og ved en klokk på 355 vil minnet faktisk kjøre på DDR2-1066.

VDimm på 2.2 er forøvrig "ingenting".. :)

Lenke til kommentar
FSB Wall at low fsb around 300 - Disable Hyperpath 3 in the Chipset section of the bios. [Credit - lawrywild]

 

Quote:

Originally Posted by cmthomson

The issue is that the P5W DH normally overclocks the 975X NB by changing its strapping from 1066 to 800. This gives better benchmarks at stock speeds, but limits the FSB speed. This feature is controlled by the "Hyper Path 3" BIOS switch; disabling this forces the 1066 strap and allows much higher FSB speeds without overvolting the NB.

 

FSB Wall at around 360-370 fsb - Enable SPD timings option in Chipset section of bios.

Endret av andrvas
Lenke til kommentar
det andrvas påpeker funker faktisk, kjører mitt P5W DH dlx på 430 nå

 

E6600@430x9

7160445[/snapback]

 

 

Woohooow.. Det er jo helt utrolig ..:)

 

Her så bruker jeg SPD timings, disablet hyperpath, og tvinger minnet til å kjøre på 1:1.

 

Har forsøkt å redusere clock multiplier til 6x (på min E6600), og kjører minnet på 3:4, stopper da rundt fsb 370-380.

 

Kommer du virkelig til 430 kun med tipset til andrvas? ikke noe volt-modding e.l.?

Lenke til kommentar
Har satt sammen ett C2D system, med E6600 på ASUS P5W DH, Zalman CNPS9500 cpu kjøler, har 5x 120mm kabinett vifter, hvor 3 av de blåser luft rett ned på hovedkortet. Minnet er kanskje ikke det beste: Corsair TWIN2X PC6400 2048MB CL5, men det skal jo gå opp til 1600mhz fsb, og min overklokk stopper lenge før det.

 

Føler at jeg har bra kontroll på temperaturene.. Under 2xPrime med volt i BIOSen på første niva som er rødt (husker ikke helt tallverdiene i farta), så ligger hovedkort på 32C, CPU på 39C.  Har også forsøkt alle volt nivåer på max, bortsett fra CPU på 1.5V, og kommer ikke noe særlig høyere da heller.. Selv på denne spenningen så er tempen ok, så tror ikke kjølingen er problemet. Kjører siste BIOS også. Virker ikke som mer spenning gir noe bedre resultater, så skjønner ikke helt hva som er flaskehalsen i systemet. Noen forslag?

7155062[/snapback]

 

Mener å huske at det er e bug som gjør at det er et "ustabilt mellomrom" der som du er på klokken nå ;) PÅrøv å bare hopp rett opp til 400 og se hva som skjer, gjerne med 1.55/1.6 volt, og så kan du øke FSB volten, og MCH volten

Lenke til kommentar
Har satt sammen ett C2D system, med E6600 på ASUS P5W DH, Zalman CNPS9500 cpu kjøler, har 5x 120mm kabinett vifter, hvor 3 av de blåser luft rett ned på hovedkortet. Minnet er kanskje ikke det beste: Corsair TWIN2X PC6400 2048MB CL5, men det skal jo gå opp til 1600mhz fsb, og min overklokk stopper lenge før det.

 

Føler at jeg har bra kontroll på temperaturene.. Under 2xPrime med volt i BIOSen på første niva som er rødt (husker ikke helt tallverdiene i farta), så ligger hovedkort på 32C, CPU på 39C.  Har også forsøkt alle volt nivåer på max, bortsett fra CPU på 1.5V, og kommer ikke noe særlig høyere da heller.. Selv på denne spenningen så er tempen ok, så tror ikke kjølingen er problemet. Kjører siste BIOS også. Virker ikke som mer spenning gir noe bedre resultater, så skjønner ikke helt hva som er flaskehalsen i systemet. Noen forslag?

7155062[/snapback]

 

Mener å huske at det er e bug som gjør at det er et "ustabilt mellomrom" der som du er på klokken nå ;) PÅrøv å bare hopp rett opp til 400 og se hva som skjer, gjerne med 1.55/1.6 volt, og så kan du øke FSB volten, og MCH volten

7177750[/snapback]

 

Takk for tips, men kom ikke inn i Windows nå. Prøvde med 1.55&1.60 vcore, 1.65vmch. Skal prøve litt mer senere, med å redusere multiplier, minnehastighet etc....

Endret av dagerl
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Morn!

 

har nettopp anskaffet meg en E6600 L629B379 .. noen som kan gi meg et svar på om denne er god å overklokke? har prøvd google men det er heller diffuse svar å finne der..

 

ellers har jeg

P5W DH Deluxe hovedkort

Asus EN7600GS skjermkort

Crucial DDR2 BallistiX PC6400 1024Mb CL4 minne

 

har planer om å overklokke i januar en gang tenker jeg når jeg får meg en skikkelig kjøler (fattig student atm ^^) og får satt meg skikkelig inn i bios'en og sånt ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...