Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

30 meter - skjermet eller uskjermet ?

Anbefalte innlegg

jeg får snart breband og kabeltv gjenom salten bredband:

de bruker netverks kabel både til internet og tv dekoderen vi en sentrall som instaleres i huset.

men skal man bruke skjermet eller uskjermet kabel ?

jeg må ha 2 kabler på ca 30 meter.

de skjermete kablen fines vist ikke i lengder på 30 meter og er veldig mye dyrere en de som er uskjemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg  får  snart breband  og  kabeltv  gjenom salten bredband:

de bruker netverks kabel både  til internet og  tv dekoderen  vi en sentrall som instaleres i huset.

men skal man bruke skjermet eller uskjermet kabel ?

jeg  må ha 2 kabler på ca  30 meter.

de skjermete kablen fines vist ikke i lengder på 30 meter og  er veldig  mye dyrere en de  som er uskjemet.

7151528[/snapback]

jeg har en 25m uskjermet nettverkskabel liggende her som blir brukt hele tiden. Går helt fint det, merker ikke noe til at den er uskjermet egentlig.

Lenke til kommentar

Med eller uten skjerm har ingenting med om den er krysset nei.

Til normalt bruk holder det i masse med uskjermet kabel. Skal du derimot legge kabel gjenom industrilokaler el. med mye magnetfelt og "elektrisk støy" ol. vil derimot skjermet kabel være bedre.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke skjermet kable så lenge disse som sagt ikke ligger inntil 220-volts nettet eller lignende som gir elektromagnetisk støy.

Altså normalt trenger du ikke skjermet kabel.

Skal disse kabelene legges utendørs tør jeg ikke uttale meg, men det skal i teorien virke greit det også.

Clas Ohlson selger slike i 100-meters ruller til rundt 600 kroner, og 100 lappen dyrere for skjermet (men da må du koble selv).

Lenke til kommentar
Uskjermet kabel i samme rør som strømledningen??

7166213[/snapback]

Ja :) funker fint det, vi skal egentlig ha 1 mbit fra telenor, men kan laste ned 380 kb/s stabilt ;P Pappa er elektro montør og jeg er elektro lærling. Kan vel egentlig si at vi ikke ser hva som ikke skal funke. Men det kan sikkert variere det med støy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...