Gå til innhold

Microsoft presser oss til å kjøpe vista

Anbefalte innlegg

Grinete faner... At Microsoft har lyst å tjene penger er jo soleklart...Folk blir jo grinte for alt de gjør, de gjør som alle andre, nemlig å tjene mest mulig penger! 

7155743[/snapback]

Problemet er ikkje at dei vil tene mest mogleg pengar, det vil dei fleste bedrifter. Problemet er at dei vil tene mest mogleg pengar og har monopol. Det er ikkje ein kombinasjon som kjem forbrukarar til gode.

Kay

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg aldri følt noe hat mot microsoft. Og jeg er meget fornøyd med Xp slik som det er. Vista har jeg også sjekket ut og tenkte at dette operativsystemet skulle jeg kjøpe. Men synes nå som jeg fikk se prisene at det er overpriset.

Satt også å så på nyhetene om Geforce 8800 som er et directx10 kort. Ja selvfølgelig går det godt ann å kjøre dette korte i Xp med directX10. Men hva er vitsen med å oppgradere da? mer fps?

Så om jeg skal bytte ut mitt 7800gt kort om ett år eller 2 så må jeg punge ut med alt fra 2500-4000 kr for ett nytt kort og i tillegg må jeg ha Vista til mellom 1500 og 2500 kr for å få utnyttet kortet til det fulle.

Lenke til kommentar

Om utviklere hadde holdt seg til åpne standarder så hadde ikkje Microsoft greid å presse utviklere til å utvikle bare for Vista i framtida. Men Microsoft greide å lure mange over til DirectX.

Bruker ein åpne standarder som SDL, OpenAL og OpenGL så er det ingen grunn for oppgradering av OS.

Lenke til kommentar

Men når det beste alternativet er Microsoft sine produkter for produsentene så vil det ALDRI skje.. Og til KayAU monopol er faktisk en ting ALLE selskaper søker etter, at microsoft har lyst å ha det er en selvfølge, hadde du hatt et selskap og du hadde hatt muligheten til å selge for flere hundre millioner dollar mer pr år ved å bruke noen FULLT LOVLIGE metoder, men dog tøffe så hadde ALLE her gjort akkuratt det samme... Dere kan ikke kalle microsoft for noe idioter bare fordi de gjør som alle andre, bare fordi de vil tjene penger..

Og hvis de andre produktene hadde vært så utrolig mye bedre så hadde vi nok brukt de... Men den dag i dag er det slik at det er billigere og gjerne lettere å bruke enkelte Windows tilknyttede produkter, DERFOR dominerer microsoft... Fordi det er billigst og enklest for den store massen ;)

Endret av Litek89
Lenke til kommentar

Ikke faen om noen kommer til å se meg kjøpe en vista lisens, med mindre den følger med en pc jeg kjøper meg.

Når de setter prisen på OS-et så skyhøyt ber de bare om piratkopiering.

Slik det er med xp nå, er det nesten enklere å raskere å skaffe seg en piratkopi, enn å kjøpe orginalt..

Lenke til kommentar

"Presser" de oss? På samme måte som Sony presset oss til å kjøpe PS2 ved å slutte å slippe nye PSX-spill etter hvert, og som alle andre firmaer i hele verden presser oss til å gå over til nye produkter etter hvert som de slippes? Det er da ikke slik at PC-en din slutter å virke når Vista slippes, så ta det helt med ro.

Lenke til kommentar

jeg kommer iallefall ikke til å kjøpe vista. visst jeg i tilfellet må ha det til spill, så laster jeg det ned istedet. Giddr ikke bruke flere tusen kroner på et nytt OS igjen. Dessuten sluker vista mer minne og harddiskplass, slik at du også må oppgradere pc'n hvis du vil holde samme ytelsesnivå som før.

Lenke til kommentar

@Litek89:

Sjølvsagt vil alle selskap ha monopol, det er jo enormt fordelaktig for dei. Du treng ikkje fortelle meg slike innlysande ting. Men for OSS er det ikkje fordelaktig i det heile.

Eg sa forresten ikkje at dei er idiotar. Eg sa at det var eit problem at dei har monopol.

Kay

Lenke til kommentar
"Presser" de oss? På samme måte som Sony presset oss til å kjøpe PS2 ved å slutte å slippe nye PSX-spill etter hvert, og som alle andre firmaer i hele verden presser oss til å  gå over til nye produkter etter hvert som de slippes? Det er da ikke slik at PC-en din slutter å virke når Vista slippes, så ta det helt med ro.

7158299[/snapback]

Veldig dårlig sammenligning. Dette er snakk om SW og ikke HW.

Det hadde vært noe annet om Sony senere lanserer spill som krever at vi kjøper ett nytt OS til ps3 til 2000 kr. Men hvorfor du trekker inn sony i dette skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Sammenligningen er helt kurant i og med at objektet er "utvikling" uavhengig av fysisk utstrekning. At jeg brukte Sony betyr ingenting. Hvis du må ha en software-relatert sammenligning kan vi ta en hauggammel versjon av Word vs. den kurante. Du kan nok fortsatt bruke 95-versjonen, og dokumentene lar seg nok fortsatt lese av de fleste programmer, men du går glipp av en hel haug nye funksjoner. På samme måte er det med Vista; det er ingen som tvinger deg til å kjøpe det heller, du kan fortsatt bruke XP eller 98 for den del. Skal du ha støtte for DX10 må du nok punge ut, men sånn er livet.

Sammenligninger egner seg bare til å sette ting i perspektiv så de blir lettere å skjønne. Poenget er at utviklingen vil finne sted uansett, og vi kan ikke fordømme selskaper som lever av den for å ville selge kundene sine nye produkter.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Tydelig at folk ikke har fått med seg hva OSer koster i dag allerede.

En fullversjon av Windows XP Professional koster 3359,-, OEM-versjonen ligger på 1095,- mens en oppgradering er 2249,- (dette er webshoppriser som ligger under veiledende).

Annonsert veiledende pris i USA på Vista Home Premium er US$239, oppgradering er $159. For Vista Ultimate er prisen $399 og $259 for oppgradering.

Dette er ikke noe spesielt langt unna dagens priser på Windows OSer.

Øystein

Lenke til kommentar
* Directx10 skal kun lanseres til vista

Stemmer. Pga endring av driverstrukturen (om eg ikkje husker feil) kan ikkje eldre versjon av Windows bruke DX10.

* Flere eksklusive spill som kun kommer til Vista, men som kunne vært på Xp om Microsoft hadde ønsket det.

Det er bare eit mindretal av spel som er Vista only. Halo 2 og Alan Wake for eksempel. Dei fleste spel vil fungere med eldre versjoner av Windows og med eldre utgåve av DX i lang tid framover. Så du treng ikkje kjøpe Vista som du ikkje ønsker.

Samtidig så koster den versjonen som passer best til en pc spille plattform ca 2500 kr?

Du treng ikkje Vista Ultimate for å spele spel. Ellers er det som med alt anna, skal du spele eit spel må du ha minimumskrava, det vere seg DX10, 3 GiB RAM, Nintendo Wii eller kva det no er som trengs for å drive spelet.

Lenke til kommentar
Grinete faner... At Microsoft har lyst å tjene penger er jo soleklart...Folk blir jo grinte for alt de gjør, de gjør som alle andre, nemlig å tjene mest mulig penger!  XP har jo vært kompatible med enkelte 95 programmer så skjønner ikke at dere blir grinete for at Vista ikke er kompatible med 11 år gammel programvare!

Folkens, det er fult mulig å kjøre de fleste spill på en ok kvalitet på XP, så hvis dere skal være så jævlig kjipe å bli sur fordi: "Jeg vil ikke betale ekstra penger for å spille de nyeste av de nyeste piratkopierte spillene mine" så får dere heller drite i det og drive på med noe annet!

"DET KOSTER Å VÆRE KAR" er vel det rette her ;)

7155743[/snapback]

Microsoftzasist.

Det er jo helt homo at verden rikeste selskap skal tjene enda mer penger. Hvor mye penger har Bill Gates? snart en billion?

Det er jo idiotisk å prøve å tjene mer penger når en har så sinnsvakt mye penger... hva hadde dere gjort :p? Prøvd å tjene noen få slanter til, altså kanskje 0.001 prosent av deres penger??

Endret av Articfare
Lenke til kommentar
Men når det beste alternativet er Microsoft sine produkter for produsentene så vil det ALDRI skje..

7158224[/snapback]

Eg vil ikkje sei at Microsoft er det beste alternativet om ein tenkjer litt framover. Kva skjer når utviklere ikkje får nokon som helst innflytelse på nye standarder.

La oss det webstandarder som eit eksempel. Webutviklere idag som har programmert mot MS sine webstandarder har fått trøbbel med IE 7 fordi den har fått andre nye standarder, hadde dei heller satsa på åpne standarder så ville dei sluppe sånne problemer.

Og på grunn av DirectX eller Microsoft sine standarder så var GeForce 5 serien ganske slapp og nVidia har deretter måtte passet på å følgja Microsoft sine standarder. Dei kan ikkje vera med å bestemme betre standarder for sine kort.

Men tar du eit GeForce 5900 kort og samanlikner det med eit Radeon9800 i Doom 3 så får Ati som det fyker pågrunn av Doom 3 bruker 2 standarder for rendering. Ein ARB(universell standard) og ein nVidia. På den måten så blir ting skikkeleg optimalisert.

Dessuten så vil neste generasjon av nVidia sine demoer sikkert funke fint i WinXP då nVidia har alltid brukt OpenGL i sine techdemoer.

Lenke til kommentar

Microsoftzasist.

Det er jo helt homo at verden rikeste selskap skal tjene enda mer penger. Hvor mye penger har Bill Gates? snart en billion?

Det er jo idiotisk å prøve å tjene mer penger når en har så sinnsvakt mye penger... hva hadde dere gjort :p? Prøvd å tjene noen få slanter til, altså kanskje 0.001 prosent av deres penger??

7159813[/snapback]

Hmm.. Ja eg vil tjene penger... Det er jo helt "homo" at eg kan leve på 150 000 i året så vil eg tjene 400 000 i året... Det er jo bare noen prosent... Bill Gates kan få rå til hva enn han vil i verden, men hvem fanen vil bygge opp noe for så å si: Nei, vi skal være gode og snille og ikke tjene penger!?

Så tilbake til prisen på Windows.. Eg synes den ikke er gale i det hele tatt fordi vi må samenligne det med andre ting på markedet som blir utviklet:

Ta f.eks et spill, dette er da noe som kan bli utviklet på rundt 2 år(alt etter hva som blir utviklet) og selges for 600 kr på xbox, pc, osv. osv.

Microsoft har nå HELE bedriftsmarkedet fordi alle har ventet på Vista fordi dette er også ekstremt mye bedre for systemadministratorer mot f.eks XP og sikkerheten er mye bedre.. Bedriftsmarkedet har nå brukt mye 2000 fordi dette har vært sikkert og stabilt, og på mange måter så var 2000 lagd for bedrifter!

Derfor har Microsoft lagt utallige ressurser inn i dette og utviklingen av Windows Vista kan eg garantere overgår budsjettene til ethvert spill med manfoldige millioner dollar så hvorfor skal da ikke Microsoft selge det "dyrt"? Skal de selge det for 500 kr og har -30% i marginer..?

Og om dere absolutt er så sur på Microsoft så kan jo dere bare gå over super spill kompatible Linux og Mac OS som til sammen nå har 20 spill i verden som de er kompatible med :tease:

Endret av Litek89
Lenke til kommentar

Microsoft presser ingen til å kjøpe deres produkter,det er fritt valg. Og hvorfor skal så mange rakke ned på MS egentlig? Jeg er sikker på at de fleste som gjør det,allerede sitter med et MS OS? Blir som å gå med Nike sko og samtidig si at,"nei Nike er no dritt". Dobbelmoralen lenge leve.

Og jeg skjønner heller ikke hvorfor det er så mye gnål når det gjelder kjøp av et OS,en oppgradering av pc'n er det som regel aldri noen som griner av selv om det da er snakk om mye mer penger men å slenge flere tusen kroner på bordet,ja da er det selvfølgelig greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...