Gå til innhold

Spørsmål vedr kjøp av nytt skjermkort

steinarfb

Anbefalte innlegg

Etter å ha sett på ulike blogger og forum, bl.a her på hardware.no, vurderer jeg sterkt å investere i nytt skjermkort. Intensjonen er å kunne kjøre nye spill på middels (til høy) oppløsning. Jeg har et 939 sokkel hovedkort med en AMD Athlon 64 6800+ prosessor, 2,4 Mhz (bare 512 cache da). Opprinnelig 512 Mb ram, som jeg skal utvide til 2 Gb. Skjermkortet om sitter i for øyeblikket er et pci-e Ati Radeon x300 256Mb. Jeg ser på de ulike diskusjonene om kort og ytelse at mange anbefaler relativt dyre kort som x1900xt og 7950 GT... . Derfor lurer jeg på om om det virkelig er nødvendig å ta såpass i, eller om jeg vil kunne klare meg med et kort i klassen 1000-1500 kroner. Ser bl.a i brukeranmeldelser på komlett.no at disse kortene ofte får bra karakter (vet riktignok ikke hvilke behov anmelderne har eller hvilke krav som er stilt). Hvis jeg kan få nøkterne råd i forhold til dette blir jeg meget fornøyd.

Et grunnleggende spørsmål i tillegg: Er det vanlig at hovedkort har integrert videominne som må kobles ut ved oppgradering av skjermkort? PÅ HP og Compaq sine hjemmesider står det at dette i noen tilfeller må gjøres. I følge produktspesifikasjonene står det ikke nevnt noe om dette...? Kan jeg da ut i fra at dette ikke er aktuelt i mitt tilfelle?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

6800+ prosessoren har ikke jeg sett før ihvertfall :p

Når det gjelder skjermkort, så er det klart at hvis du vil spille det råeste av det råeste på medium\høy visuell kvalitet, så er det klart at et low-end kort ikke holder. Likevell skal det sies at med et kort til 1500,- klarer det meste mer eller mindre smertefritt (medium).. Jeg investerte nylig i et GeForce 7900 GTO 512mb, og er meget fornøyd.. men nå trenger jeg ny prosessor, så en 4200+ X2 er på vei :)

Lenke til kommentar
Synes folk skal ha mye for brukte kort!

7156282[/snapback]

Det kan lønne seg å se på Demovarer på komplett. finnes et og annet brukbare tilbud der. (ikke akkurat nå). Ellers har PS data lagersalg. Fordelen er at du får garanti som om det var nytt. Kjøper du privat, kan du egentlig få hva som helst, inkl en murstein :no:

Lenke til kommentar

Flere kort som kan annbefales i ulike prisklasser:

7900GTO, X1950 Pro og 7600GT.

Vil ikke si att det skal være noe problem med ett 7900GTO, som er det sterkeste av disse, på en slik PC du har.

Demovarer er fint det, men det er gjerne litt gamle kort der. billigste kortet i prisguiden er gjerne ett bedre tilbud.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...