Dorian Gray Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Spørsmålet ligger egentlig i topic; får man stemme i stortingsvalg hvis man har Downs syndrom? Lenke til kommentar
Killerquo Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Interessant. Hvem er det egentlig som ikke lovrettet har stemmerett? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Jeg antar, (jeg vet altså ikke) at så lenge man er over 18 og at man ikke er umyndiggjort så får man stemme, men jeg gleder meg til å se svaret Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 http://www.ung.no/tekstversjon/art/?id=654&shw=VALG § 50. Stemmeberettigede ved Storthingsvalg ere de norske Borgere, Mænd og Kvinder, som senest i det Aar, Valgthinget holdes, have fyldt 18 Aar. I hvilken Udstrækning dog norske Borgere, som paa Valgdagen ere bosatte udenfor Riget men opfylde foranstaaende Betingelser, ere stemmeberettigede, fastsættes ved Lov. Regler om Stemmeret for ellers stemmeberettigede Personer som paa Valgdagen aabenbart lide af alvorlig sjælelig Svækkelse eller nedsat Bevidsthed, kunne fastsættes ved Lov. Grlbest. 31 mars 1821 (lov 2 juni 1821), 4 juli 1884, 30 april 1898, 1 juli 1907, 7 juli 1913, 6 nov 1920, 29 mai 1928, 13 juni 1946, 24 nov 1967, 30 mai 1972, 23 nov 1978, 17 jan 1980, 27 juni 2003 nr. 765, 3 mars 2006 nr. 270. § 53. Stemmeret tabes: a. ved Domfældelse for strafbare Handlinger overensstemmende med, hvad derom i Lov bestemmes; b. ved at gaa i fremmed Magts Tjeneste uden Regjeringens Samtykke; Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Regler om Stemmeret for ellers stemmeberettigede Personer som paa Valgdagen aabenbart lide af alvorlig sjælelig Svækkelse eller nedsat Bevidsthed, kunne fastsættes ved Lov. 7152081[/snapback] Så spørs det jo om Downs-syndrom defineres som alvorlig sjelelig svekkelse eller nedsatt bevissthet da. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Så spørs det jo om Downs-syndrom defineres som alvorlig sjelelig svekkelse eller nedsatt bevissthet da. Sier ikke det seg selv? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Så spørs det jo om Downs-syndrom defineres som alvorlig sjelelig svekkelse eller nedsatt bevissthet da. Sier ikke det seg selv? 7152277[/snapback] Nja. Har møtt på folk med Downs som har vært veldig selvbevisste og smarte. Og andre som har vært ca grønnsak. Så... Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Tja, synes folk med Downs virker ganske bevisste, jeg. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 (endret) For å sette det på spissen; hvis et parti forsøkte å nominere er en med Downs inn på sikker listeplass, og dermed et sete i stortinget, -hadde det liksom vært mulig? Har man lov til å stemme, har man vel også rett til å bli innvalgt? Edit: bare understreke at jeg er enig i alle positive ting som er sagt over her om de med Down syndrom, men at de skjønner det med stortingsvalg/politikk tror jeg ikke. Endret 25. oktober 2006 av Hotbox Lenke til kommentar
Mr.Locke Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Utrolig artig og kreativt problemstilling dette. Sitter her å flirer av tanken på en statsminister med downs syndom (Kjell Magne Bondevik?) Eller enda bedre, et helt eget downs-samfunn, f.eks sette av Australia til bare folk med Downs syndrom og se hvordan samfunnet deres fungerer og utvikler seg. Som Marley påpeker, jeg har har møtt endel personer med Downs syndrom som virker veldig oppegående og reflekterte. For min del synes jeg det burde vært lov å stemme for de med Downs, de er jo en del av samfunnet de også. Forøvrig burde alle som er inkludert i samfunnet, alt fra gærne psykopater, mordere, mentalt funksjonshemmede hatt rett til å stemme - ettersom konsekvensene av et valg påvirker dem like mye som alle andre mennesker. Lenke til kommentar
anande Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Jeg aner ikke hva som er rett svar på dette, men syns absolutt ikke at downssyndrom er en grunn til ikke å få stemme. De er mennesker og har meninger som oss. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Det varierer ganske mye fra person til person. Jeg sitter i kassen på en dagligvare butikk og treffer dem ganske ofte. Noen er som 3 åringer, mens andre kan være forholdsvis oppegående. Generelt sett er de ikke helt gode i hodet, og jeg syns egentlig det hadde vært litt rart hvis 17 åringer ikke kan stemme, men Downs folk over 18 kan. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Det varierer ganske mye fra person til person. Jeg sitter i kassen på en dagligvare butikk og treffer dem ganske ofte. Noen er som 3 åringer, mens andre kan være forholdsvis oppegående. Generelt sett er de ikke helt gode i hodet, og jeg syns egentlig det hadde vært litt rart hvis 17 åringer ikke kan stemme, men Downs folk over 18 kan. 7235365[/snapback] Anngående den siste setningen du skrev her så har ikke stemmerett så veldig mye med det å være oppegående. 18 er en alder som er satt som myndighetsalder og at en får stemmerett da. Det er jo mange 17åringer som er mye "smartere" enn mange 18åringer f.eks. Uansett, jeg tror dette varierer mye fra person til person. Det er mange forskjellige "grader" av downs en kan ha, noen er hardere rammet enn de andre. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Det varierer ganske mye fra person til person. Jeg sitter i kassen på en dagligvare butikk og treffer dem ganske ofte. Noen er som 3 åringer, mens andre kan være forholdsvis oppegående. Generelt sett er de ikke helt gode i hodet, og jeg syns egentlig det hadde vært litt rart hvis 17 åringer ikke kan stemme, men Downs folk over 18 kan. Anngående den siste setningen du skrev her så har ikke stemmerett så veldig mye med det å være oppegående. 18 er en alder som er satt som myndighetsalder og at en får stemmerett da. Det er jo mange 17åringer som er mye "smartere" enn mange 18åringer f.eks. Jo men generelt sett kan 18 åringer mye mer enn 17 åringer. Og når man snakker om noe så stort som 'hvem som kan stemme', så må man tenke på flertallet og ikke enkeltsaker. Lenke til kommentar
KurtM Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Jeg møtte, til min store overraskelse, flere med downs syndrom i stemmelokalet ved sist stortingsvalg... Jeg regner med at de var der for å stemme Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Nei, de var der for å se hva de går glipp av, og kunne trygt konstatere at det ikke er så mye å være bitter for. Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Man må vel være i beregnelig tilstand, dvs du kan ikke dukke opp full f eks. Lenke til kommentar
Danko Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Man må vel være i beregnelig tilstand, dvs du kan ikke dukke opp full f eks. Man kan også stemme selv om man er påvirket. Dog er det vel ikke lov å selge alkohol på stemmedagen om jag inte minns fel.. Dersom man oppfyller kravene til alder og folkeregisterført, kan man kun miste stemmeretten etter Grunnlovens §53: § 53. Stemmeret tabes: a. ved Domfældelse for strafbare Handlinger overensstemmende med, hvad derom i Lov bestemmes; b. ved at gaa i fremmed Magts Tjeneste uden Regjeringens Samtykke Ergo kan også mennsker med Downs stemme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå