sinnaelgen Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 jeg får snart breband og kabeltv gjenom salten bredband: de bruker netverks kabel både til internet og tv dekoderen vi en sentrall som instaleres i huset. men skal man bruke skjermet eller uskjermet kabel ? jeg må ha 2 kabler på ca 30 meter. de skjermete kablen fines vist ikke i lengder på 30 meter og er veldig mye dyrere en de som er uskjemet. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 jeg får snart breband og kabeltv gjenom salten bredband:de bruker netverks kabel både til internet og tv dekoderen vi en sentrall som instaleres i huset. men skal man bruke skjermet eller uskjermet kabel ? jeg må ha 2 kabler på ca 30 meter. de skjermete kablen fines vist ikke i lengder på 30 meter og er veldig mye dyrere en de som er uskjemet. 7151528[/snapback] jeg har en 25m uskjermet nettverkskabel liggende her som blir brukt hele tiden. Går helt fint det, merker ikke noe til at den er uskjermet egentlig. Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 så skjermet eller uskjermet har ingenting med at en kabel er krysset eller ukrysset? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Med eller uten skjerm har ingenting med om den er krysset nei. Til normalt bruk holder det i masse med uskjermet kabel. Skal du derimot legge kabel gjenom industrilokaler el. med mye magnetfelt og "elektrisk støy" ol. vil derimot skjermet kabel være bedre. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2006 forstyrer mobiltelefoner slike kabler ( de uskjermede) ? selv har jeg ikke mobil , men det er flere i huset som har. jeg kommer til å bruke to stykker som vil gå paralelt med hverandre. da mener dere likevel at jeg ikke trenger skejrmede kabler ? Lenke til kommentar
kahorn03 Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Du trenger ikke skjermet kable så lenge disse som sagt ikke ligger inntil 220-volts nettet eller lignende som gir elektromagnetisk støy. Altså normalt trenger du ikke skjermet kabel. Skal disse kabelene legges utendørs tør jeg ikke uttale meg, men det skal i teorien virke greit det også. Clas Ohlson selger slike i 100-meters ruller til rundt 600 kroner, og 100 lappen dyrere for skjermet (men da må du koble selv). Lenke til kommentar
holvik Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Komlett selger 100m kabel for 345,-. Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Takk for svar. Trodde de sluttet med begrepene krysset og ukrysset. Finner det jo ikke lengre, f.eks på Clas Ohlson. Eller kanskje jeg bare ikke har hatt ønene med meg? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Det finnes fine guider til egenproduksjon av krysset kabel her i denne kategorien. Jeg har ennå ikke hatt bruk for krysset kabel og det er vel kun ved direktekobling mellom 2 computere det kan være aktuelt. (ikke særlig aktuell problemstilling når router og xdsl/fiber er standarden) Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2006 takker for svarene . kablene skal strekes mellom en sentral ( antagelig i gangen) i føste opp til datataromet i andre. likevel blir det 30 m. Lenke til kommentar
-Lasse Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Hjemme her har vi omtrent 30 m med nettverkskabel i samme rør som vi har sterkstrømmen. Ikkeno problem det. Lenke til kommentar
kahorn03 Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Uskjermet kabel i samme rør som strømledningen?? Lenke til kommentar
-Lasse Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Uskjermet kabel i samme rør som strømledningen?? 7166213[/snapback] Ja funker fint det, vi skal egentlig ha 1 mbit fra telenor, men kan laste ned 380 kb/s stabilt ;P Pappa er elektro montør og jeg er elektro lærling. Kan vel egentlig si at vi ikke ser hva som ikke skal funke. Men det kan sikkert variere det med støy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå