int20h Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Integrasjon av grafikk- og tradisjonelle prosessorer ser ut til å bli stadig mer aktuelt hos AMD og ATI. Les mer Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Det var vel bare et tidsspørsmål før dette ble offisielt. Har mer tro på AMD/Ati enn nVidia. Dog tror jeg det er Intel som kommer til å lede veien. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Hvordan blir det med trafikk mellom CPU/GPU og minne, blir dette mye tregere enn koblingen mellom skjermkort-minne og GPUen? AtW Lenke til kommentar
Fangs78 Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 (endret) Hvordan blir det med trafikk mellom CPU/GPU og minne, blir dette mye tregere enn koblingen mellom skjermkort-minne og GPUen? AtW 7153694[/snapback] Behovet for minne-access er kraftig redusert ettersom mellomlagring av info fra skjermkort til CPU og omvendt er fjernet (kanskje ikke helt men sikkert en stor del). Men den minne-accessen som skjer vil vel være i samme hastighet som en vanlig CPU har nå (eller det den vil ha i fremtiden på de plattformene). Tror det er vanskelig å si om GPU-minne og GPU er raskere enn dette. Antar du tenker på selve rendringen her. Men vil tro at disse systemene kanskje vil få dedikert minne til rene GPU-dedikerte ting? En stor cache kanskje. jeje...bare synsing her ja... Endret 26. oktober 2006 av Fangs78 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Hvordan blir det med trafikk mellom CPU/GPU og minne, blir dette mye tregere enn koblingen mellom skjermkort-minne og GPUen? AtW 7153694[/snapback] Behovet for minne-access er kraftig redusert ettersom mellomlagring av info fra skjermkort til CPU og omvendt er fjernet (kanskje ikke helt men sikkert en stor del). Men den minne-accessen som skjer vil vel være i samme hastighet som en vanlig CPU har nå (eller det den vil ha i fremtiden på de plattformene). Tror det er vanskelig å si om GPU-minne og GPU er raskere enn dette. Antar du tenker på selve rendringen her. Men vil tro at disse systemene kanskje vil få dedikert minne til rene GPU-dedikerte ting? En stor cache kanskje. jeje...bare synsing her ja... 7153884[/snapback] Men brukes ikke mesteparten av minnet til å lagre teksturer og slikt? Hvor mye mindre minne er det snakk om at et slikt system trenger? Jeg vile tro det må "snylte endel på systemminnet. AtW Lenke til kommentar
haalo Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 "den fengende og godt beskrivende kodenavnet "Fusion"." Er jeg den eneste som synes at det hørtes litt rart ut? Lenke til kommentar
Erik J. Nilsen Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Detta kan bli morsomt å klokke - en fet cascade, så har man kjølt både skjermkort og CPU. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Håper virkelig nvidia fortsetter å lage hovedkort (at AMD tillater dem å lage hovedkort) til AMD, likte virkelig nforce-serien. Lenke til kommentar
Fangs78 Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Men brukes ikke mesteparten av minnet til å lagre teksturer og slikt? Hvor mye mindre minne er det snakk om at et slikt system trenger? Jeg vile tro det må "snylte endel på systemminnet. AtW 7153901[/snapback] Ja...er litt redd for det samme. Men når systemminnet ligger på 2 gig er ikke 256 av dem til GPU så gærnt...verre blir det hvis systembyggerne setter inn 512 mb Skjermkort minnebehovet øker jo også...hm. Dette minner mye om da skjermkort ble integrert på HK for første gang...shared memory...*brrrr* Lenke til kommentar
Autopsy Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Dette blir spennende! Særlig på bærbar-fronten og for HTPC samt andre "små" systemer. Lenke til kommentar
balleklorin Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 (endret) Spørs hvordan dette blir, så lenge instruksjonssettet i GPU'n ikke er standardisert på linje med x86 så er jeg litt kritisk til om dette er en god idé. Hadde hatt mere sans for en cpu-core med en multi purpos dsp (for fysikk, lyd og evt. ekstra grafikkberegninger) med et standardisert instruksjonssett. Endret 26. oktober 2006 av balleklorin Lenke til kommentar
kindings Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Men brukes ikke mesteparten av minnet til å lagre teksturer og slikt? Hvor mye mindre minne er det snakk om at et slikt system trenger? Jeg vile tro det må "snylte endel på systemminnet. AtW 7153901[/snapback] Ja...er litt redd for det samme. Men når systemminnet ligger på 2 gig er ikke 256 av dem til GPU så gærnt...verre blir det hvis systembyggerne setter inn 512 mb Skjermkort minnebehovet øker jo også...hm. Dette minner mye om da skjermkort ble integrert på HK for første gang...shared memory...*brrrr* 7154048[/snapback] Dette blir vel typisk low-end solution av samme typen vi ser i dag med delt minne, dvs systemer hvor grafikkminne betyr svært lite. Den eneste skyggen i horisonten er Windows Vista som krever litt grafikkminne Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Jeg håper de får til en god løsning, så grafikkbrikken ikke vil belaste minnetrafikken. Det er nok en del endringer som må gjøres. Lenke til kommentar
EirikLF Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Dette blir definitivt en low end løsning til å begynne med. Lurer veldig på hvor teksturene skal lager også. SKjermkortminnet er jo mye raskere enn vanlig minne til CPU. Pr. i dag er det jo ingen utskiftbare/løse deler mellom GPU og Skjermporten, overgangene er loddet fast. Det blir jo umulig her. Nå skal det sies att selv om dette prosjektet kom i gang raskt, tror jeg målet her blir å utvikle teknologi, ikke konkrete produkter ved navn fusion, og det vil nok ta lang tid før en eventuell lansering av dette. ATi jobber nok konkret med skjermkort minst 2-3 generasjoner lenger fremme, mens de er ikke er kommet i gang med dette enda. Det kan ta tid. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Dette blir definitivt en low end løsning til å begynne med.Lurer veldig på hvor teksturene skal lager også. SKjermkortminnet er jo mye raskere enn vanlig minne til CPU. 7156397[/snapback] Grafikkminne har også en annen struktur enn systemminne, det gjør at dagen integrerte løsninger blir belastende. Lenke til kommentar
maedox Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Synsing: Må vel greit gå an å ha en bus for systemminne som vanlig og en for GPU-minnet. Da vil du i teorien kunne få samme layout som på et skjermkort selv om CPU og GPU er kombinert i samme brikke. Lenke til kommentar
SgtPepper Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Synsing: Må vel greit gå an å ha en bus for systemminne som vanlig og en for GPU-minnet. Da vil du i teorien kunne få samme layout som på et skjermkort selv om CPU og GPU er kombinert i samme brikke. 7161557[/snapback] GPU'en må nesten få sin egen minnebus selv om den ligger på samme brikke som CPU'en. Grunnen er at en GPU, med svært forrutsigbare minnetransaksjoner, i praksis kan bruke nesten hele den teoretiske båndbredden på en minnebus. Med andre ord, når GPU'en aksesserer minnet vil CPU'en oppleve total stopp i minneaksess. Eller, hvis CPU'en har prioritet på minnnebusen, så vil den ødelegge muligheten for lange burst-transaksjoner mot GPU. Så i fremtiden får vi antakelig CPU+GPU brikker som både har dagens doble minnekanaler mot CPU, og i tillegg 256-bit dedikert minnebus mot GPU. For low-end løsninger er det selvsagt mulig med delt minne, men da blir minneaksess en forferdelig flaskehals. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå