Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Formatere HD/installere OS


Anbefalte innlegg

Har problemer med å installere OS/formatere HD. Maskinen er en gammel Pentium3, og det er installert w2000 nå. Når jeg setter inn XP cd`en starter den likevel opp w2000. Xp cd`en er en originalversjon som jeg vet funker. Har endret rekkefølgen for boot i bios, slik at den skal boote hhv cdrom, a: c:. Ikke mulig å sette boot kun til cdrom. Hvordan får jeg den til å boote fra Xp cd? Er det mulig å formatere HD uten å først komme inn i windows?

 

Pga av en eller annen feil, får jeg blåskjerm under oppstart, slik at jeg ikke kommer inn på maskinen. Har ikke endret noen hardware. Har imidlertid fått tips om at dette kan være driverne til skjermkortet, og at det er mulig at det blir fikset hvis jeg installerer nytt OS, men dette får jeg jo ikke testet ut! :no:

 

Hjelp meg, please.. !!

 

Took

Endret av Took
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk på at når du skal formatere er det alltid cdrom som skal på first boot... second boot skal være partisjons disken du vil ha windows på... og tredje skal være enndten en annen disk eller floopy...

Starter opp maskinen og den kommer med beskjeden om du vil boote fra cdrom trykk en tast... gjør det og du kommer inn i innstallasjonen for xp...

Husk nå innderlig på at du ikke velger repair/reparere i windows innstallasjonen :) Viss du gjør det vil du merke at du har to innstallasjoner av windows på maskinen din og du vil få boote problemmer og hver oppstart må du velge vilket av disse to osene du vil boot...

Velg så den partisjonen du vil formatere og trykk d for slett partisjonen... Og innstaller nå windows over på den partisjonen uten navn :) den vil lage navn selv også btw... No worries

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...