Gå til innhold

Hvordan scanne skarpe bilder?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva man skal gjøre for å få scannede bilder skarpest mulig og med reinest mulige farger.

Jeg har scanna en del bilder på en Agfa SnapScan 1212U som jeg har tilgang til. Resultatet er jo ikke akkurat til å klage på, men jeg ser en del bilder rundt om på hjemmesider (som åpenbart er scannet), som er mye klarere og jevnere i fargene enn de jeg scanner inn. Jeg har prøvd superhøy oppløsning og maks antall farger, men når jeg så tar det ned til vanlig webstørrelse (typisk ca 200-500 piksler bredt), blir det liksom litt ullent og fargene ikke helt reine. Og dette er før jeg lagrer det i JPEG eller annen form for komprimering. Det gjelder både fotografier og trykte bilder.

Lurte bare på om det er noen som har noen tips å komme med. Anbefal gjerne scanner også, for jeg vurderer å kjøpe meg egen snart. Jeg vil gjerne også vite hva slags programmer man bør bruke. Jeg har hittil brukt mest Paint Shop Pro, men har også prøvd Photoshop (uten at det ga noen merkbar effekt).

Hva er proffene gjør for å få så flotte bilder? Bortsett fra at de sikkert har utstyr til den tidoble prisen da ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt den samme scanneren som deg, og den ble dårligere etterhvert. Vet ikke om det er det samme med din. Har du sjekket om glasset er møkkete? Jeg scanner alltid fargefoto med 300dpi og fargefoto kvalitet. Ingen vits i å velge høyere oppløsning. Nå har jeg en CanoScan D66OU og er godt fornøyd. Den er billig og scanner også dias.

Lenke til kommentar

Takker for tipset når det gjelder scanner, Pronto. Det med diasmodul er jo ganske bra.

Eneste er at oppløsninga høres litt lav ut. Men som du sier trenger man jo ikke så høy oppløsning på vanlige bilder. Det viktige er jo at fargene kontrasten blir god.

Jeg vurderer å kjøpe scanneren du nevnte, men har ikke helt bestemt meg ennå. Ellers har jeg jo skriver fra Canon (S600) og den er jeg veldig fornøyd med.

Lenke til kommentar

Hei,

Scanning og billedbehandling er et enormt område.

Skal gøre det så kort som muligt:-)

Her er et par erfaringer jeg har gjort på 10 år:

Med scannere er pris = kvalitet!

Scannere til under 2000,-kr er bare til skikkelig hobbyhobby bruk.

Scanner-softwaren der følger med har stor betydning.

Lysrøret bliver svagere med tiden (som i et akvarie). Kan skiftes ut.

Scan aldri i høgere opløsning end scannerens optiske opløsning (scanneren/softwaren vil jukse sig til høgere opløsning og det er den ikke god til!)

Skjermer kan bare vise 96 dpi(punkter pr. tomme). Så det er nok og scanne i 100dpi hvis billedet skal vises på Web.

For højkvalitets utskrift av bilder er scanning i 300dpi lenge nok for dagens bedste blekskrivere.

Hvis du skal forstørre/lage utsnitt av et bilde er det bedst å scanne i høgeste optiske opløsning.

Du må aldri redigere et jpg-bilde. Gem bildet i tiff-format til du er ferdig å redigere. Da kan du gemme det ferdige resultat i f.eks JPG.

Jeg bruker PhotoShop. For scannede bilder bruker jeg alltid: Adjust Levels (Image/Adjust/Auto Levels) og filteret Unsharp Mask(Filter/Sharpen/Unsharp Mask).

Hvis ikke du har Descreen-funktion i scannersoftwaren (der fjerner uønsket mønster) kan du bruke filteret Despeckle (Filter/Noise/Despeckle).

Jeg har alltid brukt Umax-scannere og er veldig fornøjt med de. Har prøvet en masse andre scannere men har aldri vert fornøjt med scannersoftwaren.

Håber det kan hjelpe lidt. Du er velkommen til at spørge løs.

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Takk for mye bra informasjon, Kimmer! Det er fint å få tips fra folk som virkelig har vært borti dette.

Særlig likte jeg de funksjonene du nevnte i Photoshop. Jeg prøvde det på et par bilder og resultatet så svært bra ut. Dette var ting jeg virkelig ikke hadde peiling på.

Da får jeg bare sette av litt tid i jula til å få scannet alle bildene mine. Som du ser av (hjemmesida mi, trengs det nok en aldri så liten scanningsrunde for å forbedre kvaliteten.

Kanskje jeg til og med går til innkjøp av en Umax-scanner. Agfa sin programvare er ikke akkurat overbevisende når det gjelder instilliger :smile:

Lenke til kommentar

Jeg må kommentere vår gode danske...

Jeg takker for tips mht filteret, ellers var alt kjent, og enda jeg ikke har mer enn 5 år med amatørfoto bak meg vil jeg kritisere deg for:

1. Skannere til 600 kr kan egne seg like bra som den aller dyreste i 99% av amatør prosjekter.

2. Det heter ppi for dataskjermer og dpi for papir.

3. Det er helt greit å redigere et bilde i jpg format. (Bruk likevel hue mht instillinger og komprimering)

4. Jeg kan anbefale en Fotoscanner ... Acer 2720... den koster ca 3900 på PSdata.. Etter å ha brukt filmscanner en stund skjønner man at det kun er til faxformål man bruker flatbed likevel.

5. Bruk PS sin (File/Save for web..) meget bra..

6. Pris er ikke sammenliknbart med kvalitet. bruk www og finn omtaler før du kjøper. Se feks http://www.cix.co.uk/~tsphoto/tech/filmscan/menu.htm

7. takk til kimmer..

8. Takk for meg (Troxx)

Lenke til kommentar

Sikkert lurt det med filmscanner, men jeg har jo iblant bruk for å scanne ting på papir også, skjønner du Troxx.

Er kombiløsninger bra? Jeg har sett det finnes scannere med ekstra skuff for film, lys i lokket og annet fixfax, men er disse noe bra på å scanne film. De må vel takle en del større oppløsning for å få filmen bra.

Går det greit å scanne negativer forresten, og så invertere fargene etterpå. Jeg har jo ikke så ofte diasfilm i kameraet ...

3900 kr er nok noe i overkant av det jeg hadde tenkt å bruke på scanner. Dessuten må jeg nesten ha en som kan scanne papirorginaler også.

[ Denne Melding var redigert av: Razul på 2001-12-15 20:18 ]

Lenke til kommentar

Hei igen,

Til Razul:

Var innenom hjemmesiden din. Veldig bra bilder.

Likte specielt nærbilderne fra modeljernbanen.

Skrev tidligere om Adjust/Autolevels. Hvis du vil ha mere kontrol kan du bruke Adjust/Levels. (Leg merke til de 3 små trekanter (sliders) under grafen der).

Eksempel:

På de to bilder av lokomotiver fra Krøderbanen kan du med stor fordel bruke den midderste trekant (slider) og prøve at skyve den til venstre og derved gøre 'gråtonerne' lysere. Det bringer en masse detaljer frem i bildet (på beskostning av fargerne - men de kan justeres efterpå).

Man kan nesten 'trylle' med PhotoShop :smile: Men jeg mener stadig at råmatrialet bør være bra før man begynder at redigere i det. Man får dessverre ikke noget bra råmateriale med en scanner til 600,- (fremstillingspris max: 200,- kr)

Et råd til kjøb av scanner:

Ta me deg dit favoritbilde (gerne et med mange detaljer og lysspring) til databutikken og få demonstrert de forskellige scannere (gå gerne i forskellige butikker hvis du har sjans for det) og velg utfra det du ser. Derefter går du hjem og bestiller scanneren på internet (mye billigere).

PS. Eg købte en Umax Astra-2200 hos Outpost.com i USA for et år siden. 4 dage efter bestillingen ringte fraktmanden på døren. Jeg sparte ca. 1300,- kr (incl. mva, frakt og norsk toll) i forhold til billigste pris her i Norge . Men jeg vil generelt ikke anbefale at købe i utlandet (man kan jo være nødt for at sende varen retur).

Til Troxx:

Vi kan vist ikke bli enige når vi snakker scannere. Håber ikke du har samme innstilling når det gelder skjermer. :smile:

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Hyggelig at du likte bildene mine, Kimmer! Og jeg har mange flere, som jeg bare ikke har rukket å legge ut på hjemmesidene enda. Men jeg håper å kunne få gjort noe med det i jula. Hjemmesidearbeidet har stått stille i snart tre år nå. Da kommer nok dine tips for Photoshop godt med.

Jeg prøvde de siste tipsene dine på Krøderbildene, og det blei jo kjempebra! Og det til tross for at orginalene er så dårlige. Jeg gleder meg virkelig til å scanne inn disse bildene på nytt :grin:

Jeg har jo tidligere brukt Paint Shop Pro for det meste, og jeg tenkte i grunnen at denne var bra nok, men nå skjønner jeg at Photoshop er noe for seg selv. Jeg må nok lære meg det ordentlig. Du (eller noen andre) veit ikke om en god nettside eller ei bok jeg kan gå og låne? De har noen bøker på skolens bibliotek, men jeg trur ikke de er særlig avanserte.

Jeg kikka på Outpost sine sider. Jeg kunne riktig nok ikke finne den modellen du kjøpte der, men den er kanskje gått ut av produksjon. Eller trur jeg ikke jeg tar sjansen på å handle i utlandet. Jeg får nok finne en nordisk webshop i det minste. Ellers var der smart det med å ta med seg et bilde for demonstrasjon.

Det var et spørsmål, forresten:

Jeg har tenkt på å lage meg et slags digitalt fotoalbum, ved å scanne bilder i god kvalitet og legge på CD. Så slipper jeg å måtte scanne på nytt hvis jeg vil bruke bildet et sted, og jeg kan ta det med rundt til venner og kjente mye enklere enn et vanlig papiralbum. Tenkte jeg skulle lagre i TIFF, med LZ77 kompresjon (det er den som tar minst plass, er det ikke). Men er det smart å scanne slik i høy oppløsning og så resize bildene ned til vanlig webstørrelse etterpå? Eller bør man scanne til den størrelsen man skal bruke det i? Hvilken resamplingsmetode bør jeg bruke, og bør jeg kjøre de filtrene og andre innstillinger før eller etter jeg har endra størrelsen?

Foreløpig kommer jeg nok til å bruke SnapScan'en, men jeg vurderer sterkt å kjøpe meg egen scanner snart. Den eneste Umax-forhandleren jeg fant her i landet var en Kirkeby Dataløsninger (http://www.kirkeby.no/) på Rena. Veit du (eller noen andre) om de er bra, og finnes det andre forhandlere i Norge (eller Norden)?

Nok en gang takk for tipsene! Nå er det bare en eksamen igjen på onsdag, og så er det juleferie og muligens tid for litt scanning :smile: God Jul!

Lenke til kommentar

Hei,

Tiff med LZW-kompresjon er vel det bedste format for lagring av bilder. De proffesionelle bruker det. LZW komprimerer uten kvalitetstab.

Et tips til visning av bilder på Web:

Det tar enorm lang tid at laste ned sider med mange bilder på. Det man kan gøre er, at man har 2 utgaver af bilderne. Et med mye kompression og et med mindre (bedre kvalitet).

Man viser de 'dårlige' bilder (typisk 10-15k størelse) og forteller den besøgende at man kan klikke på bilderne for større og bedre kvalitet (typisk 50-150k). Da unngår man at de besøgende forsvinner fordi de ikke gider og vente på at alle bilderne skal dukke op på skjermen.

Som Troxx var inne på tidligere har PhotoShop en eminent funktion til dette: 'Save for Web'.

Under 'Save for Web' velg 4-up og JPEG for alle ruder. Man kan så eksperimentere med forskellige kompressioner og ruderne viser hvor store bilder blir og hvor lang tid det tar at laste ned med et 28.8 modem.

Med hensyn til lesestof (se privat E-mail)kan jeg anbefale:

PhotoShop 6 Bible for Windows

PhotoShop 6 Classroom In A Book (bra øvelser)

PhotoShop 6 Advanced Training

Umax Astra2200 er vist avløst av Astra3450.

Var netop innenom Outpost.com. Fy faen hvor scannerne er blevet billige :smile:(unnskyld Troxx)

Ville uten betenkning købe den Astra 4400 til 99$ og

frakt 17$ pluss en lille hilsen (ca. 400,-kr) fra tollvesenet. I alt ca. 1500,-Nkr levert til døren.

Webpris her i Norge er vel 3-4000,-kr!

Man skal lige huske at de bruker 110 volt 'Over There' - så man må ha en omformer eller købe en original 220v strømforsyning.

Norsk importør av Umax: Frontline.no (siden virker ikke i dag!!)

Dansk importør: Supply.dk

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Ja, nå fikk jeg veldig lyst til å kjøpe meg scanner. :smile: 1500 kr er jo ikke mye for en så bra scanner. Jeg ser at Astra 4000 koster 3500 hos Kirkeby, så det er nok ikke dumt å handle fra USA. Eneste problemet er om noe skulle gå sund. Var borti en scanner i jobbsammenheng, som lysrøret slukna på. Man fikk det på garantien, men scanneren måtte sendes til Tyskland for reparasjon, trur jeg. Blir jo litt dyrt da, å sende den. Men man trenger kanskje ikke sende den helt til USA. Veit du om Umax har noen form for internasjonal garanti?

Det med 110 Volt var bra du minte meg om. Jeg så på outpost.com at den bruker 12V DC. Burde jo gå an å bruke en adapter fra en hvilken som helst elektronikkbutikk. Hvis den ikke er veldig sær på strøm, da. Eller har en veldig spesiell plugg på scanneren.

Når det gjelder hjemmesidene mine, har jeg som nevnt ikke gjort noe med dem på ca. 3 år. Det er mye jeg vil gjøre anderledes når jeg nå skal til å lage nytt utseende. Blant annet hadde jeg tenkt å ha med mer tekst rundt historien bak bildene, og ha små bilder i denne teksten, som man kan klikke på. Tenkte også kanskje å ha en funksjon for å bla fram og tilbake mellom bildene i høy oppløsning.

Jeg jobber med webdesign ved siden av studiene, så jeg burde jo ha en litt bedre hjemmeside å vise til. :smile: Jeg har brukt Ulead Smartsaver og nå i det siste Macromedia Fireworks til å lage weboptimaliserte bilder. Det funker greit. Har bare versjon 5 av Photoshop, og den har visst ingen "Save to web"-funksjon.

Jeg vurderer veldig å kjøpe den 4400-scanneren. Hadde jo egentlig tenkt å vente litt, og det kommer jeg kanskje til å gjøre. Den blir vel neppe dyrere til neste år. Men det hadde selvsagt vært fint å få den i jula, så jeg får se litt på det ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...