Gå til innhold

lurer på om qtec 650 watt holder!

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nettop kjøpt en digg og deilig ny pc... i deler.

Den består av:

E6400 dual pentium

DFI Infiniti 975x\g

ddr2 ocz 8800 1100mhz

x1900 gt powercolor

men siden jeg kjøpte PSU for bare noen mnd siden droppet jeg det å brukte den gamle.... det er en .qtec 650 watt.

Nå har jeg hørt mye "dritt" om qtec. og lurer på om det kan være årsaken til at jeg ikke får noe liv i pcen! Bare vifer og er rødt ledd lys som lever...

Jeg har lite lyst å levere hovedkort tilbake men kjøper ikke ny psu hvis det er unødvendig!

Jeg vet qtec er billig men jeg betalte 550kr og det er jo litt!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
men siden jeg kjøpte PSU for bare noen mnd siden droppet jeg det å brukte den gamle.... det er en .qtec 650 watt.

Nå har jeg hørt mye "dritt" om qtec. og lurer på om det kan være årsaken til at jeg ikke får noe liv i pcen! Bare vifer og er rødt ledd lys som lever...

Jeg har lite lyst å levere hovedkort tilbake men kjøper ikke ny psu hvis det er unødvendig!

Jeg vet qtec er billig men jeg betalte 550kr og det er jo litt!!

7152433[/snapback]

Siden hovedkortet såvell som resten av systemet fungerer som normalt ved med den gamle strømforsyningen, må dette bety at det er noe galt med q-tec'en.

Det er sant at Q-tec har fått hard medfart her på forumet. Grunnen til dette er:

1. at q-tec opererer med peak-verdien av det strømforsyningen klarer å levere. Dette betyr at selv om det står 650w, så klarer den bare å levere det mest sannsynlig bare for en kort periode og faller tilbake til sitt standradnivå, noe jeg vil anta ligger rundt 400w? på denne strømforsyningen?

2. Slik info sprer seg som ild i tørt grass her på forumet, og plutselig er strømforsyningen noe dritt. Vil anta at 80%, hvis ikke mer, aldri har prøvt en q-tec og kun baserer seg på det de hører av andre.

Så hva betyr dette?

Jo det betyr at Q-tec burde gjort det klart at de opererer med peak verdier, og at det faktiske nivået ligger under 650w. Men man må ikke trekke den feilslutningen å si at q-tec er en dårlig strømforsyning av den grunn. Har selv hatt en 300w q-tec strømforsyning som har kjørt et helt system, inkl 6 harddisker, og ALDRI hatt noe problem med denne.

Kanskje burde dette være en liten pekepinn på at man ikke må ta alt man hører for god fisk.

Vet ikke hva som har skjedd i ditt eksakte tilfelle, men hvis den er gåen har du vel garanti?

Lenke til kommentar

jeg har aldrig fått pcen til å funke med andre psu

Jeg har koplet opp en del pcer og sjønner egentlig ikke hvordan det går å gjøre feil... det skal jo bli liv i den bare ved å sette i cpu, sjærmkort og ram. + 2 strøm kabler fra PSU til hovedkort og en til sjermkortviften....og cpu viften til tilegnet plass på HK........geees :whistle:

Endret av lankeveil
Lenke til kommentar

Hvis du vil bruke en Q-tec PSU så håper jeg du har forsikret datautstyret ditt..

Q-tec PSU er kjent for å være ekstremt ustabil og de leverer ikke engang halvparten av watten som er beskrevet på de...og de har en tendens til å ta fyr eller eksplodere hvis de kjøres for hardt..og det er ikke mye som skal til for det..

Det har jeg selv erfart..så jeg vet hva jeg snakker om..

Skaff deg MED ENGANG en skikkelig PSU som MIST...

Endret av Scortech
Lenke til kommentar
Hvis du vil bruke en Q-tec PSU så håper jeg du har forsikret datautstyret ditt..

Q-tec PSU er kjent for å være ekstremt ustabil og de leverer ikke engang halvparten av watten som er beskrevet på de...og de har en tendens til å ta fyr eller eksplodere hvis de kjøres for hardt..og det er ikke mye som skal til for det..

7152857[/snapback]

så du har erfart at din qtec har eksplodert og tatt fyr? Det er ikke mulig at en strømforsyning eksploderer fordi den kjøres for hardt, det som skjer hvis den er overbelastet er at den blir ustabil (maskinen kan restarte seg etc) eller at den kobler ut pga av varmen. Eksploderer den er det noe annet som kan til det som slurv i lodding eller annet.

Så jeg spør deg en gang til: har du virkelig erfart at qtecen din har eksplodert, eller er det noe bestefaren din eller noen av kompisene hans har fortalt deg?

Endret av Wolfman83
Lenke til kommentar
jeg har aldrig fått pcen til å funke med andre psu

Jeg har koplet opp en del pcer og sjønner egentlig ikke hvordan det går å gjøre feil... det skal jo bli liv i den bare ved å sette i cpu, sjærmkort og ram. + 2 strøm kabler fra PSU til hovedkort og en til sjermkortviften....og cpu viften til tilegnet plass på HK........geees :whistle:

7152842[/snapback]

Har du sjekket at hovedkortet og psu er kompatibelt i den forstand at psuen har alle kablene som skal til for å drive det? Hva med P4 kontakten? Har du koblet til de mange ledningene som kommer fra start/resetknapp/audio panelet på fronten?

Prøv å Kun kjør med det mest grunnleggende, dvs bare startknappkablene og prøv deg fram med de andre tterhvert hvis det fungerer.

Hva er forresten feilmeldingen du får? Starter maskinen? Når kobler den ut? er det noe pipelyd eller noe? Hvis du klarer å gi en mer spesifikk tilbakemelding på dette kan sikkert fler her hjelpe deg!

Lykke til!

Endret av Wolfman83
Lenke til kommentar

7152857[/snapback]

så du har erfart at din qtec har eksplodert og tatt fyr? Det er ikke mulig at en strømforsyning eksploderer fordi den kjøres for hardt, det som skjer hvis den er overbelastet er at den blir ustabil (maskinen kan restarte seg etc) eller at den kobler ut pga av varmen. Eksploderer den er det noe annet som kan til det som slurv i lodding eller annet.

Så jeg spør deg en gang til: har du virkelig erfart at qtecen din har eksplodert, eller er det noe bestefaren din eller noen av kompisene hans har fortalt deg?

7154665[/snapback]

Du tar nok feil , fleste PSUene deres MANGER OCP og OVP .

Det vil si de tar fyr eller sier poff.

Jeg har også brukt disse , dog kun opplevd at de leverer ustabil strøm med MYE rippel (som heller ikke er sundt for utstyr som hardisker o.l)

Vil du ha bevis , les hexus sin test av 650W Gold tri fan som de gjorde i lånte labriatorier hos FSP.

Hexus:

QTec's Triple Fan 650W is clearly a joke power supply. From the triplet of cooling fans that battle against each other to cool very little, to the supposed ratings that don't even add up to 650W, finishing with the massive failure for the PSU to get anywhere near its rated output. At 350W the outputs started to fluctuate rapidly before settling down.

By 450W, efficiency was dropping like a stone, input power increasing at a very rapid rate. At 50% efficiency and 900W of input power with the PSU making a horrible screeching sound, PD and I stood well back and recorded its demise on video. At 1100W of input power (1.1 kilowatts), it popped with a massive bang, the internal fuse letting go in impressive style.

For its rediculously low cost, the QTec Triple Fan 650W can only be described as a clown's supply. Buy at your own peril and don't say we didn't warn you. The worst supply on test by quite some margin and a complete misadvertisement of capabilities, suckering people into a poor purchase.

Recommended system: None whatsoever.

test: http://www.hexus.net/content/item.php?item...e=19&search=psu

Så ved 450w belastning trakk denne "saken" ~ 1kw .

Livsfarlige spør du meg .

Så kan man si at enkelte modeller som min eller andres har funket greit , men stoler jeg på en produsent som lager PSUer som kan forårsake brann med enkelte modeller - neitakk . Jeg har dog beholdt 1.stk som reserve PSU

men har ikke særlig lyst til å ta den ibruk uansett hvis behovet skulle oppstå.

Drar sikkert til en butikk å kjøper noe annet hvis en i mine PCer skulle svikte (hvilket er egentlig lite trolig siden de er kvalitets merker/modeller i motsetning til q-tec'n)

Btw: Trådstarter , du har gått til innkjøp av ATI x1900 kort ?

(de mest effekt krevende korta sett bort fra DUAL Vga kort idag...)

Liten sjangs at du kan klare å boote/poste systemet ditt med en slik PSU .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Feilproduksjon ..... nå må du gi deg .

Feildesign kan man kalle det (og på flere modeller enn denne) .

Bytte den til tilsvarende modell vil ikke hjelpe en døyt .

Har du holdt f.eks en Enermax/Tagan/Seasonic/Mist/Ocz PSU i venstre hånda og en Q-tec i høyre hånda .

Da kjenner du med en gang hvilke som er designet for de påtrykte spesifikasjonene. Samt at de i venstre hånda har OCP & OVP og andre beskyttelser som gjør at de stenger seg ned .

Rart ingen har merket seg at komplett.no ikke har q-tec PSUer i sortimentet sitt lengre . Lurer på hvilken bakgrunn de har for å ta de ut :whistle:

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Feilproduksjon ..... nå må du gi deg .

Feildesign kan man kalle det (og på flere modeller enn denne) .

Bytte den til tilsvarende modell vil ikke hjelpe en døyt .

Har du holdt f.eks en Enermax/Tagan/Seasonic/Mist/Ocz PSU i venstre hånda og en Q-tec i høyre hånda .

Da kjenner du med en gang hvilke som er designet for de påtrykte spesifikasjonene. Samt at de i venstre hånda har OCP & OVP og andre beskyttelser som gjør at de stenger seg ned .

Rart ingen har merket seg at komplett.no ikke har q-tec PSUer i sortimentet sitt lengre . Lurer på hvilken bakgrunn de har for å ta de ut  :whistle:

7155004[/snapback]

Dette gidder jeg ikke diskutere. Å sammenligne Tagan og Mist PSUer med en q tec blir jo det samme som å sammenligne lada og ferrari. Poenget er ikke at ladaen ikke virker, men at den er tiltenkt en annen bruk og pris enn de store. Har påpekt at det er en svakhet at qtec opererer med peak verdiene, slik at de prøvber å framstå bedre enn de er. Det har slått tilbake på de som en bomberang og de kan skylde på seg selv.

Har komplett noengang solgt Q-tec?

Lenke til kommentar

Ja komplett hadde dem før. Jeg vurderte faktisk en når jeg skulle bygge pcen min for 2 år siden. Var på den tiden uviten men etter litt forhøring med folk som viste hva de snakket om så ble det MIST 550W ADP :)

Vet ikke hvordan de gamle MIST er i forhold til de nye men er fornøyd med den sålangt.

Francis :D

Lenke til kommentar
Det er sant at Q-tec har fått hard medfart her på forumet. Grunnen til dette er:

1. at q-tec opererer med peak-verdien av det strømforsyningen klarer å levere. Dette betyr at selv om det står 650w, så klarer den bare å levere det mest sannsynlig bare for en kort periode og faller tilbake til sitt standradnivå, noe jeg vil anta ligger rundt 400w? på denne strømforsyningen?

2. Slik info sprer seg som ild i tørt grass her på forumet, og plutselig er strømforsyningen noe dritt. Vil anta at 80%, hvis ikke mer, aldri har prøvt en q-tec og kun baserer seg på det de hører av andre.

Så hva betyr dette?

Jo det betyr at Q-tec burde gjort det klart at de opererer med peak verdier, og at det faktiske nivået ligger under 650w. Men man må ikke trekke den feilslutningen å si at q-tec er en dårlig strømforsyning av den grunn. Har selv hatt en 300w q-tec strømforsyning som har kjørt et helt system, inkl 6 harddisker, og ALDRI hatt noe problem med denne.

7152567[/snapback]

Må bare støtte disse antagelser :thumbup:

Samme hårde medfart (pga bruks/monterings-feil) fik de første Maxtor Eksterne disker og ikke minst Chieftec's første BigWater vannkjølings-sett.

Kjører selv med en 3+ år gammel Q-tec 450w med Dual P3 og 11 disker. Funker som en drøm.

Med de nye +12v strømslugende dual CPU'er og grafikkort (og SLI/Crossfire) - er det vigtigt å fokusere på (foruten watt), hvor mange ampere en PSU greier å levere på +12v og da helst på minimum 2 rails.

F.eks greier Mist 500w å levere 2x20 amp på +12v i 2 rails - som burde være nok til en vanligt overklokket spill PC.

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Ok bøyer meg i støvet da. Viste ikke at det var feilproduksjon på den 650W modellen. I såfall har trådstarter rett på ny stømforsyning, så lenge han ikke har åpnet den og sett inni. Regner med det er 3 års garanti?

Ja er best du bøyer deg i støvet....man lærer så lenge man lever...Den gangen så kjøpte jeg en 650W Q-tec PSU og tenkte..rått nå trenger jeg ikke å tenke på ny PSU på en stund siden denne var så pass kraftig..vel det var en stor spøk..ikke engang morsom....Etter å ha brukt den i mindre enn en uke så var maskinen ustabil som faen....maskinen restartet seg helt uten videre..en dag etter at jeg hadde spilt litt...gikk ut på desktopen igjen....Så sa det POFF...og den røyken....Nei folkens hold dere langt unna Q-tec PSU..Vær med å boikotte alle slags produkter som heter Q-tec...sier bare jeg....

I såfall har trådstarter rett på ny stømforsyning, så lenge han ikke har åpnet den og sett inni.

Det har han uansett...

Endret av Scortech
Lenke til kommentar

Q-tec har et dårlig rykte, og det er absolutt en grunn til det. Ikke at jeg har prøvd denne, men har ALDRI hørt NOE positivt om denne produsenten noen gang. En bra strømforsyning er veldig viktig, men dessverre er det en del som sparer penger her (meg selv inkludert). Se på +12v-railen(e), det er de som teller mest, ikke antall watt som står utenpå. Også er stabil spenning minst like viktig som effekten. Dette kan du ikke lese i spesifikasjonene, du må nok google etter tester av PSuer og så bestemme deg for hvilken du vil ha. Selv anbefaler jeg Fortron Source Epsilon 600w til det, fåes for 898 på komplett.no Ikke fancy, men gjør jobben og vel så det. Er en tråd om strømforsyninger på www.DFI-street.com, hvor denne står høyt oppe.

Lenke til kommentar

Q-Tec, ja. Jeg har visse minner om den fra en rekke år tilbake...

Jeg hadde nettopp kommet hjem og maskinen hadde stått på en stund. Plutselig kjente jeg en veldig sterk lukt. Kort etter oppdaget jeg at det kom røyk fra rommet der PC'en stod. Da var jeg ikke sen om å rive ut ledningen til PSU'en. Etterpå (etter en masse lufting...) åpnet jeg PSU'en og oppdaget at innmaten hadde smeltet! Heldigvis tok ikke resten av datautstyret noen skade.

Dette var en 350-400 W (oppgitt effekt) PSU som hadde tjent meg godt i et par år, men som tydeligvis ikke klarte å holde koken i sine eldre dager (effekten synker jo over tid). Etter denne episoden har jeg vært langt mer kritisk til hvilke PSU'er jeg velger. Dessuten er jeg villig til å betale mer for en god PSU. En slik PSU vil ikke bare ha innebygd sikring mot overbelastning osv., men den vil også føre til en mer stabil maskin under tyngre belastninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...