Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele mapper i nettverk

Anbefalte innlegg

Hvordan skal jeg dele mapper i et nettverk på en sikkermåte. Har pcer (3 stk) med både trådløs(2stk) og trådbunnen kontakt(1stk).

Er det noen programmer som egner seg for det eller hvordan bør det gjøres?

Jeg har en D-Link 624 router, med nettverkskort med forskjellig leverandør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan skal jeg dele mapper i et nettverk på en sikkermåte. Har pcer (3 stk) med både trådløs(2stk) og trådbunnen kontakt(1stk).

Er det noen programmer som egner seg for det eller hvordan bør det gjøres?

Jeg har en D-Link 624 router, med nettverkskort med forskjellig leverandør.

7153153[/snapback]

Dele mapper og filer i ditt nettverk? Sett på kyrppterng på den trådløse routern din så ingen uten ifra kommer seg inn på nettverket.

Så lenge du har krypptering det trådløse og ingen andre har tilgang til nettverket

ditt innen ifra.

Så er det ikke noe problem med og bruke Windows til og dele mapper og filer trenger ikke noe ekstra programm.

Men du kan sette på noen rettigheter for brukrene så de ikke har lov til og gjøre alt.

Hvis du har noe som er hemmelig kan du også sjule mappen du deler.

da kan ingen andre se etter vite at mappen er delt uten om deg selv.

for og få opp mappen må du skrive f.eks slik : \\192.168.1.32\densjultemappendin\

For og sjule mapper i windows setter du på et $ tegn bak mappaenavnet inni der du deler mappa og setter rettiheter for mappen.

kan og være sette på at brukene som vil åpne deleignen din må skrive brukernavn og password.

og for at du skla være 100% kan du bruke en brannmur på den pc-en du deler ifra. og f.eks åpne for deling i brannmurer hvergang noen skla hente noe ifra deg eller hvis du skal hente noe selv. når du hentet ferdig kan du sette på brannmureren igennn.

finnes 1000 vis av måter og gjøre dette på :)

kan også bruke FTP-server men det er ikke like sikkerhet igjenn.

hvis du har linux kan du f.eks bruke en server med SFTP det en meget sikkermåte og dele filer på =)

Endret av larrylu
Lenke til kommentar

chrian tusen takk, kjempefin guide

litt krangling med permissions/tilgang der stopper det for meg for øyeblikket... men jeg får vel fikle litt til og så får vi se hva som skjer etterhvert... uansett er det en fin fin guide som burde vært en sticky,

sikkert mange som ikke vet hvordan gjøre dette...

mvh souljah

Endret av souljah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...