Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vil ikke starte -låser seg etter ca 30s

Anbefalte innlegg

:mad: Nå har jeg montert/demontert/tenkt/lest!!/reset/bannet/gitt opp. Hvorfor?

Sak: PCen starter, jobber seg et stykke gjennom oppstart (bios), så kutter den signal til skjerm/tastatur og etter det jeg kan forstå låser seg.fullstendig. Kan kun slå av ved å ta ut kontakt/slå av bryte bak. Umiddelbar restart gir ingen signal til skjerm og ut i fra lyden står pc'en "stille". Må vente før den kan "starte opp" igjen.

Innledningen til problemet: Ville plutselig ikke starte opp, stod "låst" da en av cd/dvd spillerne tilsynelatende låste hele systemet (+ kuttet signal til skjerm). Nok ikke sikkert det var det, men slik så det ut. Koblet fra spilleren, endret pin oppsett satt alt sammen igjen og trodde at.. men da dukket overnevnte problem opp. Der står jeg nå. Har "reset" bios ved å ta ut batteri/flyttte pin, men utnom at jeg nesten rakk å sette inn ny dato/tid samme resultat. Har tatt ut/satt inn minnebrikkene en etter en, koblet av/på hardisker etc etc. Ingen endring i hardware/software forut for "hendelsen". Alle vifter går.

Vet ikke helt hvordan jeg skal gå videre nå - trenger innspill. Har hovedkortet pensjonert seg, biosen dødd?? (selvfølgelig har jeg ikke backup på masse som ligger på hd, men tror ikke at disse lar lagt inn årene)

Råd og tips mottas med takk.

Anders

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke en eller annen med en ekstra PSU! Kan hende at Psu har tatt natta.

Det høres iallefall ikke ut som om dette er et harddisk-problem så informasjonen ligger nok der enda.

Mitt tips er iallefall å få sjekket om Psu er ute av drift... Det at viftene går trenger ikke bety så mye, det kan være en av de andre kursene som er død.

Lenke til kommentar

Hva slags hardware har du ? Er det gammel/ny pc osv ..?

Har maskinen hengt seg hver gang etter du gjorde noe med cd spilleren ? Kan jo bare starte uten CD-ROMen.

Vet ikke om det er hardware eller software -feil, men siden du kommer forbi BIOSen kan man jo eventuelt bare reinstallere Windows uten å formatere.

Lenke til kommentar

Hei

Sitter på jobb, så alle hardware detaljer må jeg ta senere. Maskin er ca 3 år gml (PSdata kjøp). P4 2,8Ghz, hovedkort Asus P4P800 Delux, 2 stk CD/DVD RW spillere (NEC + Samsung), 2x harddisk (Western Digital hhv 120 GB og 200 GB) lyd + skjermkort etc. Mht strøm så husker jeg ikke hva/hvilken PSU.

Jeg får altså ikke maskinen til å gå tilstrekkelig lenge for å reinstallere etc. Jeg har som sagt koblet ut alt ned til kun en harddisk igjen. PCen "slår" seg av mht signal ut og oppstart. Står bare å går.

Skal prøve mer i kveld - da kan jeg stille bedre ? /forklare bedre eller svare mer direkte på dres kommentarer/råd/tips.

Anders

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Status er det samme. Fant en gammel cpu, men den manglet et uttak til hovedkortet!. Demontert gammel CPU, rengjort den og satt den sammen. fortsatt samme symptomer. Kutter signal og stopper "å jobbe" etter litt tid. Kommer altså ikke i gang med windops oppstarten.

Er det slik at CPU er mest sannsynlig årsak - ikke gir nok strøm? Her er det min kunnskap har litt huller;-) nok strøm til å kjøre litt før alt "dør"?. Tja jeg demonterer alt og setter det samen igjen. Hjelper sikkert ikke, men da er det forsøkt. Tips mottas fortsatt.

Lenke til kommentar

Regner med at når du sier CPU i sammenheng med strøm så mener du PSU, men ok :D

Strømtilførselen høres ut som en mulighet iallefall. Dersom fu kommer inn i BIOS så kan du jo sjekke verdiene på de forskjellige kursene der.

Hvis ikke så kan det hende at det hjelper å resette BIOS.

Gjorde du noen endringer i Hardware-oppsettet eller andre ting som har skjedd med maskinen i forkant av at den brøt sammen?

Lenke til kommentar

Mente selvfølgelig PSU :blush: Skal se om jeg rekker å lese av strøm i bios. Har resettet Bios en gang, hjalp ikke. Ingen hardware endring før den låste seg første gangen. Nå har jeg jo montert og demontert i hytt og pine. En annen sak jeg kom på. I forbindelse med en av mine mange forsøk luktet det litt svidd. Har ikke sett hvor/hva. Vært bortreist, men skal nå prøve å samle de løse delene igjen og hive meg på. Gir ikke opp (enda).

Lenke til kommentar

Kan hende at feilen er funnet. Ser ut til at det er PSUen som ikke forer maskinen godt nok. I Bios Hardware monitor står Power Fan Speed i rødt med omdreining ca 1300. Rekker akkurat å lese det før den kutter signal til skjermen. Resten ser greit ut. Hører at PSUen(viften) "jobber" litt tungt etter hvert. På hovedkortet er det en grønn lampe som normalt har fast lys. Når maskinen "kutter" lyser den usatbilt. Da er det vel bare å handle vil jeg tro. (Har rengjort PSU for masse støv - hjalp ikke).

Enige?

PSU er en Aopen FSP350-60N(PF),350W m/noise controller.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...