Moskus Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 (endret) Skriftspråket har en mangel: Det er ikke uten videre enkelt å vite hva slags sinnsstemning forfatteren er i, hvis vedkommende ikke er forfatter eller virkelig god til å uttrykke det. Ta f.eks. meg: Jeg er vant til å skrive saklige rapporter og er derfor ikke noe spesielt god til å formidle humør via tekst. Spesielt på et forum, hvor innlegg skal (forhåpentligvis) være saklige, kan det være vanskelig. Verre blir det jo av at Her kommer smilefjes, eller smileys inn i bildet. De hjelper oss til å forstå hva forfatteren eller skribenten mener. Setningen "Ja, det gikk jo bra" kan forståes på flere måter avhengig av hvordan den blir sagt, men når den skrives kan det fort være lett å tolke feil. Ja, det gikk jo bra! Ja, det gikk jo bra! Ja, det gikk jo bra! Ja, det gikk jo bra! Verre blir det når kommentarene er personlige. Hvis noen skriver "Du er så smart!" til deg i et innlegg, hvordan tolkes det? Var det ment slik, eller prøver brukeren å plage deg kanskje? Du er så smart! Du er så smart! Du er så smart! Det går også an å fremheve tekst for å fremheve budskapet. Du er så smart! Du er så smart! Ikke alt er like pent og hyggelig, men man forstår iallfall hva brukeren mener. Det store (og irriterende) problemet opptrer når noen bruker smileys i hytt og gevær. Poenget blir borte, og kan i noen tilfeller faktisk gjøre posten enda mer uforståelig. Jeg fårke dtte til, azz. Hjelp meg nå! "W00t" kan defineres som "an expression of joy and excitement" (ifølge UrbanDictionary.com) og er vel neppe følelsen man har når man ikke får det til... Jeg fårke dtte til, azz. Så du er misfornøyd, det forstår vi. Men hvor mange smilefjes trengs for å formidle det? Iallfall færre enn 11... Hvis du er en av dem som ikke vet hvilke smiley du skal bruke eller hvor mange, så er det enkelt å finne ut. 1) Du skal ha en veldig god grunn for at antallet smileys i rekkefølge skal være mye større enn 1 (og da aldri mer enn 3). F.eks kan det være at noe er veldig morsomt. Hahaha! Det var en fantastisk morsom vits! :D 2) "Hvilken smiley" er enkelt: Se deg selv i speilet, og se om du f.eks. har glimt i øyet ( ), er flau ( ), er generell glad ( ), etc. Endret 26. oktober 2006 av moskus Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Gode eksempler du trekker fram her. Mange som kunne hatt godt av å lese dette innlegget. Bra! Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Dette trengs.. Good job! Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Jeg fårke dtte til, azz. Hjelp meg nå! Gah! Jeg hater den der. Folke bruker den HELT feil. Jeg trenger hjelp!!1 Hjelp meg Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Et annet eksempel på misbruk, er av denne smileyen: Jeg er 14 år k9zf9z hvor gamle er dere a? Får liksom følelsen av at vedkommende bare tok den første og mest desperate smileyen som var, bare for å ha en smiley Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2006 "Woot" og "dribble" er fine smileys, men akk så lette å misbruke. Personlig synes jeg at Nevnarion sitt eksempel får en helt annen betydning når "dribble" kommer etter. En ganske ufin betydning... Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2006 Noen jobber iallfall med én smiley... Det visste jeg ikke før nå. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=651509&st=20 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Det er ingen tvil om at smilefjes har inntatt en viktig syntaktisk funksjon på internettfora. Helt greit, men det blir for dumt når det forventes at man avslutter hver bidige setning med en smiley for å markere tone. Har opplevd flere ganger at folk har blitt direkte mugne fordi jeg ikke avsluttet en spøkefull setning med smiley, og dermed tok den helt alvorlig. Det går som regel helt fint å forstå ut fra sammenhengen om et innlegg er spøkefullt eller ikke. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 (endret) Wow, dette var en fantastisk nyttig tråd () Endret 26. oktober 2006 av Mr. Crowley Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 Det er ingen tvil om at smilefjes har inntatt en viktig syntaktisk funksjon på internettfora. Helt greit, men det blir for dumt når det forventes at man avslutter hver bidige setning med en smiley for å markere tone. Har opplevd flere ganger at folk har blitt direkte mugne fordi jeg ikke avsluttet en spøkefull setning med smiley, og dermed tok den helt alvorlig. Det går som regel helt fint å forstå ut fra sammenhengen om et innlegg er spøkefullt eller ikke. 7158360[/snapback] Man trenger ikke bruke smilefjes når man skriver (eller fet og kursiv skrift heller for den slags skyld). Men da skal man være veldig sikker på at morsomme utsagn og ironi blir oppfattet riktig. At du forstår hva du mener er ingen garanti for at andre gjør det. Wow, dette var en fantastisk nyttig tråd () 7158863[/snapback] Takk... Personlig synes jeg det er en nyttig tråd. Det er altfor mange her som ikke har forstått dette med smilefjes, synes jeg. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 (endret) "Woot" og "dribble" er fine smileys, men akk så lette å misbruke. Personlig synes jeg at Nevnarion sitt eksempel får en helt annen betydning når "dribble" kommer etter. En ganske ufin betydning... 7153881[/snapback] Hmm ... du er ikke den eneste ... Tror det kan skyldes den her: Endret 30. oktober 2006 av Ernie Lenke til kommentar
lambiks Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Hmm, jeg skjønte ikke denne posten? Lenke til kommentar
sixx Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Jeg fårke dtte til, azz. Hjelp meg nå! Gah! Jeg hater den der. Folke bruker den HELT feil. Jeg trenger hjelp!!1 Hjelp meg 7153763[/snapback] jeg bruker den helt feil .... men sånn er mitt talemål Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 (endret) Forumet trengte virkelig ein slik guide. Endret 30. oktober 2006 av Arve Systad Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Forumet trengte virkelig ein slik guide. 7182509[/snapback] Savnet det lenge jeg også Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Forumet trengte virkelig ein slik guide. Jasså?! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Det jeg ikke liker er folk som bruker ph34r-smilyen etter hver eneste setning! Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 (endret) Jeg synes absolutt du burde oppfordre folk til å moderere bruken av ninja-smilien i første post, Moskus. Edit/PS.: Dette var første gangen jeg brukte den. Ja, det er sant. Endret 30. oktober 2006 av skag1 Lenke til kommentar
Coppernica Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Nå er overdreven bruk av smileyer utrolig irriterende, men det kan også være irriterende med folk som ikke har noen annen tegnsetting i sin skriving utover punktum og komma. Evt at de har utropstegn eller spørsmålstegn i gode tilfeller. Det er ikke alltid like lett å skjønne når folk tuller, eller når de skriver ting "med glimt i øyet" med mindre man kjenner dem personlig (vel, det kan jo være vanseklig da også i grunnen). Og jeg kjenner i grunnen svært få diskusjon.no deltakere personlig, derfor er det ofte greit om man forteller meg hvilket humør man er i. Selvom det på ingen måte er nødvendig til enhver tid, eller etter hver eneste setning man finner på å skrive. Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Når er det lov å bruke ninjaen da ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå