KayAU Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) Microsoft presser ingen til å kjøpe deres produkter,det er fritt valg. Og hvorfor skal så mange rakke ned på MS egentlig? Jeg er sikker på at de fleste som gjør det,allerede sitter med et MS OS? 7160548[/snapback] ER det fritt val eigentleg? Dersom eg velger bort Windows velger eg òg bort nesten alt som finst av datasepel. For mange vil det å velge bort Windows òg vere å velge bort dei programma som gjer dei i stand til å gjere jobben sin. Det er ikkje fritt val når der ikkje eksisterar kurante alternativ. Blir som å gå med Nike sko og samtidig si at,"nei Nike er no dritt". Dobbelmoralen lenge leve. For det første, er situasjonen på sko-marknaden heilt anna enn på OS-marknaden. Nike har ikkje monopol, so du KAN velge eit anna skomerke utan vesentlege ulemper. For det andre er ikkje dette eit døme på dobbeltmoral. Kva om du kjøpte skoa, og fann ut etterpå at dei ikkje var bra? Dobbeltmoral er dersom du til dømes seier at folk ikkje burde kjøpe Nike-sko fordi fabrikkane deira nyttar seg av barnearbeidarar, og so går og kjøper eit par sjølv. Kay Endret 27. oktober 2006 av KayAU Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Det er et fritt valg. På programvarefronten har man som regel alternativ til absolutt alt du skulle trenger til f eks Linux. Kanskje ikke like store valgmuligheter som ved Windows, men valgmulighetene er der. Ønsker du å spille spill, kan du kjøpe en DS, en XBOX, en PS(2/3), PSP, Wii eller andre ting - det er ingen som tvinger deg til å spille spill på Windows. Noen spill er jo selvfølgelig eksklusivt for Windows, men noe må du ofre for friheten. Dessuten er det absolutt ikke nødvendig med toppversjnen av operativsystem for å spille spill - du trenger ikke XP professional for å kjøre spill, og jeg regner ikke med at man vil trenge topp-corporate-ultimate-professional (hva det nå kommer til å hete) versjonen av Vista for å spille heller. Dessuten - det er ikke en SÅ stor investering. Det er snakk om en engangsinvestering - du kjøper en lisens du antageligvis vil kunne benytte deg av i årevis fremover. Og hvis du ikke har råd, vil det være fullt mulig å bruke XP mens du sparer til Vista. Det er ikke akkurat som om det er slutt på utviklingen av spill til XP fra dag 1... Makan til sutring har jeg ikke hørt på lenge Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Det er et fritt valg. På programvarefronten har man som regel alternativ til absolutt alt du skulle trenger til f eks Linux. Kanskje ikke like store valgmuligheter som ved Windows, men valgmulighetene er der. Ønsker du å spille spill, kan du kjøpe en DS, en XBOX, en PS(2/3), PSP, Wii eller andre ting - det er ingen som tvinger deg til å spille spill på Windows. Noen spill er jo selvfølgelig eksklusivt for Windows, men noe må du ofre for friheten. På programvare er eg til dels einig, ein kan ofte finne gode alternativ for andre operativsystem. Det einaste problemet er, som eg nemnde, dersom ein treng noko spesiell programvare i tilknytning til jobben. Når det gjeld spel, meinar eg du tek feil. Eg klarte meg i det lengste (fram til 2004) utan Windows-maskin, brukte konsollar til spel, og gjekk då glipp av veldig mykje. Når eg til slutt kjøpte meg ein PC, var det først og fremst på grunn av dette. Ein får ein viss type spel til konsoll, og gjerne ein annan type til PC. ...merk at eg skreiv "dataspel" i den forrige posten min. Poenget er at ein ikkje har eit fullstendig fritt valg når der ikkje finst alternativ som kan velgast utan store ulemper. Då snakkar eg først og fremst om manglande programvare/spel, men eit anna problem er mangel på drivarar for diverse maskinvare. Fordi Microsoft har monopol, vil maskinvareprodusentane lage drivarar hovudsakleg til Windows, og kun unntaksvis til andre OS. Sjølv noko so trivielt som å få ein skrivar til å fungere, er ikkje trivielt dersom du til dømes velger Linux. Og spesielt ikkje dersom du har begrensa datakunnskapar. Det er ikkje alle som er komfortable med å rekompilere Linux-kjerner. Kay Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Kay - jeg tror egentlig vi er stort sett enige Jeg er i alle fall helt med på det du sier om drivere og programvare. Poenget mitt var egentlig bare at ingen tvinger oss til å kjøpe Windows for å spille spill. Det er alternativer, og det begynner faktisk etter hvert å komme en del spill til bla a Mac. Noe jeg antar vil bedre seg fremover. Men det er klart at dersom man ønsker å ha tilgang til den type spill man bare finner på PC-markedet, må man nesten forholde seg til Wintel-løsninger. Men det er jo også et valg man må ta - det er vel lite sannsynlig at det vil bli noen store konkurrenter til Wintel akkurat i spillmarkedet - de som velger å kjøre Linux og til dels Mac er som regel ikke i kjernemarkedet for elektronisk underholdning, så det ligger få økonomiske insentiver i å lage drivere og annen støtte for spillutvikling her. For øvrig liker jeg ikke begrepet "dataspill" i betydningen "PC spill". Et spill er et spill Lenke til kommentar
Litek89 Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 oki så da er vi og enige Cetram Men da er det også slik at? Windows er for: Berdifter og hjemmebrukere. Mac: Er for den visuelle delen av verdens brukere. Linux: Hvem er da dette for? Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Jeg tror nok at en slik inndeling antageligvis blir alt for grov og kategorisk. Windows er nok det desidert mest brukte operativsystemet for brukere og bedrifter. Har ikke tall foran meg her nå, men det er en ganske stor dominans. Du vil imidlertid finne en god del i den gruppen som også benytter seg av både Mac og ulike varianter av Linux. Tilsvarende - det er ikke bare kaffe-latte drikkende designere med høyhalset, svart genser som bruker Mac. Du vil finne dem over alt. Tilsvarende er ikke alle linuxbrukere hackere med pingvin t-skjorter. Lenke til kommentar
Zlash Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Miniversjonen som inneholder alt du trenger vil koste mindre enn WinXP. Altså vil prisen ligge under 1400kr. Utenom dette har ikke nøyaktig pris blitt annonsert. Generelt vil operativsystemet bli BILLIGERE enn ved tidligere utgaver. Skal du ha eyecandy utgaven må du regne med å punge ut mer, men dette er for de fleste, helt unødvendig. Dette er for det private markedet. Bedriftlisensene koster mer, men også her vil de enkelte få mulighet til å velge hvilken funksjoner de ønsker, og dermed også hvor mye de vil betale. Flott tiltak etter min mening. Kjenner jeg Microsoft rett, så vil Vista bli enda vanskeligere (les: tungvint) å piratkopiere. Du vil nok klare å få lagt det inn på maskinen, men oppdateringer blir nok vanskeligere å gjennomføre. Lenke til kommentar
Litek89 Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Ja, men hva er da spesiellt med Linux som gjør at det er bedre for almennbrukerene å bruke det istedenfor Windows og gjør det bedre for de som driver med visuelle tjenester enn Mac? Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Ikke så lett å gi et entydig svar på det, Litek. Det kan være så mange ting; politikk, preferanser, overbevisninger, ønske om å skille seg ut, ønske om å ha stabile maskiner som ikke kræsjer, ønske om å ha kontroll over operativsystemet, ønsker om applikasjoner, ... 'Bedre' er et vanskelig ord å bruke i denne sammenhengen, det kommer helt an på hvilken sammenheng du ser på, og hvilke betingelser du vil ligge til grunn. Det blir i veldig stor grad subjektive betraktninger som avgjør. Men dette vel antageligvis fullstendig på sidelinjen - det er andre forum enn spillforumet (og andre tråder enn denne) for å diskutere disse tingene i mer detalj. Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Skulle kjøpt Vista jeg, sålenge jeg ikke trang og kjøpe 2 lisenser i året, det må jeg desverre med EULA betingelsene til Microsoft. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 (endret) Skulle kjøpt Vista jeg, sålenge jeg ikke trang og kjøpe 2 lisenser i året, det må jeg desverre med EULA betingelsene til Microsoft. 7167167[/snapback] Enig. Eg skal ærlig inrømmer her og no at eg aldri har betalt for noen Windows lisens utenom dem eg har fått med på tidligere PC-kjøp. (Win98 ftw...) Etter å ha sitti med RC1/2 av Vista var det klart at dette skulle man betale for. Men i og med den hysterisk komiske betingelsene som du hinter til kan dette bli litt dyrt Endret 28. oktober 2006 av Mala Lenke til kommentar
ØysteinT Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Her er en klarifisering fra Microsoft: http://www.bit-tech.net/news/2006/10/26/Mi...on_to_bit-tech/ A Microsoft spokesman from the Licensing Dept told bit-tech that this would not be the case. He told us that Windows Vista will not require a system re-activation unless the hard drive and one other component is changed. This means that enthusiasts will be able to swap CPUs, memory and graphics cards out without any worry about having to re-activate with MS, either on the internet or by phone. Should you change the hard drive and another piece of hardware - for example for a major upgrade such as a motherboard change that requires a re-installation - Microsoft will allow you to re-activate up to 10 times. You will not, however, be able to have more than one machine activated concurrently. Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Her er en klarifisering fra Microsoft: http://www.bit-tech.net/news/2006/10/26/Mi...on_to_bit-tech/ A Microsoft spokesman from the Licensing Dept told bit-tech that this would not be the case. He told us that Windows Vista will not require a system re-activation unless the hard drive and one other component is changed. This means that enthusiasts will be able to swap CPUs, memory and graphics cards out without any worry about having to re-activate with MS, either on the internet or by phone. Should you change the hard drive and another piece of hardware - for example for a major upgrade such as a motherboard change that requires a re-installation - Microsoft will allow you to re-activate up to 10 times. You will not, however, be able to have more than one machine activated concurrently. 7167891[/snapback] Feil: Sendte mail til Microsoft Hei, igjen xxxx, Forstod det også slik at du hadde spørsmål rundt lisensiering av Vista? Vi har fått bekreftet at en bare kan flytte lisensen en gang på Windows Vista. Dette kan føre til en ulempe for personer som hyppig bytter hovedkort og maskiner. Sånn som det står i dag så kan en bare bytte hovedkort en gang og fortsatt ha en gyldig lisens på Windows Vista. Vi har foreløpig ingen ytterligere informasjon. Skulle du ha ytterligere spørsmål, ta gjerne kontakt igjen! Ha en fin helg! Med vennlig hilsen/Best Regards XXXXXXX Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Det er jo ikke sikkert at talsmannen fra mailen din har mer peiling enn den første ... Lenke til kommentar
defensor Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 (endret) Microsoft er bundet, som nesten alle andre selskaper, av børsen. Og slik som det kapitalistiske systemet er byggd opp betyr det at alle selskaper må tjene mer penger hele tiden. Hvis det ikke er noe vekst i selskapet blir investorne misfornøyd. Det er så kynisk at selskaper ofte gir arbeidere sparken bare så de kan gå opp noen poeng på børsen. Hvis du vil forstå hvorfor og hvordan vårt kjøps samfunn fungerer er det ikke vanskligere enn å se på børsen Hadde vært morsomt om Apple lanserte et os til pc, tror jeg heller hadde brukte det : ) Personlig bryr det meg lite hvor mye vist koster,kommer aldri til å kjøpe det uansett Endret 29. oktober 2006 av defensor Lenke til kommentar
stalker. Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Bare mulig å flytte lisensen én gang? Hvis så er tilfellet har Microsoft virkelig fucka det til for seg. Så hvis du har kjøpt en Vistalisens og HK tar kvelden (lynnedslag f.eks.) og man får et nytt hk. Slenger det inn i PC'n, flytter lisensen over og finner ut at hk er ustabilt og må bytte igjen eller lignende...da krever Microsoft at man kjøper en ny lisens? Ett ord: Piratkopi Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Jeg vurderer å kjøpe meg ny pc, først og fremst for å kunne kjøre Gothic 3 med topp kvalitet. Dette spillet kjører med directx9.0c og det er oppgitt at det støtter win 2000/XP/XP64. Står ingenting om Vista eller directx10. Jeg vil gjerne kunne spille dette spillet på en ny pc, men også spille fremtidige directx 10-spill. Vil dette kunne la seg gjøre, eller må jeg først kjøpe en toppspesifisert xp-pc og så selge denne etter å ha rundet gothic 3 x antall ganger - for så å kjøpe en ny pc for å spille Vista og direct x 10-spill? Dette spillet finnes ikke til konsoll, og jeg trives bedre med pc-spill enn konsoll.. Lenke til kommentar
Litek89 Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Ta det med ro... Vista er garantert kompatibelt med Gothic 3 Til: Defensor.. HAHA? Øhh... Det er som å si i et selskap: "Kan eg få alles opmerksomhet" *For så å sette seg ned*... Hva er det du vil fram til? Til Cetram: Så det er slik at Linux da ikke har en klar brukegruppe fordi Mac OS er best på det visuelle og Windows er best til bedrifter/hjemmebrukere? Dermed faller Linux på en måte mellom to stoler fordi det ikke er best på noe , men litt god på alt? Lenke til kommentar
whom Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Så de eksklusive spillene som bare vil fungere til Vista\m direct X10 blir spill Microsoft har produsert? Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Ta det med ro... Vista er garantert kompatibelt med Gothic 3 Til: Defensor.. HAHA? Øhh... Det er som å si i et selskap: "Kan eg få alles opmerksomhet" *For så å sette seg ned*... Hva er det du vil fram til? Til Cetram: Så det er slik at Linux da ikke har en klar brukegruppe fordi Mac OS er best på det visuelle og Windows er best til bedrifter/hjemmebrukere? Dermed faller Linux på en måte mellom to stoler fordi det ikke er best på noe , men litt god på alt? 7169327[/snapback] Takk! Hvis du har rett, har du reddet resten av dagen og året m.m for meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå