corge Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Jeg sitter og prøver og konfigurere denne routeren og holder på å få fnatt. Jeg ønsker å bruke den kun som aksesspunkt men klarer ikke få dette til. Jeg kan assosiere med enheten trådløst og konfigurere den, men jeg får ikke kontakt med routeren via ethernet, og maskinen som assosierer via 802.11 klarer ikke kommunisere med 802.3-delen. Delen av nettverket som er aktuelt for dette oppsettet er veldig enkelt, det er WRT54G-routeren og en switch med noen vanlige PCer på, switchen er koblet til en av portene på WRT54G-routeren (ikke "Internet"-porten). Jeg vil kunne assosiere med WRT54G-routeren og så kunne kommunisere med maskinene som står på denne switchen som den er linket til - dette skulle vel ikke være så utrolig vanskelig? Maskinene på switchen og routeren selv er på samme nettverk, 192.168.0.0/24, det lyser på switchen når routeren er koblet til, den blinker (begge to blinker på "activity", både WRT54G sin innebygde switch og den eksterne switchen den er linket til) til og med på alle lysene som om den sender broadcast-pakker når jeg prøver å pinge en av maskinene på switchen - uten at jeg får svar. Hvorfor den driver og kun sender et eller annet broadcast aner jeg ikke, jeg har ikke prøvd å sniffe hva den driver med enda for å se hva som egentlig skjer. Jeg får 192.168.0.100 som IP på maskinen som assosierer med WRT54G fra DHCP, WRT54G selv har IP 192.168.0.2, eksempel på maskin jeg prøver å få echo reply fra er 192.168.0.20 - alle er på subnet C - 255.255.255.0. Videre er det en gateway på switchen som er linket til WRT54G-routeren med IP 192.168.0.1 (men det har jo ingenting å si for om jeg kan kommunisere med andre maskiner på samme nettverk). Jeg lurer på om det er jeg som er helt idiot eller om det ikke er mulig å få dette til i det heletatt? Må du bruke denne "Internet"-porten på routeren for at ting skal fungere i det heletatt? I manualen står det at enheten kan brukes som aksesspunkt og som switch, det er det jeg prøver på, men får det ikke til. Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Morn Mulig jeg er trøtt enda... Men er oppsettet slik? : wrt54g,lanport <tp-kabel> switch <tp-kabel> pc/pc`er wrt54g,lanport <tp-kabel> pc/pc`er Lenke til kommentar
larrylu Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Jeg sitter og prøver og konfigurere denne routeren og holder på å få fnatt.Jeg ønsker å bruke den kun som aksesspunkt men klarer ikke få dette til. Jeg kan assosiere med enheten trådløst og konfigurere den, men jeg får ikke kontakt med routeren via ethernet, og maskinen som assosierer via 802.11 klarer ikke kommunisere med 802.3-delen. Delen av nettverket som er aktuelt for dette oppsettet er veldig enkelt, det er WRT54G-routeren og en switch med noen vanlige PCer på, switchen er koblet til en av portene på WRT54G-routeren (ikke "Internet"-porten). Jeg vil kunne assosiere med WRT54G-routeren og så kunne kommunisere med maskinene som står på denne switchen som den er linket til - dette skulle vel ikke være så utrolig vanskelig? Maskinene på switchen og routeren selv er på samme nettverk, 192.168.0.0/24, det lyser på switchen når routeren er koblet til, den blinker (begge to blinker på "activity", både WRT54G sin innebygde switch og den eksterne switchen den er linket til) til og med på alle lysene som om den sender broadcast-pakker når jeg prøver å pinge en av maskinene på switchen - uten at jeg får svar. Hvorfor den driver og kun sender et eller annet broadcast aner jeg ikke, jeg har ikke prøvd å sniffe hva den driver med enda for å se hva som egentlig skjer. Jeg får 192.168.0.100 som IP på maskinen som assosierer med WRT54G fra DHCP, WRT54G selv har IP 192.168.0.2, eksempel på maskin jeg prøver å få echo reply fra er 192.168.0.20 - alle er på subnet C - 255.255.255.0. Videre er det en gateway på switchen som er linket til WRT54G-routeren med IP 192.168.0.1 (men det har jo ingenting å si for om jeg kan kommunisere med andre maskiner på samme nettverk). Jeg lurer på om det er jeg som er helt idiot eller om det ikke er mulig å få dette til i det heletatt? Må du bruke denne "Internet"-porten på routeren for at ting skal fungere i det heletatt? I manualen står det at enheten kan brukes som aksesspunkt og som switch, det er det jeg prøver på, men får det ikke til. 7153015[/snapback] har du DD-WRT på WRTENE? dinne Lenke til kommentar
killerboy85 Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Må man ikke tagge mellom to switcher for at de skal kommunisere med hverandre?? Lenke til kommentar
corge Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2006 MornMulig jeg er trøtt enda... Men er oppsettet slik? : wrt54g,lanport <tp-kabel> switch <tp-kabel> pc/pc`er wrt54g,lanport <tp-kabel> pc/pc`er 7153304[/snapback] Switch som er koblet til med vanlig TP kabel til WRT54G på den innebygde switchen til WRT54G, noen maskiner på switch. En host assosierer så med WRT54G og prøver å kontakte en vilkårlig maskin på switchen som er koblet til WRT54G. Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) Hva med maskinene som er kobla til switchen, for de svar fra wrt`n om du pinger den? og eller kommer de seg på internett? sitat : Videre er det en gateway på switchen, ?? Hvilken switch er dette? evt sett dette som auto-config.. Også sjekk i wrt`n om det står enablet for plug and play. (husker ikke hvor) Endret 27. oktober 2006 av KenBjork Lenke til kommentar
corge Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2006 Hva med maskinene som er kobla til switchen, for de svar fra wrt`n om du pinger den? og eller kommer de seg på internett? sitat : Videre er det en gateway på switchen, ?? Hvilken switch er dette? evt sett dette som auto-config.. Også sjekk i wrt`n om det står enablet for plug and play. (husker ikke hvor) 7160682[/snapback] Nei, de får heller ikke svar, men de kommer seg på internet ja (via gateway som er koblet til samme switch, dvs. _ikke_ switchen som er innebygget i WRT54G-routeren). Det er en 3com switch som er koblet til WRT54G-routeren, ingenting annet er koblet til den trådløse routeren (utenom en klient som assosiaserer trådløst). Lenke til kommentar
corge Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2006 Er det noen som kan si meg om det jeg prøver å gjøre i det heletatt er mulig med denne trådløse routeren? Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Ja, dette er mulig. Det første du gjør er å slå av DHCP på linksysen. Deretter kobler du linksysen til 3comen via en av de fire LAN-portene på linksyseen. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 A. Du har skrud av DHCP-en i wrt? B. Gitt den en fast IP innenfor rangen til nettet ditt? C. Plugget TP-en inn i swithen på WRT? Hvis det er ja på allt skal det fungere. Lenke til kommentar
corge Skrevet 31. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2006 (endret) Hvorfor i alle dager må en skru av DHCP? Edit: Det hjelper ikke å slå av DHCP serveren på WRT54G-routeren. Endret 31. oktober 2006 av corge Lenke til kommentar
agvg Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Hvorfor i alle dager må en skru av DHCP? Edit: Det hjelper ikke å slå av DHCP serveren på WRT54G-routeren. 7187674[/snapback] Vel, han skal bruke den som aksesspunkt og da kan han ikke ha to DHCP-servere i nettet. Lenke til kommentar
steinrr Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Hjelper denne? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=354026&hl= Lenke til kommentar
corge Skrevet 31. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2006 (endret) Hvorfor i alle dager må en skru av DHCP? Edit: Det hjelper ikke å slå av DHCP serveren på WRT54G-routeren. 7187674[/snapback] Vel, han skal bruke den som aksesspunkt og da kan han ikke ha to DHCP-servere i nettet. 7187984[/snapback] Eh, og hva så om det er to eller ti DHCP-servere? Hvem sier at jeg faktisk bruker DHCP i det heletatt? Du skal fint kunne gi et ICMP echo request og få skikkelig svar tilbake fra to maskiner med statisk IP uansett hvor mange DHCP-servere og annet tull det måtte være på nettverket. Edit: Bare for å gjøre det klart, jeg har kun DHCP-server i WRT54Gen, og den har jeg til og med prøvd å slå av uten at ting fungerer. Endret 31. oktober 2006 av corge Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Kjører du statisk gjennom hele nettet er det ingen problem med DHCP. En WRT54G blir et rent aksesspunkt om du kobler modemet/ruteren din på en LAN-port fremfor WAN-porten. Så enkelt er det (har rundt 10 i drift på den måten). Om dette ikke virker må du ha rotet til noen innstillinger enten på linksysen eller et annet sted i nettverket. Reset linksysten ved å holde inne reset-knappen i 30 sekunder og prøv igjen. Skader ikke å beskrive oppsettet ditt nærmere. Lenke til kommentar
corge Skrevet 1. november 2006 Forfatter Del Skrevet 1. november 2006 (endret) Kjører du statisk gjennom hele nettet er det ingen problem med DHCP. En WRT54G blir et rent aksesspunkt om du kobler modemet/ruteren din på en LAN-port fremfor WAN-porten. Så enkelt er det (har rundt 10 i drift på den måten). Om dette ikke virker må du ha rotet til noen innstillinger enten på linksysen eller et annet sted i nettverket. Reset linksysten ved å holde inne reset-knappen i 30 sekunder og prøv igjen. Skader ikke å beskrive oppsettet ditt nærmere. 7197131[/snapback] Så enkelt er det: En 3com-switch, en WRT54G som er koblet sammen (switch på en av LAN-portene til WRT54G). PC som assosierer med WRT54G trådløst. En annen PC som står på 3com switchen. Alle tre enhetene (de som har kunnskap om network-laget) er på samme nettverk - 192.168.0.0/24. Jeg har prøvd med reset mange ganger, det er ikke så mange instillinger som er mulig å rote til slik jeg ser det med tanke på å få denne funksjonaliteten til å fungere eller ikke (det må jo rett og slett være å sette den på feil nettverk), dette burde være hysterisk enkelt og jeg kan ikke begripe hvorfor det ikke fungerer. Edit: Ja, alt har statisk IP. Endret 1. november 2006 av corge Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Får bare ta smørbrødlisten: * Ping droppes av standard Windows firewall * Er LAN og WLAN på samme VLAN? * Er 3com-switchen konfigurerbar? Prøvd en reset? Lenke til kommentar
corge Skrevet 3. november 2006 Forfatter Del Skrevet 3. november 2006 Får bare ta smørbrødlisten:* Ping droppes av standard Windows firewall * Er LAN og WLAN på samme VLAN? * Er 3com-switchen konfigurerbar? Prøvd en reset? 7199059[/snapback] 1. Jeg bruker ikke Windows. 2. Det er kun _ett_ nettverk det er snakk om her: 192.168.0.0/24 som alle tre aktuelle enhetene er på (desktop-PC, WRT54G og en laptop). 3. 3com-switchen er ikke konfigurerbar. Jeg har prøvd både reset og power-cycle utallige ganger på alle enhetene det er snakk om. Hvis jeg kobler på flere maskiner på 3com-switchen bare for å teste kan disse kommunisere sammen uten problemer på Network-laget, så det er ingen tvil om at switchen fungerer. Laptop som assosierer trådløst med WRT54G kan kommunisere med WRT54G (ICMP echo og jeg kan bruke HTTP-interfacet for å konfigurere enheten), men kan ikke kommunisere med hosts på 3com-switchen. Desktop på 3com-switch kan ikke kommunisere med WRT54G. Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Maskinene på switchen og routeren selv er på samme nettverk, 192.168.0.0/24, det lyser på switchen når routeren er koblet til, den blinker (begge to blinker på "activity", både WRT54G sin innebygde switch og den eksterne switchen den er linket til) til og med på alle lysene som om den sender broadcast-pakker når jeg prøver å pinge en av maskinene på switchen - uten at jeg får svar. Hvorfor den driver og kun sender et eller annet broadcast aner jeg ikke, jeg har ikke prøvd å sniffe hva den driver med enda for å se hva som egentlig skjer.7153015[/snapback] Høres ut som det er på tide å gjøre det nå Og bytt kabelen til linksysen fra switchen. Prøv å sette linksysen på en annen port også, men det har du sikkert gjort. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Vel, noe hos deg må være defekt for dette er så banalt enkelt at det skal omtrent ikke være mulig å gjøre feil. Prøv 3com inn i WAN-port og se om det gir resultater. Og jeg nevner VLAN iogmed at liksysen faktisk støtter dette og du naturligvis kan få problemer om du i desperasjon har endret dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå