Gå til innhold

Trenger hjelp, databaser i excel

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger litt hjelp... har et prosjekt i IKT, om databaser i Excel... Dette kan jeg ingenting om, og det haster:(

Det hele dreier seg om en campingplass, med både hytter, telt og campingvogner. Det er også andre småopplysninger, f.eks rengjøring, sesong/oppbevaring, rabatter, leie av utstyr osv. Har finni ut at det er best å dele opp hytter telt og camping i hvert sitt regneark, men mer enn det aner jeg ikke. det jeg egentlig trenger, er å vite hvordan jeg kan løse dette i excel (database)

Har aldri vært borti det før, var selvfølgelig ikke på forelesningene hvor dette ble gjennomgått.... Noen som kan hjelpe meg??:)

Oppgaven ligger vedlagt.... Om noen hadde orket å titte på den... huff veit bare ikke hvor jeg skal begynne:(

obligatorisk_oppgave_2.doc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er da Excel et MEGET dårlig alternativ å lagere slike data i. Skal man først bruke ett program i Office-pakken fungerer jo Access mye bedre.

Men ser jo hva oppgaven spørr etter...

Er vel best slik du sier å dele opp i flere ark innad i Excelfilen.

Ellers er det val bare å lage oversiktelige kolonner med passende kolonnetitler...

Lenke til kommentar
Nå er da Excel et MEGET dårlig alternativ å lagere slike data i. Skal man først bruke ett program i Office-pakken fungerer jo Access mye bedre.

Men ser jo hva oppgaven spørr etter...

Er vel best slik du sier å dele opp i flere ark innad i Excelfilen.

Ellers er det val bare å lage oversiktelige kolonner med passende kolonnetitler...

7152316[/snapback]

Å, takk for så raskt svar!:)

Ja er det vi alle sier også.. helt på trynet... menmen...

Ja men jeg har aldri vært borti databaser i excel, så aner rett og slett ikke hva jeg skal gå inn på... Har du jobbet med dette i Excel noen gang?

Og finner ikke noen forklaring på internett heller, får bare opp hundrevis av kurs om databaser;p

Lenke til kommentar
Å, takk for så raskt svar!:)

Ja er det vi alle sier også.. helt på trynet... menmen...

Ja men jeg har aldri vært borti databaser i excel, så aner rett og slett ikke hva jeg skal gå inn på... Har du jobbet med dette i Excel noen gang?

Og finner ikke noen forklaring på internett heller, får bare opp hundrevis av kurs om databaser;p

Ville vel ikke engang vurdert å lage, det du kaller en "database i excel". Men skal man først lage denne oppgaven i Excel ville jeg nok satt opp en liste over de 30 campingvognplassene, med mulighet for å registrere inn om de er fulltidsutleid og i hvilken kategori de tilhører. I tillegg må du jo ha med plass til å legge inn de 4 stømmålingene pr. år. Ellers er det vel bare å følge oppskriften i oppgaven å legge inn felter for alle de ønskede registreringene

Lenke til kommentar

Ville vel ikke engang vurdert å lage, det du kaller en "database i excel". Men skal man først lage denne oppgaven i Excel ville jeg nok satt opp en liste over de 30 campingvognplassene, med mulighet for å registrere inn om de er fulltidsutleid og i hvilken kategori de tilhører. I tillegg må du jo ha med plass til å legge inn de 4 stømmålingene pr. år. Ellers er det vel bare å følge oppskriften i oppgaven å legge inn felter for alle de ønskede registreringene

7152395[/snapback]

oki... jepp takk... får bare prøve meg frem litt=)

Men veit ikke hvilke funksjoner jeg burde lese om, som jeg kan få bruk for? Hvis-funksjonen er vel noe jeg bør ha med...? Noen flere? Huff dette trur jeg ikke blir lett=(

Lenke til kommentar
oki... jepp takk... får bare prøve meg frem litt=)

Men veit ikke hvilke funksjoner jeg burde lese om, som jeg kan få bruk for? Hvis-funksjonen er vel noe jeg bør ha med...? Noen flere? Huff dette trur jeg ikke blir lett=(

Funksjonene får du bare lese deg opp på (evt. spørre om) når du får bruk for de.

Men HVIS, OG, ELLER og SUMMER, burde dekke de enkleste beregningene.

Lenke til kommentar
Ble forresten litt nyskjerrig på hvilket fag dette dreier seg om. Er det IKT på GK/VK1 på videregående?

7152545[/snapback]

Ja blir vel på en måte det:)

Vi går på høyskole, men er vel et "grunnkurs" i IKT.... Har hatt det før, men bare ikke om akkurat dette.. så nå sitter vi å koser oss med noen øl, og har nettopp finni ut hvordan vi kan merke av armerkningsboksene;)

Men veit du hvordan vi "kobler" disse boksene videre liksom??

Huff dette blir nok litt av en natt:(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

roac: bra spørsmål :yes:

det e ikkje akkurat _umulig_ å lage en database i excel.

hvis man lagrer excel filen som et "XML-regneark (*.xml)" istedenfor Excel-bok, vil det jo være en xml-fil..

her e litt noe av xml-filen:

<Table ss:ExpandedColumnCount="3" ss:ExpandedRowCount="6" x:FullColumns="1"
  x:FullRows="1" ss:DefaultColumnWidth="60">
  <Row ss:Index="4">
   <Cell><Data ss:Type="String">Felt 1</Data></Cell>
   <Cell><Data ss:Type="String">Test 2</Data></Cell>
   <Cell><Data ss:Type="String">Test 3</Data></Cell>
  </Row>
  <Row ss:Index="6">
   <Cell><Data ss:Type="String">Camingv. 1</Data></Cell>
   <Cell><Data ss:Type="String">Camingv. 2</Data></Cell>
   <Cell><Data ss:Type="String">Camingv. 3</Data></Cell>
  </Row>
 </Table>

det du trenger å gjøre e vel å fikse en kode som henter ut xml-verider og felter ;)

- eller e det kanskje umulig? :p

Bok1.xml

edit: skriveleif

Endret av Slettet+142
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Ja blir vel på en måte det:)

Vi går på høyskole, men er vel et "grunnkurs" i IKT....

7152560[/snapback]

Bare sånn at jeg vet hvilken høgskole jeg skal holde meg langt unna, hvilken er det du går på?

7153003[/snapback]

Hehe;p Jeg går på høyskolen i buskerud, Kongsberg....;P Burde holdt meg unna, jeg også;P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...