Gå til innhold

Problemer med Sapp X1950 pro pci-e

02tom

Anbefalte innlegg

Har akkurat testet dette kortet i mitt system som består av:

64 3500+

Msi K8n SLi PE

1gb Twinmos

1 harddisk på 120gb

2 vifter

x1950 pro ( før X850 xt)

360W psu fra Chieftec(originalt i kabinett)

Problemet er at jeg ikke synes at ytelsen er til stede, jeg får artifacts i BF2 og bildet fryser og pc`en låser seg. På esken så står det at det anbefales en psu på 450w, men jeg leste et sted at det burde holde med en psu mellom 350-400w

Så spørsmålet er om psu`en min ikke klarer å levere nok kraft slik at det kan ytes maks. Stod bl.a noe om 30a på 12v . Innspill mottas med stor takk + evt forslag til psu til maks 700,-

En ting til jeg synes var rart, var at catalyst 6.9 ikke støttes av dette kortet , dette gjelder driveren som ligger på ati.com. Mens 6.9 som lå på cd`en som fulgte med fungerte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har akkurat testet dette kortet i mitt system som består av:

64 3500+

Msi K8n SLi PE

1gb Twinmos

1 harddisk på 120gb

2 vifter

x1950 pro ( før X850 xt)

360W psu fra Chieftec(originalt i kabinett)

Problemet er at jeg ikke synes at ytelsen er til stede, jeg får artifacts i BF2 og bildet fryser og pc`en låser seg. På esken så står det at det anbefales en psu på 450w, men jeg leste et sted at det burde holde med en psu mellom 350-400w

Så spørsmålet er om psu`en min ikke klarer å levere nok kraft slik at det kan ytes maks. Stod bl.a noe om 30a på 12v . Innspill mottas med stor takk + evt forslag til psu til maks 700,-

En ting til jeg synes var rart, var at catalyst 6.9 ikke støttes av dette kortet , dette gjelder driveren som ligger på ati.com. Mens 6.9 som lå på cd`en som fulgte med fungerte.

7152564[/snapback]

tror det er psu'en som holder igjen ja. Har bestilt det samme skjermkortet selv som jeg skal hente i morgen. :w00t: hva med denne strømforsyninga: LINK

den bør dra dette, har også bestilt den strømforsyninga selv. :)

Lenke til kommentar

Tror ikke det er PSU'en som er problemet, 360W skal holde i massevis. Tror snarere kortet er for varmt, sjekket at kjøleren sitter skikkelig inntil kortet?

EDIT: Har du koblet til 6-pin PCIe connector? Spørs om PSU'en din har en slik kontakt, viss den er for gammel. Isåfall må du skaffe deg en kabel som "omformer" 2 vanlige 4-pin strømkontakter til én 6-pin PCIe kontakt. Eller du kan kjøpe ny PSU, selv om dette vil koste deg en god del mer.

Endret av andrvas
Lenke til kommentar
Tror ikke det er PSU'en som er problemet, 360W skal holde i massevis. Tror snarere kortet er for varmt, sjekket at kjøleren sitter skikkelig inntil kortet?

EDIT: Har du koblet til 6-pin PCIe connector? Spørs om PSU'en din har en slik kontakt, viss den er for gammel. Isåfall må du skaffe deg en kabel som "omformer" 2 vanlige 4-pin strømkontakter til én 6-pin PCIe kontakt. Eller du kan kjøpe ny PSU, selv om dette vil koste deg en god del mer.

7152604[/snapback]

jepp har montert en slik 6 pin connector da det gamle kortet også hadde dette. Alt er koblet riktig også.

Men rart hvis kjøleren ikke sitter ordentlig på da, tok den rett ut ifra esken og monterte det.

Har følgende kabinett:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=117756

Mye skriveleifer her i natt gitt hehe

Men er det meninga at man skal koble 2, 4 pin strømkontakter fra psu til denne kabelen med 6 pin, får bare kobla til en jeg da....hmm det kan ikke stemme.

på den med en 6 pin hunn, så er det i andre enden 1 4 pins hann og 1 4 pins hunn og fra psu`en kommer det kunn hunner....det funker ikke.

Endret av 02tom
Lenke til kommentar
hjelper ikke med med ok kjøling på kabinettet hvis det er 50 grader inni kabinettet. har du sjekket tempen på kortet?

Artifacts og at bildet fryser og slikt høres litt ut som varmeproblem(siden du ikke har klokket)

7152810[/snapback]

Kabinettet står nå på gulvet, uten sidedeksel så tror ikke at problemet ligger der. Nå ligger kortet på ca 43 idle, i følge AtiCC. Vet ikke om det er mye jeg. Har heller ikke klokket nei.

Kan det være at jeg kobla ei stor kabinett vifte på samme strømkabel som til skjermkortet fra psu?

kjørte også en test med 3dmark 05 og fikk 8876 poeng.....hvordan skulle det ligge ann?

Etter at jeg fjerna kab. vifta fra strømkabelen til skjermkortet å virker det som alt er iorden..merkelig...testet både BF2 og Oblivion med høy grafikk og det funker. Så da får vi satse på at det holder seg :thumbup:

Endret av 02tom
Lenke til kommentar

Er noe rart her, hva kan jeg egentlig forvente at mitt system skal greie å dra ex BF2 på?

Testa med 1600x1200 med alt på fult uten aa ikke spillbart

Testa så med 1280x1024 med alt på fult uten aa ikke spill bart.

Virker som om mitt x850xt kort er like bra.

:realmad:

Ved disse "høye" innstillinge så blir loading tida enorm på bf2 bretta, samt at noen bygninger, folk osv blir helt svarte uten texture.

Begynner å lure på om jeg skal bruke angreretten på dette kortet. Kan ikke si at jeg er så veldig imponert, men mulig jeg hadde for høye forventning.

Kan det være driver relatert? siden catalyst 6.9 ikke støtter x 1950?

Men lurer nesten på om det også kan være varme problemer på selvekortet, men har ikke registrert mer en rundt 80 grader på load i spill.

Testa f.eks Oblivion i går kveld med høyeste oppløsning og det meste på maks, og det fungerte uten problemer.

Noen som har vært borti lignende problemer?

Lenke til kommentar
Er noe rart her, hva kan jeg egentlig forvente at mitt system skal greie å dra ex BF2 på?

Testa med 1600x1200 med alt på fult uten aa  ikke spillbart

Testa så med 1280x1024 med alt på fult uten aa  ikke spill bart.

Ved disse "høye" innstillinge så blir loading tida enorm på bf2 bretta, samt at noen bygninger, folk osv blir helt svarte uten texture.

Begynner å lure på om jeg skal bruke angreretten på dette kortet. Kan ikke si at jeg er så veldig imponert, men mulig jeg hadde for høye forventning.

Men lurer nesten på om det også kan være varme problemer på selvekortet, men har ikke registrert mer en rundt 80 grader på load i spill.

Testa f.eks Oblivion i går kveld med høyeste oppløsning og det meste på maks, og det fungerte uten problemer.

7157460[/snapback]

kjøpte selv dette kortet og fikk det i dag og monterte det. Funker knall på alle spill på full guffe. Men hvis du ikke avinnstallerte forrige driver og det gamle skjermkortet så vil du få problemer. Glemte å slette det gamle skjermkortet først, og da lagga det i windows :p Men slett den og legg inn alt på cd'n så skal det funke.

Lenke til kommentar

Testa med 1600x1200 med alt på fult uten aa   ikke spillbart

Testa så med 1280x1024 med alt på fult uten aa   ikke spill bart.

7157460[/snapback]

kjøpte selv dette kortet og fikk det i dag og monterte det. Funker knall på alle spill på full guffe. Men hvis du ikke avinnstallerte forrige driver og det gamle skjermkortet så vil du få problemer. Glemte å slette det gamle skjermkortet først, og da lagga det i windows :p Men slett den og legg inn alt på cd'n så skal det funke.

7158596[/snapback]

Har gjort dette flere ganger, men har nå lastet ned driverclean for å se om det blir noen bedring. Det som er rart at alt funker som det skal i oblivion men ikke i BF2, ville tro at førstnevnte trengte bedre skjermkort for å kjøre alt på maks,,,men ny strømforsyning er bestilt fra komplett og hentes i morgen tidlig....så ser vi om muligens noe av problemet ligger det.

Lenke til kommentar

Testa med 1600x1200 med alt på fult uten aa  ikke spillbart

Testa så med 1280x1024 med alt på fult uten aa  ikke spill bart.

7157460[/snapback]

7158596[/snapback]

Har gjort dette flere ganger, men har nå lastet ned driverclean for å se om det blir noen bedring. Det som er rart at alt funker som det skal i oblivion men ikke i BF2, ville tro at førstnevnte trengte bedre skjermkort for å kjøre alt på maks,,,men ny strømforsyning er bestilt fra komplett og hentes i morgen tidlig....så ser vi om muligens noe av problemet ligger det.

7160175[/snapback]

kan nok kansje være psu'en ja, jeg prøvde BF 2142 i dag med det nye kortet, og den dro spillet med glede. Du har husket å slette skjermkortet fra enhetsbehandlig også ja?

Lenke til kommentar

Testa med 1600x1200 med alt på fult uten aa   ikke spillbart

Testa så med 1280x1024 med alt på fult uten aa   ikke spill bart.

Kan det være driver relatert? siden catalyst 6.9 ikke støtter x 1950? Men lurer nesten på om det også kan være varme problemer på selvekortet, men har ikke registrert mer en rundt 80 grader på load i spill.

7157460[/snapback]

7158596[/snapback]

7160175[/snapback]

kan nok kansje være psu'en ja, jeg prøvde BF 2142 i dag med det nye kortet, og den dro spillet med glede. Du har husket å slette skjermkortet fra enhetsbehandlig også ja?

7160263[/snapback]

Jepp alt gammelt er fjernet hehe...merkelig det her. Men får se i morra da, og satse på det beste :thumbup: Den nye psu`en har nemmelig en pci-e kontakt med 2 hanner i andre enden....så har vel kommet fra til at problemet ligger der, da den kabelen som fulgte med har en hunn og en hann i andre enden. Skal vel være koblet til 2 strømførende 4 pin molex har jeg forstått og siden jeg kunn har hunner på min psu så får jeg bare koblet til en. Men hvis jeg har forstått feil her så si gjerne i fra :roll:

Endret av 02tom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...